Att sticka?

Sv: Att sticka?

Har inte prövat själv mer än lite lite grann i mellanstadiet (minns inte hur svårt det var) men det finns mycket att läsa och se på nätet om att spinna, hoppas du bestämmer dig för att pröva för det verkar jätteroligt! Jag låter bli för jag misstänker att jag skulle skaffa mig en spinnrock och en massa ull, och då skulle mitt pyttehus bli fullt på nolltid:) Det svåra verkar vara att få garnet jämntjockt.

Jag tror att slända heter drop spindle och spinnrock spinning wheel om du vill leta på nätet.
 
Sv: Att sticka?

KL

Barnvantar, raggsockar och en styck björnfitta tillverkade. Som vanligt är jag dum nog att visa skiten. Är redan utskrattad irl. Hälarna på raggisarna och björnfittan får lite kritik.


Duttiga norpmamman vill att Norpet ska vara varmt:

SANY0255.jpg


Björnfitta, stickad och virkad. Ser lite annorlunda ut på huvudet. Sonen skrek och grät när jag försökte få på den. Modellen kan utan den påvirkade "pälsen" fungera under en ridhjälm.

SANY0254.jpg
 
Sv: Att sticka?

För att någon tyckte att en sån där mössa i skinn med pälskant såg ut som en björnfitta. Alltså som att man skurit ut just könsdelen på en björn och gjort den till mössa. Rätt brutalt och osmakligt skämt egentligen.
 
Sv: Att sticka?

Tuttvärmare - små lappar att sätta inne i bhn så att vårtgårdarna inte blir kalla och tuttarna förvandlas till isbitar med massor av skrikande nerver.
Återkommer med bild. :D

Äsch då, det problemet är över nu efter ammande. Men förut kunde jag frysa ihjäl där! :crazy:

Jag har hittat underbart garn på min lokala mat och hantverkaffär. Handspunnet (?) alpacka från Uruguay (?) tror jag. Tänkte sticka en enkel bolero i spetsmänster med tjocka stickor. Om jag stickar ett rektangulärt stycke som ska räcka från arm till arm och gå bakom ryggen och sedan sy ihop ärmarna en bit på varje sida så det blir som två tuber som sitter ihop och sedan virka en kant runt halsen och på framsidan lite. Någon som fattar??

Här är länk till garnet iafhttp://www.textera.se/se/art/manos-lace.php
 
Sv: Att sticka?

Varför utskrattad? Det ser ut som såna sockor som ser fåniga ut när de ligger på bordet, och jättebra när de sitter på fötterna!
Gillar mössan! Vad för garn har du använt inuti? Jag gillar att det melerade garnet utanpå blev såpass utspritt i färgerna. Jag gillar det bättre än när det blir staplar och ränder och sånt. Här används samma ord om såna mössor - min björnfitta är rutig utanpå och svart inuti och ligger i garderoben och inväntar -25:)

Här har jag drabbats av en stark önskan att shoppa färgglada ullgarner från Kampes, men det får nog vara för tillfället. Kanske pratar snällt med jultomten om denna önskan:) Tänkte göra slut på allt sockgarn först!
 
Sv: Att sticka?

Jag är som du, Imrahil, och vill också göra slut på det jag har hemma. Liksom lite omöjligt med typ fem flyttkartonger fulla, så då kan man ju lika gärna köpa nytt och lyxigt garn, he he! Men får snällt vänta tills jag känner att ekonomin vill. Hm. Man kanske ska sticka jeans till sonen? Och en vinterjacka...
 
Sv: Att sticka?

Jag mailade en förfrågan om att köpa gotlandsull att spinna men har inte fått något svar än så jag kunde inte hålla mig utan beställde svart ullgarn av bergsfår (vad nu det kan vara för ras) från en liten firma i Norrland som jag fått ett prov från. Inte lika strävt som Herdwick-garnet men inte speciellt mjukt heller. Som sagt en tröja till har jag tänkt mig och sen får jag förhoppningsvis också tag i lite råull att spinna som vi får se vad det blir av.

Fint med naturullgarn är att de går att hitta ganska billigt men ändå i högsta kvalitet om man letar lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Jag är ganska utmobbad hemma för allt hemskstickat jag gör.:D
Nåväl, sockorna lär sitta bra.

Mössan har jag stickat av melerar raggsocksgarn köpt på Vartofta garn. Det luddiga fick jag med i en fyndpåse. Det har jag bara virkat på runt kanterna och gjort en skärm av. Inget garn på insidan.
 
Sv: Att sticka?

Jag fick tag i råull, så nu har jag beställt 2 kg mörkgrå/svart ull från gotlandfår och från Gotland. Det blir spännande att se hur den är och hur det går att spinna!
 
Sv: Att sticka?

Var bor du, Anders? Det finns gratis ull av Gotlandsfår att hämta hos min granne. Jag fick ta så mycket jag ville, men jag tog bara två kassar. Har inte hunnit med att göra något med det ännu. Måste karda det först, men min granne säger att man kan hyra kardningsmaskin billigt. Jag bor alltså mellan Uppsala och ENköping.
 
Sv: Att sticka?

Hur är den ullen?

Jag har lite fantasier om att köpa merinofår. Men det lär stanna vid fantasier bara. Man ska ju ha tid, kunskap och ekonomi för att kunna hålla dem. Och plats. De kanske kan bo i garaget. Eller brygghuset?
 
Sv: Att sticka?

Merinofår är nog ganska dyra? Själv funderade jag på alpackor, men stona kostar runt 50.000. Brukar jag ju inte ens köpa häst för...
Annars tror jag får är väldigt lättskötta och friska djur. Men lite mark ska man väl ha.
 
Sv: Att sticka?

Tuttvärmare - små lappar att sätta inne i bhn så att vårtgårdarna inte blir kalla och tuttarna förvandlas till isbitar med massor av skrikande nerver.
Återkommer med bild. :D

Hur går det med bilden? ;)
Efter en kall dag i höstvindarna så kan jag gärna ta receptet oxå.... eller.. jag menar... beskrivningen :angel:
 
Sv: Att sticka?

Du menar att jag måste vänta till efter att ha slutat amma för att kanske bli av med denna extrema känslighet? :eek:
Ammar du nu, alltså?
Jag blev betydligt mindre känslig efter amning, så det tror jag säkert att du blir också. Var också väldigt känslig under amning, med lite sår och ffa ÖMHET!
 
Sv: Att sticka?

Jag bor i Skåne, allra längst ned tom, så det går tyvärr inte, och jag hittade en som säljer ull billigt på Gotland som jag redan beställt ifrån.

Kardningen blir nog det jobbigaste, jag har tänkt att karda för hand men vi får se hur det går med det. Att hyra en kardmaskin var ett bra tips.

Vad för garn har du tänkt att spinna? Eller du kanske skall tova istället?
 
Sv: Att sticka?

Jag hade ett tag lite lösa planer på att ha får i trädgården, som egentligen mer är en park, så jag skulle slippa klippa gräsmattorna stup i kvarten ...
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp