Att sticka?

Sv: Att sticka?

Absolut passande som herrmössa!





Jag har idé-torka. Vill massor, men vet inte vad. Hade massor med planer inför jul, men de är alla luddiga, suddiga och oklara. Har t o m lyckats glömma bort en del av dem. Beror nog på att det varit väldigt mycket i skolan de senaste månaderna och hjärnan liksom börjar bli överfull, eller nåt.

Jag som saknar stickningen velar mellan olika ofärdiga projekt istället för att komma framåt med julklapparna. Det suger.
 
Sv: Att sticka?

Mössan är redan klar! Nästan i varje fall.

Haha, först trodde jag att beskrivningen var fel för aldrig att det kan bli flätor av detta tänkte jag, men sen simsalabim så fanns de bara där.

Nu vill jag prova något med olika färger också.

Garnet, Jacobs ull, är ganska speciellt, väldigt lätt men ändå fast och stadigt och med mycket spänst.

hat.jpg
 
Sv: Att sticka?

Hittade Järbos Raggi i kamo-färg på Ica Maxi häromdagen :) Ska göra klart min andra socka innan jag börjar med en mössa =) Men några invecklade flätor vågar jag mig inte på... den ska slätstickas så kamoflagefläckarna kommer fram ordentligt :)
 
Sv: Att sticka?

Den blev jättefin Anders! Absolut en mössa både damer och herrar kan ha. Det var snabbt stickat!

Prosit, jag tror det är ett smart drag att göra kamouflagemössan i slätstickning, surt om man sitter och knåpar med ett fint mönster och så syns det inte så bra sedan.

Bebisfilten har vuxit, det blev 10 timmar på buss i veckan så nu är jag nästan halvvägs, och ett fint bomullstyg med gummistövlar på har inhandlats till baksidan.
 
Sv: Att sticka?

Men den kliar! Jag skall sticka en ny mössa i annat garn.

Glöm inte att visa bild på filten när den är klar!
 
Senast ändrad:
Sv: Att sticka?

Min erfarenhet av kliiga ullmössor är att det krävs -10 grader eller kallare, så kliar de inte! Kan det vara ett alternativ att fodra den med något? T-shirttyg, fleece, eller en stickad innerkant i något mjukare garn.
 
Sv: Att sticka?

Jag klarar inte av kliande mössor. Köpte en på ica maxi som jag blev alldeles röd i pannan av, det var helt enkelt för mycket korthårig ull i skiten. :( Så jag får sticka mjuka och gosiga mössor, raggi-garnet funkar =)
 
Sv: Att sticka?

Jag testade och utomhus i kall och ruggig blåst kliar den inte så jag märker det. Fodra är annars en bra ide.

Men jag har fått lite blodad tand på mönsterstickning så en ny mössa (i nytt mönster) blir det nog ändå.
 
Sv: Att sticka?

Kul! Flätorna blir väldigt snygga i naturfärgat ullgarn.

Nu är jag inne på andra repetitionen av mittenmönstret. Hjärtmönstret gick att hålla i huvudet men nu måste jag kolla på fusklappen. Det är valfritt antal repetitioner men jag gissar att det blir tre eller fyra stycken. Helst skulle jag vara klar med filten till jul för då kan jag överlämna den till mottagaren personligen istället för att posta den, men frågan är om jag hinner det.
 
Sv: Att sticka?

Hittade Järbos Raggi i kamo-färg på Ica Maxi häromdagen :) Ska göra klart min andra socka innan jag börjar med en mössa =) Men några invecklade flätor vågar jag mig inte på... den ska slätstickas så kamoflagefläckarna kommer fram ordentligt :)

Tar tillbaka.... det var INTE kamo-garnet jag hade hittat på maxi. Det var rätt gröna nyans, men det var inte kamofläckar... detta blir randigt as hell. Inte min plan. Har nu lyckats ta reda på att det jag är ute efter heter Järbo Raggi 1580. Det jag köpte hette Järbo Raggi 15102. Så nu har jag varit ut på en nätbutik och beställt rätt garn och kommer således att repa upp den påbörjade mössan. Hade tack o lov bara stickat 7 cm på den och den kommer bli sååå snygg med rätt garn =) Detta får bli sockor i stället.
 
Sv: Att sticka?

Idag har jag hört på en hiskelig massa föreläsningar över datorn, och kommit rätt långt på filten. Nu är det en blombård och åtta hjärtrader kvar! Kanske, kanske, blir den klar till jul.
 
Sv: Att sticka?

KL

Jag kan verkligen inte sticka - däremot virkar jag! Just nu håller jag på med min tredje mormorsfilt till kommande bebisen! Den kommer bli hur fin som helst!
 
Sv: Att sticka?

Nu är jag trött på hjärtrader! 5 kvar, två gröna och tre gula. Sen blir det att fästa trådar, och jag har räknat ut att jag kan blocka hela eländet genom att trä den över en stolsrygg efter att jag har tvättat den, men innan jag klipper. Får se till att maska av löst bara, annars blir det svårt. Blir bra när den är färdig, jag får inte så mycket annat gjort när den ligger här i köket och tigger om att bli stickad på!

Det kommer att bli garn över! Jag verkar få två nystan över av bottenfärgen (mörkgrön), ett av det ljusgröna, ett halvt av det mellangröna och nästan ett helt av det gula. Randiga sockor sedan kanske?
 
Sv: Att sticka?

Jag har precis varit och hämtat ut Kamoflage-garnet =) Har under tiden tränat på att sticka socka från tån och upp. Har problem med hälen dock, måste hitta en bättre beskrivning. Tån var mycket enklare än jag trodde när jag läste beskrivningen. Ska väl överge sockorna för ett tag medan jag stickar mössan :)
 
Sv: Att sticka?

Och jag hämtade idag ut en kartong med ullgarn som jag ropat in på Tradera. Naturvitt, ljusbrunt, mörkbrunt, rött och orangefärgat handspunnet (=tjockt) garn som jag tror blir perfekt till vantar och mössor! Har också hittat ett par fina mönster (som detta här ).
 
Sv: Att sticka?

Inget bra garn till mössor i varje fall, alldeles för grovt! Tur att jag inte betalade så mycket för det.
 
Sv: Att sticka?

Ska börja med minskningen på kamo-mössan =) Har stickat utav bara h-e idag när det varit skitväder ute :D Sambon blir nog väldigt nöjd, den sitter som gjuten på honom. Sen blir det en till mig själv oxå att ha i stallet. Men min ska få lite reflex på sig... tvärt emot kamo-funktionen, men ändå ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp