Att rida på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Frajda

Det har blivit förbjudet på dressyrtävlingar läste jag i ridsport. Vad tycker ni om detta? Själv kan jag undra varför man hittar på denna regel? Man har väl aldrig fått extra poäng för att man rider på en hand. De entyder ju i artikeln att man har gjort så här för att Anky Van Grunsven inte kan rida på en hand :smirk: Jag undrar om det inte ligger lite det, dressyr världen har en förmåga att hålla varandra om ryggen :angel: Så vad tycker ni, är det bra eller dåligt med de nya reglerna?

Sv: Att rida på en hand

Tramsigt att det öht diskuteras. Vad är det för konst att rida med en hand?

Immer (AR-ryttare)

Svårighetsgraden ökar vid enhandsfattning och bedöms väl därför som svårare tekniskt (?) utfört. Så jag tycker att om man klarar av det så varför inte?:confused: Om andra ryttare inte grejar det så får de väl i sådana fall träna..

Det ger lite extra showkänsla och ryttaren får bevisa att sin häst inte behöver handen som en "livlina"! Personligen så älskar jag när Lussan rider enhandsfattning:love:

jodå det har man visst, i küren räknas det som extra svårighet dvs högre poäng...

Tycker det är en tramsig regel. Någon som vet nån motivering till varför det inte längre är tillåtet?

Otroligt fånigt att förbjuda det var min tanke. Det borde vara bra att visa upp att hästen inte ligger i handen utan kan föras enhändigt.

Det har blivit förbjudet på dressyrtävlingar läste jag i ridsport. Vad tycker ni om detta? Själv kan jag undra varför man hittar på denna regel? Man har väl aldrig fått extra poäng för att man rider på en hand. De entyder ju i artikeln att man har gjort så här för att Anky Van Grunsven inte kan rida på en hand :smirk: Jag undrar om det inte ligger lite det, dressyr världen har en förmåga att hålla varandra om ryggen :angel: Så vad tycker ni, är det bra eller dåligt med de nya reglerna?

Tycker väl framför allt att när man reglerar ngt så måste det följas av en motivering.
enligt artikeln saknas motivering.
Det är den största ögonbryns höjaren för mig. Mycket märkligt.Det är svårt att ta ställning till ett beslut och en regel utan en motivation, ofta åstadkommer det att spekulationer sker hundra ggr mer, än om en motivation givits från början till vad orsaken är.

Tycker väl framför allt att när man reglerar ngt så måste det följas av en motivering.
enligt artikeln saknas motivering.
Det är den största ögonbryns höjaren för mig. Mycket märkligt.Det är svårt att ta ställning till ett beslut och en regel utan en motivation, ofta åstadkommer det att spekulationer sker hundra ggr mer, än om en motivation givits från början till vad orsaken är.

Jag håller helt klart med. Min första tanke var lite samma som Lussan själv kommenterade det hela - om inte alla klarar det så får ingen eller?

Jag undrar mer och mer vad som händer med dressyren egentligen, det är så mycket som har ändrats sedan jag var aktiv tävlande för 8 år sedan.

Hm, enhandsfattning är ju bättre än två på det viset att du måste rida med sitsen och inte händerna. Lite tramsig regel, men jag förtår nog varför de har tagit bort den.

jag hör gärna dina funderingar ang. anledningen? jag kan verkligen inte komma på varför...??

jag hör gärna dina funderingar ang. anledningen? jag kan verkligen inte komma på varför...??

Du syftar på mitt inlägg?

Jag tycker som sagt själv att det är fånigt att förbjuda enhandsfattning. Men alla ryttare väljer ju inte att göra det, och det är väl egentligen de andra momenten som ska ge poäng i ett program . Enhandsfattningne blir kanske för vissa ett orättvist poängplockande, lite enhands här och lite enhands där så plockar de på sig mer än de som kanske rider skitbra i övrigt men som håller i tyglarna med båda händerna.
Det är alltså den anledningen jag kan komma på att de har till det här förbudet.

Ja usch vilken fjantig regel!! jag kan tycka att det var bra förut när dom fick göra max 3 moment med en hand, hade ju inte varit lika speciellt om tex Lussan alltid satt med en hand, det hade ju "hört till det normala" efter några ggr, men att dom inte får ha en hand överhuvudtaget är ju bara för löjligt! :mad:

Det visar ju bara att personen har en så lösgjord och lydig häst, och att ryttaren verkligen rider med sitsen och inte händerna. Det är klart dom ska få visa det, det får dom ju mer poäng för dessutom.

Jag tycker att dom som inte kan rida med bara en hand ska få rida där med bägge händerna och om då dom vill få lite extrapoäng är det ju bara till för dom att göra sin häst så lydig o lösgjord och att den ryttaren lär sig rida med bara en hand.

Ska man hålla på sådär så tar dom väl bort tex piaffen snart om inte alla kan det.. :mad::eek::mad::eek:

Du syftar på mitt inlägg?

Jag tycker som sagt själv att det är fånigt att förbjuda enhandsfattning. Men alla ryttare väljer ju inte att göra det, och det är väl egentligen de andra momenten som ska ge poäng i ett program . Enhandsfattningne blir kanske för vissa ett orättvist poängplockande, lite enhands här och lite enhands där så plockar de på sig mer än de som kanske rider skitbra i övrigt men som håller i tyglarna med båda händerna.
Det är alltså den anledningen jag kan komma på att de har till det här förbudet.

Japp det var ditt inlägg jag menade.
Varför skulle det vara orättvist? Klarar man de momenten lika bra med tygnarna i en hand som i båda, så varför ska man inte få göra det? Uppenbarligen är det inte många som klarar det - så jag tycker det är helt rätt att det ska ges lite extra poäng till de som klarar av det. Givetvis ska de inte få höga poäng bara för att de sitter med enhandsfattning - själva momentet måste ju utföras på korrekt sätt, i balans och utan att samspelet eller harmonin rubbas.

De som "rider skitbra i övrigt" men som inte klarar att göra momenten på en hand har jag bara en sak att säga - träna mer. Hästen ska inte ligga i handen och du ska inte tappa den bara för att du inte har tyglarna i båda händerna. Många dressyr-ryttare borde kanske snegla lite på westernryttarna, som måste rida (många av) sina moment på en hand - och hästarna går inte sämre för det. Längre form ja - men många av dem jobbar på bra mycket mer med rygg och bakdel än dressyrhästarna.

Och ja - i dressyren, speciellt i de högre klasserna, måste man plocka upp hästen i en högre form för att den ska klara att bära upp sig och ryttaren i en piaff, passage och liknande. Det finns dock inget som säger att man måste rida den så hög jämt - tvärtom är min erfarenhet att ju högre skolad en häst är desto bättre mår den och bättre blir den av att ridas i en lååååg form oftare än den tävlingsmässiga formen. Det finns heller absolut inget som säger att hästen lika gärna kan tappa rygg och påskjut bak för att den går i en högre form och samling, ändå ser man alldeles för många hästar som går och ljuger med krökt nacke och utan övertramp. Underligt det. *visslar*

Och till de som anser att westernryttarna sliter och drar hästarna i munnen när de stoppar - ta en titt på Stacy Westfall när hon rider reiningen barbacka och utan träns - och gör slidestoppar så det ryker om det. Svårt att rycka hästen i munnen utan betsel ;)

Senast ändrad:

fast det finns ingen bedömnings punkt som ber domaren poängsätta enhands eller tvåhandsfattning :devil: det är rörelsen i sig som bedöms, och övriga punkter i programmet.

så det argumentet går bort :devil:

Enhandsfattning visar lydighet och ärlig lösgjordhet - klart att de ska få extra poäng för det. Tar man nu bort enhandsfattningen... ja, då försvinner en sak att sträva efter.

Jag säger inte att alla i eliten rider dåligt - jag säger att det finns olika syn på vad som är god ridning beroende på vilken vinkel jag som åskådare har när jag ser på ekipagen. Genom att ta bort enhandsfattningen tycker jag man tar bort pricken över i:et som kan döma ut den mindre goda ridningen.

Alltså jag anser inte att GP hästen ska vara "tunga i handen". De ska vara lätta och mjuka i hela kroppen - det kan man bevisa med enhands.

Håller givetvis med om det du säger.
du har rätt i att enhanden är en mycket uppenbart bevis på att det är ärlig lösgjordhet och lydighet och harmoni som man ser framför sig.
vill inte att min kommentar om att det inte finns en särskild bedömnings punkt för detta, misstolkas.
givetvis bidrar det till helhetsintryckets poäng.

återigen: motivation till beslutet, rent konkret, skulle vara intressant och befogat. mycket märkligt att det tillåts att klubbas UTAN konkret motivering.

Jag har inte misstolkat :D

Skulle också vilja se en mycket god motivering till varför:confused:

Det finns inget bättre änb när lussan rider upp i passage med en hand och publiken inte klarar av att hålla käften men hästen behåller sitt lugn.
Många dressyrekipage skulle "slås ut" även om de hade haft tvåhands... varför det är så kan ju diskuteras.

Senast ändrad:

Låter ytterst märkligt. Appropå hästar som bär sig själva, hade det inte varit intressant om man införde en överstrykning i något moment i de svårare klasserna? (Det heter väl överstrykning när man tar fram handen i ett par steg för att visa att hästen bär sig själv?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 313
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar