Att rida på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att rida på en hand

det är ju en alldeles vettig motivation med en del logik i!

(oavsett hur man må ställa sig till den i sak)

synd att FEI inte kunnat uppge en motivation ö.h.t som sagt tidigare, för det skulle bespara en hel del spekulationer och diskussioner, oavsett vad man tyckte om motivationen.

KL

Och jag skiljer mig från mängden och tycker att det är bra att man tar bort den regeln.

Antingen ska alla tävlande i en klass utföra ett moment med enhandsfattning (upp till bevis) eller så ska ingen.

Du skiljer dig inte från hela mängden. Inte från mig.

det är ju en alldeles vettig motivation med en del logik i!

(oavsett hur man må ställa sig till den i sak)

synd att FEI inte kunnat uppge en motivation ö.h.t som sagt tidigare, för det skulle bespara en hel del spekulationer och diskussioner, oavsett vad man tyckte om motivationen.

Ja men du om FEI hela tiden motiverar sina beslut om än det ena än det andra, vad skulle VI ha att diskutera om då :p

Ja men du om FEI hela tiden motiverar sina beslut om än det ena än det andra, vad skulle VI ha att diskutera om då :p

då kunde de ju fortfarande ha motiverat det som att avsaknaden av motivering runt själva beslutet är att de ville ge Buke ett ämne att diskutera om :angel:

då kunde de ju fortfarande ha motiverat det som att avsaknaden av motivering runt själva beslutet är att de ville ge Buke ett ämne att diskutera om :angel:

Eller så lämnar dom det därhän för att dom vet att vi här på buke kommer med en herrans massa förslag på en motivering som dom kan använda senare som sin motivering :rofl:

Själv tror jag att de allra flesta på den nivån har lösgjorda hästar och rider med sitsen, men att man kan träna hästen att vid ett speciellt tillfälle klara av ex en piruett oavsett hur man håller händerna.
Man lär den att gå med andra "tecken". Självklart blir det lite grann på bekostnad av kvaliteten.

För att spinna på lite....
Om man är petig, tänk själv, vad händer med den omdiskuterade axeltyngdpunkten vid piruett med enhanndsfattning?
Från att ytterhand och ytteraxel är fram, ordentligt, i linje med hästens bog, alltså kraftig vinkling, släpper ryttaren handen rakt ner, vilket innebär att även axeln på yttersidan automatiskt dras bakåt, vilket är fel.
Man kan inte släppa handen rakt ner och samtidigt hålla kvar axel o yttersida i korrekt läge.

Jag är ingen Anki-fan, men tror inte för ett ögonblick att hon inte kan göra detta, hon har bara valt att inte göra det.

Ja så borde det bli och det är väl det som gör att kvalitén i rörelsen blir lidande.

Det blir lite av visa "titta jag kan lite mer än vad som ingår".

Som sagt, om det ingår i en rörelse är det en sak, men det gör det ju inte. Man skulle ju då i princip kunna införa allt möjligt om man vill, för att visa, överstrykningar som nån nämnde,
"titta inga händer alls!" eller ställa sej upp på hästen i passage:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är ingen Anki-fan, men tror inte för ett ögonblick att hon inte kan göra detta, hon har bara valt att inte göra det.
Jag är inte så säker på det. Hon kan ju knappt hålla Salinero stilla med en hand det korta ögonblicket som hon hälsar på domaren. Hennes icke-halter var ju så omtalade så att det infördes poängsättning på den inledande halten i küren.

För att spinna på lite....
Om man är petig, tänk själv, vad händer med den omdiskuterade axeltyngdpunkten vid piruett med enhanndsfattning?
Från att ytterhand och ytteraxel är fram, ordentligt, i linje med hästens bog, alltså kraftig vinkling, släpper ryttaren handen rakt ner, vilket innebär att även axeln på yttersidan automatiskt dras bakåt, vilket är fel.
Man kan inte släppa handen rakt ner och samtidigt hålla kvar axel o yttersida i korrekt läge.

De som brukar rida på en hand brukar flytta handen in mitt över mankammen.
Det för ju fram ytteraxeln i en piruett. Jag tar för givet att man håller tyglarna i ytter.

Angående ridning rakt fram
I själva verket så - eftersom höger axel normalt är längre fram i en normalsnedhet så om ryttaren håller båda tyglarna i vä hand så blir den rakare, i och med att handens position flyttas, och axlarna blir mer parallella.

Man behöver inte sänka axeln, om det sker har man ju ingen hållning från början. Det är en del av sitsen att ha en sådan hållning att man kan ha en självständig hand, för att inte tala om självständiga axlar.
Att röra kroppsdelar oberoende av varandra är ju koordination.

KL
Själv skrittar jag alltid ut på en hand.

Sist upptäckte jag när jag kom hem att tyglarna gick i kors när jag kom hem: Inte visste jag att jag var CS elev :confused:

Svårighetsgraden ökar vid enhandsfattning och bedöms väl därför som svårare tekniskt (?) utfört. Så jag tycker att om man klarar av det så varför inte?:confused: Om andra ryttare inte grejar det så får de väl i sådana fall träna..

Det ger lite extra showkänsla och ryttaren får bevisa att sin häst inte behöver handen som en "livlina"! Personligen så älskar jag när Lussan rider enhandsfattning:love:

håller verkligen med dig! fixar man att rida på en hand så varför inte göra de?!? och då får de andra tränar... herre gud, löjlig regel asså!

Egentligen ointressant kanske men axeln går inte ner men bak, för vad jag minns håller Lussan handen rakt ner utmed sidan. Men tror du har rätt i att det är inner, det är sant.

Det är ju möjligt att det har varit svårt ibland på en laddad häst, som Salinero, men om hon ville gå in för att rida på en hand är jag övertygad om att hon skulle kunna göra det. Att få hästen att stå still i halten är inte jämförbart med att kunna sitta i rörelse med enhandsfattning.

Det är ju möjligt att det har varit svårt ibland på en laddad häst, som Salinero, men om hon ville gå in för att rida på en hand är jag övertygad om att hon skulle kunna göra det. Att få hästen att stå still i halten är inte jämförbart med att kunna sitta i rörelse med enhandsfattning.
Hyperflexion och enhandsfattning går inte ihop, därför gör inte Anky det.

Jag förstår inte varför Anky alltid ska ursäktas för allt hon gör som inte är rätt. Det står i programmet halt och orörlighet, varför ska hon då ursäktas med att hästen är laddad? Står han inte still så gör han inte, det är en av de lättaste bedömningspunkterna i ett dressyrprogram :smirk:

Jag tycker personligen det är synd att dom tar bort enhandsfattningen, men dom har väl något, för dom, tungt vägande skäl för det :(

Antar som sagt för att det öppnar för andra konster som inte heller ingår.

Jag förstår inte heller varför en del måste vara så kategoriska ang Anky, det blir svart eller vitt. Menar du på fullt allvar att hon inte skulle klara enhandsfattning? :eek:
Att hon rider fram i HF har ju inte med det att göra, och är inget jag alls heller försvarar eller uppskattar, men det blir alltid kritisera allt hon gör eller så förutsätts man gilla allt hon gör:confused:

Jag ursäktade tex inte att den inte står still utan sa bara att det inte är jämförbart med tex piruett på en hand.

Jag rider enbart med enhandsfattning (handikappryttare) och ser inte det svåra i det alls(eller som min tränare sa, "det är ingen konst att rida en uppvärmd häst i form på en hand, det svåra är att göra det på en ouppvärmd häst som inte är på tygeln").
Förstår inte varför de tog bort det, tur att man har dispens för att göra det i allafall.

Tramsig regel tycker jag, och är den till enbart för att hålla Anky om ryggen är det än värre!:eek:

Egentligen ointressant kanske men axeln går inte ner men bak, för vad jag minns håller Lussan handen rakt ner utmed sidan. Men tror du har rätt i att det är inner, det är sant.

Kommunikationsmiss

Jag menar det som händer med den handen/axeln som håller tyglarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 313
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar