Att rida på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att rida på en hand

På vilket sätt kommer det avslöjandet direkt?

Hästen tappar formen, ryttaren tappar kontrollen av ansträngningen att hålla hästen på en hand, ryttaren kan inte genomföra momentet eftersom hästen fråntas instruktionerna från de två händerna, hästen genomför inte rörelsen.

T.ex.

Hästen tappar formen, ryttaren tappar kontrollen av ansträngningen att hålla hästen på en hand, ryttaren kan inte genomföra momentet eftersom hästen fråntas instruktionerna från de två händerna, hästen genomför inte rörelsen.

T.ex.

Nu vet jag inte vad du har för bild av den dressyr vi pratar om men
"ansträngningen" att hålla hästen på en hand:confused: :cool: De har väl inte särskilt mycket i handen öht så det där lät väldigt märkligt, men jag kanske missförstår dej.

Jag är rätt säker på att det rör sej om vad man tränar, helt enkelt man tränar in enhandsridning i vissa moment och där lyssnar hästen på DE signalerna. Inget märkvärdigt alls. Det kanske även FEI har insett:cool: Man kan lära hästar gå utan sadel och träns också, det vimlar av ungar som har det som mål....Med den där ryssen som förebild.

Nu vet jag inte vad du har för bild av den dressyr vi pratar om men
"ansträngningen" att hålla hästen på en hand:confused: :cool: De har väl inte särskilt mycket i handen öht så det där lät väldigt märkligt, men jag kanske missförstår dej.

Jag tror du tolkar in vad andra säger i det jag skrev.

Jag pratar inte om någon särskilld inrikting. Immer sa:

"Men om hästen INTE är självbärig med tvåhandsfattning kommer avslöjandet direkt när ryttaren går över till enhands."

Varpå frågan som jag svarade på kom:

"På vilket sätt kommer det avslöjandet direkt?"

Det spelar ingen roll inom vilken inriktning man rider, om hästen inte är självbärig utan förlitar sig för mycket på att ryttaren fysiskt håller ihop den kommer något/några av de saker jag nämnde inträffa.

Är det givet att hästen är mer självbärig och lydig bara för att man rider med en hand?
Nej, påstår jag.

Det är inte givet, men det är bra mycket svårare att dölja symptomen om man har alla tyglar i en hand.

Du svarade inte på min fråga om varför enhandsfattning skulle vara en cirkuskonst. Vad definierar en cirkuskonst?

Jag tror du tolkar in vad andra säger i det jag skrev.

Jag pratar inte om någon särskilld inrikting. Immer sa:

"Men om hästen INTE är självbärig med tvåhandsfattning kommer avslöjandet direkt när ryttaren går över till enhands."

Varpå frågan som jag svarade på kom:

"På vilket sätt kommer det avslöjandet direkt?"

Det spelar ingen roll inom vilken inriktning man rider, om hästen inte är självbärig utan förlitar sig för mycket på att ryttaren fysiskt håller ihop den kommer något/några av de saker jag nämnde inträffa.

Ok var inte med i hela den kedjan av frågor:cool:

Nemas problemas! Inte alltid lätt att hänga med i svängarna när vågorna går höga... :)

Jag är rätt säker på att det rör sej om vad man tränar, helt enkelt man tränar in enhandsridning i vissa moment och där lyssnar hästen på DE signalerna. Inget märkvärdigt alls. Det kanske även FEI har insett:cool: Man kan lära hästar gå utan sadel och träns också, det vimlar av ungar som har det som mål....Med den där ryssen som förebild.

Så skrev jag också tidigare i tråden. Vi är överens

Tränar man in den på enhandsfattning i ett moment, så är det inte märkvärdigt alls. Jag har svårt att tro att Lussan helt BTW får för sig i en WC dressyr att chansa.

Men vi har ju också sett några gånger där den ökade traven på medelinjen med enhandsfattning inte fungerat utan G har slagit över i galopp.

Så skrev jag också tidigare i tråden. Vi är överens

Tränar man in den på enhandsfattning i ett moment, så är det inte märkvärdigt alls. Jag har svårt att tro att Lussan helt BTW får för sig i en WC dressyr att chansa.

Men vi har ju också sett några gånger där den ökade traven på medelinjen med enhandsfattning inte fungerat utan G har slagit över i galopp.

G trillar ju alltid på näsan i ökad trav så han är ju inte jättebärig så det stör direkt :smirk:

Aha, där har vi det, det är LUSSAN som mailade FEI:D

Hahaha, den här tråden blir bara bättre och bättre!!!:banana:

Det är sant.

FEI kanske gör Lussan en tjänst helt enkelt.:D

:rofl:
Hon skrev nog till FEI att hon känner att hon backat in sig i ett hörn i och med det här att börja visa upp enhandsridning och gärna skulle vilja ta sig ur det. Men hon kan ju inte bara sluta på eget bevåg, det skulle se misstänkt ut. Bättre då om reglerna tar hand om det, - vattentät anledning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 313
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar