Att rida på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att rida på en hand

vad bra att du läste mig som jag avsåg att mena!

KL
Kan inte ngn välartikulerad person skriva en debatt insändare till Ridsportförbundet ang. detta?!

Det har blivit förbjudet på dressyrtävlingar läste jag i ridsport. Vad tycker ni om detta? Själv kan jag undra varför man hittar på denna regel? Man har väl aldrig fått extra poäng för att man rider på en hand. De entyder ju i artikeln att man har gjort så här för att Anky Van Grunsven inte kan rida på en hand :smirk: Jag undrar om det inte ligger lite det, dressyr världen har en förmåga att hålla varandra om ryggen :angel: Så vad tycker ni, är det bra eller dåligt med de nya reglerna?

Anky vinner ju oavsett om hon rider med 2 händer eller 1 hand och Lussan ligger rätt långt ifrån även om hon klarar att rida med 1 hand så jag tror inte just det ligger bakom beslutet.

Från FEIs "regelbok"
rött är borttaget från och med 2008

"Article 418.3 Delete/add
3. Riding with both hands is obligatory in tests at FEI Dressage Events.
However, in Freestyle tests riding with reins in one hand up to four movements is
allowed (see Guidelines for Judges)
See also Annex VI, point 3. When leaving the
arena at a walk on a long rein, after having finished his performance, the rider
may, at his own discretion, ride with only one hand."

"ANNEX VI Delete:
3. - Execution of difficult exercises and transitions with the reins in one hand, but
restricted to a maximum of four exercises.
Exaggeration will be punished in harmony and
choreography."

Försöker hitta en förklaring någonstans på FEI hemsida, men det finns ingen vad jag kan se.

Japp det var ditt inlägg jag menade.
Varför skulle det vara orättvist? Klarar man de momenten lika bra med tygnarna i en hand som i båda, så varför ska man inte få göra det? Uppenbarligen är det inte många som klarar det - så jag tycker det är helt rätt att det ska ges lite extra poäng till de som klarar av det. Givetvis ska de inte få höga poäng bara för att de sitter med enhandsfattning - själva momentet måste ju utföras på korrekt sätt, i balans och utan att samspelet eller harmonin rubbas.

De som "rider skitbra i övrigt" men som inte klarar att göra momenten på en hand har jag bara en sak att säga - träna mer. Hästen ska inte ligga i handen och du ska inte tappa den bara för att du inte har tyglarna i båda händerna. Många dressyr-ryttare borde kanske snegla lite på westernryttarna, som måste rida (många av) sina moment på en hand - och hästarna går inte sämre för det. Längre form ja - men många av dem jobbar på bra mycket mer med rygg och bakdel än dressyrhästarna.

Och ja - i dressyren, speciellt i de högre klasserna, måste man plocka upp hästen i en högre form för att den ska klara att bära upp sig och ryttaren i en piaff, passage och liknande. Det finns dock inget som säger att man måste rida den så hög jämt - tvärtom är min erfarenhet att ju högre skolad en häst är desto bättre mår den och bättre blir den av att ridas i en lååååg form oftare än den tävlingsmässiga formen. Det finns heller absolut inget som säger att hästen lika gärna kan tappa rygg och påskjut bak för att den går i en högre form och samling, ändå ser man alldeles för många hästar som går och ljuger med krökt nacke och utan övertramp. Underligt det. *visslar*

Och till de som anser att westernryttarna sliter och drar hästarna i munnen när de stoppar - ta en titt på Stacy Westfall när hon rider reiningen barbacka och utan träns - och gör slidestoppar så det ryker om det. Svårt att rycka hästen i munnen utan betsel ;)

Hm, jo. Jag håller nog med dig faktiskt. Jag försökte bara resonera som en dressyrdomare, mitt förra inlägg var det som jag lyckades komma fram till.

Det är en mycket märklig regel eftersom en utbildad häst som rids på stångbett traditionellt sett bör föras på en hand, det är det normala i alla hästkulturer och i vår kultur också tills för ett par hundra år sedan. Att man använder två händer måste ju betyda att hästen antingen inte bär sig själv eller är i behov av ständig korrigering pga att han inte är rakriktad. Förståelsen av de la Guérnières uttryck "decente de main" tyck vara saligen insomnad. När hästen är lydig och bär sig själv ska handen upphöra att verka. Inför istället en regel om att Grand Prix-program alltid ska ridas på en hand (och utan nosgrimma) tycker
Ulrika :devil:

Det är en mycket märklig regel eftersom en utbildad häst som rids på stångbett traditionellt sett bör föras på en hand, det är det normala i alla hästkulturer och i vår kultur också tills för ett par hundra år sedan.

Som sagt, ett par hundra år sen.
Visst är det bra att kunna men ska dom börja sitta och överglänsa varandra i enhandsridning så ja, jag vet inte, jag.:cool:
Som fio skrev, vad hjälper det Lussan?:smirk: Anky känner sig nog knappast hotad av hennes enhandsavslutningar:cool:

Det är en mycket märklig regel eftersom en utbildad häst som rids på stångbett traditionellt sett bör föras på en hand, det är det normala i alla hästkulturer och i vår kultur också tills för ett par hundra år sedan.

Men det gör man ju fortfarande vad gäller brukshästar. Av självklara skäl.

Men enhandsfattning fungerar lika bra, trots kombinerad betsling :p

Immer

Mja... :crazy: Svårare borde det ju bli, att hålla reda på fyra tygeländar jämfört med två i samma hand! Borde mao vara ännu högre status! :rofl:

Tycker också det är tråkigt. För som sagt, kan man roffa åt sig lite pluspoäng (eller creds från publiken om inte annat! ;) ) genom att bevisa att hästen faktiskt är så välskolad kan jag inte se någon nackdel med det, snarare tvärtom - att man då kanske lägger lite extra krut på den utbildningsdelen när det känns som att hästens övriga kapacitet börjar nå sin peak.
Orättvist *kan* det inte bli så länge alla är införstådda med att man faktiskt kan få pluspoäng för det.

Och ja - i dressyren, speciellt i de högre klasserna, måste man plocka upp hästen i en högre form för att den ska klara att bära upp sig och ryttaren i en piaff, passage och liknande. Det finns dock inget som säger att man måste rida den så hög jämt - tvärtom är min erfarenhet att ju högre skolad en häst är desto bättre mår den och bättre blir den av att ridas i en lååååg form oftare än den tävlingsmässiga formen. Det finns heller absolut inget som säger att hästen lika gärna kan tappa rygg och påskjut bak för att den går i en högre form och samling, ändå ser man alldeles för många hästar som går och ljuger med krökt nacke och utan övertramp. Underligt det. *visslar*

Om man rider "vanlig" Engelsk ridning borde det vara lättare att rida med enhandsfattning i lite högre form än i låg westernform. Så jag förstår inte riktigt vad det här har med saken att göra? :p

Men en häst som går i en ärlig form, med samling, blir automatiskt högre framtill - om den sätter bakbenen inunder sig kommer framdelen upp. Det handlar således inte om att "plocka upp hästen i en högre form" - den hamnar där alldeles av sig själv om det är korrekt. Och att en samlad häst ska kunna sträcka ut sin överlinje framåt - nedåt är heller inte konstigt.

Dina sista meningar beskriver hur en hopdragen häst, utan ärlig form, ser ut. Den kröker på nacken och sprattlar med frambenen men bakdelen hänger inte med. detta har inget med samling att göra.

Slutligen, vad gäller övertramp: det finns hästar som går så mycket på bogarna att de knappt hinner få undan framhoven innan bakhoven landar - detta är inte övertramp även om mmånga tror det. Jag ser hellre en häst som lyfter sina framben och inte är på bogarna, men som har ett mindre övertramp eller kanske inget alls.

Immer

*lite kl*

Smart. Förbjud ett av de tecken som finns på att hästen rids med sits och inte med hand... skitsmart. Varför öht reglera mängden enhandsridna rörelser? En välriden häst ska gå att rida med enhandsfattning!
Om de ska gå ifrån allt vad Guerniere är, kan de sluta kalla det dressyr med en gång... *irriterad*
Vad säger reglerna om 3+1-hållning?

Ang övertramp så har jag en varmblodstravare här hemma som har gott och väl 15cm övertramp i skritten. Jag LOVAR att han är så långt från samling/avslappning/ryggsvung det går att komma.
Så hur det skulle vara ett tecken på samling? Jag vet inte... titta på hasböjning ist;)

/Migo
enhandsryttare

Smart. Förbjud ett av de tecken som finns på att hästen rids med sits och inte med hand... skitsmart. Varför öht reglera mängden enhandsridna rörelser? En välriden häst ska gå att rida med enhandsfattning![/B]
Håller med.

Mest intressant hade jag tyckt det var om det skulle vara enhandsfattning på blank stång genom hela programmet alt. tvåhandsfattning på tränsbett.

KL

Och jag skiljer mig från mängden och tycker att det är bra att man tar bort den regeln.

Antingen ska alla tävlande i en klass utföra ett moment med enhandsfattning (upp till bevis) eller så ska ingen.

fast just i kür är väl själva grundidén att man ska kunna välja att visa upp sina styrkor och "dölja" sina svagheter...

Ja, det är det, men vissa moment/rörelser måste ingå i küren.

Enhandsfattning skulle kunna bedömmas likadant, antingen ingår den inte eller så får alla välja vilket moment de vill göra enhandsfattningen med.

OM det nu är ett bevis på att hästen att lösgjord och att man rider med sitsen.
Själv tror jag att de allra flesta på den nivån har lösgjorda hästar och rider med sitsen, men att man kan träna hästen att vid ett speciellt tillfälle klara av ex en piruett oavsett hur man håller händerna.
Man lär den att gå med andra "tecken". Självklart blir det lite grann på bekostnad av kvaliteten.

Det var det löjligaste jag hört! När ska man sluta sänka svårighetsgraden?? snart tar man väl bort piaff och passage och bytena också:smirk:

Och då är jag - ganska offtopic-ändå glad att de har höjt svårighetsgraden en aning på LC-ettan, där själva ridningen nu kommit att bli viktigare. Så det kanske inte går helt åt fel håll ändå?
För övrigt: kan man rida riktigt bra och sitter på en riktigt lösgjord häst, tycker jag den ska kunna gå lika bra utan någon som helst tygel. Men visst, i den högre formen kanske tygeln behövs som ett (mindre) stöd...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 313
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar