Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har blivit förbjudet på dressyrtävlingar läste jag i ridsport. Vad tycker ni om detta? Själv kan jag undra varför man hittar på denna regel? Man har väl aldrig fått extra poäng för att man rider på en hand. De entyder ju i artikeln att man har gjort så här för att Anky Van Grunsven inte kan rida på en hand :smirk: Jag undrar om det inte ligger lite det, dressyr världen har en förmåga att hålla varandra om ryggen Så vad tycker ni, är det bra eller dåligt med de nya reglerna?
Japp det var ditt inlägg jag menade.
Varför skulle det vara orättvist? Klarar man de momenten lika bra med tygnarna i en hand som i båda, så varför ska man inte få göra det? Uppenbarligen är det inte många som klarar det - så jag tycker det är helt rätt att det ska ges lite extra poäng till de som klarar av det. Givetvis ska de inte få höga poäng bara för att de sitter med enhandsfattning - själva momentet måste ju utföras på korrekt sätt, i balans och utan att samspelet eller harmonin rubbas.
De som "rider skitbra i övrigt" men som inte klarar att göra momenten på en hand har jag bara en sak att säga - träna mer. Hästen ska inte ligga i handen och du ska inte tappa den bara för att du inte har tyglarna i båda händerna. Många dressyr-ryttare borde kanske snegla lite på westernryttarna, som måste rida (många av) sina moment på en hand - och hästarna går inte sämre för det. Längre form ja - men många av dem jobbar på bra mycket mer med rygg och bakdel än dressyrhästarna.
Och ja - i dressyren, speciellt i de högre klasserna, måste man plocka upp hästen i en högre form för att den ska klara att bära upp sig och ryttaren i en piaff, passage och liknande. Det finns dock inget som säger att man måste rida den så hög jämt - tvärtom är min erfarenhet att ju högre skolad en häst är desto bättre mår den och bättre blir den av att ridas i en lååååg form oftare än den tävlingsmässiga formen. Det finns heller absolut inget som säger att hästen lika gärna kan tappa rygg och påskjut bak för att den går i en högre form och samling, ändå ser man alldeles för många hästar som går och ljuger med krökt nacke och utan övertramp. Underligt det. *visslar*
Och till de som anser att westernryttarna sliter och drar hästarna i munnen när de stoppar - ta en titt på Stacy Westfall när hon rider reiningen barbacka och utan träns - och gör slidestoppar så det ryker om det. Svårt att rycka hästen i munnen utan betsel
Det är en mycket märklig regel eftersom en utbildad häst som rids på stångbett traditionellt sett bör föras på en hand, det är det normala i alla hästkulturer och i vår kultur också tills för ett par hundra år sedan.
Det är en mycket märklig regel eftersom en utbildad häst som rids på stångbett traditionellt sett bör föras på en hand
Det är en mycket märklig regel eftersom en utbildad häst som rids på stångbett traditionellt sett bör föras på en hand, det är det normala i alla hästkulturer och i vår kultur också tills för ett par hundra år sedan.
Som fio skrev, vad hjälper det Lussan?:smirk: Anky känner sig nog knappast hotad av hennes enhandsavslutningar
Men enhandsfattning fungerar lika bra, trots kombinerad betsling
Immer
Och ja - i dressyren, speciellt i de högre klasserna, måste man plocka upp hästen i en högre form för att den ska klara att bära upp sig och ryttaren i en piaff, passage och liknande. Det finns dock inget som säger att man måste rida den så hög jämt - tvärtom är min erfarenhet att ju högre skolad en häst är desto bättre mår den och bättre blir den av att ridas i en lååååg form oftare än den tävlingsmässiga formen. Det finns heller absolut inget som säger att hästen lika gärna kan tappa rygg och påskjut bak för att den går i en högre form och samling, ändå ser man alldeles för många hästar som går och ljuger med krökt nacke och utan övertramp. Underligt det. *visslar*
Håller med.Smart. Förbjud ett av de tecken som finns på att hästen rids med sits och inte med hand... skitsmart. Varför öht reglera mängden enhandsridna rörelser? En välriden häst ska gå att rida med enhandsfattning![/B]
Antingen ska alla tävlande i en klass utföra ett moment med enhandsfattning (upp till bevis) eller så ska ingen.
fast just i kür är väl själva grundidén att man ska kunna välja att visa upp sina styrkor och "dölja" sina svagheter...