Att rida på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att rida på en hand

Tramsig regel tycker jag, och är den till enbart för att hålla Anky om ryggen är det än värre!:eek:

och det var precis det här jag menade när jag i första inlägget skrev att en avsaknad motivation från FEI's sida, bäddar för om än värre rykten, spekulationer och fiktivt eskalerande legender.

så Anky skulle ha mailat sina kompisar i FEI då och fått dem att ändra reglerna eller? så att det handlar om en konspiration nästan, och manipulation av FEI av en privatperson för egen vinning?

:D

förlåt, jag avser absolut inte detta inlägg som kritik till dig, men rent objektivt så tycker jag påståendet är absurt.

Håller med!

Det får ju finnas gränser för konspirationsteorierna:o Tror nån på allvar att Anky hackar tänder av skräck för att konkurrenterna ska rida hela programmet på en hand och slå henne. Då borde ju konkurrenterna nu springa runt med namnlistor och protestera så högljutt att man ändrar sej. Dom är ju många i så fall:rofl::rofl:

Jag tror iofs att fallet inte är så utan gick mer efter vad andra skrivit i tråden innan, jag tycker dock att det är en tramsig regel. Jag trodde faktiskt att det framgick av mitt inlägg att jag inte vet hur det ligger till om anledningen till regeln, så varför ni anmärker på mitt inlägg förstår jag inte. Jag håller således inte på med ngr s.k. konspirationsteorier.

Men som gammal hopp och fälttävlansryttare kan jag säga att jag tyckte, innan jag jag skadade mig, att dressyr är lite, en klubb för inbördes beundran, och de som är duktiga ska hållas om ryggen extra hårt, jag kan tyvärr inte påstå att jag känner annorlunda nu när jag bara tävlar dressyr själv. Vilket är synd då jag gillar sporten i övrigt.:cry:

Senast ändrad:

Nejdå jag förstår absolut att du inte föreslog detta, det var inte avsett som en kommentar att jag trodde du trodde detta, utan bara rent allmänt att beslutet HELT KLART skulle följts av en motivering från förbundets sida så att det varit tydligt vad de avsåg för alla. sen att det blir spekulationer ändå, det är ju en annan sak, men jag tycker som sagt det är väldigt märkligt att ett beslut får tas utan att ha en motivation.

Otroligt fånigt att förbjuda det var min tanke. Det borde vara bra att visa upp att hästen inte ligger i handen utan kan föras enhändigt.
Jag håller med! Förstår inte varför dom förbjuder en sån sak som iaf jag tycker kan visa att hästen är såpass välriden att den går att rida lika bra på en hand.

Jag är inte så säker på det. Hon kan ju knappt hålla Salinero stilla med en hand det korta ögonblicket som hon hälsar på domaren. Hennes icke-halter var ju så omtalade så att det infördes poängsättning på den inledande halten i küren.

Klart hon kan det, men däremot behöver hon inte det för att vinna.
Skulle hon haft det behovet för att plocka lite extra poäng hade hon säkert gjort det men dom andra måste väl ha någon slags chans att komma närmare henne i resultatlistan :rofl:

Tror absolut INTE att Anky skulle ha något med det här beslutet att göra.

Det är klart att det finns en motivering till beslutet, det är bara det att FEI tycker väl inte att dom behöver gå ut till alla med anledningen till besluten dom tar.
Det kanske går att maila dom och fråga efter motivet :idea:

Nej, jag menar inte på fullt allvar att Anky inte kan rida på en hand. Men jag tror att hon väljer bort det för hon föredrar att kontrollera hästen med två händer hela tiden.

Jag undrar om detta beslutet överhuvudtaget har med Anky att göra, det kan mycket väl ligga något annat bakom.

Det är klart att det finns en motivering till beslutet, det är bara det att FEI tycker väl inte att dom behöver gå ut till alla med anledningen till besluten dom tar.
Det kanske går att maila dom och fråga efter motivet :idea:

Jodå jag förstår nog att det finns en motivering i botten. dock är det förunderligt fortfarande att den inte redovisas samtidigt som ett sånt pass "intressant" beslut redovisas. Om inte annat borde ridsport tidningen som redovisat beslutet bland andra, varit intresserade att även gräva reda på motiveringen : )

För att spinna på lite....
Om man är petig, tänk själv, vad händer med den omdiskuterade axeltyngdpunkten vid piruett med enhanndsfattning?
Från att ytterhand och ytteraxel är fram, ordentligt, i linje med hästens bog, alltså kraftig vinkling, släpper ryttaren handen rakt ner, vilket innebär att även axeln på yttersidan automatiskt dras bakåt, vilket är fel.
Man kan inte släppa handen rakt ner och samtidigt hålla kvar axel o yttersida i korrekt läge.

Jag är ingen Anki-fan, men tror inte för ett ögonblick att hon inte kan göra detta, hon har bara valt att inte göra det.

Jag tar för givet att i mitt exempel med piruetten så är det innerhanden man släpper ner eller lägger lite åt sådan snett utåt, som många gör i hälsningen.

Jag tror också att om Anky var en människa som ville showa till dressyren lite så skulle hon ha ridit med enhandsfattning redan, oavsett om det var Salinero eller någon annan hon red på.

Det kanske inte heller är Anky själv som valt att inte göra det, det kan vara Sjef som tagit det beslutet.

För att spinna på lite....
Om man är petig, tänk själv, vad händer med den omdiskuterade axeltyngdpunkten vid piruett med enhanndsfattning?
Från att ytterhand och ytteraxel är fram, ordentligt, i linje med hästens bog, alltså kraftig vinkling, släpper ryttaren handen rakt ner, vilket innebär att även axeln på yttersidan automatiskt dras bakåt, vilket är fel.
Man kan inte släppa handen rakt ner och samtidigt hålla kvar axel o yttersida i korrekt läge.

Så som varande f.d. dressyrryttare och numera reiner måste jag påpeka att det här uttalandet missar en rejält väsentlig grej när man talar om ridning på den nivån som faktiskt diskuteras i den här tråden.

Att rida på en hand betyder inte per automatik att man tappar sina linjer och sin balans utan det - precis som allting annat - är en tränningssak, och har man den kroppsmedvetenhet som jag Förutsätter att folk på FEInivå har så Borde inte deras sits/balans/linjer rubbas ett skvatt av att en hand släpper tyglarna. Och skulle det innebära en negativ inverkan på deras ridning så torde det indikera på att de kanske borde återgå till träning ett tag..

Personligen tycker jag att det är synd att dom tagit bort det, snarare är det ett drag inom dressyren som Borde visats upp mer och där till stöttats då det i alla fall i min värld, och min hästutbildning, är ett tecken på en lyhörd och väl genomarbetad Välutbildad och samarbetsvillig häst..

..även för mina f.d. dressyrtränare.

Det kanske inte heller är Anky själv som valt att inte göra det, det kan vara Sjef som tagit det beslutet.

Du ser redan mitt svar till Fredrik, mitt misstag.

Det jag har sett av Anki så har hon problem med sin förstahäst vid halter även om hon använder båda sina händer. Om hon inte har hästen i rollform.
Det kan vara Sjef som tagit beslutet, och detta är bara en tanke, det kan även vara han som delvis står bakom, och har varit med och påverkat fram ett förbud.

Det kanske visar mer åt cirkuskonsthållet än hur välriden hästen är?

Varför skulle det vara en cirkuskonst att kunna visa att hästen är så självbärig och lydig för hjälperna att en hand räcker för att utföra en rörelse?

Ja eller hur, det kan inte jag förstå heller..

Varför skulle det vara en cirkuskonst att kunna visa att hästen är så självbärig och lydig för hjälperna att en hand räcker för att utföra en rörelse?

Är det givet att hästen är mer självbärig och lydig bara för att man rider med en hand?
Nej, påstår jag.

Knappast. Men om hästen INTE är självbärig med tvåhandsfattning kommer avslöjandet direkt när ryttaren går över till enhands.

Immer

KL

Och jag skiljer mig från mängden och tycker att det är bra att man tar bort den regeln.

Antingen ska alla tävlande i en klass utföra ett moment med enhandsfattning (upp till bevis) eller så ska ingen.

Jag håller faktiskt med Mimus. Visst är küren utformad så att man utöver de obligatoriska momenten fritt ska kunna utforma ett program. Men det blir snett om man inom det programmet kan plocka in rörelser eller moment som inte är tillåtna i några andra program.

(Sen tycker jag också det är både publikfriande och snyggt när Lussan gör sin enhandsgrej)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 313
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar