Att hjälpas åt under nätterna

Sv: Att hjälpas åt under nätterna

Alla kan dock inte sova på dagen, apropå sova när bebis sover. Inte jag iallafall, innan jag har somnat (oavsett hur slut jag är) har bebis nästan sovit klart.
Elina sov iofs hyfsat på natten, så jag har inte haft så svåra problem då, men just sova på dagen har jag aldrig fixat...

Comforts kille som skriver! Håller absolut med om att man ska hjälpas åt så mycket det bara går, Problemet för mig är att för det första har jag ett ansvarsfullt arbete som måste skötas väldigt väl då det är ett litet företag på en liten ort och då behöver man vara pigg & alert, det andra problemet är att det ganska ofta är väldigt stressigt på jobbet vilket gör att min utbrändhet/panikångest gör sig påmind än mer om jag inte sover och får vara ifred ibland. De som haft panikångest/utbrändhet känner garanterat igen sig. Trivs för övrigt bra på jobbet både med arbetskamrater & uppgifter vill därför inte byta arbete. Är övertygad om att vår dotter tillslut kommer att sova bättre så att min tjej också kan känna sig pigg, men för mig känns det svårt att hjälpa till mer än jag gör mådde så dåligt av ångesten för ett tag sen att jag knappt visste hur jag skulle ta mig till arbetet. Har ni andra förslag kom gärna med dom:grin: ps. är ingen egokille som inte försöker ta mitt ansvar, hade jag "bara" varit trött om dagarna hade jag gärna hjälpt till mycket mer med nattpassen.

Till killen här ;)

Min man lider/har lidit av svår panikångest och div. fobier. Han får också mycket lägre trösklar av dålig sömn, så den delen förstår jag fullt ut - tyvärr förstår inte bebis den. Och funkar det inte att din tjej tar alla passen, så är det faktiskt så att du får ta lite ansvar trots dina problem. Jag förstår att bara tanken på att ta nattpass kan ge förväntansångest och oro, men med planerande så borde ni iallafall ge det ett försök.

Gå ner i tid, eller kanske du kan börja senare någon dag i veckan och jobba senare, så du kan ta bebis halva natten. Eller så får du gå och lägga dig klockan 20 på kvällen och gå upp tidigt med bebisen. Det behövs ju inte varje natt men några i veckan kanske.
Jag och min man hade sådana lösningar, plus att han oftast sov middag med lillan på helgerna. Han fick sin sömn, kanske lite uppstyckat och kanske inte riktigt fullt ut alla dagar jämt, men det funkade.

Det är ingen walk in the park att vara hemma med bebis hela dagarna, trots att det kanske kan te sig så för någon som inte har bebisen jämt, jämt.

Det låter toppen, men hur gör man?

HUR får jag min sexmånaders att inte vakna 100 ggr på natten?

Hon sover ca 2 pass på dagen, ett kring lunch och ett till vid 16-tiden.
Bägge ca en timme långa, men det kan givetvis variera.

Läggs utan problem vid 20-tiden, vi går upp vid 8 på morgonen.
Vi är aktiva på dagen, och när hon sover är det mörkt och lugnt.

Riktigt jobbiga nätter har vi alltid hjälpts åt. Tack och lov har lillen sovit gott i stort sett hela tiden.
Alltid när han har kom hem från jobbet tag han W och gick en promenad på minst 1-2 timmar så jag bara fick vara själv och det gjorde mycket.

Hade veckan varit jobbig tog han hand om honom på natten på helgerna om han vaknade!

Barn är individer, jag tror inte alltid att det är så 'enkelt'. Min bror hade 2 barn som båda sovit hela nätter typ från att de ploppade ut, han var noga med att förklara att 'det är ju bara att...' när min dotter kom. Ja, tills de fick nr 3 som inte alls sov som de andra. numer håller han med om att det är rätt individuellt, från barn till barn ;)

Det tror jag också, men tips som är enkla och snälla tackar jag alltid ja till:)
Små saker kan ibland underlätta enormt.

Ett bra tips jag fick som faktiskt funkade var att ha något litet oväsen på när dottern somnade, radio, TV, något, för då vaknade hon inte lika lätt. Hon vaknade av allt, prasslande påsar och till och med om katten kom in i rummet :crazy:. Men sedan satte jag på en CD innan hon somnade och då vaknade hon inte lika lätt. Så det var ett bra trick som faktiskt funkade för oss :).

Det där med att pappan ska vara pappaledig kan funka, men mamman sover lika lätt ändå och det båda kommer att vakna. Visst man kan buffla till partnern att han får natta osv igen, men sömnen blir ändå störd.

Nu är du kanske lite kategorisk?

Jag vaknade lätt när jag ammade, men när jag slutat amma, och maken tog över på nätterna, sov jag som en stock. Jag var tvungen att fråga hur natten varit, hur många ggr han varit uppe, osv, för jag hade verkligen ingen aning. Jag litade 100% på att han fixade biffen, kanske det bidrog.
Jag har kompisar som har haft det precis likadant, så jag är inte ensam.

vi har det så med sängen. Som en sidovagn intill med en långsida borta. Hon somnar alltid i egen säng men flyttas över till oss när hon legat och bökat tillräckligt länge i sin säng.Flyttas ibland tillbaka efter amning, men det fungerar sällan. Hon bökar runt överallt i sin säng och hamnar till sist alltid längst ner vid fotändan på tvären och blir förbannad/ledsen.

Tro mig när jag säger att jag har provat allt som går. Ignorera, hand på, sjunga, vagga sängen (har vyssan lull på), byta blöja, mm.
Pratar aldrig med henne, tänder lampan etc.

Hon är absolut inte lättväckt, krävs ett mindre orkesterband för att få liv i henne om hon inte vaknar självmant:p

och ang detta med att sova på dagen. Jag har alltid funkat så att sover jag på dagen kan jag inte sova på natten.. Alltid. Så har det även varit nu när det har hänt att jag sovit när hon gjort det, då har jag legat vaken och inte kunnat sova FAST hon gjort det, och det känns faktiskt värre. Att inte kunna sova när jag faktiskt eg har möjlighet.
Är kanske en träningssak, men än är jag inte färdigtränad isf.

Men ni skall inte ha henne i er säng i detta läget.
Hon måste ligga i en egen säng och böka.
Tag bort ena långsidan på en spjälsäng och ställ den öppna sidan mot er säng.
Drag ihop spjälsängens ben med benen på er säng med spännband så att sängarna inte kan glida isär.
På så sätt så kan någon av er lägga en hand på henne om hon känner sig ensam.

Som ni har det nu så stör ni varandra.
Hon kan inte sova för att det inte är nog med plats att böka och du kan inte sova för att hon bökar.
På dagarna så skall det vara fullt av aktion och aktiviteter så att barnet blir trött till natten och sover då.
Inga upprepade försök till att få en lugn stund genom att få barnet att sova.
Det straffar sig ofelbart på natten
.

Fast där går du emot alla "proffs" som jag hört. Andra säger att man kan inte "förskjuta" sömn på bebisar, det funkar inte så utan att det blir ofta tvärtom, att får de inte sova på dagen kommer de inte till ro på natten heller.

Iallafall min dotter blir sktgnällig, eller nej, gallskriker om hon blir för trött. Ska jag då ha henne jätteledsen länge för att hon inte ska sova på dagen så att jag ska få mer sammanhängande sömn på natten? nej du då vaknar jag hellre några extra gånger.;)

Hur gammal är barnet idag?
Jag skulle säga så här låt bli att flytta över den till er ifall den inte gråter. Låt den böka, tids nog somnar den! Det gör i alla fall lilltösen! Hon bökar runt en stund innan hon somnar och även under natten. Innan lilltösen flyttade till växa-sängen så blev hon också förbannad i sin spjälsäng men vi hade gjort det mjukt och skönt runt om för henne, men visst ibland väckte hon oss för att hon hade fastnat. Hon har sovit i en växa säng i snart åtta månader och går hur bra som helst.
Om barnet ditt är runt året. Prova flytta den till eget rum och en växa säng. Under växa-sängen lägger du en madrass så att barnet ramlar mjukt när de råkar falla ur, för det kommer de göra några gånger. Sedan lär du den att den ska så länge den är liten gå baklänges ner för soffan, säng osv.

Det låter toppen, men hur gör man?

HUR får jag min sexmånaders att inte vakna 100 ggr på natten?

Hon sover ca 2 pass på dagen, ett kring lunch och ett till vid 16-tiden.
Bägge ca en timme långa, men det kan givetvis variera.

Läggs utan problem vid 20-tiden, vi går upp vid 8 på morgonen.
Vi är aktiva på dagen, och när hon sover är det mörkt och lugnt.

Sådär spontant tycker jag att hon har en väldigt lång natt, kanske är det därför hon kör vakenperioder? Nu börjar mitt minne bli dåligt (barnen är snart 5 år) men vi la dem nog inte för natten i den åldern förrän vid 10-snåret och då sov de till 8-tiden med bara någon enstaka påfyllning.

Vi fyllde barnen ordentligt inför natten (vi körde först amning, sedan erbjöds ersättning. Ammar man inte så kör med ersättning eller välling om hon hunnit vänjas in på detta) och försökte ha det rätt livat under vakentiden.

Tipset ni fick tidigare om att ha lite ljud och musik runtom sig när barnet sover på dagen är bra. Skönt också om man har folk hemma eller är borta och hälsar på att de kan sova fast det inte är knäpptyst.

Barn reagerar oftast negativt på att saker har förändrats från det att de somnat, att nappen åkt ut, att de inte längre ligger på mammas mage eller paradexemplet jag läste om på Familjeliv- att de inte längre har sina fingrar i förälderns mun!
Så vi undvek napp, försökte få barnen att somna bredvid istället för på (och sedan längre ifrån) när de gått ifrån "nykläckt"-stadiet.

Det kostar på och är ofta väldigt jobbigt för barnet att vänja ifrån sig saker så det kan vara klokt att tänka sig för innan man vänjer in dem på något.

Hoppas jag kunnat bidra med något tips. Barn är ju helt individuella och det som fungerar på ett barn fungerar inte på det andra....:)

Så fungerar min dotter också, får hon inte sova middagslur/dagtid så blir det ett smärre h-vette på natten med sömnen och hon sover otroligt oroligt och kommer aldrig till ordentlig sovro.

Comforts kille som skriver igen! Hejsan allihopa, tycker ni kommit med mycket bra tips, vi ska absolut försöka med en del av dom, återkommer senare om hur det går! ;)

Det där med att pappan ska vara pappaledig kan funka, men mamman sover lika lätt ändå och det båda kommer att vakna. Visst man kan buffla till partnern att han får natta osv igen, men sömnen blir ändå störd. Har man tur kan man få sin djupsömn, men för oss beror det på hur hon äter om dagarna osv. Man kan ju inte tvinga i dem mat utan bara erbjuda. Men visst känns det på humöret de dagar som nätterna inte har varit så bra, vara riktigt uselt och precis innan partnern kommer hem så vet man inte vad man ska ta vägen.

Skriv hellre "För oss hjälpte det inte att pappan var föräldraledig och jag jobbade, jag vaknade väldigt lätt iaf", än att generalisera som du gör. :)

Eller hur..

Vidare, att för oss fungerar inte samsovning vår dotter sover i eget rum, inte att man inte rent generellt föreslår samsovning för att det skulle förstöra en massa :/

växasäng är nog lite för tidigt, hon är 4 månader:D

Ok såhär går en natt till, i regel, om vi är hemma under kvällen.

Gröt vid 19-20
ersättning när hon lägger sig för natten vid 22
vaknar senast 00, gråter, kommer över till mig och får mat. Äter lite men vill nog mest åt snuttandet, napp går inte. Somnar ibland om, ibland inte.
vaknar sen varje 1 ½ timme. Hon vaknar riktigt och gnäller, söker efter bröstet oc visar sig hungrig.
Dags att kliva upp vid 8 tycker hon, nu senaste dagarna redan vid 6.

Bökandet sker inte alltid samma tid under natten utan det kan variera. Men det sker alltid.

Ersättning började hon få för en månad sen för att se om hon höll sig mätt längre på det och det gjorde hon, men så slutade det funka så bra, introducerade gröten. Hon älskar det och slevar i sig nästan 1 ½ portion:D alla säger att vi ska ge maten ett tag för att se om det funkar, men hur länge ska man traggla?

Under dagen sover hon två pass, ett runt 11 och ett runt 16. Tycker nog att hon sover längre och längre under de passen nu. Allt är tänt och ljudet på tvn eller nåt, ingenting som är som på natten.

Det som också jag tycker är lite konstigt är att från 8-22 äter hon max 3-4 gånger, men mycket oftare under natten. Hon somnar inte ifrån maten utan äter länge.

Skriv hellre "För oss hjälpte det inte att pappan var föräldraledig och jag jobbade, jag vaknade väldigt lätt iaf", än att generalisera som du gör. :)
Kanske det..... Vi var utomlands för ett 2½ månaders jobb-gigg och familjen var med mig. Visst ställde pappan upp det gjorde han, men när lilltösen vaknade så vaknade jag också. Oftast kunde det vara ett par gånger och speciellt bara någon timme innan jag skulle upp. Det var hur jobbigt som helst. Men mkt berodde på hur lilltösen åt och och om det var några tänder på gång. Ofta berodde det på maten. Hon åt ju det hon ville ha och lilltösen har mkt bestämda åsikter kring sin mat och hur hon vill ha med den. Det är ju lite svårt för dem när de är så här små när de bara småsnaskar lite på vällingen de får innan sänggående att de måste dricka upp allt för att sova ordentligt.
Nu när jag står till arbetsmarknades förfogande och pappan jobbar igen så är det jag som får ta nattskiftet om hon vaknar efter att han har lagt sig. Han lägger sig oftast senare än jag. Han behöver ju vila ut, så det blir jag som får ta helgerna också. Nu går hon bara lite på dagis och när hon ska börja gå längre dagar, bävar jag för. Då hon inte alla gånger gillar deras eftermiddags mellis. Hon vill gärna ha välling och jag var tvungen att komplettera när vi kom hem under inskolningsdagarna. Det blir vad det blir och man får bara finna sig i situationen. Den som jobbar måste vara utsövd den andra får ta dusterna med barnet. Föräldraledig är också som ett jobb visst, men främsta ekonomin kommer via den som jobbar ordentligt.
Det är liksom bara att finna läget!

Till alla:
Sen är ni bara så bäst:love: känns så jäkla skönt nu att han förstår <----;) att jag behöver avlastning

Tack!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 110
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar