Att hjälpas åt under nätterna

Sv: Att hjälpas åt under nätterna

Du låter som en förtryckt hemmafru. Det är både nyttigt och viktigt att man kan prata med allt om sin partner, inklusive att visa negativa känslor. Man ska inte behöva ventilera sånt med en psykolog.

För övrigt håller jag med Cala, den som behöver sova får sova, man får liksom lita på att den andre respekterar ens sömnbehov.

men jag måste fråga. Nu är ju er dotter så stor att hon går på dagis och du inte har henne 7 dagar i veckan 24 timmar om dygnet. Hade du skrivit detta för 15 månader sen? Jag kan tänka mig att man lätt glömmer hur det har varit, höll du god min även när hon inte ville sova, du var helt slut,låg sju tvättar i tvättkorgen, ni skulle få besök på kvällen och lägenheten såg ut som ett bombnedslag?

Han fick passa på helgen medan jag sprang i tvättstugan på lördagen... även så fortfarande eller så hjälptes vi åt i tvättstugan tidigare nu är det mest jag som springer där medan han passar henne. Lilltösen går bara 15 timmar per vecka. Skulle vi få besök så blev det lite humör som vacklade och vi fick storstäda ordentligt.... Jag bet ihop även då. Sambon blev ju störd av att lilltösen vaknade på natten men det blev jag som fick trixa med henne.
Den avlastningen jag fick var när vi hälsade på lilltösens morfar vid jul och påsk. Djuren får mig att må bra. Tyvärr bor han för långt bort för att kunna resa dit så ofta. Sambon ryckte in och tog passningen då och knöt samtidigt lite mer kontakt med lilltösen.

Senast ändrad:

Andra säger att man kan inte "förskjuta" sömn på bebisar, det funkar inte så

Det finns ju grader på det också.
De skall naturligtvis få sova när de är trötta, även på dagen.
Men man skall akta sig för att försöka få dem att sova för att man vill göra annat.

När de är vakna så skall det vara full aktivitet och inte eviga försök till att lägga dem igen för att få en lugn stund.

Borde och borde, du är hemma för att ta hand om barnet och hinner man mer utöver det ( som inte gör att man sliter ur sig totalt ) så fine, men du är inte hemma och får betalt som hushållerska.

Sedan återigen, varför är hans lass tyngst?
Vänd på det för din del är också viktig, om inte du skulle vara hemma med er dotter så måste ju pappan vara hemma mer. Att du är hemma möjliggör för honom att jobba och eftersom du själv beskriver att du varit trött och fått dålig avlastnings så förstår jag inte varför hans behov går så mycket före dina egna :/

fast det har jag aldrig behövt göra, så så är det inte i detta fallet. Hon blir trött vid de tiderna på dagen och har som rutin att sova då.

Han fick passa på helgen medan jag sprang i tvättstugan på lördagen... även så fortfarande eller så hjälptes vi åt i tvättstugan tidigare nu är det mest jag som springer där medan han passar henne.

Ännu en man som är barnvakt åt sitt eget barn :grin:

Men nu måste jag försvara GH i det du citerade och kommenterade.

Läste du inte in lite väl mycket i det som skrevs?

När jag är i tvättstugan, ute och tränar eller handlar så passas vår dotter av hennes pappa, hon kan ju inte gärna vara ensam eller hur? När pappan jobbar är jag hemma med dottern, dvs hon passas/vaktas av mig ..

Fast hur ofta hör du uttrycket från en kvinna; "jag passar barnen", eller från en man; "min fru passar barnen". Jag har aldrig hört det kan jag säga. Förrutom från mig då, jag brukar använda det uttrycket, lätt sarkastiskt, att jag ska "passa barnen". från män hör man titt som tätt att de ska passa sina egna ungar.

Tillägg; frasen "hjälpa till hemma" är i samma kategori. Man passar inte sina egna barn och man hjälper inte till när man tar hand om sitt eget hem.

Senast ändrad:

Jag tycker inte man passar sitt barn. Man passar tex ett barn eller en hund åt grannen/syrran/kollegan. Självklart är inte barnet själv hemma, det är inte det jag menar, men i uttrycket "passar" så tolkar jag det som att man håller koll på nån annans vaddetnuär.

Vi har väl bara olika benämningar men jag säger inte att jag passar vår hund iaf. (om vi hade haft kvar den :laugh:)

Just den frasen hör jag ungefär lika ofta som "min man passar barnen" faktiskt, däremot hör jag vare sig den ena eller andra versionen särskilt ofta ska tilläggas.

Jag tror helt enkelt att det är ett uttryck, utan så djup innebörd som ni tror.
tex kan man ju säga att "jag är så nervös att jag nästan kissar på mig". Det är ju oftast inte direkt bokstavligt;)

jag spenderar 24/7 med elias och nätterna får faktist min man ta de flesta gånger även om han jobbar. dels pga jag är gravid just nu, elias vaknar bara o vill äta 1-2ggr/natt ibland inte alls så det är ju inte jättejobbigt för honom. våran lilla gosse är MKT aktiv sin vakna tid och ska jag orka ha honom hela dagrna måste jag få vila ordentligt. däremot är jag en morgonmänniska och kan sällan sova efter kl 6 så min man får alltid sova på morgonen vilket han hellre gör än stiger upp tidigt... ställ lite krav, du är ingen supermänniska alla behöver sin vila!

Första barnet tog han nätterna (förutom amningen) fredag och lördag, och när jag visste att på Fredag får jag sova så orkade jag veckorna.
Nu med andra barnet är jag inte alls lika trött fast jag inte kan ta tupplurar på dagen eftersom storebror är i farten då. Konstigt. Men jag somnar om otroligt snabbt på natten vilket nog bidrar stort. Så sover typ 24-02, 03-05, 06-07 och på helgen även typ 08-10... är en sömntuta i vanliga fall men klarar mig på detta nu...

Visst ska man hjälpas åt i hemmet men ändå förväntningen från omgivningen att den som är hemma med barnet är lika som en hemmafru och ska alltså klara av allt som har att göra med hemmet plus sköta barnen. För så har det alltid blivit gjort

Visst ska man hjälpas åt i hemmet men ändå förväntningen från omgivningen att den som är hemma med barnet är lika som en hemmafru och ska alltså klara av allt som har att göra med hemmet plus sköta barnen. För så har det alltid blivit gjort

Och vem är omgivningen? Och vad anser din sambo?

Det står fritt inom varje familj att själv ordna upp hemservicen. Och där går man in och stöttar varandra så att den som för tillfället orkar minst får vila mest!
Skitsamma om man är föräldraledig eller jobbar. Att vara föräldraledig innebär inte automatiskt att du har hela ansvaret för hem och hushåll, du har ansvar för barnen under den andra förälderns jobbarbetstid.

Har övrig omgivning några som helst synpunkter på detta så är det varsågod att komma och städa, sätta på några tvättar och laga matlådor.:devil:

Jag förstår inte riktigt vad du svarar på, men argumentet "för så har det alltid blivit gjort" är väl ganska lamnt? Hela samhället förändras hela tiden, så även ansvarert för hemmet.

Vad samhället har för förväntningar på mig och vad jag ska hinna med om jag är hemma med mitt barn, skiter jag faktiskt högaktningsfullt i! :devil:

Jag säger det rakt ut åt min sambos mamma. Nej han städade inte toaletten. Då slipper jag "ansvaret" över det bara för att de kom på besök. Min sambos mamma är som en seve eleven butik och karlarna hemma har aldrig rört ett finger.

Min komentar när min sambo skulle vara FL: Vad bra, då lär han sig kanske hur en tvättmaskin fungerar. (Vilket han kan, men jag retades med svärmor när inte han hörde på och hon skulle aldrig tordas skvallra om något sådant ;) )

Men seriöst du kanske ändå borde uttrycka dig lite annorlunda :rofl:

Det låter ju exceptionellt generöst av honom att passa barnet åt dig så du får lite fritid att tillbringa i tvättstugan.... :devil:

Haha helt ärligt :confused: vågar man hoppas att han "passar" barnet ibland om du ska ha lite kul också och att du inte "passar" barnet varje kväll så han får mysig egen manstid. Varför skaffade han ett?

Och varför måste du sköta hela hemmet helg som vecka dygnet bara för att din mamma/svärmor (omgivningen) förutsätter det? Medan din man jobbar 40 timmarsvecka.

Helt ärligt din man låter riktigt riktigt hemsk och självupptagen. Gör aldrig någonting och behandlar dig så du måste gå till psykolog. Men det är han säkert verkligen inte, så det kanske är lite elakt skrivet av dig. :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30