Sv: Att hjälpas åt under nätterna
Fast det måste vara ett bra krävande arbete om det behövs en hel helg för att "sova ut". Det låter i mina öron som lathet, om det inte handlar om 14-timmars-dagar med hårt krävande arbete hela veckan. För ett vanligt jobb för en frisk människa kan det knappast krävas en hel helg, varje helg, för att sova ut.
Oavsett var den ekonomiska biten komemr ifrån kan det vara lika eller mer krävande att ha hand om ett barn, därför går det inte att säga att den som ska jobba ska få sova ut. Jag tänker snarare: Den som har hand om barnet har en mycket viktigare uppgift, det är viktigare att den kan sova ut. Under förutsättning att den som tar hand om barnet inte får sova om dagarna (eller nätterna, med rätt barn), kan den göra det är det ju inte några problem.
Jag menar, vad är värst: att jag somnar på jobbet i min reception eller att min man somnar när han är hemma med vårt barn, som kan springa omkring och slå på plattor, klättra upp på köksbordet eller upp i soffan för att banka på fönstret?
Visst att jag kan få en varning om jag blir påkommen med att sova på jobbet - men jag tar hellre en varning än att mitt barn skadar sig för att den som har hand om honom är ett vrak pga sömnbrist för att jag mitt lata arsle inte ville ta mitt ansvar för vårt gemensamma barn. (Nu går ju inte detta att helt jämföra med Comfort då hennes barn knappast springer omkring och ställer till med sattyg, men det finns ju annat farligt som kan hända även en fyramånders. C är så trött att hon inte ser var hon kliver och snubblar när hon bär bärnet eller vad som helst. Föräldrar som är förbi av trötthet ska inte ha ansvar för barn. Inte om det är så illa som C beskriver här.)
För övrigt har jag för det mesta inga som helst problem med att sova om jag somnat med vetskapen om att fadern ska ha sonen den natten.
Så det är nog bara du som är så i din person, ingenting som har att göra med din muff.