Sv: Att hjälpas åt under nätterna
Min kompis hade kolikbarn och var nära på att knäcka hela förhållandet. De slet och slet och var helt utpumpade och i efterhand sa de: Varför tog vi inte emot hjälp??? De ångrar sig så. Men just då ville de inte utsätta andra för sina "jobbiga" barn. Svårt när man är mitt uppe i det. Man kanske ska bearbeta det där lite innan så man faktiskt ber om hjälp om man behöver det!
Bra lösning! Min sambo har flex så han kan alltid sova en timma eller två extra efter en helvetesnatt. Jag ska alltid upp 6.15 eller tidigare *zzzzz* Roligt om man somnar efter 3 eller nått sånt... Då presterar man inte mycket alls på jobbet. Inte när man kommer hem heller.Min man är också egen företagare med några anställda (en semester på 18 år säger väl en del?) men vi löste det hela genom att han gick ner i tid de första månaderna när det var som värst med sömnbristen. Jag tog i princip alla nätterna, sista slurken brukade vara vid fyratiden på natten. Sen sov jag fram till åtta - halv nio. Han stannade hemma lite längre på morgonen, njöt av tystheten och lugnet och närheten till sin dotter (och de två fick kanonkontakt!), sen väckte han mig innan han körde till jobbet. På så vis fick jag sova lite, han fick kontakten med dottern OCH en piggare fru när han kom hem på kvällen. Samtidigt som han fick hela nattsömnen och kunde prestera på jobbet. Att gå ner i tid och jobba 75% under de första knökiga månaderna är många gånger en väldigt bra idé eftersom vinsten är så stor för förhållandet till både kvinnan och barnet. Det är ju så kort tid det handlar om.
Eftersom vår dotter hade kolik till fyra månaders ålder och gärna skrek mellan två på em och tio på kvällen hände det att han tog henne någon timme på kvällen när han kom hem. Det blev mycket pizza vissa perioder!! För ingen av oss hade mycket ork till att laga mat.
Det jag gjorde i min tur var att utnyttja mitt kontaktnät fullt ut. Mamma, mormor, vänner etc. Om de kom och gick ut med dottern i barnvagn två timmar gjorde det mig till en mycket bättre människa och mamma. Det räckte en gång i veckan för att jag skulle bli tio gånger piggare. Jag säger inte att det är så i ert fall, men många gånger är kvinnor väldigt dåliga på att be om hjälp och engagera sin omgivning. Hoppas det löser sig för er!
Min kompis hade kolikbarn och var nära på att knäcka hela förhållandet. De slet och slet och var helt utpumpade och i efterhand sa de: Varför tog vi inte emot hjälp??? De ångrar sig så. Men just då ville de inte utsätta andra för sina "jobbiga" barn. Svårt när man är mitt uppe i det. Man kanske ska bearbeta det där lite innan så man faktiskt ber om hjälp om man behöver det!