Att hinna leva

Om inget hade gått att förändra med att dra ner arbetstiden, byta jobb etc och du vill lägga all möjlig tid på hästarna så hade jag satsat på att göra hushållsssysslorna till minimala. Dvs utan husdjur/ barn behöver inte detta ta mkt tid.

I veckorna äts matlåda/gröt antingen hemlagad eller köpa billigare lådor. Passa på när de säljs tex 5 st för hundra kronor. Diska och torka av köksbänk i veckorna.

En gång i veckan handling alternativt köp mat på nätet som levereras hem. Städa badrum. En runda med dammsugare. Vattna eventuella blommor.

Varannan vecka tvätt. Laga matlådor dvs om man ändå ska laga en rätt så kan man lika gärna ställa in fyra kycklingfiléer i ugnen istället för en. Vid behov damma.

Se till att ha diskmaskin/ tvättmaskin hemma. Köp tillräckligt med kläder/textil så man max behöver tvätta varannan vecka.

Se till att ha ett lättstädat hem dvs mkt textilier ger enligt min erfarenhet mer damm. Så ha lite textilier / lite prylar. Ibland har jag bara behövt dammsuga varannan vecka/dammat väldigt sällan om jag knappt varit hemma och inte har husdjur.

Såhär har jag levt när har valde att prioritera annat än att vara hemma.

Senast ändrad:
Åker jag kommunalt så tar det drygt 2,5 timmar/dag för mig att pendla. De dagar åker jag sällan/aldrig till hästen (som jag har i fullservice stall). Jag har börjat titta efter en passande bil. Det kommer öka månadskostnaden men tid är mer värt för mig än pengar. Jag kommer spara 1,5 timme med egen bil samt att jag lättare kan ta en sväng förbi hästen innan eller efter jobbet även de dagar ag jobbar.
Jag hade aldrig klarat av att ha så lite tid som 2.45 timmar från det jag kom hem tills jag skulle ligga i sängen och då hinna med flera hästar och livet i övrigt. Det låter sjukt tufft! :eek:

Nu vet jag att du är sjukt strukturerad så att hitta luckor för dig att spara in tid på tror jag är supersvårt, för att inte säga omöjligt. Hästarna tar ju den tid de tar. Det enda jag kan se är att packa höpåsar/lusern redan under helgen och ha för hela veckan. Packa höpåsar tar ändå sin lilla stund. När jag packade för en häst (3 påsar/dag samt 2 kraftfoderhinkar) så tog det ändå minst 15 minuter och det för EN häst.
Det andra jag kan se är din egen mat. Om du på något sätt kan se över mat/matlagning. Att börja äta exempelvis halvfabrikat för jämnan eller äta sämre mat tror jag inte på. Du behöver bra och vällagad mat naturligtvis.
Hur ser lösdriften ut? Går det att göra bädd så du bara mockar ut skiten varje dag eller kanske t.o.m varannan dag om de är renliga av sig? Hur kallt har du hos dig? Om det inte är frysgrader så kanske du kan köpa flera vattendunkar och fylla med vatten och kanske köra fram dom till vattenkaret 1-2 gånger/vecka? Så gjorde vi i ett stall och det fungerade väl, men inte vid minusgrader då. :angel:

Hoppas du kan bringa lite ordning så du får mer tid för dig och dina hästar. Man vill ju ha häst för att göra något med dom mer än att städa efter dom och betala deras mat. :D :heart

Under tre års tid hade jag ett liknande schema. Gick upp kl 5, lämnade hemmet 5.30, kom in på jobbet ca 8.10 (om alla kommunikationer fungerade som de skulle...:angel:), gick därifrån ca 16.45 och kom hem 19.15 - 19.30, åter med förbehållet att ständigt tågstrul kunde göra att det blev betydligt senare (och några gånger under åren inte alls). När jag fixat med hundarna och duschat var klockan 20.00 - 20.15. Att träffa vänner efter jobbet innebar planering (hundarna fick vanligen sova över hos hundvakten) och att göra något spontant var omöjligt. Detsamma gällde att ha återkommande kvällsaktivitet. Att ta bilen var inget alternativ eftersom jag jobbade i Stockholms innerstad.

Några av mina kollegor har haft livet så under många år och tycker att det funkar. En del har fritid på tåget genom att läsa, lyssna på poddar och annat. Det gjorde jag med, men mer för att få tiden att gå. Men det som jag tycker mig känna var genomgående hos de som verkligen klarade det hela bra var ett fokus på helgerna. Då laddade de verkligen om batterierna. Själv har jag någon gång svurit på att jag aldrig vill leva för helgerna. Så när tillfälle gavs i somras lämnade jag pendlarlivet. Något jag är otroligt nöjd med. Jag har fått mitt liv tillbaka!

Så det konkreta tipset på frågan hur man står ut med ett tråkigt vardagsliv är att försök ladda så mycket energi som möjligt när tillfälle ges. Skapa ett andningshål i veckan. Säg att du bestämmer dig för att åka hem en timme tidigare varje onsdag eller torsdag och jobba en kvart längre de övriga dagarna. Då kan du t ex rida en gång i veckan och sen på helgerna.

När du blivt van vid rutinerna kommer de att gå snabbare. Jag hade väldigt slimmade morgonrutiner med dagens kläder framhängda, färdig frukost i kylen osv. Nu njuter jag av att vela lite i garderoben över vad jag ska ha på mig.

Slowcocker tycker jag verkar vara en suverän grej för pendlare. Då finns det hemlagad mat med minimalt med arbete.

Eh? Jag har fått massor av bra förslag, vissa som går att genomföra, andra som inte går. Så är det väl alltid? Sen att någon annan som läser tråden också kan få tips, kanske med nåt som inte funkar för mig, det är väl jättebra?

Jag söker jobb hela tiden, men tills jag hittar nåt närmare så jobbar jag hellre än går arbetslös. Tror jag skrivit det tidigare också.

Nu känns det mest som jag får skriva samma saker hela tiden...
Så vilka förslag är det du tror kan fungera då.
Det är svårt med skrivet ord men de flesta förslag talar du om att det går inte hos mig och man känner din negativitet.
Jag har inte sagt att du ska gå arbetslös jag undrade om det fanns möjlighet till en kortare pendlingsmöjligheter framöver.

Ja oj, du får svara i din egen tråd på resorna. Det var förhoppningsvis meningen med tråden ;)

Men eftersom jag uppenbarligen missuppfattat vad du är villig att prova så kan du väl sammanfatta de förslag du tror är genomförbara för dig? Så att vi som försöker hjälpa till kan klura på andra lösningar på övriga saker.

Du verkar vad jag sett (och Jo jag läste hela tråden igår) fundera på att ta bilen och eventuellt packa hö påsar för flera dagar åt gången. Stämmer det? Nåt mer?

Senast ändrad:
Eftersom en av dem ska iväg lite nu och då i perioder = den som är kvar blir då helt ensam.
Dubhyr alltså hela stallet? Inga andra hästar på gården? För finns det en häst i sikthåll hade jag låtit den vara ensam även om det var flera dagar. Jag lämnar min ena ensam i hagen om jag åker iväg en hel dag. Den andra är nnojigare så den lämnar jag hellre i boxen men med andra hästen är jag inte borta en hel dag.

Eftersom en av dem ska iväg lite nu och då i perioder = den som är kvar blir då helt ensam.
Dubhyr alltså hela stallet? Inga andra hästar på gården? För finns det en häst i sikthåll hade jag låtit den vara ensam även om det var flera dagar. Jag lämnar min ena ensam i hagen om jag åker iväg en hel dag. Den andra är nojigare så den lämnar jag hellre i boxen men med sällskapet till den hästen är jag inte borta en hel dag.

Men känner du alltså TS hästar? :confused:

Sen måste jag fråga: tycker du att trådskaparen har nån form av skyldighet att tycka att alla tips är bra? För du verkar så irriterad över att TS gör en egen bedömning av vad som är realistiskt/funkar i hennes liv.
Nej, men de flesta hästar bör gå att lämna i en hage eller box om det finns andra hästar i närheten om man tränar på det. Och som du ser så frågade jag om hon hyr hela stallet ;)

Nu har ju TS på sista sidorna dessutom varit villig att prova packa fler höpåsar samtidigt vilket hon inte ville från början. Samt att ta bilen vilket hon inte heller ville på grund av snö och is.
Jag besparar er dock fler förslag och frågor nu och lämnar tråden åt er mer ödmjuka att diskutera vidare.

Men känner du alltså TS hästar? :confused:

Sen måste jag fråga: tycker du att trådskaparen har nån form av skyldighet att tycka att alla tips är bra? För du verkar så irriterad över att TS gör en egen bedömning av vad som är realistiskt/funkar i hennes liv.
Så där tycker jag det är ofta. Om man ställer en fråga förväntas man tacka och buga för precis alla råd man får, även om de är käpprätt åt skogen och inte fungerar i den egna vardagen.

Jag hade ju lätt investerat i en ibc-behållare på hjul, så jag satt ut en kubikmeter vatten per gång. Fyller på helgen, sätter ut och tappar i under veckorna. Minimalt med tid och slit.
De är himla bra! Men på vintern har det inte gått att fylla i förväg för då har vattnet frusit. Eller vet du om det finns någon isolerad variant :)?

Har du läst hela tråden blir min fråga då? För det mesta av det du skrivit har jag redan svarat på. :)

Jag kliver upp 05:30 och lämnar lägenheten 06:25, då är hästarna fixade för morgonen.

Totalt har jag 3 h 40 min, men 55 min går bort på morgonen.

Jag har läst hela tråden och får inte ihop matematiken. Om du pendlar 70+70 minuter = 2 h 20 min, jobbar 8 h och har lunch 30 min så lägger du 10 h 50 min på att vara borta hemifrån. Åtta timmar sömn så är du uppe i 18 h 50 min. Då är det 5 h 10 min kvar av dygnet, inte 3 h 45 min.

Sen försökte jag ge råd utifrån min erfarenhet av att ha gård och fem hästar med dryga timmen resväg vid dåligt väglag, samt att ha haft två timmar till jobbet men uppstallad häst.

Jag har läst hela tråden och får inte ihop matematiken. Om du pendlar 70+70 minuter = 2 h 20 min, jobbar 8 h och har lunch 30 min så lägger du 10 h 50 min på att vara borta hemifrån. Åtta timmar sömn så är du uppe i 18 h 50 min. Då är det 5 h 10 min kvar av dygnet, inte 3 h 45 min.

Sen försökte jag ge råd utifrån min erfarenhet av att ha gård och fem hästar med dryga timmen resväg vid dåligt väglag, samt att ha haft två timmar till jobbet men uppstallad häst.
Fast hon kanske har som mig; åker 7, restid 20 min men börjar 8
Hem slutar jag halvfem men bussen går 17:10 eller ja ska gå då men går oftast 17:30.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 303
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar