Att hinna leva

Inte bara riktat till dig Cattis, utan till alla som föreslagit detta, samt även förslagit storkok en dag i veckan.

Är detta verkligen en bra idé? Säg att man jobbar heltid och vardagar, ska man då bara ha en ledig dag i veckan där man kan göra någon typ av annan aktivitet än stallet och att jobba? Det går ju åt en hel dag att göra storkok och att packa höpåsar och att fixa stallet för hela veckan. Är det verkligen värt att spendera en hel dag åt att fixa mat till sig själv och hästarna under veckan??
Svar ja. Fast jag hinner förvisso även rida den dagen.
Jag packar mina höpåsar (1 per mål som mina två delar på) på under en timme.
Mockar lösdriften (bajs) varannan till var tredje dag och mockar igenom allt på helgen. Det spar inte så mycket tid mot dagligen, men det spar energi för mig iaf.
Jag har valt att ha två hästar (men Habina har väl 3-4 iofs?) och gör faktiskt inte andra aktiviteter en dag i veckan ens. Möjligen varannan vecka.
Det är ju ett val man gör. Hon vill ju verkligen ha mer än en häst kvar, och verkar inte vilja ha medryttare?

Sedan hur lång tid matlagningen tar beror ju också på hur knusslig man är med att äta samma rätt tre dagar en vecka ;)
Är det bara mat man gillar anser jag att man vänjer sig vid det. Och hellre prioriterar så om man måste för att ha hästar;)

Inte bara riktat till dig Cattis, utan till alla som föreslagit detta, samt även förslagit storkok en dag i veckan.

Är detta verkligen en bra idé? Säg att man jobbar heltid och vardagar, ska man då bara ha en ledig dag i veckan där man kan göra någon typ av annan aktivitet än stallet och att jobba? Det går ju åt en hel dag att göra storkok och att packa höpåsar och att fixa stallet för hela veckan. Är det verkligen värt att spendera en hel dag åt att fixa mat till sig själv och hästarna under veckan??

Jag har inte gett några råd tidigare men tänkte lite på det här du skrev.
Och jag skulle lätt tycka det var värt det.
Om jag gör matlådor t.ex. på lördagen, och gör sån mat som "lagar sig själv" i så stor utsträckning som möjligt, så får jag tid över då till at städa, tvätta osv. Så lägger jag kanske en eftermiddag på de lite mer tidskrävande hushållssysslorna.
Sen kanske jag packar höpåsar och förbereder krafthinkar på söndag. Jag packar höpåsar till två hästar på ca 5-10 min (inkl, öppna ny bal och sånt) så för en vecka skulle det ta max en timme. Krafthinkar vet jag inte hur lång tid det kan vara, men det kan inte vara jättelång tid. Då är allt det klart på vardagarna, så kan TS äta medans hästarna äter sin lusern och spar på så vis mer tid.

Så det blir några timmar/dag lördag och söndag, men större delen av dagen är fortfarande fri. Och så spar man in tid varje vardag och behöver inte känna riktigt samma stress. Lägg till att ta bilen till jobbet, iallafall ett par dagar i veckan, och plötsligt finns det tid till minst 4-5 ridpass!

Det känns som att man i slutändan inte kan trolla och att man kanske får inse att man måste prioritera bort vissa saker i livet?

Jag har inte en enda häst trots att jag gärna skulle vilja, just eftersom jag inte tror att jag skulle ha tiden till det.
Men ts hade ju sina hästar innan hon fick det här jobbet. Då är det väl inte så konstigt att hon inte genast säljer hästarna?

Ta reda på hur lång din restid blir med bil respektive kollektivtrafik (inklusive gångtid) om man räknar på ett sätt som Skatteverket kan godkänna. Om du har tur kanske tidsbesparingen med bil blir två timmar om du räknar på det viset, och då borde du få göra avdrag.

Men ts hade ju sina hästar innan hon fick det här jobbet. Då är det väl inte så konstigt att hon inte genast säljer hästarna?
Nej absolut inte :) Det jag menar är att det inte är en självklarhet att ha kunna ha ett heltidsjobb och flera hästar samtidigt utan att sömn, umgänge eller något annat blir lidande. Och således är det inte konstigt att det inte finns någon självklar lösning på TS problem. Hästar tar en väldans massa tid!

När jag packade en gång i veckan tog det kanske en timme. Jmf med 15 min per dag om jag gjorde det varje dag. Det går lite fortare när man gör der i ett svep. Så kändes inte betungande. Storkok sköter sig ganska mycket själv, lite beroende på vad man gör. För mig kändes det mindre betungande ta 3-4 h av en helgdag/ledig dag än lägga 30-60 minuter per dag varje vardag.

Men det får naturligtvis inte bli ett 8 h pass med måstejobb på en av de två lediga dagar man har. Då är det bättre t ex ha stallfro dag på torsdagen och då kombinera Netflix med storkok t ex.

Men försöka få bort det som stjäl tid på vardagarna och som går snabbare om der görs i ett svep.

Jag har suttit i samma sits för några år sedan, plus att jag hade hund. Det funkade inte för mig, hästarna ska ju vara roligt också och man ska inte behöva slita ihjäl sig för det praktiska i vardagen.. Jag sålde hästen. Det blir en ny någon gång när tid och pengar finns, känner jag. (Det var inget lätt beslut förstås men dygnet har ju bara sina timmar..)

Men det får naturligtvis inte bli ett 8 h pass med måstejobb på en av de två lediga dagar man har.
Men jag tänker att någon gång måste ju ts hinna städa, tvätta och sköta resten av hemmet. Det är därför det blir en heldag för mig när jag lägger ihop alla måsten man har i ett hem.

TS måste ju hinna handla mat som ska lagas också.

Men jag tänker att någon gång måste ju ts hinna städa, tvätta och sköta resten av hemmet. Det är därför det blir en heldag för mig när jag lägger ihop alla måsten man har i ett hem.

TS måste ju hinna handla mat som ska lagas också.

Fast allt det där kan ju, förutom tvätt om man inte har egen tvättmaskin, kan ju läggas med en kvart här eller där? Gå ett varv med dammsugaren osv tar ingen tid att tala om ifall man gör det regelbundet. Och skit i Netflix vid storkoket då och städa istället medan lasagnen står i ugnen? Boka tvättstugan samma fm/em/kväll som storkok? Man behöver ju inte stirra på varken tvättmaskin eller ugn.

De största tidstjuvarna är för mig det där dagliga. Men lägger man all städning på lördagarna så finns det ju insatser att göra där med. Eller prioritera vad annat man nu vill göra och köp städning. Ofta får man nånstans lägga pengar för att frigöra tid tillslut. Om det är äta ute/halvfabrikat/gröt eller köpa städning är ju individuellt.

Men gäller hitta det där man kan ändra men oftast är "fast" i. Typ matlagning eller att man måste tvätta en gång i veckan etc. Tvättar man två kanske man kan lägga i innan man börjar med något och tömma efter. Tvättar man varannan vecka och köper mer strumpor så det funkar kanske det tar ungefärligen lika många h på lördagen men bara varannan lördag. Osv.

Stjäl handlingen tid så köp online och hämta kassen bara, eller ha matkasse hemkört. Osv.

Angående matlagningen. Så är det så att om man snabbt tröttnar på maten (jag kan äta samma ca tre gånger i veckan om det är en favoriträtt) kan man när det ändå lagas mat lika gärna en till två rätter på samma gång.
Dels blir det roligare. Lite av ett projekt att kombinera smaker och få ihop vettiga måltider. Och just att slippa stå i köket var eviga dag! Jag har verkningen ingen lust att stå en halvtimme en vardag och bara få till en endaste rätt. Sen tillkommer disken mm. Så tycker det är ett bra område att effektivisera :)

Angående matlagningen. Så är det så att om man snabbt tröttnar på maten (jag kan äta samma ca tre gånger i veckan om det är en favoriträtt) kan man när det ändå lagas mat lika gärna en till två rätter på samma gång.
Dels blir det roligare. Lite av ett projekt att kombinera smaker och få ihop vettiga måltider. Och just att slippa stå i köket var eviga dag! Jag har verkningen ingen lust att stå en halvtimme en vardag och bara få till en endaste rätt. Sen tillkommer disken mm. Så tycker det är ett bra område att effektivisera :)

Jag brukar göra 3-4-5 rätter samtidigt. T ex moussaka, kycklingfilé med rotsaker och klyftpotatis i ugn, lax med potatismos eller stekt potatis och så nåt kött med klyftpotatis. Går enkelt att köra en t ex potatis och purjolökssoppa samtidigt om man vill. Tar man bort moussakan så är förberedelsetiden minimal och på ett par h har man massvis av mat. Och har man frys slipper man laga mat på minst 2 v sen om man slänger in nån sallad, nån pizza, nån grötmiddag osv för variationen om sånt är kinkigt. (Jag själv kan lätt rotera 4-5 rätter i 2-3 v)

Jag hade inte velat ta bilen (av miljöskäl), utan hade använt tiden i kollektivtrafiken till att äta/läsa/se ett TV-program istället.

En fördel för mig med att klumpa ihop sysslor är att istället för 5-10 minuter om dagen med att packa hö så kan jag lägga en timme en dag i veckan och då tex lyssna på podd eller ljudbok samtidigt.

Man får göra avdrag på skatten om man kör tillräckligt mycket också, det har jag gjort när jag har haft 45-50 min enkel väg med bil. Men ja, bilpendla är dyrt.

Nu busspendlar jag och äter ibland på bussen, värmen matlådan innan jag lämnar universitetet, plockar upp den på bussen och äter.

Dra ut vatten till hagen med en flottör låter som en bra investering! Det tänkte jag göra nästa år, nu har vi en isolerad vattentank bredvid hagen som vi bär dit med traktor en gång i veckan och fyller med slang från den. Har slangen ihoprullad i en större hink, fungerar att ha inomhus.

Men alltså, om du reser 2,5 timmar, jobbar 8 timmar och har 30 minuter lunch och sover 8 timmar så blir det 19 timmar. Då har du fem timmar kvar. Jag skulle disponera min dag så här ungefär:

6.00 Upp och hoppa, gör morgontoalett, ät en banan och fixa något att äta på bussen (smoothie, macka, termosmugg bör funka även på en obekväm buss), mata hästarna på väg till bussen.
7.00-18.00 Pendling och jobb. Om det inte går att äta frukost alls på bussen, ta frukost på första fikarasten. Om möjligt, köp lunch som takeaway ett par gånger i veckan på något ställe som ger stora portioner = räcker två dagar. Ta ev längre lunch någon gång i veckan så att du hinner handla lite och stoppa i jobbets kyl/frys.
18.00-21.00 Hästtid. Ha strö som går snabbt att mocka (spånpellets är suveränt), gör många höpåsar på helgen. Skaffa thermobar så att du slipper brottas med fruset kar.
21.00-22.00 Varva ner, lägg fram morgondagens kläder, gå och lägg dig.

Så fort du får råd och möjlighet - fixa en bra vattenlösning till hagen. Och köp en Hö-Björn så spar du tid när du packar påsar. Och många ikeakassar och hinkar.

Och se till att ha en lättskött frisyr och en smart garderob där det mesta funkar till det mesta.

Hrm... Bara 20 meter?

Då hade jag lätt investerat i en varmvattenkopp.
Dvs grävt ner en vattenledning och el samt ställt en kopp under ett tak. Aldrig mer vattenbärande. Bara koll så den inte är full i skit coh att den funkar. Ett tiosekundersjobb.

Grejen är att när man har ont om tid är varenda pyttemoment man kan spara in stort i slutänden.

(När maken och jag byggde stall var vår utgångspunkt att vi är lata. Det innebar att alla sträckor skulle vara korta. Halmen nära, höet nära, havresilon intill halm och hö, och nära till lösdriften. Vi placerade lösdriften så att vi öppnade en dörr på logen och därute var ligghallen.
Halleluja så många hundra timmars bärande och släpande vi sparade under de där åren)

Kommer inte vara aktuellt, den jag hyr stallplats av är inte intresserad av att gräva upp stallplanen. Men hade jag haft egen gård hade jag gjort en vattenledning till thermobaren, vill gärna ha koll på hur mkt vatten som går åt. :)

Klart det gör, även om det inte är kul att ha den i hallen eller så. Köp en vinda och använd vindan. Den tar inte upp så mycket plats i hallen. Se till att tömma slangen först så kan den ligga ute också för då finns inget i den som fryser. Och i ärligthetens namn så är det problemet bara under ett par månader om året, resten av tiden behöver du inte konka med vatten. En 20 meters slang kostar typ 100:-. Vill du spendera lite till kan du ju alltid lägga i en värmekabel i den så att det går att ha den ute även i -25.

Och sluta packa hö. Ha balen ute och låt de ha fri tillgång. Mocka ligghallen behöver du faktiskt inte göra varje dag, hästarna ligger gladeligen i en bajshög också. Hur gör hästar på box liksom? De flesta ligger i en bajshög utan problem. Tillräckligt med strö och mocka varannan dag så slipper du.

Försök göra hästarna så enkelt som möjligt istället för så svårt som möjligt. Det finns massor med bra saker för oss som har hästarna på lösdrift och som inte vill spendera livet med att arbeta.

Jag har tyvärr ingen hall. Fri tillgång går inte, hämtar hö från en gård längre bort och det är småbalat. Finns inget utrymme för stora höbalar heller. För att inte tala om hur sjuka mina hästar skulle bli, de behöver extremt begränsat med foder.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar