Att hinna leva

Det går inte fortare att köpa en slang som går hela vägen som du kopplar loss och förvarar i värmen? Vi hade kanske 15 meter till hagen och hade slangen inne i plusgrader. Känns som det borde gå fortare än att springa fram och tillbaka flera ggr och fylla på och tömma ur dunkar.

Finns tyvärr inget varmt utrymme där jag kan ha en slang. Annars hade det varit toppen! :)

Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.
Du kan göra flera höpåsar som räcker i flera dagar så vinner du tid på kvällen efter jobbet.
Du måste inte laga maten varje dag utan göra mycket mat några gånger i veckan som sedan räcker i flera dagar.
Diskmaskin :love:

Går inte att gå ned i tid och sälja hästarna är inte ett alternativ. :)

Men å andra sidan, hästarna får ju inte så mycket tid,,,
Hur många har du och hinner du borsta igenom dom, visitera dom, motionera dom etc? Har du gått in i väggen ngn gång? Jag har varit där, jag valde att jobba 8 och ibland 10 timmars pass och hade flera hästar. Tills en dag jag kolappsa ute på gatan, sedan blev jag sjukskriven pga stress. Jag kunde inte ens hämta posten utan att ngn höll i mig, så illa var det. Om du börjar prioitera bort tex vettig mat för att äta uppvärmda snabbrätter etc så blir det mer o mer saker som gör att du prioiterar bort dig själv. Sen tillsist brakar det, det är inte hållbart i längden. Efter det gick jag ner i tid. (fick arbetsträna mig tillbaka...) och häromåret valde jag även att dra ner hästantalet. Skriver inte detta för att vara elak, men jag önskade att ngn kunde sagt det till mig i tid.

Var har du stallet? Det kanske finns nån unge som mest vill pyssla, gosa och kanske åka häst nån gång i veckan?

Jag har en ridhäst, en unghäst, en ponny som förhoppningsvis säljs denna vecka och en ponny som är ett år. Självklart kommer det bli lite lättare när ponnyn flyttar, det blir iaf 20 liter mindre vatten som går åt/dag, hon äter 3 kg hö som jag inte behöver packa och jag behöver inte visitera henne. Men det kommer inte bli en jättestor skillnad. ;)

Ok :up:
Alltså det enda svaret som väl går att ge (utöver hur jag själv och övriga svaranden i tråden försöker illustrera hur man upplevde sitt läge och fick det att funka osv) är nog dessvärre att ingen annan än du själv kan bedöma hur du prioriterar och får din vardag att funka uitfrån att precis som du säger - dygnet har 24 timmar.

Om antalet hästar från 3 till typ en inte är ett alternativ för dig, och inte heller att gå ner i tid på jobbet tex , då kanske du får leva med att hästarna bara går på helgerna som du själv tagit upp ? Eller vad nu för lösning som känns acceptabel för dig utifrån hur ditt läge ser ut och vad du själv anser du kan/vill rucka på och inte osv :)

Tänkte mest att ta bilen + börja lite tidigare, kommer ge dig lite mer tid efter jobb :) Gör att det känns lite lättare kanske?

Ja, tar jag bilen blir tidsvinsten enorm! Tex om jag är på jobbet sju, så kan jag vara hemma i lägenheten redan kl 16:10. :eek:

Att jämföra med idag, då det blev 50 min lunch = hemma 18:50...

Men å andra sidan, hästarna får ju inte så mycket tid,,,
Hur många har du och hinner du borsta igenom dom, visitera dom, motionera dom etc? Har du gått in i väggen ngn gång? Jag har varit där, jag valde att jobba 8 och ibland 10 timmars pass och hade flera hästar. Tills en dag jag kolappsa ute på gatan, sedan blev jag sjukskriven pga stress. Jag kunde inte ens hämta posten utan att ngn höll i mig, så illa var det. Om du börjar prioitera bort tex vettig mat för att äta uppvärmda snabbrätter etc så blir det mer o mer saker som gör att du prioiterar bort dig själv. Sen tillsist brakar det, det är inte hållbart i längden. Efter det gick jag ner i tid. (fick arbetsträna mig tillbaka...) och häromåret valde jag även att dra ner hästantalet. Skriver inte detta för att vara elak, men jag önskade att ngn kunde sagt det till mig i tid.

Hänger inte riktigt med känner jag? Ska jag sälja hästarna som är det viktigaste för mig, för att de "bara" får 2 h på vardagarna av mig? Eller?

Jag har velat dra ned på antalet hästar sedan i somras, men det säger ju inte poff och så är man av med hästar. Det måste ju dyka upp någon som vill köpa. :)

Ja, tar jag bilen blir tidsvinsten enorm! Tex om jag är på jobbet sju, så kan jag vara hemma i lägenheten redan kl 16:10. :eek:

Att jämföra med idag, då det blev 50 min lunch = hemma 18:50...
Helt klart värt 1600. Får du dessutom sålt en häst så försvinner en försäkringspremie och kostnader för hovslagare, hösilage och strö och veterinärvård, så då känns det kanske inte lika mycket i plånboken :)

Var har du stallet? Det kanske finns nån unge som mest vill pyssla, gosa och kanske åka häst nån gång i veckan?

Tyvärr inte. Stallet är en liten privat gård. Sen finns det ingen häst att åka på heller och definitivt ingen unge som vill stå ute i en hage när det regnar/blåser/snöar och borsta. ;)

Ok :up:
Alltså det enda svaret som väl går att ge (utöver hur jag själv och övriga svaranden i tråden försöker illustrera hur man upplevde sitt läge och fick det att funka osv) är nog dessvärre att ingen annan än du själv kan bedöma hur du prioriterar och får din vardag att funka uitfrån att precis som du säger - dygnet har 24 timmar.

Om antalet hästar från 3 till typ en inte är ett alternativ för dig, och inte heller att gå ner i tid på jobbet tex , då kanske du får leva med att hästarna bara går på helgerna som du själv tagit upp ? Eller vad nu för lösning som känns acceptabel för dig utifrån hur ditt läge ser ut och vad du själv anser du kan/vill rucka på och inte osv :)

Nä, självklart är det jag som måste prioritera, tråden är ju till för att få mig att tänka på sånt jag inte tänkt på. :)

Färre hästar än tre går inte rent logistiskt.

Hänger inte riktigt med känner jag? Ska jag sälja hästarna som är det viktigaste för mig, för att de "bara" får 2 h på vardagarna av mig? Eller?

Jag har velat dra ned på antalet hästar sedan i somras, men det säger ju inte poff och så är man av med hästar. Det måste ju dyka upp någon som vill köpa. :)

Du måste ändra din vardag i tid. Det är det jag menar. Kan du inte gå ner i tid på jobbet så fundera på att byta jobb? Eller så kan man flytta närmare jobbet för att spara restid. Men samtidigt acceptera att man får flytta med hästarna närmare också. Det finns olika val att ta, men att säga "det går inte" är ändå fel, man har alltid val att ta och det är bara man själv som styr det.

Ja, jag har tio meter till stallet. Annars skulle det aldrig funka. Jag vet ju att ekvationen inte ser rolig ut, men just nu måste jag få det att funka.

Alternativet är att typ acceptera läget och bara rida på helgen. :(
Din situation idag kan ju komma att ändra sig :).
Jag hade under 2,5 års tid jobb norr om Stockholm och hyrde en gård på södra sidan. Tog minst 1,5 timmar åt ett håll. Då hade jag ändå helt igång två hästar. Tog alla utsläpp och insläpp. Mockade bara två boxar (mina egna) Men under dessa år lärde jag mig verkligen vad som var viktigt att prioritera och vad som inte var det. Hade 7 st x 2 påsar per måltid som jag packade på söndagarna.
Hade 5 x 2 hinkar med kraftfoder. Det enda jag behövde var att blöta det.

Jsg hade ett mycket givande jobb annars hade jag aldrig hållt på så länge. Nu både bor och jobbar jag hemma och det är en enorm skillnad. Var mycket less på resorna det sista året. Dessa köer.

Men allt går bara man vill :)

Helt klart värt 1600. Får du dessutom sålt en häst så försvinner en försäkringspremie och kostnader för hovslagare, hösilage och strö och veterinärvård, så då känns det kanske inte lika mycket i plånboken :)

Ja, tandvård och försäkring är ju samma kostnad som de stora. Plus att den där ponnyn är en riktig bajsmaskin... Hon älskar att bajsa i ligghallen. :angel:

Ingen plats på så vis att det inte finns någon mer yta där det även kan gå en elsladd. :)

Jag tror du förstorar upp det här till ett jätteproblem. ;) Jag fyller tre dunkar med vatten, kör dem i skottkärran ca 20 meter och fyller thermobaren. Sen gör jag om den proceduren två gånger och så är det klart. Ja, det tar tid, men inte hiskeligt lång tid.

No offence men du startar en tråd om att hinna leva - och tycker jag förstorar upp när jag ser ställen du kan spara tid på?

Då ska jag nog inte råda mer i tråden.

Jag har fö haft 2-3 h pendling (bil), jobbat långa dagar och haft hästar och hundar. Så jag har rätt god både insikt i var man kan kapa tid eller flytta tid och ffa vad det ger känslomässigt att få bort någonting. Små saker som sparat kanske 10-15 minuter men för känslan gör enormt. Underskatta inte känslan är mitt avslutande råd.

Du måste ändra din vardag i tid. Det är det jag menar. Kan du inte gå ner i tid på jobbet så fundera på att byta jobb? Eller så kan man flytta närmare jobbet för att spara restid. Men samtidigt acceptera att man får flytta med hästarna närmare också. Det finns olika val att ta, men att säga "det går inte" är ändå fel, man har alltid val att ta och det är bara man själv som styr det.

Läs gärna vad jag skrivit innan så jag slipper upprepa mig. :)

No offence men du startar en tråd om att hinna leva - och tycker jag förstorar upp när jag ser ställen du kan spara tid på?

Då ska jag nog inte råda mer i tråden.

Jag har fö haft 2-3 h pendling (bil), jobbat långa dagar och haft hästar och hundar. Så jag har rätt god både insikt i var man kan kapa tid eller flytta tid och ffa vad det ger känslomässigt att få bort någonting. Små saker som sparat kanske 10-15 minuter men för känslan gör enormt. Underskatta inte känslan är mitt avslutande råd.

Fast jag kan inte lösa allt, vissa råd jag får är bra, men funkar inte i just min situation. Förhoppningsvis kan någon annan få tips av det istället. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar