Att hinna leva

Kan du rida där du har stallet? Tänkte så du inte behöver lägga tid på att köra till ridhus eller liknande. Om du typ kan äta när hästarna äter kanske du kan hinna rida en häst?

Ja, jag ska testa ikväll att fodra direkt jag kommer hem, äta fil till middag och sedan gå direkt ut. Kruxet är bara att jag måste fylla vatten idag, det tar tid! :p

Med så lite tid hade jag valt:
* Gå ner i tid på jobbet
* Sälja hästen/hästarna alternativt minska ner hästantal till en.

Jag har själv valt att gå ner i tid på jobbet så jag jobbar inte heltid längre, just för att få ihop resten av mitt liv. Med så lite tid över kan det ju inte vara roligt att ha häst...

Med så lite tid hade jag valt:
* Gå ner i tid på jobbet
* Sälja hästen/hästarna

Jag har själv valt att gå ner i tid på jobbet så jag jobbar inte heltid längre, just för att få ihop resten av mitt liv. Med så lite tid över kan det ju inte vara roligt att ha häst...

Går inte att gå ned i tid och sälja hästarna är inte ett alternativ. :)

Tusen tack alla som svarat! Blir en hel del för mig att fundera på ikväll. :heart:heart:heart

Nu ska jag jobba lite mer, så ni vet varför jag inte svarar. :)

Du menar äta samma sak fem gånger på raken? Är inte riktigt min melodi, jag behöver variation. Det går tyvärr inte att äta på bussen, annars hade det varit smidigt.

De saker jag gör varje dag, som jag skulle kunna göra mer sällan, tar ju ändå lika lång tid att göra även om jag skulle göra det varannan dag. Mocka tex måste göras varje dag, annars har de ingenstans att ligga. Packa hö är också samma tid, ingen skillnad om jag gör det varje eller varannan dag.

Fy vad jag känner mig negativ! Men tack för att ni försöker allihop! :)

Nej, du måste ju inte göra 5 portioner köttfärssås och spaghetti. Använder du ugnen kan du ju göra en gratäng och lägga in några kycklingfileer och lite rotgrönsaker på sidan. Koka ris till. Då blir det gratäng och ris 2 ggr, en kycklingrulle, kyckling med rotgrönsaker och en kycklingsallad med fetaost. Är det fortfarande för tråkigt?
Jag lagar en del mat i förväg, och det går att få ut mycket variation från olika tillbehör, sallader, röror, ostar och såser.

Att göra saker då och då frigör tid lika mycket som det sparar tid. Säg att du har tex 30 minuter om dagen att lägga på ridning, men ett ridpass tar en timme så den halvtimmen räcker inte. Kan du då flytta 30 minuter av annat jobb från tex tisdag till måndag, så får du ju lös en timme att rida på på tisdagen. Är du med på hur jag menar?

Haha, konstig rubrik... :p

Efter att ha haft ledigt några månader i samband med flytt jobbar jag återigen heltid. Men nu med långa pendlingstider.

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Tyckte det blev knappt om tid igår (första jobbdagen), så jag summerade tid för sömn, fix på morgonen, resa, jobb etc och när jag är hemma igen efter dagens jobb har jag 2 h 45 min innan jag ska sova igen. På den tiden ska jag fodra hästarna med både lusern och hö, packa höpåsar, fylla vatten, mocka ligghall (gärna rida, men det ser omöjligt ut) och laga mat till mig själv, diska, fixa inför morgondagen och varva ned inför sömn...

Känns som en omöjlig ekvation... Samtidigt vill jag inte köra bil till jobbet, just nu pga mörker och is, men även för att det blir snordyrt. Så jag behöver tips på antingen hur jag kan kapa tid eller på hur jag ska stå ut med detta (i mina ögon) trista vardagsliv.

Jag tycker att det låter helt omöjligt. Om man inte absolut älskar sitt jobb, trivs bra med att spendera flera timmar på buss per dag och är nöjd med att enbart hinna fixa det absolut basala med sig själv och hästarna.

Jag ber om ursäkt på förhand för min oförskämda fråga, men hur kan du ha valt att ha det såhär? :confused:

Förut hade jag 25 min enkel väg till jobbet, nu har jag 70 min. I gengäld är stallet mkt mer lättarbetat, så jag behöver inte slita ihjäl mig där.

Men.. Det tar nu 70 min enkel resa med buss, dvs 140 min t o r. Du skulle spara 90 min med bil, dvs det tar 50 min t o r med bil. Det är samma 25 min enkel resa som du hade innan du flyttade? Eller menar du att du åkte buss 25 min då?

Att åka kollektivt kan ju verkligen vara både smidigt och t o m snabbare än bil men på vissa sträckor så gör krångligheten att man tappar SÅ onödigt mycket tid.

Nej, du måste ju inte göra 5 portioner köttfärssås och spaghetti. Använder du ugnen kan du ju göra en gratäng och lägga in några kycklingfileer och lite rotgrönsaker på sidan. Koka ris till. Då blir det gratäng och ris 2 ggr, en kycklingrulle, kyckling med rotgrönsaker och en kycklingsallad med fetaost. Är det fortfarande för tråkigt?
Jag lagar en del mat i förväg, och det går att få ut mycket variation från olika tillbehör, sallader, röror, ostar och såser.

Att göra saker då och då frigör tid lika mycket som det sparar tid. Säg att du har tex 30 minuter om dagen att lägga på ridning, men ett ridpass tar en timme så den halvtimmen räcker inte. Kan du då flytta 30 minuter av annat jobb från tex tisdag till måndag, så får du ju lös en timme att rida på på tisdagen. Är du med på hur jag menar?

Ja, då är jag mer med på hur du menar. :) Får använda bussresan hem att klura/planera lite.

Jag tycker att det låter helt omöjligt. Om man inte absolut älskar sitt jobb, trivs bra med att spendera flera timmar på buss per dag och är nöjd med att enbart hinna fixa det absolut basala med sig själv och hästarna.

Jag ber om ursäkt på förhand för min oförskämda fråga, men hur kan du ha valt att ha det såhär? :confused:

Jag har valt att ha hästar så naturligt som möjligt och ha nära till dem dvs sköta dem själv. Då blir det långt till det jobb jag blivit erbjuden. Visst vore drömmen att ha nära till både hästar och jobb, men tills dess behöver jag ju försörja mig.

Men.. Det tar nu 70 min enkel resa med buss, dvs 140 min t o r. Du skulle spara 90 min med bil, dvs det tar 50 min t o r med bil. Det är samma 25 min enkel resa som du hade innan du flyttade? Eller menar du att du åkte buss 25 min då?

Att åka kollektivt kan ju verkligen vara både smidigt och t o m snabbare än bil men på vissa sträckor så gör krångligheten att man tappar SÅ onödigt mycket tid.

Nä, tar jag buss måste jag gå 15 min till busshållplatsen också. Det tar 80 min tor med bil.

Jag har valt att ha hästar så naturligt som möjligt och ha nära till dem dvs sköta dem själv. Då blir det långt till det jobb jag blivit erbjuden. Visst vore drömmen att ha nära till både hästar och jobb, men tills dess behöver jag ju försörja mig.

Nä, tar jag buss måste jag gå 15 min till busshållplatsen också. Det tar 80 min tor med bil.

Okej, jag förstår. Då skulle jag i dina skor tagit bilen trots kostnaden.

Så att ta bilen skulle gå på 1600 mer i månaden, Men sparar en massa tid. Jämför det med vad det skulle kosta dig att köpa lunch varje dag skulle jag rekommendera dig. Så kan du jämföra kostnaden och hur gott det är med färdigmat i jämförelsevis med tiden du skulle spara på att ta bilen.
I övrigt håller jag med övriga talare om att göra iordning foder på helgen. Att köpa in burkar/höpåsar är en engångsutgift.
Samma med större kyl/frys. Det är inte en särskilt stor utgift om man har behov av utrymmet för att förenkla vardagen.
Kan även rekommendera till vardagar halvfärdig hemma mat i frysen. Jag gör iordning storkok med tillexempel lasagne. Gör iordning så pass långt att det bara är att köra in i ugnen. Där stannar jag upp och fryser in. Bara ta ut ur frysen och in i ugnen =varm hemlagat mål mat med väldigt lite engagemang som sköter sig själv. Men som sagt kräver frysutrymme.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info