Att hinna leva

Ingen plats på så vis att det inte finns någon mer yta där det även kan gå en elsladd. :)

Jag tror du förstorar upp det här till ett jätteproblem. ;) Jag fyller tre dunkar med vatten, kör dem i skottkärran ca 20 meter och fyller thermobaren. Sen gör jag om den proceduren två gånger och så är det klart. Ja, det tar tid, men inte hiskeligt lång tid.
Hrm... Bara 20 meter?

Då hade jag lätt investerat i en varmvattenkopp.
Dvs grävt ner en vattenledning och el samt ställt en kopp under ett tak. Aldrig mer vattenbärande. Bara koll så den inte är full i skit coh att den funkar. Ett tiosekundersjobb.

Grejen är att när man har ont om tid är varenda pyttemoment man kan spara in stort i slutänden.

(När maken och jag byggde stall var vår utgångspunkt att vi är lata. Det innebar att alla sträckor skulle vara korta. Halmen nära, höet nära, havresilon intill halm och hö, och nära till lösdriften. Vi placerade lösdriften så att vi öppnade en dörr på logen och därute var ligghallen.
Halleluja så många hundra timmars bärande och släpande vi sparade under de där åren)

Hrm... Bara 20 meter?

Då hade jag lätt investerat i en varmvattenkopp.
Dvs grävt ner en vattenledning och el samt ställt en kopp under ett tak. Aldrig mer vattenbärande. Bara koll så den inte är full i skit coh att den funkar. Ett tiosekundersjobb.

Grejen är att när man har ont om tid är varenda pyttemoment man kan spara in stort i slutänden.

(När maken och jag byggde stall var vår utgångspunkt att vi är lata. Det innebar att alla sträckor skulle vara korta. Halmen nära, höet nära, havresilon intill halm och hö, och nära till lösdriften. Vi placerade lösdriften så att vi öppnade en dörr på logen och därute var ligghallen.
Halleluja så många hundra timmars bärande och släpande vi sparade under de där åren)

Finns ju flottör/automatisk påfyllning till TB med.

Tyvärr inte. Stallet är en liten privat gård. Sen finns det ingen häst att åka på heller och definitivt ingen unge som vill stå ute i en hage när det regnar/blåser/snöar och borsta. ;)
Det finns! Jag hittade en sån via FB, hon får inte ta in ponnyn, för då blir hästen knäpp. Hon får borsta och longera. :D

Måste du alltid äta lagad mat? Grova mackor, gröt eller fil kan funka som middag många av dagarna och sparar massor av tid. Kan enkelt varieras i mängder så du "slipper" äta samma mat som du skrev var problem med om du skulle laga matlådor.

Finns tyvärr inget varmt utrymme där jag kan ha en slang. Annars hade det varit toppen! :)
Klart det gör, även om det inte är kul att ha den i hallen eller så. Köp en vinda och använd vindan. Den tar inte upp så mycket plats i hallen. Se till att tömma slangen först så kan den ligga ute också för då finns inget i den som fryser. Och i ärligthetens namn så är det problemet bara under ett par månader om året, resten av tiden behöver du inte konka med vatten. En 20 meters slang kostar typ 100:-. Vill du spendera lite till kan du ju alltid lägga i en värmekabel i den så att det går att ha den ute även i -25.

Och sluta packa hö. Ha balen ute och låt de ha fri tillgång. Mocka ligghallen behöver du faktiskt inte göra varje dag, hästarna ligger gladeligen i en bajshög också. Hur gör hästar på box liksom? De flesta ligger i en bajshög utan problem. Tillräckligt med strö och mocka varannan dag så slipper du.

Försök göra hästarna så enkelt som möjligt istället för så svårt som möjligt. Det finns massor med bra saker för oss som har hästarna på lösdrift och som inte vill spendera livet med att arbeta.

Nej men eftersom du slår så bakut ska jag inte erbjuda vår hjälp.

Nyfiken på vad du tror ett barn skulle kunna hjälpa till med?

Jag hade inte heller släppt in barn till mina hästar. Och barn ska inte ha ansvar för att t ex visitera hästar. Men du kanske menade att de skulle göra annat?

Jag hade inte heller släppt in barn till mina hästar. Och barn ska inte ha ansvar för att t ex visitera hästar. Men du kanske menade att de skulle göra annat?
Ptja. Vi är mamma och dotter som delar hästintresse. Dottern kan borsta, visitera, mocka etc. Jag är utbildad hippolog med 30 års hästerfarenhet. Vi skulle utan problem klara av att hjälpa til.

Ptja. Vi är mamma och dotter som delar hästintresse. Dottern kan borsta, visitera, mocka etc. Jag är utbildad hippolog med 30 års hästerfarenhet. Vi skulle utan problem klara av att hjälpa til.

Då förstår jag! Förstod inte av ditt första inlägg att det var barn + förälder du syftade på.

Fast vad är ett barn? Jag hade granntjejernas ponny här hela sommaren innan de hann köpa en till och flytta hem de till sig. 12-åringen fyllde på vatten, vistiterade hästar, red ifall jag lät henne, etc. Inget konstigt alls. Själv var jag väldigt ansvarstagande som 12-åring och hade flera egna djur som jag tog hand om helt på egen hand.

Fast vad är ett barn? Jag hade granntjejernas ponny här hela sommaren innan de hann köpa en till och flytta hem de till sig. 12-åringen fyllde på vatten, vistiterade hästar, red ifall jag lät henne, etc. Inget konstigt alls. Själv var jag väldigt ansvarstagande som 12-åring och hade flera egna djur som jag tog hand om helt på egen hand.

Självklart. Vad jag menade är att ett barn ska inte vara ytterst ansvarig för ett djur i min värld. Eller jag hade inte känt mig trygg vid att lämna ansvar över min höst till ett barn.
Men alla tänker olika på dessa saker. Men jag förstår TS.

Du har fått massor med bra förslag men inget duger eller funkar?
Välj ett och prova en vecka åtminstone. Blev det bättre eller sämre?
Funkade inte det så prova ett annat.

Jag tycker det gör stor skillnad att packa höpåsar i förväg jag..
Jag hade aldrig stått ut att inte ta bilen om du kan tjäna 2h på det.
Varför ska man plöja ned pengar i hästar man inte har tid och ork med? Det är värt mer att betala bensin än att inte hinna rida på vardagarna.
Kompromissen kan annars vara bilen 2-3 dagar i veckan om det finns nåt lämpligt busskort eller att enkelbiljetter inte blir för dyrt.
Finns det jobb att söka närmare?

Du har fått massor med bra förslag men inget duger eller funkar?
Välj ett och prova en vecka åtminstone. Blev det bättre eller sämre?
Funkade inte det så prova ett annat.

Jag tycker det gör stor skillnad att packa höpåsar i förväg jag..
Jag hade aldrig stått ut att inte ta bilen om du kan tjäna 2h på det.
Varför ska man plöja ned pengar i hästar man inte har tid och ork med? Det är värt mer att betala bensin än att inte hinna rida på vardagarna.
Kompromissen kan annars vara bilen 2-3 dagar i veckan om det finns nåt lämpligt busskort eller att enkelbiljetter inte blir för dyrt.
Finns det jobb att söka närmare?
Fast TS har visst lyssnat och tagit emot många av de förslag som getts? Absolut inte alla, men många. :)

Ser att hon funderar kring att packa höpåsar en dag i veckan och kanske att ta bilen.
Inte bara riktat till dig Cattis, utan till alla som föreslagit detta, samt även förslagit storkok en dag i veckan.

Är detta verkligen en bra idé? Säg att man jobbar heltid och vardagar, ska man då bara ha en ledig dag i veckan där man kan göra någon typ av annan aktivitet än stallet och att jobba? Det går ju åt en hel dag att göra storkok och att packa höpåsar och att fixa stallet för hela veckan. Är det verkligen värt att spendera en hel dag åt att fixa mat till sig själv och hästarna under veckan??

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar