Habina
Trådstartare
Nej men eftersom du slår så bakut ska jag inte erbjuda vår hjälp.
Tack, men det är som sagt inga barnhästar jag har.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej men eftersom du slår så bakut ska jag inte erbjuda vår hjälp.
Du har fått massor med bra förslag men inget duger eller funkar?
Välj ett och prova en vecka åtminstone. Blev det bättre eller sämre?
Funkade inte det så prova ett annat.
Jag tycker det gör stor skillnad att packa höpåsar i förväg jag..
Jag hade aldrig stått ut att inte ta bilen om du kan tjäna 2h på det.
Varför ska man plöja ned pengar i hästar man inte har tid och ork med? Det är värt mer att betala bensin än att inte hinna rida på vardagarna.
Kompromissen kan annars vara bilen 2-3 dagar i veckan om det finns nåt lämpligt busskort eller att enkelbiljetter inte blir för dyrt.
Finns det jobb att söka närmare?
Jag som endast har 20min till jobbet kan tom göra avdrag på skatten. Men då tar det 24 timmar från det att jag går hemifrån tills jag är hemma igen, om jag åker buss.Man får göra avdrag på skatten om man kör tillräckligt mycket också, det har jag gjort när jag har haft 45-50 min enkel väg med bil. Men ja, bilpendla är dyrt.
Nu busspendlar jag och äter ibland på bussen, värmen matlådan innan jag lämnar universitetet, plockar upp den på bussen och äter.
Dra ut vatten till hagen med en flottör låter som en bra investering! Det tänkte jag göra nästa år, nu har vi en isolerad vattentank bredvid hagen som vi bär dit med traktor en gång i veckan och fyller med slang från den. Har slangen ihoprullad i en större hink, fungerar att ha inomhus.
Varför inte då? Jag har bara två och det går jättebra.
Måste du välja att antingen åka kollektivt eller köra egen bil? Varför inte köra själv de dagar du planerat in att rida/göra sysslor som tar mer tid och åka kollektivt någon dag/veckan?
Ta reda på hur lång din restid blir med bil respektive kollektivtrafik (inklusive gångtid) om man räknar på ett sätt som Skatteverket kan godkänna. Om du har tur kanske tidsbesparingen med bil blir två timmar om du räknar på det viset, och då borde du få göra avdrag.
Jag hade inte velat ta bilen (av miljöskäl), utan hade använt tiden i kollektivtrafiken till att äta/läsa/se ett TV-program istället.
En fördel för mig med att klumpa ihop sysslor är att istället för 5-10 minuter om dagen med att packa hö så kan jag lägga en timme en dag i veckan och då tex lyssna på podd eller ljudbok samtidigt.
Hur många orkar/har tid att hitta på saker på vardagarna? Nu jobbar och bor jag på ett sätt som gör att det inte är möjligt att vara spontan efter jobbet.Jag tycker det låter hemskt. För att livet ska funka för mig kan inte varenda minut vara inrutad. Jag vill kunna hitta på saker, stanna på ett glas vin, träffa folk mm.
Ok om jag vet att det är en begränsad period men inte annars.
Men alltså, om du reser 2,5 timmar, jobbar 8 timmar och har 30 minuter lunch och sover 8 timmar så blir det 19 timmar. Då har du fem timmar kvar. Jag skulle disponera min dag så här ungefär:
6.00 Upp och hoppa, gör morgontoalett, ät en banan och fixa något att äta på bussen (smoothie, macka, termosmugg bör funka även på en obekväm buss), mata hästarna på väg till bussen.
7.00-18.00 Pendling och jobb. Om det inte går att äta frukost alls på bussen, ta frukost på första fikarasten. Om möjligt, köp lunch som takeaway ett par gånger i veckan på något ställe som ger stora portioner = räcker två dagar. Ta ev längre lunch någon gång i veckan så att du hinner handla lite och stoppa i jobbets kyl/frys.
18.00-21.00 Hästtid. Ha strö som går snabbt att mocka (spånpellets är suveränt), gör många höpåsar på helgen. Skaffa thermobar så att du slipper brottas med fruset kar.
21.00-22.00 Varva ner, lägg fram morgondagens kläder, gå och lägg dig.
Så fort du får råd och möjlighet - fixa en bra vattenlösning till hagen. Och köp en Hö-Björn så spar du tid när du packar påsar. Och många ikeakassar och hinkar.
Och se till att ha en lättskött frisyr och en smart garderob där det mesta funkar till det mesta.
Jag har haft ett jobb som krävde att jag var borta ca 12 tim varje dag, ink pendlingen + egen gård med tre hästar (en ridhäst, ett avelssto, en unghäst), ensamstående. Den största skillnaden var nog att jag hade bra logistik och utrymmen i stallet - rinnande vatten, slang till hagen, vattenkoppar i stallet, korta avstånd till hagar (kunde släppa ut hästarna på morgnarna t ex). Under en period hade jag dessutom en grannes häst i stallet, hon var ledig mitt på dagen och kunde luncha. När hon inte stod hos mig hade jag bal i hagen den tid när det inte fanns bete. Jag lejde bort städningen och åt lunch ute. Frukost = drickyoghurt i bilen + 2 knäcke på förmiddagsfikat på jobbet. Bra belysning på ridbanan, så jag kunde rida när det var mörkt. Och framför allt - inte en enda jäkla höpåse! Det är ju kvalificerat tidsslöseri att packa påsar för att fodra inne i stallet när du har eget stall. På det stället där jag bodde då drog jag upp en lagom höhög och körde framför mig på golvet med högaffeln och portionerade. Där jag bor nu funkar inte det + jag har stora fyrkantbalar - så jag har skaffat en skrinda som jag fyller med hö och fodrar ifrån. Jag kände mig faktiskt inte särskilt låst eller stressad på grund av gården och hästarna - de var ett bra sätt att släppa jobbet mentalt och alltså snarare avkopplande.
Hur många orkar/har tid att hitta på saker på vardagarna? Nu jobbar och bor jag på ett sätt som gör att det inte är möjligt att vara spontan efter jobbet.
Men måste du pilla ner höt i påsar? Går det inte att slänga upp småbalarna på en skrinda eller nåt och portionera? Det sparar en hel del tid att inte behöva stå och portionspacka.Jag har som sagt inte eget stall, utan är inhyrd. Hämtar småbalar i transporten, ryms 500 kg och pga extremt lättfödda hästar så är det höpåsar som gäller.
Men måste du pilla ner höt i påsar? Går det inte att slänga upp småbalarna på en skrinda eller nåt och portionera? Det sparar en hel del tid att inte behöva stå och portionspacka.
Det tar ju inte så lång tid att packa höpåsar, jag gör 4st per dag. Tror det tar 2 minuter. Så jag ser inte vart tidsbesparingen finns.Men måste du pilla ner höt i påsar? Går det inte att slänga upp småbalarna på en skrinda eller nåt och portionera? Det sparar en hel del tid att inte behöva stå och portionspacka.
Då kan du klippa bort gavlarna på påsarna, så de blir som ett långt band med handtag - det är enklare!Nä? Det måste ju vägas på nåt sätt och då är det smidigare med påsar imo.
För fyra hästar blir det sexton påsar per dag. Det tar tid.Det tar ju inte så lång tid att packa höpåsar, jag gör 4st per dag. Tror det tar 2 minuter. Så jag ser inte vart tidsbesparingen finns.
Jag förstår inte varför det är tänkt att vi ska jobba så mkt.