Att hinna leva

Du har fått massor med bra förslag men inget duger eller funkar?
Välj ett och prova en vecka åtminstone. Blev det bättre eller sämre?
Funkade inte det så prova ett annat.

Jag tycker det gör stor skillnad att packa höpåsar i förväg jag..
Jag hade aldrig stått ut att inte ta bilen om du kan tjäna 2h på det.
Varför ska man plöja ned pengar i hästar man inte har tid och ork med? Det är värt mer att betala bensin än att inte hinna rida på vardagarna.
Kompromissen kan annars vara bilen 2-3 dagar i veckan om det finns nåt lämpligt busskort eller att enkelbiljetter inte blir för dyrt.
Finns det jobb att söka närmare?

Eh? Jag har fått massor av bra förslag, vissa som går att genomföra, andra som inte går. Så är det väl alltid? Sen att någon annan som läser tråden också kan få tips, kanske med nåt som inte funkar för mig, det är väl jättebra?

Jag söker jobb hela tiden, men tills jag hittar nåt närmare så jobbar jag hellre än går arbetslös. Tror jag skrivit det tidigare också.

Nu känns det mest som jag får skriva samma saker hela tiden...

Man får göra avdrag på skatten om man kör tillräckligt mycket också, det har jag gjort när jag har haft 45-50 min enkel väg med bil. Men ja, bilpendla är dyrt.

Nu busspendlar jag och äter ibland på bussen, värmen matlådan innan jag lämnar universitetet, plockar upp den på bussen och äter.

Dra ut vatten till hagen med en flottör låter som en bra investering! Det tänkte jag göra nästa år, nu har vi en isolerad vattentank bredvid hagen som vi bär dit med traktor en gång i veckan och fyller med slang från den. Har slangen ihoprullad i en större hink, fungerar att ha inomhus.
Jag som endast har 20min till jobbet kan tom göra avdrag på skatten. Men då tar det 24 timmar från det att jag går hemifrån tills jag är hemma igen, om jag åker buss.

Jag har haft ett jobb som krävde att jag var borta ca 12 tim varje dag, ink pendlingen + egen gård med tre hästar (en ridhäst, ett avelssto, en unghäst), ensamstående. Den största skillnaden var nog att jag hade bra logistik och utrymmen i stallet - rinnande vatten, slang till hagen, vattenkoppar i stallet, korta avstånd till hagar (kunde släppa ut hästarna på morgnarna t ex). Under en period hade jag dessutom en grannes häst i stallet, hon var ledig mitt på dagen och kunde luncha. När hon inte stod hos mig hade jag bal i hagen den tid när det inte fanns bete. Jag lejde bort städningen och åt lunch ute. Frukost = drickyoghurt i bilen + 2 knäcke på förmiddagsfikat på jobbet. Bra belysning på ridbanan, så jag kunde rida när det var mörkt. Och framför allt - inte en enda jäkla höpåse! Det är ju kvalificerat tidsslöseri att packa påsar för att fodra inne i stallet när du har eget stall. På det stället där jag bodde då drog jag upp en lagom höhög och körde framför mig på golvet med högaffeln och portionerade. Där jag bor nu funkar inte det + jag har stora fyrkantbalar - så jag har skaffat en skrinda som jag fyller med hö och fodrar ifrån. Jag kände mig faktiskt inte särskilt låst eller stressad på grund av gården och hästarna - de var ett bra sätt att släppa jobbet mentalt och alltså snarare avkopplande.

Måste du välja att antingen åka kollektivt eller köra egen bil? Varför inte köra själv de dagar du planerat in att rida/göra sysslor som tar mer tid och åka kollektivt någon dag/veckan?

Det är nåt jag funderat på. Ska kolla upp om det finns busskort med typ tio-resor eller liknande. :)

Ta reda på hur lång din restid blir med bil respektive kollektivtrafik (inklusive gångtid) om man räknar på ett sätt som Skatteverket kan godkänna. Om du har tur kanske tidsbesparingen med bil blir två timmar om du räknar på det viset, och då borde du få göra avdrag.

Glömsk då jag inte haft kollektivtrafik senaste fyra åren. Är det 2 h tor eller enkel väg?

Jag hade inte velat ta bilen (av miljöskäl), utan hade använt tiden i kollektivtrafiken till att äta/läsa/se ett TV-program istället.

En fördel för mig med att klumpa ihop sysslor är att istället för 5-10 minuter om dagen med att packa hö så kan jag lägga en timme en dag i veckan och då tex lyssna på podd eller ljudbok samtidigt.

Ja, just nu går all min restid åt att svara folk här. :angel:

Jag tycker det låter hemskt. För att livet ska funka för mig kan inte varenda minut vara inrutad. Jag vill kunna hitta på saker, stanna på ett glas vin, träffa folk mm.
Ok om jag vet att det är en begränsad period men inte annars.
Hur många orkar/har tid att hitta på saker på vardagarna? Nu jobbar och bor jag på ett sätt som gör att det inte är möjligt att vara spontan efter jobbet.

Men alltså, om du reser 2,5 timmar, jobbar 8 timmar och har 30 minuter lunch och sover 8 timmar så blir det 19 timmar. Då har du fem timmar kvar. Jag skulle disponera min dag så här ungefär:

6.00 Upp och hoppa, gör morgontoalett, ät en banan och fixa något att äta på bussen (smoothie, macka, termosmugg bör funka även på en obekväm buss), mata hästarna på väg till bussen.
7.00-18.00 Pendling och jobb. Om det inte går att äta frukost alls på bussen, ta frukost på första fikarasten. Om möjligt, köp lunch som takeaway ett par gånger i veckan på något ställe som ger stora portioner = räcker två dagar. Ta ev längre lunch någon gång i veckan så att du hinner handla lite och stoppa i jobbets kyl/frys.
18.00-21.00 Hästtid. Ha strö som går snabbt att mocka (spånpellets är suveränt), gör många höpåsar på helgen. Skaffa thermobar så att du slipper brottas med fruset kar.
21.00-22.00 Varva ner, lägg fram morgondagens kläder, gå och lägg dig.

Så fort du får råd och möjlighet - fixa en bra vattenlösning till hagen. Och köp en Hö-Björn så spar du tid när du packar påsar. Och många ikeakassar och hinkar.

Och se till att ha en lättskött frisyr och en smart garderob där det mesta funkar till det mesta.

Har du läst hela tråden blir min fråga då? För det mesta av det du skrivit har jag redan svarat på. :)

Jag kliver upp 05:30 och lämnar lägenheten 06:25, då är hästarna fixade för morgonen.

Totalt har jag 3 h 40 min, men 55 min går bort på morgonen.

Jag har haft ett jobb som krävde att jag var borta ca 12 tim varje dag, ink pendlingen + egen gård med tre hästar (en ridhäst, ett avelssto, en unghäst), ensamstående. Den största skillnaden var nog att jag hade bra logistik och utrymmen i stallet - rinnande vatten, slang till hagen, vattenkoppar i stallet, korta avstånd till hagar (kunde släppa ut hästarna på morgnarna t ex). Under en period hade jag dessutom en grannes häst i stallet, hon var ledig mitt på dagen och kunde luncha. När hon inte stod hos mig hade jag bal i hagen den tid när det inte fanns bete. Jag lejde bort städningen och åt lunch ute. Frukost = drickyoghurt i bilen + 2 knäcke på förmiddagsfikat på jobbet. Bra belysning på ridbanan, så jag kunde rida när det var mörkt. Och framför allt - inte en enda jäkla höpåse! Det är ju kvalificerat tidsslöseri att packa påsar för att fodra inne i stallet när du har eget stall. På det stället där jag bodde då drog jag upp en lagom höhög och körde framför mig på golvet med högaffeln och portionerade. Där jag bor nu funkar inte det + jag har stora fyrkantbalar - så jag har skaffat en skrinda som jag fyller med hö och fodrar ifrån. Jag kände mig faktiskt inte särskilt låst eller stressad på grund av gården och hästarna - de var ett bra sätt att släppa jobbet mentalt och alltså snarare avkopplande.

Jag har som sagt inte eget stall, utan är inhyrd. Hämtar småbalar i transporten, ryms 500 kg och pga extremt lättfödda hästar så är det höpåsar som gäller. :)

Hur många orkar/har tid att hitta på saker på vardagarna? Nu jobbar och bor jag på ett sätt som gör att det inte är möjligt att vara spontan efter jobbet.

Sedan är vi ju olika. En bra kväll för mig är att få vara ensam. ;) Skulle inte bosatt mig där jag bor om jag ville umgås med andra och vara spontan.

Jag jobbar natt + em, vaknar kl 1 jobbar till 5, tar ut hästarna och är hemma till halv 7, sover till 13 och jobbar 14-17, äter och åker till stallet kl 18, kör hem kl 21 och somnar kl 22-23. Inte mycket tid över till annat och ska jag laga ordentlig mat så betyder det att det inte blir ngn ridning. Och då jobbar jag inte ens 100%.
Jag gör matlådor och storkok ngn gång i veckan, äter bara lagad mat på kvällen och så blir det frukost kl 1 och andra frukost kl 13. Så ett storkok på söndagen blir mat i en 3 dagar :), blir mycket halvfabrikat ibland.. Men försöker frysa in t ex biffar, gratäng i portions bitar och färdig skivad potatis osv så man spar tid och kan slänga in allt i ugnen på en gång :).

Jag har som sagt inte eget stall, utan är inhyrd. Hämtar småbalar i transporten, ryms 500 kg och pga extremt lättfödda hästar så är det höpåsar som gäller. :)
Men måste du pilla ner höt i påsar? Går det inte att slänga upp småbalarna på en skrinda eller nåt och portionera? Det sparar en hel del tid att inte behöva stå och portionspacka.

Men måste du pilla ner höt i påsar? Går det inte att slänga upp småbalarna på en skrinda eller nåt och portionera? Det sparar en hel del tid att inte behöva stå och portionspacka.

Nä? Det måste ju vägas på nåt sätt och då är det smidigare med påsar imo.

Det tar ju inte så lång tid att packa höpåsar, jag gör 4st per dag. Tror det tar 2 minuter. Så jag ser inte vart tidsbesparingen finns.

Jag förstår inte varför det är tänkt att vi ska jobba så mkt. :cautious:

Själv förstår jag inte varför man sätter sig med en livsstil man inte är nöjd med. Har jag låga kostnader (1000 kr i hyra, 1500 kr i mat och 200 kr i telefon) behöver jag inte jobba heltid.

Vill man jobba mindre får man ordna det så pengarna räcker ändå. Men många är fixerade vid hästar, utlandssemestrar, nyrenoverat kök etc, och då måste man ju jobba röven av sig för att ha råd med den livsstilen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 303
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V