Att hinna leva

Jag har tyvärr ingen hall. Fri tillgång går inte, hämtar hö från en gård längre bort och det är småbalat. Finns inget utrymme för stora höbalar heller. För att inte tala om hur sjuka mina hästar skulle bli, de behöver extremt begränsat med foder.
Men någonstans måste det väl vara plusgrader i närheten av stallet? I din bil kanske? Du kanske kan ha slangen upprullad i en hink i bilen?

Jag säger foderring med slowfeedingnät. Vet flera med shettisar och islänningr och andra lättfödda raser som har det så och det funkar hur fint som helst.

Min erfarenhet av fri tillgång på grovfoder är att folk tror att hästarna kommer att bli så feta, men faktiskt inte blir det. Man får ju välja ett hö som har de kvaliteterna man vill. Har man lättfödda hästar väljer man återväxten på en äng istället för det som är taget på gödslad vall i slutet på maj.

Sen måste jag fråga: tycker du att trådskaparen har nån form av skyldighet att tycka att alla tips är bra? För du verkar så irriterad över att TS gör en egen bedömning av vad som är realistiskt/funkar i hennes liv.
Inte riktat till mig, men jag svarar ändå. Frågar man efter tips så hade det ju varit bra att i alla fall tänka igenom det och inte bara se alla hinder, vilket faktiskt ts gör. Jag, och flera med mig, har sagt att hon ska ha en slang att fylla vattenkärlen med, men det kan hon inte för hon har ingenstans att förvara en slang. Det känns för mig väldigt orimligt att det inte finns någonstans att förvara en slang. Så stor är den ju inte. Slangen avfärdades bestämt. Då får ju ts gå och konka på vatten och jobba med det, istället för att bara sätta på slangen och låta vattnet fylla medan hon gör annat, tex packar höpåsarna. Och här är ju ts också stenhård. Alla påsar måste vägas! Varför då liksom? Och varför vill ts inte ens testa att ha fri tillgång i slowfeedingnät och se hur det går? Blir hästarna för feta så får man ju tänka om. Det är inte svårare än att man får banta de i ett par veckor, men det är ju bra för då slipper hon packa lika mycket hö de veckorna.

Jag tycker också att ts är lite väl motsträvlig till hur hon kan förenkla jobbet med hästarna. Hon måste givetvis inte ta någons råd, men vill man att livet ska innebära någonting mer än bara jobb och att se till så att hästarna överlever så är det ju kanske bra att vara lite öppensinnad. Ts hinner ju inte ens rida nu, knappt äta själv. Vart är livet? Vart är umgänget med vänner? Vart är tiden att njuta av livet?

Avdraget för bil är inte så mycket att hänga i julgranen:banghead:
Jag gjorde avdrag för 28 000 typ förra deklarationen, för att jag har 7 mil i resväg och noll bussförbindelser.
Fick tillbaka 5 400 i runda slängar....
Känns surt, men jag gillar mitt jobb!
Bara som varning, jag har en kompis som kör lika mycket i jobbet, och hon tänkte köpa en hästtransport för 30 000 eftersom hon skulle få tillbaka det på skatten....
De sket sig! Hon fick inte fullt 5 000 och blev utan transport :crazy:

* Jenny *

Avdraget för bil är inte så mycket att hänga i julgranen:banghead:
Jag gjorde avdrag för 28 000 typ förra deklarationen, för att jag har 7 mil i resväg och noll bussförbindelser.
Fick tillbaka 5 400 i runda slängar....
Känns surt, men jag gillar mitt jobb!
Bara som varning, jag har en kompis som kör lika mycket i jobbet, och hon tänkte köpa en hästtransport för 30 000 eftersom hon skulle få tillbaka det på skatten....
De sket sig! Hon fick inte fullt 5 000 och blev utan transport :crazy:

* Jenny *
Men det är bättre än inget.

Jag blir förvånad över att så många har så gott om tid?

I mitt singelliv när jag hade gott om tid såg dagarna ut ungefär som:

vakna 7
jobba 8,30-17,30
hemma 18-19
stallet 20-22
hemma 23
sova 23,30

Att bo och jobba nära hästarna var inte görbart och det tar tid att pendla, 10 min här och 10 där.

vakna 7
jobba 8,30-17,30
hemma 18-19
stallet 20-22
hemma 23
sova 23,30

Att bo och jobba nära hästarna var inte görbart och det tar tid att pendla, 10 min här och 10 där.
Mitt liv ser ut såhär

Upp 6:00
Jobba 7:00-16:00
Hemma ca 16:30
Stallet 17:30-19:30
Sova 21:30

Dock behöver jag mycket tid för återhämtning hemma för att funka...

Jag tycker det är helt normal tid. Vad gör alla andra som anser att det är lite tid? Jag jobbar heltid, oftast lite mer, har företag också, dessutom pluggar jag men bara på helgerna, 1 hund och 2 hästar. 10 mil pendling. Hemma vid 17.30-18.00, åker t stallet vid 19.30, hemma vid 21.30-22.00, duscha osv och sen sova (behöver mycket sömn, har ingen tv osv). jobbar andra inte heltid om man anser att TS tid är så kort på kvällarna?

Jag tycker det är helt normal tid. Vad gör alla andra som anser att det är lite tid? Jag jobbar heltid, oftast lite mer, har företag också, dessutom pluggar jag men bara på helgerna, 1 hund och 2 hästar. 10 mil pendling. Hemma vid 17.30-18.00, åker t stallet vid 19.30, hemma vid 21.30-22.00, duscha osv och sen sova (behöver mycket sömn, har ingen tv osv). jobbar andra inte heltid om man anser att TS tid är så kort på kvällarna?
Jag behöver mycket tid för återhämtning hemma.

Jag håller med. Om man har 2 h och 45 min när man kommer hem innan man måste sova, så måste ju ungefär varenda sekund räknas?

Vem har så hemskt mycket mer än det?
Jag kommer hem halv sex och måste lägga mig vid halv tio om jag ska ta mig upp på morgonen... Visst, jag har en timmer mer än TS men lite mer jobb att göra därhemma också.
Fast jag äter lagad mat till lunch och slänger i mig någon macka eller fil+flingor på kvällen, aldrig lagad mat på eftermiddag/kväll. Det sparar ju tid.

vakna 7
jobba 8,30-17,30
hemma 18-19
stallet 20-22
hemma 23
sova 23,30

Håller med. Jobbade tidigare heltid med fasta tider och restid. Åkte hemifrån sju och kom hem halv sju ca. Jag tror många har det så om man ska jobba 40 timmar och inte bor precis vid jobbet.

Inte bara riktat till dig Cattis, utan till alla som föreslagit detta, samt även förslagit storkok en dag i veckan.

Är detta verkligen en bra idé? Säg att man jobbar heltid och vardagar, ska man då bara ha en ledig dag i veckan där man kan göra någon typ av annan aktivitet än stallet och att jobba? Det går ju åt en hel dag att göra storkok och att packa höpåsar och att fixa stallet för hela veckan. Är det verkligen värt att spendera en hel dag åt att fixa mat till sig själv och hästarna under veckan??

Det går inte en hel dag till att göra storkok... det tar, lite beroende på vad man lagar för mat, knappt en timme till 8-10 portioner.
Packa höpåsar - nej, dödstrist.
Jag använder skottkärra för att få hö till mina hagar (men hagarna och logen ligger inte så långt isär så det går rätt fort att dra kärran).

Kan du ta in någon mer i stallet?

Är det ditt stall eller hyr du? Tänkte om det kom in en till så är ni 2 och kan hjälpas åt.

Själv har jag inte mycket tid över heller. Jag och sambon brukar skämta om att det är tur vi bor ihop så vi hinner träffas :)

Vem har så hemskt mycket mer än det?
Jag kommer hem halv sex och måste lägga mig vid halv tio om jag ska ta mig upp på morgonen... Visst, jag har en timmer mer än TS men lite mer jobb att göra därhemma också.
Fast jag äter lagad mat till lunch och slänger i mig någon macka eller fil+flingor på kvällen, aldrig lagad mat på eftermiddag/kväll. Det sparar ju tid.

Ja, hur mycket man vill/måste göra på den ofta begränsade fritid man har på en arbetsdag är ju naturligtvis ett val man gör.

När jag börjar jobba kommer jag att vara hemma strax efter 17 och behöva sova ca 23. Nu kommer jag att ha extremt nära till jobbet men jag tänker att 4-5 timmar fritid efter jobbet är rätt normalt förekommande?

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 303
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024