Habina
Trådstartare
För fyra hästar blir det sexton påsar per dag. Det tar tid.
Nä, vad får du det ifrån? Det är fyra påsar/dag; en till frukost, en till middag och två till kvällen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För fyra hästar blir det sexton påsar per dag. Det tar tid.
Själv förstår jag inte varför man sätter sig med en livsstil man inte är nöjd med. Har jag låga kostnader (1000 kr i hyra, 1500 kr i mat och 200 kr i telefon) behöver jag inte jobba heltid.
Vill man jobba mindre får man ordna det så pengarna räcker ändå. Men många är fixerade vid hästar, utlandssemestrar, nyrenoverat kök etc, och då måste man ju jobba röven av sig för att ha råd med den livsstilen.
När du har vägt en gg så vet du ju hur mkt hö som är x kg. Väga varje gg känns överambitiöst.
Om inget hade gått att förändra med att dra ner arbetstiden, byta jobb etc och du vill lägga all möjlig tid på hästarna så hade jag satsat på att göra hushållsssysslorna till minimala. Dvs utan husdjur/ barn behöver inte detta ta mkt tid.
I veckorna äts matlåda/gröt antingen hemlagad eller köpa billigare lådor. Passa på när de säljs tex 5 st för hundra kronor. Diska och torka av köksbänk i veckorna.
En gång i veckan handling alternativt köp mat på nätet som levereras hem. Städa badrum. En runda med dammsugare. Vattna eventuella blommor.
Varannan vecka tvätt. Laga matlådor dvs om man ändå ska laga en rätt så kan man lika gärna ställa in fyra kycklingfiléer i ugnen istället för en. Vid behov damma.
Se till att ha diskmaskin/ tvättmaskin hemma. Köp tillräckligt med kläder/textil så man max behöver tvätta varannan vecka.
Se till att ha ett lättstädat hem dvs mkt textilier ger enligt min erfarenhet mer damm. Så ha lite textilier / lite prylar. Ibland har jag bara behövt dammsuga varannan vecka/dammat väldigt sällan om jag knappt varit hemma och inte har husdjur.
Såhär har jag levt när har valde att prioritera annat än att vara hemma.
För mig är det inte så mycket tidsåtgången som är problemet utan att ha ett sånt otroligt pressat schema. Jag blir stressad av bara tanken på att behöva beräkna min tid på minuten så som TS behöver göra.Jag blir förvånad över att så många har så gott om tid?
Jag dammsuger kanske en gång i månaden eller nåt .Ibland har jag bara behövt dammsuga varannan vecka/dammat väldigt sällan om jag knappt varit hemma och inte har husdjur.
Under tre års tid hade jag ett liknande schema. Gick upp kl 5, lämnade hemmet 5.30, kom in på jobbet ca 8.10 (om alla kommunikationer fungerade som de skulle...), gick därifrån ca 16.45 och kom hem 19.15 - 19.30, åter med förbehållet att ständigt tågstrul kunde göra att det blev betydligt senare (och några gånger under åren inte alls). När jag fixat med hundarna och duschat var klockan 20.00 - 20.15. Att träffa vänner efter jobbet innebar planering (hundarna fick vanligen sova över hos hundvakten) och att göra något spontant var omöjligt. Detsamma gällde att ha återkommande kvällsaktivitet. Att ta bilen var inget alternativ eftersom jag jobbade i Stockholms innerstad.
Några av mina kollegor har haft livet så under många år och tycker att det funkar. En del har fritid på tåget genom att läsa, lyssna på poddar och annat. Det gjorde jag med, men mer för att få tiden att gå. Men det som jag tycker mig känna var genomgående hos de som verkligen klarade det hela bra var ett fokus på helgerna. Då laddade de verkligen om batterierna. Själv har jag någon gång svurit på att jag aldrig vill leva för helgerna. Så när tillfälle gavs i somras lämnade jag pendlarlivet. Något jag är otroligt nöjd med. Jag har fått mitt liv tillbaka!
Så det konkreta tipset på frågan hur man står ut med ett tråkigt vardagsliv är att försök ladda så mycket energi som möjligt när tillfälle ges. Skapa ett andningshål i veckan. Säg att du bestämmer dig för att åka hem en timme tidigare varje onsdag eller torsdag och jobba en kvart längre de övriga dagarna. Då kan du t ex rida en gång i veckan och sen på helgerna.
När du blivt van vid rutinerna kommer de att gå snabbare. Jag hade väldigt slimmade morgonrutiner med dagens kläder framhängda, färdig frukost i kylen osv. Nu njuter jag av att vela lite i garderoben över vad jag ska ha på mig.
Slowcocker tycker jag verkar vara en suverän grej för pendlare. Då finns det hemlagad mat med minimalt med arbete.
Va? Förstår inte?
Så vilka förslag är det du tror kan fungera då.
Det är svårt med skrivet ord men de flesta förslag talar du om att det går inte hos mig och man känner din negativitet.
Jag har inte sagt att du ska gå arbetslös jag undrade om det fanns möjlighet till en kortare pendlingsmöjligheter framöver.
Ja oj, du får svara i din egen tråd på resorna. Det var förhoppningsvis meningen med tråden
Men eftersom jag uppenbarligen missuppfattat vad du är villig att prova så kan du väl sammanfatta de förslag du tror är genomförbara för dig? Så att vi som försöker hjälpa till kan klura på andra lösningar på övriga saker.
Du verkar vad jag sett (och Jo jag läste hela tråden igår) fundera på att ta bilen och eventuellt packa hö påsar för flera dagar åt gången. Stämmer det? Nåt mer?
Dubhyr alltså hela stallet? Inga andra hästar på gården? För finns det en häst i sikthåll hade jag låtit den vara ensam även om det var flera dagar. Jag lämnar min ena ensam i hagen om jag åker iväg en hel dag. Den andra är nnojigare så den lämnar jag hellre i boxen men med andra hästen är jag inte borta en hel dag.
Jag har läst hela tråden och får inte ihop matematiken. Om du pendlar 70+70 minuter = 2 h 20 min, jobbar 8 h och har lunch 30 min så lägger du 10 h 50 min på att vara borta hemifrån. Åtta timmar sömn så är du uppe i 18 h 50 min. Då är det 5 h 10 min kvar av dygnet, inte 3 h 45 min.
Sen försökte jag ge råd utifrån min erfarenhet av att ha gård och fem hästar med dryga timmen resväg vid dåligt väglag, samt att ha haft två timmar till jobbet men uppstallad häst.
Men någonstans måste det väl vara plusgrader i närheten av stallet? I din bil kanske? Du kanske kan ha slangen upprullad i en hink i bilen?
Jag säger foderring med slowfeedingnät. Vet flera med shettisar och islänningr och andra lättfödda raser som har det så och det funkar hur fint som helst.
Min erfarenhet av fri tillgång på grovfoder är att folk tror att hästarna kommer att bli så feta, men faktiskt inte blir det. Man får ju välja ett hö som har de kvaliteterna man vill. Har man lättfödda hästar väljer man återväxten på en äng istället för det som är taget på gödslad vall i slutet på maj.
Det är trots allt MKT bättre än hur jag hade det när jag pendlade till Sthlm, då såg jag sällan hästarna öht på vardagarna. Så jag vet att det kan vara värre.
[...]
Kan du ta in någon mer i stallet?
Är det ditt stall eller hyr du? Tänkte om det kom in en till så är ni 2 och kan hjälpas åt.
Själv har jag inte mycket tid över heller. Jag och sambon brukar skämta om att det är tur vi bor ihop så vi hinner träffas
Om du tar bort kortsidorna blir påsarna såna här. Då är det bara att ta tag i handtagen och väga och bära - och de är snabbare och mycket enklare att packa.
Jag hoppas inte mitt inlägg framstår som någon tävling där jag menar att jag hade det värre än vad du har. Det var inte syftet. (Jag hade för övrigt ungefär lika mycket tid kvar när allt var klart på kvällen.) En fråga var ju hur man tar sig igenom det tråkiga vardagsliv som blir när så stor del av dagen är uppbunden (ungefär så uppfattade jag det, orkar inte bläddra tillbaka) och mitt svar på det var att det tycks finnas vissa strategier. (Men själv klarade jag det inte. För mig är det viktigaste som finns att ha dagen så lite uppbunden som möjligt.)
Det går i minst lika mycket som i en hel innan det börjar ramla ut, höt hänger ju liksom ihop en del.Aha. Men då ramlar det ju ut på sidorna om man packar mkt. Men då förstår jag.
Jag förstår det. Och om du har varit ledig ett tag och nu börjat jobba heltid känns väl omställningen jobbig kanske. Du får väl fundera på vad det innebär för dig att "hinna leva" - vad som är viktigt, vad du vill ha ut av dina dagar och se till att frigöra tid till det genom att rationalisera och prioritera.Bara att få skriva av sig att det ÄR ett problem med tiden, gör faktiskt att det känns lättare.
Tack. Då förstår jag bättre.Det jag konkret ska testa är packa hökassar (även om det inte tar mkt tid, så kanske det gör att jag kan borsta häst den tiden = hinna rida), prova att pendla med bil en del för att känna hur det känns, variera matlådor med att äta ute, äta fil när jag kommer hem (funkade super igår) samt använda mig av flexen för att få kortare dag mitt i veckan.
Många skriver/frågar om saker jag redan svarat på, vilket känns onödigt. Men det blir väl så när det blivit en så lång tråd. Därav min påpekan att pendlingen går rätt fort när jag ska försöka hinna läsa ikapp.
Positivt är att jobbet (och kollegorna!) är toppen, så där blir det att jag tankar energi.