Att hinna leva

Nu har jag läst den här tråden och den har det gemensamt med andra liknande trådar att ha häst, en eller flera ingår inte i ekvationen för ett fungerande liv i längden men det märker du när du står där med utmattningssyndrom och blir långtidssjukskriven. Jag har sett det tidigare live och jag kommer att se det igen. Är man inte flera om att dra lasset (medryttare, kollektivstall, helinackordering eller sambo/make) eller kan ha hästar hemma och kan styra lösningarna själv så blir det svårt att få det att funka i längden.

Förutom såna som äter täcken. :angel:
Men får dina hästar tillräckligt med mat? Jag har aldrig varit med om hästar som äter halmpellets (eller täcken) om det finns ordentligt med annan mat.

Att täcken är förbrukningsvaror är ju en sanning. Jag har också hobbyhästar men jag täckar mina ändå när det regnar eller blåser för mycket. Mina hästar är ju lika mycket hästar som tävlingshästar. De vill gärna vara varma och torra. Och det sparar mig massor med tid när jag ska rida. Jag orkar inte med hästar som har rullat sig så mycket att det är en kaka över hela kroppen. Och de äter mindre när de har täcken på sig än när de inte har det, så det blir lite av en ekonomisk fråga också.

Har du någon gång provat fri tillgång? Jag trodde inte att min Welsh A, ett riktigt matvrak som dessutom tidigare haft fångkänningar, skulle fixa det men det gjorde han. Det tog ett par veckor av intensivt ätande men sedan saktade han ner och åt bara så mycket som han behövde.
Det var en riktig aha upplevelse efter flera år av minutiöst kontrollerade måltider!

Men får dina hästar tillräckligt med mat? Jag har aldrig varit med om hästar som äter halmpellets (eller täcken) om det finns ordentligt med annan mat.
Att täcken är förbrukningsvaror är ju en sanning. Jag har också hobbyhästar men jag täckar mina ändå när det regnar eller blåser för mycket. Mina hästar är ju lika mycket hästar som tävlingshästar. De vill gärna vara varma och torra. Och det sparar mig massor med tid när jag ska rida. Jag orkar inte med hästar som har rullat sig så mycket att det är en kaka över hela kroppen. Och de äter mindre när de har täcken på sig än när de inte har det, så det blir lite av en ekonomisk fråga också.
Vissa fjordingar äter det mesta. Men med äter täcken menar många leker och "slaktar" täcken. Har provat fri tillgång på min fjording. Han blir ohälsosamt fet då tyvärr. Kan vara samma på Habinas fjordingar. Speciellt om de inte rids och tränas hårt.

Spontant känner jag att om du skulle klara dig ekonomiskt med att jobba 80% så bör det inte vara några problem att pendla med bil om det bara kostar dig 1600 extra i månaden :)

Jag hade aldrig åkt buss om jag hade haft 90min tidsvinst med bilen varje dag. Det är ju insane.

Har du funderat på att inackordera dem, och då kunna ha färre om du vill?

Jag kommer ju flytta och gå från eget stall med två hästar till en inhyrd. Jag kommer få mer tid, spara pengar, inte vara tidsbunden samt få mycket bättre faciliteter. Jag kommer baske mig tom kunna åka på semester!

Visst kommer jag sakna ha dem hemma. Men jag kommer inte sakna allt jobb...

Jag kommer ju flytta och gå från eget stall med två hästar till en inhyrd. Jag kommer få mer tid, spara pengar, inte vara tidsbunden samt få mycket bättre faciliteter. Jag kommer baske mig tom kunna åka på semester!

Även jag har funderat på att hyra in hästarna nu under vintern... men får tyvärr inte ihop det ekonomiskt. Om jag säljer unghingsten kommer jag dock mest sannolikt stalla upp stona tillsvidare. Oavsett hur skönt det är att ha dom hemma och styra sig själv, det är banne mig inte lika kul i mörker, kyla och regn.... :meh:

@Habina är det från Norrland till Skåne du flyttat? Vintrarna i söder är ju skit på många vis, blir mkt mörkare och tristare utan snö, lerigt/halt om varandra osv. Och nu är vi inne i den mörkaste tiden på året, så det är klart att det blir bättre till våren/sommaren.
Men har du bra med ljus i och kring stallet? Det underlättar mycket tycker jag. Även att investera i en riktigt bra pannlampa för mockning och ev. ridning (går säkert att fynda på nätet imorgon om du inte redan har) är både tidssparande och gör att det känns lättare/trevligare att hålla på ute. :)

Nej, de får garanterat inte tillräckligt med foder enligt dem själva. Men alternativet är sjukdom och avlivning, så då är det begränsad giva som gäller.

Täcken är det min valack som inte kan låta bli, han har för mkt lek i sig. Men ingen av dem är road av att ha täcke på sig, de föredrar att slippa.

Har du någon gång provat fri tillgång? Jag trodde inte att min Welsh A, ett riktigt matvrak som dessutom tidigare haft fångkänningar, skulle fixa det men det gjorde han. Det tog ett par veckor av intensivt ätande men sedan saktade han ner och åt bara så mycket som han behövde.
Det var en riktig aha upplevelse efter flera år av minutiöst kontrollerade måltider!

Ja, som jag skrivit innan har jag provat förut, på den här gården finns det dessutom ingen möjlighet med annat foder än småbalat hö.

Vissa fjordingar äter det mesta. Men med äter täcken menar många leker och "slaktar" täcken. Har provat fri tillgång på min fjording. Han blir ohälsosamt fet då tyvärr. Kan vara samma på Habinas fjordingar. Speciellt om de inte rids och tränas hårt.

Ariel gick 5-6 mil/vecka i 10-12 km/h på fri tillgång, det hjälpte ändå inte mot hennes fetma. ;)

Hos mig har det bott fjording, ponny och varmblod och trots fri tillgång på grovfoder har ingen av dom rullat fram eller ens varit sjuka och när kraftfoderbyttan ställts ner så fick dom dela på det som fanns i den, aldrig liv och kiv eller sura miner.

Skulle jag inackordera, så skulle jag dels bara ha råd med en häst och dels behöva flytta själv. Det skulle frisätta en del tid, men inte pengar, då lägenhet + inackordering i bra lösdrift blir dyrare än nuvarande lösning. Kan som sagt inte ha fri tillgång, få stall har begränsad fodring.

Även jag har funderat på att hyra in hästarna nu under vintern... men får tyvärr inte ihop det ekonomiskt. Om jag säljer unghingsten kommer jag dock mest sannolikt stalla upp stona tillsvidare. Oavsett hur skönt det är att ha dom hemma och styra sig själv, det är banne mig inte lika kul i mörker, kyla och regn.... :meh:

@Habina är det från Norrland till Skåne du flyttat? Vintrarna i söder är ju skit på många vis, blir mkt mörkare och tristare utan snö, lerigt/halt om varandra osv. Och nu är vi inne i den mörkaste tiden på året, så det är klart att det blir bättre till våren/sommaren.
Men har du bra med ljus i och kring stallet? Det underlättar mycket tycker jag. Även att investera i en riktigt bra pannlampa för mockning och ev. ridning (går säkert att fynda på nätet imorgon om du inte redan har) är både tidssparande och gör att det känns lättare/trevligare att hålla på ute. :)

Nä, jag har flyttat till Uppland. Lyx jämfört med hur jag hade det förut... tex packar jag höet under tak och med bra lyse. :love:

Bra med lyse även i ligghallen och pannlampa har jag (den dag jag faktiskt hinner ge mig ut...).

Hos mig har det bott fjording, ponny och varmblod och trots fri tillgång på grovfoder har ingen av dom rullat fram eller ens varit sjuka och när kraftfoderbyttan ställts ner så fick dom dela på det som fanns i den, aldrig liv och kiv eller sura miner.

Härligt att det funkat för dig! :)

Precis som med andra hästraser är individerna olika.
Vissa anlag för fetma, vissa svårfödda. Men det vanligaste med fjordingar är lättfödda. Men sedan finns det extremt lättfödda också.

Jag provade en hel vinter med Eikar eftersom alla sade att "det lugnar sig" efter ett tag, funkade inte. att han inte blev helt galet fet (men fortfarande rejält överviktig) berodde på att han var ung ännu och behövde mer energi än en vuxen.

Jo, misstänkte att hon var lättfödd, tänkte om hon dessutom inte gick hårt nu så vågar man verkligen inte sätta på fri tillgång. Möjligen fri tillgång på halm då ;)

Nä inte ens det funkar. :rofl: Hon behöver 45 MJ/dygn, men stoppar lätt i sig 10 kg halm. :laugh:

Precis som med andra hästraser är individerna olika.
Vissa anlag för fetma, vissa svårfödda. Men det vanligaste med fjordingar är lättfödda. Men sedan finns det extremt lättfödda också.

Jag provade en hel vinter med Eikar eftersom alla sade att "det lugnar sig" efter ett tag, funkade inte. att han inte blev helt galet fet (men fortfarande rejält överviktig) berodde på att han var ung ännu och behövde mer energi än en vuxen.

Ricky funkade super på fri tillgång när han var ettårig hingst... ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar