Att hinna leva

Skulle jag inackordera, så skulle jag dels bara ha råd med en häst och dels behöva flytta själv. Det skulle frisätta en del tid, men inte pengar, då lägenhet + inackordering i bra lösdrift blir dyrare än nuvarande lösning. Kan som sagt inte ha fri tillgång, få stall har begränsad fodring.

Iofs sett flera med begränsad nu när jag kikat. Men det löser ju inte resten för dig

Nä, det går fan inte att åka buss...

Först stod jag i 10 min och väntade på gula bussen innan den behagade komma. Sen var visst den gröna bussen ledig idag, har hittills stått 15 min och väntat. :arghh:

Hoppas nu bilen är lätt att laga när mekanikern kollar på den idag. :nailbiting:

Fö blev det på tok för stressigt att hinna alla måsten på helgen, jag behöver hinna mer under veckorna. :crazy:

Först stod jag i 10 min och väntade på gula bussen innan den behagade komma. Sen var visst den gröna bussen ledig idag, har hittills stått 15 min och väntat. :arghh:

Hoppas nu bilen är lätt att laga när mekanikern kollar på den idag. :nailbiting:

Fö blev det på tok för stressigt att hinna alla måsten på helgen, jag behöver hinna mer under veckorna. :crazy:
Byten alltid en risk för förseningar.. 10 min försening på en landsvägsbuss vid tex halka är ju inte ovanligt.

Vad är det för fel med bilen?

Håller tummarna att din bil snart är igång igen!

Och det är jätteviktigt att helgarna inte blir för stressiga, jag har haft det så under en period att jag längtar tills måndagen då jag kan sitta stilla på jobbet pga att jag sprungit från morgon till kväll hela helgen. Inte bra! Se till att lägga inn "vilodagar" för dig själv i ditt veckoschema. :idea:

Byten alltid en risk för förseningar.. 10 min försening på en landsvägsbuss vid tex halka är ju inte ovanligt.

Vad är det för fel med bilen?

Den låter mystiskt. :cautious: Bekant som åkte påstod att det var kullagren fram, medan pappa hävdade att de byttes för bara några år sedan.

Håller tummarna att din bil snart är igång igen!

Och det är jätteviktigt att helgarna inte blir för stressiga, jag har haft det så under en period att jag längtar tills måndagen då jag kan sitta stilla på jobbet pga att jag sprungit från morgon till kväll hela helgen. Inte bra! Se till att lägga inn "vilodagar" för dig själv i ditt veckoschema. :idea:

Ja, flextiden gör ju att om jag jobbarlängre tre dagar i veckan, så kan jag gå kl 15 två dagar. :)

Det är väl inte omöjligt att de är dåliga igen, mamma fick byta i tid och otid på sin förra bil..verkstaden hittade aldrig varför.

Hoppas bara det är nåt lättfixat och billigt... Har precis kostat på nya vinterdäck och i somras var det fläktremsbyte.

tyvärr är det nog så att vill man "spara tid" innebär det ofta en merkostnad - som att ta bil istället för kollektivt. Tar jag bilen till jobbet tar det ca 40-50min en väg - beroende på trafik - kommer jag iväg tidigt innan rusningen är det bäst och då kan man åka hem tidigare oxå innan västa rusningen tar fart. men då är det trängselskatt, parkering, bensin som kostar. Kollektivt tar det allt mellan 50-1,20min beroende på byten.

just nu är jag snål så jag kör kollektivt - kommer hem ca 16-18, har två sjukhästar på box nu - så massa merarbete med det, mocka två boxar, vatten och mat och se till hästarna och ev vård. sen mocka lösdrift och fylla vatten - mat fylls på ca 1ggr/vecka. rida 1-2 hästar. ja det är ungefär det jag hinner innan det är dags att sova kl 22. - gäller att man ordnar så att logistiken på allt som ska göras i stallet är så smidigt som möjligt. höet nära där man ska utfodra, vatten så man kan dra slang. osv.

Sen de veckor jag har dottern ska middag lagas oxå, äter ofta en macka innan jag lämnar jobbet och sen enkel middag sent - typ omelett, nudlar eller liknande - ofta köper vi pizza på söndagarna - och eftersom jag bara äter en fjärdedel så räcker den till nästan tre dagars middag ;). men när dottern är hemma hos mig får jag laga middag ca 19, det blir oftast något snabbt, makaroner och korv och ibland tillockmed hämtmat.

Städning och sånt får vänta till helgen och samma sak med stallet - behöver man göra något lite mer tidskrävande får det bli på helgen, tex sladda paddocken, underhåll osv.

får man fortfarande inte ihop livet och kan göra det man verkligen vill kanske man får börja fundera på att ändra något. jag själv har minskat antalet hästar senaste tiden och ska minska ännu mer. eller det kanske tillochmed kan vara värt att hyra in sig någonstans istället för att ha hästarna hemma ... gissar att du oxå har flera hästar. allt är en prioriteringsfråga.

Vad var det för måsten som måste göras på helgen?

Ok. Min uppfattning är att hushållssysslorna kan man hinna på ett par timmar?

Vilka då? Tvätten sköter sig hjälpligt själv, men det tar tid att hänga. Matlagningen kräver mkt längre tid än ett par timmar. Städningen likaså, har jag inte städat på hela veckan är det mkt att ta reda på och sortera innan jag kan dammsuga.

Det som tar mest tid är dock att handla, vilket jag inte kan göra när jag åker buss.

Skönt att du kan göra hushållssysslor på ett par timmar, det hade varit smidigt! :)

Vilka då? Tvätten sköter sig hjälpligt själv, men det tar tid att hänga. Matlagningen kräver mkt längre tid än ett par timmar. Städningen likaså, har jag inte städat på hela veckan är det mkt att ta reda på och sortera innan jag kan dammsuga.

Det som tar mest tid är dock att handla, vilket jag inte kan göra när jag åker buss.

Skönt att du kan göra hushållssysslor på ett par timmar, det hade varit smidigt! :)

Alltså hushållssysslor kan man ju verkligen göra på olika sätt, inser jag... själv jobbar jag heltid, har 20 hästar och två hemmavarande barn i ett väldigt stort hus. Jag lovar dig att jag inte spenderar helgerna med hushållssysslor :D.

Mina tips är;
Gör lättlagad mat tex fisk/kyckling med grönsaker som ställs in i ugn. Tar ett par minuter av aktiv tid sen sköter det sig själv. Finns också mkt annat man kan laga som går fort att laga.

Om du har så mkt att sortera - har du dålig förvaring eller vad är det som ska sorteras? Tex använda kläder kan man lägga i tvättkorgen direkt på kvällen eller en stol så går det fort. Nu utgår jag från att du inte har barn. Hänga tvätt tar väl typ tio minuter för en maskin?

Handla- kolla om du kan köpa hem mat från nätet. Har du långt att köra till affär? När bilen sen funkar kan du kanske göra det i samband med att du ändå är ute och kör.

Jag menar inte att låta nedlåtande men tror du kan hitta sätt att göra det mer effektivt om du önskar.

Mina tips är;
Gör lättlagad mat tex fisk/kyckling med grönsaker som ställs in i ugn. Tar ett par minuter av aktiv tid sen sköter det sig själv. Finns också mkt annat man kan laga som går fort att laga.
Om du har så mkt att sortera - har du dålig förvaring eller vad är det som ska sorteras? Tex använda kläder kan man lägga i tvättkorgen direkt på kvällen eller en stol så går det fort. Nu utgår jag från att du inte har barn. Hänga tvätt tar väl typ tio minuter för en maskin?
Handla- kolla om du kan köpa hem mat från nätet. Har du långt att köra till affär? När bilen sen funkar kan du kanske göra det i samband med att du ändå är ute och kör.
Jag menar inte att låta nedlåtande men tror du kan hitta sätt att göra det mer effektivt om du önskar.

Jag kan som sagt inte göra nåt mer åt mina hushållssysslor än att konstatera att jag inte pallar att göra allt på helgen.

Går inte att beställa hem mat, däremot när jag har bil igen finns det en ok affär tio min bort. Men den har ju inte hästfoder eller lite mer "annorlunda"'grejer, det behöver jag handla i anslutning till jobbet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar