tyvärr är det nog så att vill man "spara tid" innebär det ofta en merkostnad - som att ta bil istället för kollektivt. Tar jag bilen till jobbet tar det ca 40-50min en väg - beroende på trafik - kommer jag iväg tidigt innan rusningen är det bäst och då kan man åka hem tidigare oxå innan västa rusningen tar fart. men då är det trängselskatt, parkering, bensin som kostar. Kollektivt tar det allt mellan 50-1,20min beroende på byten.
just nu är jag snål så jag kör kollektivt - kommer hem ca 16-18, har två sjukhästar på box nu - så massa merarbete med det, mocka två boxar, vatten och mat och se till hästarna och ev vård. sen mocka lösdrift och fylla vatten - mat fylls på ca 1ggr/vecka. rida 1-2 hästar. ja det är ungefär det jag hinner innan det är dags att sova kl 22. - gäller att man ordnar så att logistiken på allt som ska göras i stallet är så smidigt som möjligt. höet nära där man ska utfodra, vatten så man kan dra slang. osv.
Sen de veckor jag har dottern ska middag lagas oxå, äter ofta en macka innan jag lämnar jobbet och sen enkel middag sent - typ omelett, nudlar eller liknande - ofta köper vi pizza på söndagarna - och eftersom jag bara äter en fjärdedel så räcker den till nästan tre dagars middag
. men när dottern är hemma hos mig får jag laga middag ca 19, det blir oftast något snabbt, makaroner och korv och ibland tillockmed hämtmat.
Städning och sånt får vänta till helgen och samma sak med stallet - behöver man göra något lite mer tidskrävande får det bli på helgen, tex sladda paddocken, underhåll osv.
får man fortfarande inte ihop livet och kan göra det man verkligen vill kanske man får börja fundera på att ändra något. jag själv har minskat antalet hästar senaste tiden och ska minska ännu mer. eller det kanske tillochmed kan vara värt att hyra in sig någonstans istället för att ha hästarna hemma ... gissar att du oxå har flera hästar. allt är en prioriteringsfråga.