Du kan inte flytta dig och hästar närmre jobbet bara?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har även 30 min promenad till bussen varje dag + att jag har 55 min jag gör i ordning saker på morgonen. Tyvärr behöver jag 9 timmar i sängen för att må bra.
Det går i minst lika mycket som i en hel innan det börjar ramla ut, höt hänger ju liksom ihop en del.
Jag förstår det. Och om du har varit ledig ett tag och nu börjat jobba heltid känns väl omställningen jobbig kanske. Du får väl fundera på vad det innebär för dig att "hinna leva" - vad som är viktigt, vad du vill ha ut av dina dagar och se till att frigöra tid till det genom att rationalisera och prioritera.
Tack. Då förstår jag bättre.
Hoppas du håller oss uppdaterade hur det funkar. Jag är nyfiken på om du också tycker det spar energi att inte packa hö påsar varje dag.
Hmm ligghallen. Vad har du för bädd? Permanent eller inte?
Du mockar varje dag?
Du kan inte flytta dig och hästar närmre jobbet bara?
Till TS (ser ut som jag svarade på sleepys inlägg)
Såg att du hade vanlig bädd nu (som jag) går det att göra som jag om du har halm då, lämna kisset till på helgen? Bara ta bajs var eller varannan dag?
Precis klar i stallet för i dag, ska försöka supplera med lite flera saker jag gör för att hinna med att "leva"/träna hästar/ha roligt i vardagen.
- Rida/träna alla hästar på helgen, i veckorna går de typ varannan dag
- Äta frukost og mellanmål på bussen el. på väg till bussen
- Skippa mockning i lösdriften fredag e.m., gör "storstädning" lördag f.m. istället
- Stort badkar med vatten till hästarna som bara måste fyllas 1-2 ggr/vecka
- Vattenslang: (vet att det är föreslagit tidigare, men det är verkligen ett MÅSTE. Jag skulle hitta ett sätt att lösa det på, om du så får ha den under sängen.....)
- Bra täcken som håller hästarna rena och torra (minimalt med borsting) och inte behöver bytas förutom vid väderomslag
- Helklippa hästarna går mkt snabbare att hålla dom rena
- Jobb med betald lunch, alt. kortast möjligt lunchrast (typ 20 min)
- Arbeta mer under sommaren då hästarna kräver mindre jobb, nyttja den uppsparade tiden att ha kortare dagar på vintern
Tänkte även på en sak - skulle du kunna skicka iväg åringen på unghästkollo och istället få in en till inackordering på lösdriften (prata med gårdägaren om det är okej?) så kan ni turas om att mocka och fylla vatten? För mig var det jätteskönt att bara ha någon som mockade 1-2 dar i veckan.
Mm. Allt får vägas emot vartannat; det som kändes som rätt beslut tidigare kanske får prioriteras ner för annat som är viktigare nu.Ja, får ta mig en rejäl funderare. I morse insåg jag att jag blir för stressad av att passa bussen (går en i halvtimmen) så ska jag må psykiskt bra så är bilen bättre. För att inte tala om hur skönt det är att slippa bli blöt om fötterna för att det är is och vatten överallt.
Många bra förslag, men de flesta är inte applicerbara. Att tex äta frukost på bussen sparar mig 10 min på morgonen, vilket skulle göra att jag kan somna 10 min tidigare på kvällen. Men bussen går bara en gång i halvtimmen, så då föredrar jag att äta hemma.
Jag har hobbyhästar, så klippning och täcken använder jag sällan. Behövs det sanering för ridning spolar jag bara av alt skippar att rida.
Tyvärr är mitt jobb ganska jämnt fördelat under året, men jag gillar tanken att jobba mer sommartid. Tror även sommarperioden känns lättare pga dagsljus längre tid.
Okej. Så du kommer som jag iaf undan tvånget att mocka varje dag om man måste i box. Men ju oftare man mockar desto mindre är det. Mina gräver ned bajs i halmen dessutomNä, jag har växelströbädd. De kissar iofs inte så mkt där inne. Har inte mockat sen i söndags, kör strutsmetoden just nu. Men igår kväll hade jag hunnit mocka. Prioriterade yoga istället. Ikväll tänkte jag mocka, i väntan på transport av ponny.
Misstänker att @Habina bor på landet vid en busshållplats man kanske inte kan parkera vid.Jag spar ca 30 min enkelväg genom att ta bilen till pendelstationen. Parkerar jag där så får jag så mycket fler alternativ, tätare turer och slipper känna stress över att missa bussen. När det gäller stallet så tror jag på att inte gå tomhänt. Skall jag ändå en vända upp på logen ta med det som skall dit. Går jag åt vattenspiltan passa på att ta med vattenhinkarna, stå inte och vänta på att dom skall fyllas upp utan plocka fram sadel och andra grejer så länge. Jag tror man kan effektivisera sitt arbete istället för att försöka minska ner momenten. Men som sagt min störta tidsvinst på dagen är den timmen jag vinner på att köra till pendelstationen. Pendelparkeringen är dessutom gratis, skulle jag köra ända in till stan för att vinna mer tid skulle jag bli fattig istället
Många bra förslag, men de flesta är inte applicerbara. Att tex äta frukost på bussen sparar mig 10 min på morgonen, vilket skulle göra att jag kan somna 10 min tidigare på kvällen. Men bussen går bara en gång i halvtimmen, så då föredrar jag att äta hemma.
Jag har hobbyhästar, så klippning och täcken använder jag sällan. Behövs det sanering för ridning spolar jag bara av alt skippar att rida.
Tyvärr är mitt jobb ganska jämnt fördelat under året, men jag gillar tanken att jobba mer sommartid. Tror även sommarperioden känns lättare pga dagsljus längre tid.
Okej. Så du kommer som jag iaf undan tvånget att mocka varje dag om man måste i box. Men ju oftare man mockar desto mindre är det. Mina gräver ned bajs i halmen dessutom
Man kan täcka hobbyhästarna också, speciellt den leriga perioden
Jag tror ju du kommer undra varför du inte körde bil från början när du vant digJa, det funkar. Men stressen att passa en viss tid kvarstår och frågan är om inte just den känslan är det som får vågskålen att tippa över till bilens fördel. Ska prova nästa vecka med bil...