Att hinna leva

Låter som att du helt klart behöver ta bilen til jobbet för att hinna med allt. Tråkigt att det inte går att ha en medryttare, det underlätter verkligen jättemycket (och motiverar - roligare att rida och hålla på i stallet tillsammans med någon).

Nu har du ju precis påbörjat ditt "nya liv", det tar ett tag att hitta bra rutiner och vanor, så det blir nog bättre när du testat lite olika saker och kommit fram till hur du vill prioritera din tid. :)

Själv hinner jag städa typ 1 gång/månad, men det rekommenderas verkligen inte! :o :rofl:

Ingen plats på så vis att det inte finns någon mer yta där det även kan gå en elsladd. :)

Jag tror du förstorar upp det här till ett jätteproblem. ;) Jag fyller tre dunkar med vatten, kör dem i skottkärran ca 20 meter och fyller thermobaren. Sen gör jag om den proceduren två gånger och så är det klart. Ja, det tar tid, men inte hiskeligt lång tid.

Edit inte läst hela tråden.

Finns tyvärr inget varmt utrymme där jag kan ha en slang. Annars hade det varit toppen! :)

Vi tar in vår slang i boningshuset... lätt värt det. :)
En sån här, rullar upp sig helt själv;
6301971A.jpg

Men ni som INTE tycker att @Habina s schema låter omöjligt, ni som tycker att det bara är att effektivisera och prioritera så löser det sig. Hur ser era dagar ut?

Sitter ni någonsin och tar det lugnt? Pratar och dricker kaffe eller vin med nära och kära och vänner? Liksom pular långsamt med något som det inte är nån direkt nytta med? Ser en bra film eller serie, läser en bok?

Och maten? Lever ni på typ ris och fiskpinnar, kanske med en tomat och en citronklyfta?

Jag fattar inte. Är ni i full aktivitet all vaken tid, eller hur går det till?

Själv bor jag i sthlmsområdet och här är en timmes pendling åt ett håll ganska normalt. Själv har jag cirkus 45 min enkel väg till jobbet om jag åker bil (mer om det hänt något på vägen och mindre om jag åker ännu tidigare=mindre bilar på vägarna).
Jag provade att åka kollektivt en månad, mest eftersom det sparar mig mycket pengar. ganska mycket mer än dina 1600 kr/månad skulle jag tro. Men jag fick krupp bara efter en vecka. Dels att behöva passa in tider på ett helt annat sätt än tidigare men sen också för att byten tog tid och ibland kom ju inte bussen alls och man kunde bli stående i hällregn ute hur länge som helst osv osv. När jag åkte kollektivt så tog det mig minst 1,5h enkel väg och det var om alla byten klaffade osv vilket de ju sällan gjorde.

Så när busskortet gick ut en månad senare så började jag ta bilen igen. Tidsvinsten och mitt psykiska mående är mer värt än att spara dessa pengar.

Så mitt tips är ju att du tar bilen istället, trots merkostnaden. Dessutom har det ju pratats färdigmat, uteluncher osv i tråden och det är ju mycket dyrare än om du har egenlagat och med tidsvinsten du gör i och med att ta bilen gör ju att du hinner laga mer egen mat. Så merkostnaden på bilen kanske går på ett ut i slutändan ändå?

Men ni som INTE tycker att @Habina s schema låter omöjligt, ni som tycker att det bara är att effektivisera och prioritera så löser det sig. Hur ser era dagar ut?

Sitter ni någonsin och tar det lugnt? Pratar och dricker kaffe eller vin med nära och kära och vänner? Liksom pular långsamt med något som det inte är nån direkt nytta med? Ser en bra film eller serie, läser en bok?

Och maten? Lever ni på typ ris och fiskpinnar, kanske med en tomat och en citronklyfta?

Jag tror att vi (iaf jag) effektiviserar till en högre utsträckning. Och köper tjänster...
En typisk ”heltidsdag” för mig innebär typ följande:
05.15 uppstigning
05.30 lämnar huset
06.00 byter från bil till buss
06.25 kliver in på kontoret
Ca 16.00 försöker lämna kontoret
Ca 17.00 hemma
Myser med barnet, tar en macka
18.30 stall
21.00hemma
Hänger med sambon i soffan, käkar middag, laddar kaffebryggaren, startar en tvättmaskin, glor på tv
Ca 23.30 somnar

Upplever mig inte ha minutschema alls, tvärtom är jag ganska slapp.

Hushållsarbete minimeras med dammsugarrobot, kläder som tumlas, och hårdrock i lurarna när vi röjer. Trots två hästar och småbarn så känns inte helgerna inrutade, men så är jag i grunden frisk, klarar mig på ca 6 h sömn och optimerar handling mm så att det görs ”på vägen”. Dock väääldigt bilberoende.

Jag dricker massor av kaffe... å massor av vin :D. Lagar mycket "långsam" mat också men i veckorna blir det såklart mer snabba varianter dock ej fiskpinnar.

Nu tycker jag inte att TS schema på något sätt låter som ett liv jag vill leva eller rimligt på något sätt, jag personligen har tagit bort hästarna ur mitt liv eftersom när jag summerar allt så tar det mer än det ger i dagens läge för mig, men TS vill/kan ju inte banta ner antalet hästar, flytta dem till någonstans där hen får hjälp eller ta bort sysslor. Då handlar det om att prioritera och omstrukturera och effektivisera. Ex när jag hade lång pendlingstid och levde själv lagade jag mat på söndagar. Då lagade jag 3-4 rätter samtidigt och gjorde matlådor för att jag skulle slippa laga mat varje dag i veckan. Det tog mig kanske max 2 timmar, men jag lagade ofta långkok och saker som sköter sig själv. Tex lasange i ugnen samtidigt som lax i ugn, en gryta på spisen och koka ris. Medan allt stod på spis/i ugn städar jag lägenheten. 2 timmar senare är det städat och jag har mat för hela veckan. Jag planerade mina matinköp på tåget från jobbet och storhandlade var 7e-10e dag. Idag handlar jag typ varannan dag och det suger både tid och energi och jag försöker verkligen komma bort från det genom att tex beställa matkassar. Helt ärligt, när jag jobbade heltid och hade två hästar - då var jag i full aktivitet all min vakna tid. Socialt liv hade jag i liten utsträckning på helgerna eller genom familjen (då jag bodde hemma) eller på jobbet. Jag gick upp kl 6.30 och kom hem från stallet vid kl 22.30, ibland senare. Det funkade inte för mig så jag valde dels att banta ner till en häst och att inte jobba heltid längre.

Men det beror ju på vilket liv man vill leva. Och med hästar och heltidsjobb och pendling så lär det inte bli mkt tid kvar. Man får ju välja vad man vill lägga tiden på. Vill man ha mkt ledig tid till att fika, läsa bok etc så får man ju prioritera det istället för det som TS prioriterar. Man kan ju inte få allt. Och det ät inget måste att läsa bok, se på tv eller dricka vin med vänner för att må bra.

Om det inte är aktuellt att dra ner på antalet hästar för TS är det bara effektivisera och prioritera tex hushållssysslor som jag kan se är möjligt. Sen huruvida jag valt att göra så är ju oväsentligt i en tråd om TS.

Senast ändrad:

Jag gissar på att allt socialt som inte är kopplat till hästar är bortprioriterat. Det som får plats är häst, jobb och hushållsarbete.

Jag tror att vi (iaf jag) effektiviserar till en högre utsträckning. Och köper tjänster...
En typisk ”heltidsdag” för mig innebär typ följande:
05.15 uppstigning
05.30 lämnar huset
06.00 byter från bil till buss
06.25 kliver in på kontoret
Ca 16.00 försöker lämna kontoret
Ca 17.00 hemma
Myser med barnet, tar en macka
18.30 stall
21.00hemma
Hänger med sambon i soffan, käkar middag, laddar kaffebryggaren, startar en tvättmaskin, glor på tv
Ca 23.30 somnar

Upplever mig inte ha minutschema alls, tvärtom är jag ganska slapp.

Hushållsarbete minimeras med dammsugarrobot, kläder som tumlas, och hårdrock i lurarna när vi röjer. Trots två hästar och småbarn så känns inte helgerna inrutade, men så är jag i grunden frisk, klarar mig på ca 6 h sömn och optimerar handling mm så att det görs ”på vägen”. Dock väääldigt bilberoende.

Nu kanske jag missar något, men det ser ut som det bygger på att sambon lämnar, hämtar, fixar middag och nattar varje dag?

Jag skulle kunna ha en sån dag, och har det emellanåt, men för varje sån dag, så är det ju en dag där man själv lämnar, hämtar och gör allting, och varken hinner med en åttatimmars arbetsdag på jobbet eller några hästar.

Nu kanske jag missar något, men det ser ut som det bygger på att sambon lämnar, hämtar, fixar middag och nattar varje dag?

Jag skulle kunna ha en sån dag, och har det emellanåt, men för varje sån dag, så är det ju en dag där man själv lämnar, hämtar och gör allting, och varken hinner med en åttatimmars arbetsdag på jobbet eller några hästar.
Ja, skrev en typisk "heltidsdag" just därför. Om jag ska hämta så går jag från kontoret ca 13.00 just nu, och jobbar sedan istället för tv-häng på kvällen efter stallet, alternativt rider bara en häst. Eller tar igen det en annan dag. När vi går upp lite mer i normal förskoletid så blir det inte lika påtagligt. Kommer också ta bilen hela vägen några gånger i månaden, det är värt en hundring extra i parkering (drygt) om dagen för att spara en dryg timmes restid ibland. Om jag lämnar, vilket jag helst inte gör pga köerna och bristen på pendlarparkering, så lämnar jag 07.15 ca och är då på jobbet vid 09. Dessa dagar vilar unghästen och jag har medryttare på den äldre, så slipper jag till stallet alls eftersom jag blir så sen från jobbet.

Jag har en fördel i att kunna jobba igen mkt på kvällar och helger, skippar luncher och snittar en timme drygt extra varje "normal dag" så får ganska ofta livet att gå ihop så här. Men visst skiter sig stalltiden helt i perioder, som typ innan sommaren och innan jul, men det är ju inte pga pendling/hästar utan pga att jag envisas med att jobba i den typen av jobb där så ganska ofta sker, eftersom jag tycker det är så förbaskat roligt. Då snackar vi dock veckor med jobb 13 h/dag vilket jag inte riktigt tycker hör till normaliteten och det är ju inte heller det som ställer till det för ts.

Tillägg: glömde ang mat och nattning. Ja, oftast "nattar" min man. Mat till barnet ordnas innan jag åker till stallet, hon somnar vid 19.30 än så länge (16 månader) efter en flaska välling i soffan så det är inte så betungande precis. Middag till oss blir ofta ngt färdigt, alternativt något snabbt tillagat som sambon som jobbar i livsmedelsbranschen antingen handlat till på väg hem, eller som jag handlar till på väg från stallet. Vi hade kunnat optimera mer där och storhandla, men handlar typ varje dag istället.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 302
Senast: Loons
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar