Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Jag har alltid låst. Det hänger i sen hunden levde. Hon öppnade och gick ut annars. Hemma hos mina föräldrar så låg hon ofta på altanen och då öppna hon och gick in åxå. Så alltid låst dörr. Dessutom så slipper jag folk som klampar på. Hos mej är ingen välkommen om jag inte bokstavligen har bjudit in. Dom kan stå och ringa på bäst dom vill. Har dom inte fått nån inbjudan så kommer dom inte in. Spontanbesök är bland det värsta som finns och folk som bara klampar på är ännu värre. Är dom inbjudna och jag vet att dom kommer så är det bara att kliva på. Absolut inte annars.

Jag låser också alltid, när jag är i stugan. Hänger kvar pga tittat för mycket på skräckis 🤷‍♀️:p
 
En gång när jag var yngre (...) såg jag på avstånd ett tyvärr oönskat besök nalkas vårt hus. Jag låtsades inte vara hemma när hen knackade på. Men personen kom in ändå, jag slank iväg nerför källartrappan (stort, gammal hus), runt hörnet, in i ett trångt utrymme bakom ett badrum ... men tror ni inte människan gick genom hela huset och så småningom ner till mitt gömställe i källaren. Där jag låtsades upptagen med nåt i bråten.....

Ok, jag var lite extra osocial på den tiden men ÄNDÅ!
Detta var på landet, eller nästanlandet.
Alltså, det låter ju roligt såhär i efterhand, men fy farao så obehagligt!
 
Men snälla, hur kan du jämföra det här med me too?!

Jag vet att vi har extremt olika åsikt här men jag kan också säga att det är upp till var och en om man vill uppfattas som en trevlig granne eller en tvär typ som inte inbjuder till spontanbesök. Men då får man också ta konsekvenserna av det, tex att grannar kanske inte är så pigga på att komma över eller hjälpa till. Vill man vara en del av gemenskapen får man lov att bjuda till. TS har dessutom sagt att spontanbesök inte är uppskattade så jag misstänker att det kvittar om grannen kliver in eller bara ringer på...

Det är som sagt ett problem som är lätt löst genom att låsa dörren/sätta upp en lapp/prata med de som kliver in. Men att bli extremt upprörd och börja prata om hemfridsbrott är faktiskt en överreaktion. TS kan ju prova och polisanmäla och se hur det fungerar med grannsämjan.
Jag jämför inte med me too.

Jag uppfattas som trevlig av mina grannar. Att jag har gränser är inget som stör dem och ärligt talat, hade det stört dem så tja, då är det inte någon förlust att slippa dem.

Att få hjälp av grannarna vid behov har aldrig varit några problem heller. En granne kom för många år sedan och frågade om jag ville ha mina hästar på bete hos dem och jag har haft dem där varje år sedan dess. Några år senare kom en till och frågade samma sak. Någon betalning ville de absolut inte ha. Inte ens för el och vatten. Jag tror inte någon av dem hade frågat om de hade tyckt att jag var otrevlig.

Jag vet inte vem du syftar på som blir extremt upprörd. Jag blir förbannad när folk klampar på utan att bry sig om vad andra känner och tycker och faktum är att lagen håller med. Man gör inte så utan att ha kollat först att det är okej.
 
Jag tycker ju att normen och kutymen borde vara att man i de allra flesta situationer börjar med att fråga om lov. Har vi inte kommit dit än liksom?
Att jämföra med övergrepp är att gå för långt, men innan man kramas, innan man fattar ett beslut som omfattar någon annan och Särskilt om det handlar om en person man inte känner särskilt väl. Jag känner mig hundra gånger hellre lite 'konstig' som frågar en gång för mycket än gör någon obekväm för att jag frågat en gång för lite.
 
Jag tror det är ytterst få, nära på ingen, som mår lika dåligt av att en granne gått in i ens håll och ropat "hallå" som våldtäktsoffer mår.
Det blir en märklig diskussion.

Så du menar att bara det som är mest privat räknas och allt annat är att betrakta som offentligt?

Ingen har rätt att ta mig på rumpan utan mitt tillstånd och ingen har rätt att gå in i mitt hem utan tillstånd.
 
Fast här handlade det om att en person jämförde samtyckeslagen med att någon går in i ens hall. Vilket blir absurt.

Jag tycker inte det. Mitt privatliv är mitt privatliv. Oavsett om det rör sig ommin kropp eller mitt hem. Mitt hem är inte en offentlig plats lika lite som det är fritt fram för vem som helst att röra min kropp. I båda fallen har jag rätt att välja vem jag vill ta in i min privata sfär och när jag vill göra det.

Som jag skrev innan, jag har inga problem med att folk går in i mitt hem eftersom jag inte känner någon som är äldre än 5 år som inte förstått att man knackar/ringer på dörren och väntar på svar. Alla jag umgås med förstår det och ser det som det naturligaste i världen.
 
Ja, jag jämställer verkligen inte min hall med min fiffi!

Om vi inte jämför med samtyckeslagen utan om helt vanligt tafsande på krogen (kläm på rumpan i förbifarten)? Tycker du verkligen att du ska behöva säga till folk att de ska låta bli att klämma på din rumpa? Nä, troligtvis tycker du att det ska de förstå. Acceptera och respektera bara att det finns folk som känner så ifråga om besök i sitt hem. Varför en person känner så är oväsentligt.
 
Återigen, är det bara det mest privata man har rätt att ha privat? Får inte var och en själv bestämma vad som är privat och vad som inte är det?
Klart man får bestämma. Jag gör det genom att låsa eller säga till om folk tar sig friheter jag inte vill. Enkelt!

Personligen stövlar jag inte in hos folk utan ok. Men nu vet man ju att en del gör så. Då kan man lösa det enligt ovan för att slippa störas.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 803
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp