Hur skall folk göra för att fråga först?De kan fråga om det är okej först. Det tycker jag är mer självklart än att den som blir 'utsatt' ska behöva säga ifrån.
På vilket sätt skall de få tag på personen för att kunna fråga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur skall folk göra för att fråga först?De kan fråga om det är okej först. Det tycker jag är mer självklart än att den som blir 'utsatt' ska behöva säga ifrån.
De blir sårade om de inte får klampa på menar du?Därför att de är skapta på det viset.
Ingen vill väl behöva göra våld på sig själv?
Min självbevarelsedrift får iallafall mig att låsa ytterdörren när jag är näck. Men det beror på att jag i dom situationerna när jag är näck inte skulle höra om någon tog sig in i huset.Nej, borde man det? Inte ens tänkt tanken! Jag går näck i mitt hus när jag känner för det och går någon och spionerar genom mina fönster eller kliver rätt in anser jag att det är de som gör fel, inte jag.
Nej det kostar en oändlig energi att lägga band på sig.De blir sårade om de inte får klampa på menar du?
De kan fråga om det är okej först. Det tycker jag är mer självklart än att den som blir 'utsatt' ska behöva säga ifrån.
Nej det kostar en oändlig energi att lägga band på sig.
Jag är en sådan där bullrig och "gå-påig" person.
(Nä ingen kunde gissa det eller?)
Om jag skall tona ned mig själv så tar det så mycket energi att jag blir alldeles matt.
Jag vill hellre göra något roligare med min energi.
Men då så, då är väl allt bra då?Ja, det tycker jag. Inte alltid. Men överlag.
Tycker inte att jag ska behöva ta alla diskussioner med släktingar. Mannen kan också engagera sig.
Men vår energi då?Nej det kostar en oändlig energi att lägga band på sig.
Jag är en sådan där bullrig och "gå-påig" person.
(Nä ingen kunde gissa det eller?)
Om jag skall tona ned mig själv så tar det så mycket energi att jag blir alldeles matt.
Jag vill hellre göra något roligare med min energi.
Handlar om en grej. Man avhandlar väl en massa saker med sin familj, ofta? Sen har jag väl inte sagt nåt alls om att min man inte håller med mig?Fast jag upplevde i förra inlägget att det inte hände. Jag tycker det är konstigt när vuxna låter andra vuxna tala för sig, särskilt om de inte ens är särskilt överens i sakfrågan. Men det är jag det.
Fast det finns ju de som är uppfostrade till att genast kasta sig om halsen på folk som första hälsning också, det gör det inte mer okej för det. Vi blir ju mer och mer medvetna om gränser och hur viktigt det är att känna av och initiellt fråga om allt annat, så varför inte också göra det när man besöker någon annans hus? Det är, åtminstone för mig, en jätteprivat zon oavsett hur kallt det är ute. Det är betydligt mindre uppoffring för den som får vänta på ett svar den där första gången tycker jag, än den som kanske för slita igen toalettdörren eller på olika sätt blir förskräckt för att någon plötsligt tagit sig friheten att objuden kliva in genom dörren.För att du är uppfostrad till det. Jag är uppfostrad till att gå knacka på, gå in, stänga dörren fort vintertid och ropa hallå.
Där jag är uppvuxen är det kalla och långa vintrar och ingen vill förlora värme i onödan.
Så det som är rätt för dig innebär inte att det är rätt för dig och tvärtom. Jag hade uppskattat om folk berättade åt mig om jag gör något som är fel i deras ögon. Då gör jag inte om det.
Förhoppningsvis känner man på ett eller annat vis personen ifråga sedan tidigare, eller menar du att du tycker det är helt okej att göra på samma vis hemma hos folk du aldrig träffat förut också? Det känns ju verkligen Fullkomligt över gränsen för vad som är okej, jag har aldrig träffat på någon som beter sig på det viset tror jag. Vare sig hemma i obygden elelr någon annanstans.Hur skall folk göra för att fråga först?
På vilket sätt skall de få tag på personen för att kunna fråga?
Det är där kulturen kommer in. Den fyller ut med en "allmän uppfattning" om vad som är "det självklara".De kan fråga om det är okej först. Det tycker jag är mer självklart än att den som blir 'utsatt' ska behöva säga ifrån.
Handlar om en grej. Man avhandlar väl en massa saker med sin familj, ofta? Sen har jag väl inte sagt nåt alls om att min man inte håller med mig?
Så du tycker att det är andras ansvar?Men vår energi då?
Det är nog mest bara olika på olika ställen.Tycker tack och lov det verkar vara en sed på väg att dö ut. Ingen jag känner skulle ens komma på tanken att göra något liknande hemma hos någon de inte känner väldigt väl och där ritualen redan är befäst. Aldrig någonsin hemma hos mig, och jag har inte behövt säga till en enda gång.
Så då är det okej att göra våld på andra för att man inte kan behärska sig själv?Därför att de är skapta på det viset.
Ingen vill väl behöva göra våld på sig själv?