Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Nej, borde man det? 😱 Inte ens tänkt tanken! Jag går näck i mitt hus när jag känner för det och går någon och spionerar genom mina fönster eller kliver rätt in anser jag att det är de som gör fel, inte jag.
Min självbevarelsedrift får iallafall mig att låsa ytterdörren när jag är näck. Men det beror på att jag i dom situationerna när jag är näck inte skulle höra om någon tog sig in i huset.

Låser även dörren när jag är på baksidan av huset pga att jag varken ser eller hör om någon går in hos oss.
 
Samma ämne har diskuterats förut på buke, och det lät ganska likadant då också. Båda sidorna anser att deras syn borde vara det som är det "normala" och andra borde fatta det.
Här ser man ju tydligt varför det där "enkla, sunda bondförnuftet" som många ofta efterlyser är ganska dåligt som rättesnöre, då det egna bondförnuftet inte nödvändigtvis är lika som någon annans.

Vad gäller TS fall, så tycker jag egentligen att det är mindre relevant om grannarnas beteende är något som delas av halva jordens befolkning, eller om det är något som bara de sysslar med. TS vill inte ha deras oanmälda besök in i huset oavsett vad andra tycker är okej.
Däremot är det också upp till TS att hantera detta (eller inte), för att tro att de plötsligt helt automagiskt ska förstå att TS inte tycker det är okej känns som både föga troligt, och som ett slöseri med både tid och nerver.
 
De blir sårade om de inte får klampa på menar du?
Nej det kostar en oändlig energi att lägga band på sig.
Jag är en sådan där bullrig och "gå-påig" person.
(Nä ingen kunde gissa det eller?)
Om jag skall tona ned mig själv så tar det så mycket energi att jag blir alldeles matt.
Jag vill hellre göra något roligare med min energi.
 
De kan fråga om det är okej först. Det tycker jag är mer självklart än att den som blir 'utsatt' ska behöva säga ifrån.

För att du är uppfostrad till det. Jag är uppfostrad till att gå knacka på, gå in, stänga dörren fort vintertid och ropa hallå.

Där jag är uppvuxen är det kalla och långa vintrar och ingen vill förlora värme i onödan.

Så det som är rätt för dig innebär inte att det är rätt för dig och tvärtom. Jag hade uppskattat om folk berättade åt mig om jag gör något som är fel i deras ögon. Då gör jag inte om det.
 
Tycker inte att jag ska behöva ta alla diskussioner med släktingar. Mannen kan också engagera sig.

Fast jag upplevde i förra inlägget att det inte hände. Jag tycker det är konstigt när vuxna låter andra vuxna tala för sig, särskilt om de inte ens är särskilt överens i sakfrågan. Men det är jag det.
 
Fast jag upplevde i förra inlägget att det inte hände. Jag tycker det är konstigt när vuxna låter andra vuxna tala för sig, särskilt om de inte ens är särskilt överens i sakfrågan. Men det är jag det.
Handlar om en grej. Man avhandlar väl en massa saker med sin familj, ofta? Sen har jag väl inte sagt nåt alls om att min man inte håller med mig?
 
För att du är uppfostrad till det. Jag är uppfostrad till att gå knacka på, gå in, stänga dörren fort vintertid och ropa hallå.

Där jag är uppvuxen är det kalla och långa vintrar och ingen vill förlora värme i onödan.

Så det som är rätt för dig innebär inte att det är rätt för dig och tvärtom. Jag hade uppskattat om folk berättade åt mig om jag gör något som är fel i deras ögon. Då gör jag inte om det.
Fast det finns ju de som är uppfostrade till att genast kasta sig om halsen på folk som första hälsning också, det gör det inte mer okej för det. Vi blir ju mer och mer medvetna om gränser och hur viktigt det är att känna av och initiellt fråga om allt annat, så varför inte också göra det när man besöker någon annans hus? Det är, åtminstone för mig, en jätteprivat zon oavsett hur kallt det är ute. Det är betydligt mindre uppoffring för den som får vänta på ett svar den där första gången tycker jag, än den som kanske för slita igen toalettdörren eller på olika sätt blir förskräckt för att någon plötsligt tagit sig friheten att objuden kliva in genom dörren.

*kl
Tycker tack och lov det verkar vara en sed på väg att dö ut. Ingen jag känner skulle ens komma på tanken att göra något liknande hemma hos någon de inte känner väldigt väl och där ritualen redan är befäst. Aldrig någonsin hemma hos mig, och jag har inte behövt säga till en enda gång.
Däremot har jag någon gång sagt att de inte får komma in (när de snällt väntat utanför på att jag ska säga om det är okej eller inte.), och så har de väntat utanför tills jag kommer ut istället. Det hade varit betydligt mer obekvämt för alla om de redan stått i hallen och jag varit tvungen att be dem gå ut.
 
Hur skall folk göra för att fråga först?
På vilket sätt skall de få tag på personen för att kunna fråga?
Förhoppningsvis känner man på ett eller annat vis personen ifråga sedan tidigare, eller menar du att du tycker det är helt okej att göra på samma vis hemma hos folk du aldrig träffat förut också? Det känns ju verkligen Fullkomligt över gränsen för vad som är okej, jag har aldrig träffat på någon som beter sig på det viset tror jag. Vare sig hemma i obygden elelr någon annanstans.
 
De kan fråga om det är okej först. Det tycker jag är mer självklart än att den som blir 'utsatt' ska behöva säga ifrån.
Det är där kulturen kommer in. Den fyller ut med en "allmän uppfattning" om vad som är "det självklara".
Så en har ett hum om vad en kan göra när man inte vet individens uppfattning.

De som inte vill ha någon komma in kan vara trygga med att det fungerar så om de bor på en plats där det är det vanliga. De som bor på en plats där det inte är det vanliga kan vara medvetna om att de behöver signalera till omgivningen om vad deras vilja är.

Det är ju inte så att folk i allmänhet kliver på hos någon efter de fått insikten att det är oönskat, så hur stort är problemet att det finns olika vanor på olika platser? Det är knappast en bra metod att eliminera kulturkrockar genom att säga att den ena kulturen är rätt och bra, medan den andra är fel och dålig (även om det genom åren har försökts...)
 
Handlar om en grej. Man avhandlar väl en massa saker med sin familj, ofta? Sen har jag väl inte sagt nåt alls om att min man inte håller med mig?

Det var bara en spekulation om varför det inte händer. Om man hade varit överens i sakfrågan och varit överens om hur viktigt det är, så hade det förmodligen hänt, tänker jag. Jag avhandlar massor saker med min familj, men jag förväntar mig inte att de ska sköta diskussionen å mina vägnar med andra vuxna. Men alla är vi olika, det är bara mitt perspektiv och uppfattning.
 
Men vår energi då?
Så du tycker att det är andras ansvar?
Varför tycker du det?
Vi skall alltså dela med oss, som skatt då ungefär?

Jag tycker nog att det blir bäst om var och en ansvarar för sin egen energi. Man får helt enkelt söka sig till en omgivning som man trivs i.
 
Tycker tack och lov det verkar vara en sed på väg att dö ut. Ingen jag känner skulle ens komma på tanken att göra något liknande hemma hos någon de inte känner väldigt väl och där ritualen redan är befäst. Aldrig någonsin hemma hos mig, och jag har inte behövt säga till en enda gång.
Det är nog mest bara olika på olika ställen.
Jag är uppfostrad i en miljö där man ringer på dörren och väntar på den som har dörrjour. Sedan så blir man visad in till den som man skall besöka.

Men då så har jag också fått höra att jag borde vara kapabel att öppna dörren själv på vissa andra ställen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 804
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp