Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Ett sätt att förklara för folk hur man känner inför att folk bara går i ens hem. När folk visar en total oförståelse för det som en dle i tråden har gjort så måste man göra liknelser för att få dem att förstå.
Fast det blir ju inte mer förståeligt när du jämför äpplen med päron, det blir ju bara ännu svårare att relatera till. Hade du jämfört med ett inbrott eller liknande så hade det nog varit lättare att förstå känslan, i alla fall för oss som varit med om ett sådant.
 
Men lagstiftningarna om hemfridsbrott och samtyckeslagen är inte jämförbara på det sättet. Samtyckeslagen finns ju för att specifikt ta bort utrymmet för att någon kunde tro eller förvänta sig att det var ok utifrån kultur, kontext, tidigare beteende osv.
Att det aldrig, oavsett situation, ska behövas att man kommunicerar ett nej. När det gäller hemfriden så är det i viss utsträckning så att man kan behöva göra det innan personen passerar gränsen för att göra något olagligt.

Samtyckeslagen definierar inte vad var och en upplever som privat, den definierar vad som är otillåtet att göra.
 
Nej, borde man det? 😱 Inte ens tänkt tanken! Jag går näck i mitt hus när jag känner för det och går någon och spionerar genom mina fönster eller kliver rätt in anser jag att det är de som gör fel, inte jag.
Jag anser visserligen inte att de gör fel, men det är en risk som de får ta.
Jag låser dörren om jag inte är disponibel.
Bl.a. för att jag sover så djupt att jag inte märker om någon skulle trava in i huset.
Hundar (och Fragglar) är bra i det läget.
 
Jag har en stor hall men från hallen går dörren in till badrummet. Om folk bara gick in så skulle jag känna mig stressad och aldrig kunna koppla av. Stressad för att behöva sitta och bajsa och plötsligt står någon i hallen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har du verkligen rätt att bedöma hur privat en person anser att hens hem är? Det bestämmer faktiskt inte du. Du bestämmer bara hur privat ditt hem är för dig. Inget annat.
Lagen bestämmer delvis över det.
Och den tillåter faktiskt att man letar rätt på innevånaren och frågar.
Vid ett nej så måste man avlägsna sig.
 
Om vi inte jämför med samtyckeslagen utan om helt vanligt tafsande på krogen (kläm på rumpan i förbifarten)? Tycker du verkligen att du ska behöva säga till folk att de ska låta bli att klämma på din rumpa? Nä, troligtvis tycker du att det ska de förstå. Acceptera och respektera bara att det finns folk som känner så ifråga om besök i sitt hem. Varför en person känner så är oväsentligt.
Det finns en skillnad där.
Ingen vill bli klämd på rumpan utan att först ha tillåtit det.
Vissa tycker att det är okej om någon klampar in i hallen och hojtar "hallå".
Lagen tillåter också "hallåande" i hallen men inte rumpklämmande.
 
Det finns en skillnad där.
Ingen vill bli klämd på rumpan utan att först ha tillåtit det.
Vissa tycker att det är okej om någon klampar in i hallen och hojtar "hallå".
Lagen tillåter också "hallåande" i hallen men inte rumpklämmande.

Varför är det så svårt att repsektera de som inte vill att man bara klampar in? Varför är det så svårt att först höra sig för hur en person vill ha det innan man gör det?
 
Varför är det så svårt att repsektera de som inte vill att man bara klampar in? Varför är det så svårt att först höra sig för hur en person vill ha det innan man gör det?
Det här känner jag är lite som det alltid är med högljudda och gåpåiga personer. De som hördes mest i klassen vs de som var tysta. Ofta fick man ju höra som tyst person att man "måste ta för sig lite mer". Idealet var att vara en "gåpåig" person. Man ska vara social och prata högt och mycket. Men varför kan man inte istället be de som pratar och håller på hela tiden vara lite tysta? 🤷‍♀️ Varför kan inte de som bara klampar på tänka sig för och bara inte... klampa på.
 
Ingen jag känner är så ohyfsad och ouppfostrad att det har hänt. Undantaget har varit mitt barns kompisar när de var mycket små ca 5 år. Då kunde det hända att nån av dem bara öppnade dörren och frågade efter min dotter. Jag påminde dem vänligt om att jag vill att de ringer på dörren nästa gång. Sen dess har det inte hänt. I övrigt respekterar alla jag känner som är äldre än 5 år att någon annans hem går man inte bara in i oinbjuden.

Varför skulle man? Varför skulle ens eget behov av att gå in i nån annans hem just då har företräde framför personen som faktiskt bor där? I den personens hem är det den som väljer vem som ska få komma in och när. Jag är inte arrogant nog för att ta för givet att alla har tid med mig just när det passar mig.
Tycker det är tråkigt att du har sådan syn på folk som knackar och kliver in. Varför är dom ouppfostrade och ohyfsade? Det kanske klassas som uppfostrad hyfsat av dom?

Och ja det är självklart i mina ögon att påtalar att man inte vill att folk gör så. Hur ska dom annars veta att du inte önskar det?
 
Mitt hem är kaos och katastrof oftast. Gästerna får leva med det och jag skäms inte för det. Jag roddar hela stället i praktiken ensam och orkar inte ha perfekt.
Åh de låter så skönt när du beskriver det! Jag är mer "jaha..hej.. välkommen till mitt fula hem, min fula man och mina fula barn.." (har inte ens barn, inte ful man för den delen heller) :cautious:
 
Tycker det är tråkigt att du har sådan syn på folk som knackar och kliver in. Varför är dom ouppfostrade och ohyfsade? Det kanske klassas som uppfostrad hyfsat av dom?

Och ja det är självklart i mina ögon att påtalar att man inte vill att folk gör så. Hur ska dom annars veta att du inte önskar det?
De kan fråga om det är okej först. Det tycker jag är mer självklart än att den som blir 'utsatt' ska behöva säga ifrån.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 804
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp