Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Och det är precis lika lätt att klä sig i bylsiga kläder och polotröja istället för kort kjol och urringat. MEN, man ska inte behöva det för att skydda sin rätt till privatliv.
Man skall väl egentligen inte behöva låsa bilen heller.
Ändå så måste man ju det om man vill ha den ifred.

Tankevurpan som du gör är att i ett fall så är man personligen närvarande och i det andra fallet på annan plats.
 
Jag vet att vi har extremt olika åsikt här men jag kan också säga att det är upp till var och en om man vill uppfattas som en trevlig granne eller en tvär typ som inte inbjuder till spontanbesök. Men då får man också ta konsekvenserna av det, tex att grannar kanske inte är så pigga på att komma över eller hjälpa till. Vill man vara en del av gemenskapen får man lov att bjuda till. TS har dessutom sagt att spontanbesök inte är uppskattade så jag misstänker att det kvittar om grannen kliver in eller bara ringer på...

Varför skulle det finnas en korrelation mellan trevlighet och viljan att ta emot spontanbesök?

Det otrevliga är väl snarare att inte respektera att någon tycker annorlunda om fenomenet spontanbesök och därför döma den som "otrevlig"
 
Många här i landet (och tråden) bor ju dock i lägenhet.
"Jamen varsågod att titta till lampknapparna i trapphuset en stund..." :D
Jo men det är ju en del av skillnaden med att bo på landet och i lägenheten.
Det är därför som spontanbesök fungerar bättre på t.ex. en gård. Här så kan vi den varma årstiden skicka iväg dem till stranden så att de kan bada medan de väntar. Det ger minst en timme till att reda ut saker. Och ingen gnäller ju på det.
 
Jo men det är ju en del av skillnaden med att bo på landet och i lägenheten.
Det är därför som spontanbesök fungerar bättre på t.ex. en gård. Här så kan vi den varma årstiden skicka iväg dem till stranden så att de kan bada medan de väntar. Det ger minst en timme till att reda ut saker. Och ingen gnäller ju på det.
Hos en av min vänner är det underförstått att man tutar när man kör in på gården :)
 
Efter den här tråden inser jag (som storstadstjej i själ & hjärta) att jag aldrig kommer att kunna bosätta mig på landet :laugh: Jag skulle ärligt talat tycka att någon som bara går in i mitt hus är rent ut sagt dum i huvudet. Spontanbesök där personen snällt väntar på trappen är en grej men att i bästa fall plinga på och sen bara stövla in? Aldrig.
Jodå, det är faktiskt inte svårare än att låsa dörren.
Då så kommer de ju inte in.
 
En gång när jag var yngre (...) såg jag på avstånd ett tyvärr oönskat besök nalkas vårt hus. Jag låtsades inte vara hemma när hen knackade på. Men personen kom in ändå, jag slank iväg nerför källartrappan (stort, gammal hus), runt hörnet, in i ett trångt utrymme bakom ett badrum ... men tror ni inte människan gick genom hela huset och så småningom ner till mitt gömställe i källaren. Där jag låtsades upptagen med nåt i bråten.....

Ok, jag var lite extra osocial på den tiden men ÄNDÅ!
Detta var på landet, eller nästanlandet.
 
En gång när jag var yngre (...) såg jag på avstånd ett tyvärr oönskat besök nalkas vårt hus. Jag låtsades inte vara hemma när hen knackade på. Men personen kom in ändå, jag slank iväg nerför källartrappan (stort, gammal hus), runt hörnet, in i ett trångt utrymme bakom ett badrum ... men tror ni inte människan gick genom hela huset och så småningom ner till mitt gömställe i källaren. Där jag låtsades upptagen med nåt i bråten.....

Ok, jag var lite extra osocial på den tiden men ÄNDÅ!
Detta var på landet, eller nästanlandet.

Ok, det var verkligen inte ok och väldigt överdrivet :rofl:

Kliver jag in hos någon stannar jag i hallen om jag inte får ett: "Vi är i köket, kom in!".
 
Det är inte upp till andra att bestämma ifall någon annans hall är halvoffentlig. Min hall inte det minsta halvoffentlig. Har aldrig varit det och kommer inte vara det. Jag har aldrig innan hört det resonmanget. Att det skulle finnas en del av MITT hem som andra anser sig få ta sig friheter i för att de ser det som halvoffentligt! Låter som ett mycket märkligt resonemang.
Förtydligande: Traditionellt och fortfarande i olika grad kvardröjande på en del platser så fungerar hallen som en halvoffentlig mellanzon.
Jag pratade utifrån den diskuterade situationen att det finns en uppfattning om att i viss mån gå in i andras hus är normalt på en del håll. (redigerade om texten medan jag skrev så det som stod tidigare stod före försvann...)

Inlägget var menat som en reflektion kring att en del trillar snett pga. bristande kulturförståelse. Jag menade bara att lyfta den ev. övertolkning som kan ske om man ser ett kulturellt fenomen frikopplat från dess kontext och värderar det utifrån vad som är min egna kulturella tolkningsram.
Var man drar gränser för olika grader av "privathet" är i hög grad en kulturfråga, men samtidigt också något som med vårt moderna tänkande fått en individuell prägel.
 
Jag bor på landet men uppskattar inte spontanbesök i den formen att folk plötsligt kliver in genom dörren. Absolut okej om det är en person som man har bestämt ska komma och h*n knackar på och sen sticker in huvudet innanför dörren bara och hojtar att h*n är här nu, då är man ändå beredd på att h*n ska dyka upp. Jag vill kunna gå runt naken i huset om jag vill det utan att hamna i ett läge där det plötsligt står en oinbjuden person i hallen. Vanligt hyfs i min värld är att man knackar/ringer på ringklockan, sen väntar man utanför tills någon eventuellt öppnar om man inte har bestämt något annat sen innan.

Att stövla rakt in i huset oannonserat är för mig något man bara gör om man har en sådan uppgjord deal med den boende sen tidigare och vet att det är okej, man gör det inte på eget bevåg utan att kolla av först om det är okej, det anser jag vara respektlöst.

Jag har för vana att alltid ha dörren låst när jag är hemma, det sitter i sen jag bodde i lägenhet i storstan men är också en säkerhet för hundarna så att ingen hund ska råka öppna dörren och komma ut. Jag har lyckats lära in samma vana hos sambon vilket har funkat så bra att han ibland låser mig ute när jag är ute i trädgården och han av ren vana låser dörren efter sig när han går in. Numera har jag alltid nycklarna med mig så fort jag går ut genom ytterdörren... Eftersom vi har hemlarm så har vi även en magnetsensor i ytterdörren där det förutom larm även finns en funktion att spela upp ett plingande ljud så fort dörren öppnas vilket gör att oavsett vart man är i huset så hör man ifall dörren går upp även om man inte hör själva dörren.
 
Förtydligande: Traditionellt och fortfarande i olika grad kvardröjande på en del platser så fungerar hallen som en halvoffentlig mellanzon.
Jag pratade utifrån den diskuterade situationen att det finns en uppfattning om att i viss mån gå in i andras hus är normalt på en del håll. (redigerade om texten medan jag skrev så det som stod tidigare stod före försvann...)

Inlägget var menat som en reflektion kring att en del trillar snett pga. bristande kulturförståelse. Jag menade bara att lyfta den ev. övertolkning som kan ske om man ser ett kulturellt fenomen frikopplat från dess kontext och värderar det utifrån vad som är min egna kulturella tolkningsram.
Var man drar gränser för olika grader av "privathet" är i hög grad en kulturfråga, men samtidigt också något som med vårt moderna tänkande fått en individuell prägel.

Hur svårt kan det vara att knacka och ge sig till tåls till personen ger klartecken att man kan komma in?
 
Hur svårt kan det vara att knacka och ge sig till tåls till personen ger klartecken att man kan komma in?
Om man vet att en person vill det så är det inte svårt att utföra själva handlingen.
Om man är införstådd med att den gängse kulturen på platsen är sådan att man bör/förväntas göra det är det inte heller svårt.

Men själva frågeställningen är formulerad utifrån perspektivet att envar ska ha samma kultur och situationsförståelse. Hela grejen med kulturkrockar som händelsen i TS är att det inte är fallet...
 
Vad glad jag ar att bo i lagenhet helt plotslight. Har kommer de inte ens in i trapphuset och fram till min ytterdorr utan att ringa pa och bli inslappta nere pa gatan forst.
Skulle ALDRIG kliva in i nagon annas hus, om det inte var en mycket nara van och de vantade besok, eller om jag var orolig om deras halsa.
 
Det löser man genom att skicka iväg besökarna till att titta på hästarna/stallet/trädgården/stranden en liten stund.
Det ger utan vidare minst 15 min uppskov.

Om man har sådant då, hos mig får de titta på trapphuset. Men överlag tycker jag att det är jobbigt att abrupt bli avbruten i något privat.
 
Fast som sagt, landet är inget homogent område. Jag bor definitivt på landet men här i trakten knackar folk. :up:

Kan det inte vara så att det också är en fråga om latitud? Om vi med "landet" menar "ej tätbebyggt område" så är ju det en rätt stor landyta i Sverige. Och om man som @athena_arabians bor i den norra delen av "landet" så ökar chansen att få spontanbesök. Ju längre söderut man kommer från 67e breddgraden desto mer minskar möjligheten/risken till spontanbesök.

Som sörlänning risker man ju att bli skjuten om man går in i någons kåk utan att knacka.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 803
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp