Kedja är en bra grej det.Fy fan, jag hade blivit vansinnig. Jag hade antingen 1) bytt kod eller 2) skruvat dit en hasp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kedja är en bra grej det.Fy fan, jag hade blivit vansinnig. Jag hade antingen 1) bytt kod eller 2) skruvat dit en hasp.
Fungerar även med schäfer.Ungefär så låter det hos grannen med kelpie och amstaff
Många här i landet (och tråden) bor ju dock i lägenhet.Det löser man genom att skicka iväg besökarna till att titta på hästarna/stallet/trädgården/stranden en liten stund.
Det ger utan vidare minst 15 min uppskov.
Man skall väl egentligen inte behöva låsa bilen heller.Och det är precis lika lätt att klä sig i bylsiga kläder och polotröja istället för kort kjol och urringat. MEN, man ska inte behöva det för att skydda sin rätt till privatliv.
Jag vet att vi har extremt olika åsikt här men jag kan också säga att det är upp till var och en om man vill uppfattas som en trevlig granne eller en tvär typ som inte inbjuder till spontanbesök. Men då får man också ta konsekvenserna av det, tex att grannar kanske inte är så pigga på att komma över eller hjälpa till. Vill man vara en del av gemenskapen får man lov att bjuda till. TS har dessutom sagt att spontanbesök inte är uppskattade så jag misstänker att det kvittar om grannen kliver in eller bara ringer på...
Jo men det är ju en del av skillnaden med att bo på landet och i lägenheten.Många här i landet (och tråden) bor ju dock i lägenhet.
"Jamen varsågod att titta till lampknapparna i trapphuset en stund..."
När jag flyttade hit monterade jag bort ringklockan bland det första jag gjorde.Jag har bott i flera hem som saknat ringklocka, det går utmärkt att knacka på dörren.
Hos en av min vänner är det underförstått att man tutar när man kör in på gårdenJo men det är ju en del av skillnaden med att bo på landet och i lägenheten.
Det är därför som spontanbesök fungerar bättre på t.ex. en gård. Här så kan vi den varma årstiden skicka iväg dem till stranden så att de kan bada medan de väntar. Det ger minst en timme till att reda ut saker. Och ingen gnäller ju på det.
Jodå, det är faktiskt inte svårare än att låsa dörren.Efter den här tråden inser jag (som storstadstjej i själ & hjärta) att jag aldrig kommer att kunna bosätta mig på landet Jag skulle ärligt talat tycka att någon som bara går in i mitt hus är rent ut sagt dum i huvudet. Spontanbesök där personen snällt väntar på trappen är en grej men att i bästa fall plinga på och sen bara stövla in? Aldrig.
Vilket blir mindre lämpligt i stan.Hos en av min vänner är det underförstått att man tutar när man kör in på gården
En gång när jag var yngre (...) såg jag på avstånd ett tyvärr oönskat besök nalkas vårt hus. Jag låtsades inte vara hemma när hen knackade på. Men personen kom in ändå, jag slank iväg nerför källartrappan (stort, gammal hus), runt hörnet, in i ett trångt utrymme bakom ett badrum ... men tror ni inte människan gick genom hela huset och så småningom ner till mitt gömställe i källaren. Där jag låtsades upptagen med nåt i bråten.....
Ok, jag var lite extra osocial på den tiden men ÄNDÅ!
Detta var på landet, eller nästanlandet.
När jag flyttade hit monterade jag bort ringklockan bland det första jag gjorde.
Underförstått - här knackar man. (Plingplong andas villa för mig och det här är ingen villa).
Nu har jag hittat en härlig dörrklapp i smide så den sitter på dörren.
Förtydligande: Traditionellt och fortfarande i olika grad kvardröjande på en del platser så fungerar hallen som en halvoffentlig mellanzon.Det är inte upp till andra att bestämma ifall någon annans hall är halvoffentlig. Min hall inte det minsta halvoffentlig. Har aldrig varit det och kommer inte vara det. Jag har aldrig innan hört det resonmanget. Att det skulle finnas en del av MITT hem som andra anser sig få ta sig friheter i för att de ser det som halvoffentligt! Låter som ett mycket märkligt resonemang.
Förtydligande: Traditionellt och fortfarande i olika grad kvardröjande på en del platser så fungerar hallen som en halvoffentlig mellanzon.
Jag pratade utifrån den diskuterade situationen att det finns en uppfattning om att i viss mån gå in i andras hus är normalt på en del håll. (redigerade om texten medan jag skrev så det som stod tidigare stod före försvann...)
Inlägget var menat som en reflektion kring att en del trillar snett pga. bristande kulturförståelse. Jag menade bara att lyfta den ev. övertolkning som kan ske om man ser ett kulturellt fenomen frikopplat från dess kontext och värderar det utifrån vad som är min egna kulturella tolkningsram.
Var man drar gränser för olika grader av "privathet" är i hög grad en kulturfråga, men samtidigt också något som med vårt moderna tänkande fått en individuell prägel.
Om man vet att en person vill det så är det inte svårt att utföra själva handlingen.Hur svårt kan det vara att knacka och ge sig till tåls till personen ger klartecken att man kan komma in?
Det löser man genom att skicka iväg besökarna till att titta på hästarna/stallet/trädgården/stranden en liten stund.
Det ger utan vidare minst 15 min uppskov.
Fast som sagt, landet är inget homogent område. Jag bor definitivt på landet men här i trakten knackar folk.