Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Det ska man inte behöva göra. Lika lite som jag ska behöva säga till tafsande random män på krogen att det inte är ok att de tafsar.

Innan man tar sig friheter med eller i en persons privatliv (kropp, bostad osv) så frågar man och ber om tillstånd. Varför är det så svårt för dig att förstå?

Du, min förståelse är det inget fel på bara för att jag inte håller med dig.

Jag antar att du missade mitt exempel när de tyckte jag var konstig som inte klev in? Dvs det är som sagt olika på olika ställen och det är upp till en själv hur man hanterar det (och tar konsekvenserna).
 
Det ska man inte behöva göra. Lika lite som jag ska behöva säga till tafsande random män på krogen att det inte är ok att de tafsar.

Innan man tar sig friheter med eller i en persons privatliv (kropp, bostad osv) så frågar man och ber om tillstånd. Varför är det så svårt för dig att förstå?
Uppenbarligen tycker inte alla, t ex inte jag, att sex utan samtycke (som är brottsligt) är jämförbart med att kliva in genom en olåst entrédörr utan att knacka (vilket inte nödvändigtvis är brottsligt).
 
Senast ändrad:
För mig är det självklart att man inte går in hos någon på egen hand. Man knackar/ringer på dörren och väntar på att personen ska komma och öppna. Jag hade blivit vansinnig om någon klev in hos mig på eget bevåg. Har bott både på landet och i stan och samma gäller oavsett.
Jag ogillar förövrigt spontanbesök generellt. Blir jättestressad om det knackar på dörren när jag inte förväntar mig besök.
 
Jag tror den där öppna mentaliteten på landet hänger kvar sedan vi bodde i storhushåll och kanske dessutom bygemenskap. Då var det alltid massor av folk överallt och hemmen var inte privata på samma sätt som nu.
 
Efter den här tråden inser jag (som storstadstjej i själ & hjärta) att jag aldrig kommer att kunna bosätta mig på landet :laugh: Jag skulle ärligt talat tycka att någon som bara går in i mitt hus är rent ut sagt dum i huvudet. Spontanbesök där personen snällt väntar på trappen är en grej men att i bästa fall plinga på och sen bara stövla in? Aldrig.
 
Efter den här tråden inser jag (som storstadstjej i själ & hjärta) att jag aldrig kommer att kunna bosätta mig på landet :laugh: Jag skulle ärligt talat tycka att någon som bara går in i mitt hus är rent ut sagt dum i huvudet. Spontanbesök där personen snällt väntar på trappen är en grej men att i bästa fall plinga på och sen bara stövla in? Aldrig.

Särbon har inte ens en ringklocka! :laugh:
 
Nej om dörren är låst finns ju inte problemet.
Det är att inte gå in genom en olåst dörr vi diskuterar här.
Jag svarade på kommentaren att man får räkna med att folk tycker man är tvär om man låser sin dörr på landet och att man då får räkna med att hamna utanför gemenskapen.

Vad du diskuterar har kanske inte med det att göra men det var vad jag svarade på.
 
Poängen med en hall är att det är en mellanzon som är halvoffentlig. Folk är alltså inte in hela ens privatliv bara för att de gläntat på dörren.

Svarar man kommer strax så väntar de där (eller ute om vädret är fint) medan man får på sig kläder eller blir klar på toa. Alternativt kan man säga kom in och låter de slå sig ner i köket medan man avslutar det man höll på med och tvättar händerna.

Tror folk som förskjutit den privata zongränsen till att ligga helt och hållet i ytterdörren (och dessutom har en öppen planlösning där man ser typ allt bara man går ett steg in) har svårt att förstå mentaliteten i det systemet. Därmed missuppfattar man graden av "privathet" och "övertramp på integriteten" som ligger i det också. Helt enkelt för att det är en främmande kultur som man feltolkar.
 
Poängen med en hall är att det är en mellanzon som är halvoffentlig. Folk är alltså inte in hela ens privatliv bara för att de gläntat på dörren.

Svarar man kommer strax så väntar de där (eller ute om vädret är fint) medan man får på sig kläder eller blir klar på toa. Alternativt kan man säga kom in och låter de slå sig ner i köket medan man avslutar det man höll på med och tvättar händerna.

Tror folk som förskjutit den privata zongränsen till att ligga helt och hållet i ytterdörren (och dessutom har en öppen planlösning där man ser typ allt bara man går ett steg in) har svårt att förstå mentaliteten i det systemet. Därmed missuppfattar man graden av "privathet" och "övertramp på integriteten" som ligger i det också. Helt enkelt för att det är en främmande kultur som man feltolkar.

Det är inte upp till andra att bestämma ifall någon annans hall är halvoffentlig. Min hall inte det minsta halvoffentlig. Har aldrig varit det och kommer inte vara det. Jag har aldrig innan hört det resonmanget. Att det skulle finnas en del av MITT hem som andra anser sig få ta sig friheter i för att de ser det som halvoffentligt! Låter som ett mycket märkligt resonemang.
 
Efter den här tråden inser jag (som storstadstjej i själ & hjärta) att jag aldrig kommer att kunna bosätta mig på landet :laugh: Jag skulle ärligt talat tycka att någon som bara går in i mitt hus är rent ut sagt dum i huvudet. Spontanbesök där personen snällt väntar på trappen är en grej men att i bästa fall plinga på och sen bara stövla in? Aldrig.
Som tur är det inte så överallt på landet.
 
Svärfar är den som är gränslös och dyker bara upp och rycker upp dörren. Jag började därför låsa dörren dagtid men då låste han upp med koden O_o Jag känner mig lite otrygg i mitt eget hem faktiskt. Jag vill kunna vara ifred. Jag kanske är sjuk, ligger och sover, är naken, något barn kanske ligger och sover. Ja, jag har sagt till min man att han får prata med sin pappa om det här men det är visst väldigt jobbigt.
Varför pratar du inte med honom själv?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 803
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp