Inte om den har ett ärende.
Typ vill få tag på den som bor där.
Det är ingen rättighet att få tag på någon bara för att man vill det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte om den har ett ärende.
Typ vill få tag på den som bor där.
Fast olovligen innebär att den inträngande behöver vara medveten om att inträngandet är olovligt, alltså i praktiken ha blivit tillsagd att gå ut (eller att inte komma in). Det är alltså inte säkert att dina självinsläppande gäster gör något brottsligt. I synnerhet inte om de har släppt in sig själva tidigare och du inte har tillrättavisat dem.Nej, jag låser inte dörren då. Har aldrig ens tänkt tanken. Det är liksom mitt hem. Ingen har rätt att kliva in oinbjuden.
Och den som olovligen intränger där annan har sin bostad begår hemfridsbrott. Det är inte ens något att diskutera.
Men hur ska grannen veta att det inte är okej med Wille ifall Wille inget säger till grannen? Mina grannar kanske hatar att jag knatar in, men är för konflikträdda för att säga något. Det vet man ju aldrig ifall man inte får reda på det.Det är inget problem om alla inblandade är ok med det och tycker att det är en fullständigt normal sak att göra. Det blir däremot ett problem om en person bara tar det för givet utan att den andra är ok med det. Vilket är fallet med @Wille just nu. Hen har en granne som bara går in och hen tycker inte om det. Då blir det ett problem.
"På landet" är ju inte ett ställe. Finns massvis med kulturella skillnader mellan olika platser.Det känns rätt mossigt med argumentet ”så är det på landet”, jag tror vi är många som bor eller har bott på landet som aldrig upplevt det som norm att folk stövlar in hos andra om man inte har en nära relation där det är mer eller mindre uttalat.
Men hur ska grannen veta att det inte är okej med Wille ifall Wille inget säger till grannen? Mina grannar kanske hatar att jag knatar in, men är för konflikträdda för att säga något. Det vet man ju aldrig ifall man inte får reda på det.
Ja, jag menar det att argumentet att det är så det är på landet är helt orimligt eftersom det inte är så överallt."På landet" är ju inte ett ställe. Finns massvis med kulturella skillnader mellan olika platser.
Poängen är väl att man får förvänta sig att folk beter sig enligt vad som är den lokala seden så länge man inte tydliggör att man inte vill det.
Jag är uppvuxen med att man använder ringklocka och väntar utanför. (villa i stan) Efter att folk ett par gånger undrat om en är någon sorts överklass som inte klarar av att öppna en dörr själv utan att någon ska komma och göra det för en så har jag lärt mig att lämna min inrotade vana.
Här ropar man hallå i hallen, och för att inte dra med sig väder in så stänger man dörren bakom sig. Det innebär inte att man stövlar in hur som helst i huset eller några privata utrymmen. Är man inte bekanta så går man inte längre än så om man inte fått svar att komma in.
Om någon satte upp en ringklocka och gjorde tydligt att man vill att den ska användas så skulle det respekteras och ingen skulle se snett på en inflyttad för att hen vill ha det så heller.
Jag gillar den icke-dömande prestigelösheten som kommer med att man tar folk som de står och går för stunden, blir inget krav på att fylla någon norm för att vara "presentabel".
Du har två val.Åh, vad irriterad jag blir på folk som bara kliver in genom dörren till mitt hem. Hatar det och vill inte ha in folk oinbjudna. Och jag retar mig också på att jag inte kan säga ifrån ordentligt.
Bästa jag läst på Buke på länge."På landet" är ju inte ett ställe. Finns massvis med kulturella skillnader mellan olika platser.
Eller, om man är en person som vill skaffa sig en "vi kliver in hos varandra hur som helst-relation" med sin nya granne, så frågar man först grannen om det är något som den också vill ha? Istället för att ta sig friheter från början och anse att det är upp till grannen att protestera.
Det är en rättighet att få försöka.Det är ingen rättighet att få tag på någon bara för att man vill det.
Jag sätter ibland lapp på dörren.Det finns bara 4 sätt att lösa problemet
1. Lås dörren
2. Prata med grannen
3. Sätt upp en lapp
4. Lär dig leva med det
Jag hade valt nr 1. Är du rädd att tappa nycklarna så lägg dom nånstans.
Vi har numera en samtyckeslag när det gäller sex. Äntligen liksom! Toppenbra! Men, ändå sitter folk och skriver @Wille på näsan att om hon inte vill ha folk som klampar in i hennes hem så är det hennes ansvar att sätta stopp för det. Inte personen som klampar på som ska fråga först. Så märkligt.
Att bara gå in i någons hus utan lov är hemfridsbrott. Man får inte klampa på så bara för att man vill ha tag i någon. Man får inte ens gå in i en ladugård eller ett stall utan att ägaren har okejat det (visserligen också för smittorisken men ändå) men man får inte klampa in i någons garage heller utan att ägaren har okejat det. Ibland är det till och med tveksamt att gå in i någons trädgård.
Så, att fråga först och inte bara klampa på för att man själv tycker att det inte spelar någon roll hemma hos sig är en bra idé.
En enkel åtgärd om en retar sig på att folk klampar på (och inte VILL reta sig på just detta) är ju att låsa dörren. Självbevarelsedrift.
Någon som tycker att man är en tvär typ för att man låser sin dörr och dom måste ringa på eller knacka kanske inte är så mycket värd att ha kvar i sitt liv iallafall.Men snälla, hur kan du jämföra det här med me too?!
Jag vet att vi har extremt olika åsikt här men jag kan också säga att det är upp till var och en om man vill uppfattas som en trevlig granne eller en tvär typ som inte inbjuder till spontanbesök. Men då får man också ta konsekvenserna av det, tex att grannar kanske inte är så pigga på att komma över eller hjälpa till. Vill man vara en del av gemenskapen får man lov att bjuda till. TS har dessutom sagt att spontanbesök inte är uppskattade så jag misstänker att det kvittar om grannen kliver in eller bara ringer på...
Det är som sagt ett problem som är lätt löst genom att låsa dörren/sätta upp en lapp/prata med de som kliver in. Men att bli extremt upprörd och börja prata om hemfridsbrott är faktiskt en överreaktion. TS kan ju prova och polisanmäla och se hur det fungerar med grannsämjan.