Att gå in oss någon annan oinbjuden (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Nej, jag låser inte dörren då. Har aldrig ens tänkt tanken. Det är liksom mitt hem. Ingen har rätt att kliva in oinbjuden.

Och den som olovligen intränger där annan har sin bostad begår hemfridsbrott. Det är inte ens något att diskutera.
Fast olovligen innebär att den inträngande behöver vara medveten om att inträngandet är olovligt, alltså i praktiken ha blivit tillsagd att gå ut (eller att inte komma in). Det är alltså inte säkert att dina självinsläppande gäster gör något brottsligt. I synnerhet inte om de har släppt in sig själva tidigare och du inte har tillrättavisat dem.

Det skulle kunna räcka att sätta en skylt på dörren med texten "Gå inte in utan att knacka och ha fått svar" för att en besökare skall kunna anses vara medveten om olovligheten i att gå in utan att bli insläppt. Då skulle du med möjligen större framgång kunna anmäla för hemfridsbrott, om du ville.

Eller låsa dörren då. Många människor ser inget stort problem med det. En låst dörr kan ju också bidra till att minska risken för att någon går in och stjäl saker medan du är på baksidan. Sånt händer ju.
Om hanteringen av nyckeln känns besvärlig så finns numera lättmonterade kodlås som inte är jättedyra, så man slipper hålla reda på nyckel alls. Fast man får ju hålla reda på koden förstås.
 
Det är inget problem om alla inblandade är ok med det och tycker att det är en fullständigt normal sak att göra. Det blir däremot ett problem om en person bara tar det för givet utan att den andra är ok med det. Vilket är fallet med @Wille just nu. Hen har en granne som bara går in och hen tycker inte om det. Då blir det ett problem.
Men hur ska grannen veta att det inte är okej med Wille ifall Wille inget säger till grannen? Mina grannar kanske hatar att jag knatar in, men är för konflikträdda för att säga något. Det vet man ju aldrig ifall man inte får reda på det.
 
Det känns rätt mossigt med argumentet ”så är det på landet”, jag tror vi är många som bor eller har bott på landet som aldrig upplevt det som norm att folk stövlar in hos andra om man inte har en nära relation där det är mer eller mindre uttalat.
"På landet" är ju inte ett ställe. Finns massvis med kulturella skillnader mellan olika platser.
Poängen är väl att man får förvänta sig att folk beter sig enligt vad som är den lokala seden så länge man inte tydliggör att man inte vill det.

Jag är uppvuxen med att man använder ringklocka och väntar utanför. (villa i stan) Efter att folk ett par gånger undrat om en är någon sorts överklass som inte klarar av att öppna en dörr själv utan att någon ska komma och göra det för en så har jag lärt mig att lämna min inrotade vana.
Här ropar man hallå i hallen, och för att inte dra med sig väder in så stänger man dörren bakom sig. Det innebär inte att man stövlar in hur som helst i huset eller några privata utrymmen. Är man inte bekanta så går man inte längre än så om man inte fått svar att komma in.

Om någon satte upp en ringklocka och gjorde tydligt att man vill att den ska användas så skulle det respekteras och ingen skulle se snett på en inflyttad för att hen vill ha det så heller.
Jag gillar den icke-dömande prestigelösheten som kommer med att man tar folk som de står och går för stunden, blir inget krav på att fylla någon norm för att vara "presentabel".
 
Men hur ska grannen veta att det inte är okej med Wille ifall Wille inget säger till grannen? Mina grannar kanske hatar att jag knatar in, men är för konflikträdda för att säga något. Det vet man ju aldrig ifall man inte får reda på det.

Eller, om man är en person som vill skaffa sig en "vi kliver in hos varandra hur som helst-relation" med sin nya granne, så frågar man först grannen om det är något som den också vill ha? Istället för att ta sig friheter från början och anse att det är upp till grannen att protestera.

Uppenbarligen handlar det inte bara om "hur det är på landet", det är olika även där. Jag har haft den här diskussioner med mina grannar i den norrländska by där vi har sommarhus (vi är de enda i byn som inte bor där permanent). De hävdade bestämt att det där med att folk kliver in till andra hur som helst är något som fördomsfulla stadsbor har fått för sig, inte något som pågår i verkligheten. Det gör det ju på andra håll, men uppenbarligen inte överallt, och även landsortsbor tycker olika om saken.
 
"På landet" är ju inte ett ställe. Finns massvis med kulturella skillnader mellan olika platser.
Poängen är väl att man får förvänta sig att folk beter sig enligt vad som är den lokala seden så länge man inte tydliggör att man inte vill det.

Jag är uppvuxen med att man använder ringklocka och väntar utanför. (villa i stan) Efter att folk ett par gånger undrat om en är någon sorts överklass som inte klarar av att öppna en dörr själv utan att någon ska komma och göra det för en så har jag lärt mig att lämna min inrotade vana.
Här ropar man hallå i hallen, och för att inte dra med sig väder in så stänger man dörren bakom sig. Det innebär inte att man stövlar in hur som helst i huset eller några privata utrymmen. Är man inte bekanta så går man inte längre än så om man inte fått svar att komma in.

Om någon satte upp en ringklocka och gjorde tydligt att man vill att den ska användas så skulle det respekteras och ingen skulle se snett på en inflyttad för att hen vill ha det så heller.
Jag gillar den icke-dömande prestigelösheten som kommer med att man tar folk som de står och går för stunden, blir inget krav på att fylla någon norm för att vara "presentabel".
Ja, jag menar det att argumentet att det är så det är på landet är helt orimligt eftersom det inte är så överallt.
 
Bor på landet och det kommer ofta förbi grannar och andra oväntade gäster. Aldrig att någon av dem fått för sig att bara kliva rakt in, tack och lov. Inte ens de närmsta grannarna som vi umgås mkt med skulle få för sig att göra det. Är uppvuxen på landet i en annan del av Sverige och nej, även där hade folk vett på att knacka först.

Skulle heller aldrig få för mig att hålla på att låsa när jag är hemma.
 
Jag har haft goda vänner som aldrig reste sig ur soffan för att det kom någon. Ville en något så var det bara att kliva in. Åkte de iväg så lade de nyckeln utanför.

Hos mig däremot så är det knacka och vänta som gäller.
 
Vi har numera en samtyckeslag när det gäller sex. Äntligen liksom! Toppenbra! Men, ändå sitter folk och skriver @Wille på näsan att om hon inte vill ha folk som klampar in i hennes hem så är det hennes ansvar att sätta stopp för det. Inte personen som klampar på som ska fråga först. Så märkligt.

Att bara gå in i någons hus utan lov är hemfridsbrott. Man får inte klampa på så bara för att man vill ha tag i någon. Man får inte ens gå in i en ladugård eller ett stall utan att ägaren har okejat det (visserligen också för smittorisken men ändå) men man får inte klampa in i någons garage heller utan att ägaren har okejat det. Ibland är det till och med tveksamt att gå in i någons trädgård.

Så, att fråga först och inte bara klampa på för att man själv tycker att det inte spelar någon roll hemma hos sig är en bra idé.
 
Vi har numera en samtyckeslag när det gäller sex. Äntligen liksom! Toppenbra! Men, ändå sitter folk och skriver @Wille på näsan att om hon inte vill ha folk som klampar in i hennes hem så är det hennes ansvar att sätta stopp för det. Inte personen som klampar på som ska fråga först. Så märkligt.

Att bara gå in i någons hus utan lov är hemfridsbrott. Man får inte klampa på så bara för att man vill ha tag i någon. Man får inte ens gå in i en ladugård eller ett stall utan att ägaren har okejat det (visserligen också för smittorisken men ändå) men man får inte klampa in i någons garage heller utan att ägaren har okejat det. Ibland är det till och med tveksamt att gå in i någons trädgård.

Så, att fråga först och inte bara klampa på för att man själv tycker att det inte spelar någon roll hemma hos sig är en bra idé.

Men snälla, hur kan du jämföra det här med me too?!

Jag vet att vi har extremt olika åsikt här men jag kan också säga att det är upp till var och en om man vill uppfattas som en trevlig granne eller en tvär typ som inte inbjuder till spontanbesök. Men då får man också ta konsekvenserna av det, tex att grannar kanske inte är så pigga på att komma över eller hjälpa till. Vill man vara en del av gemenskapen får man lov att bjuda till. TS har dessutom sagt att spontanbesök inte är uppskattade så jag misstänker att det kvittar om grannen kliver in eller bara ringer på...

Det är som sagt ett problem som är lätt löst genom att låsa dörren/sätta upp en lapp/prata med de som kliver in. Men att bli extremt upprörd och börja prata om hemfridsbrott är faktiskt en överreaktion. TS kan ju prova och polisanmäla och se hur det fungerar med grannsämjan.
 
För mig är det en höna av en fjäder. I stan låste jag alltid, vem vet vem som klampar in? Självbevarelsedrift. Jag tror mig inte kunna uppfostra hela världens tjuvpack, så jag låser. Samma med bilen. Även om jag tycker det är förkastligt med bilinbrott och att det är olagligt - så låser jag bilen.

Här ute (på landet) har jag motordrivna grindar. Jag har mycket grejor på gårdsplanen och vill gärna behålla dem själv. Även om jag tycker det är förkastligt med stölder tror jag mig inte kunna uppfostra hela världens tjuvpack. Jag stänger om mitt. Det ger mig mer sinnesfrid.

En enkel åtgärd om en retar sig på att folk klampar på (och inte VILL reta sig på just detta) är ju att låsa dörren. Självbevarelsedrift.

Hade jag ägnat tid och energi åt att målmedvetet söka efter saker att störa mig på, irritera mig över och låta dränera min energi hade jag säkert lyckats över förväntan. Men varför skulle jag vara intresserad av det? Jag åtgärdar och det främst målet är att behålla sinnesfrid och balans i mitt liv. Att må bra.
 
Men snälla, hur kan du jämföra det här med me too?!

Jag vet att vi har extremt olika åsikt här men jag kan också säga att det är upp till var och en om man vill uppfattas som en trevlig granne eller en tvär typ som inte inbjuder till spontanbesök. Men då får man också ta konsekvenserna av det, tex att grannar kanske inte är så pigga på att komma över eller hjälpa till. Vill man vara en del av gemenskapen får man lov att bjuda till. TS har dessutom sagt att spontanbesök inte är uppskattade så jag misstänker att det kvittar om grannen kliver in eller bara ringer på...

Det är som sagt ett problem som är lätt löst genom att låsa dörren/sätta upp en lapp/prata med de som kliver in. Men att bli extremt upprörd och börja prata om hemfridsbrott är faktiskt en överreaktion. TS kan ju prova och polisanmäla och se hur det fungerar med grannsämjan.
Någon som tycker att man är en tvär typ för att man låser sin dörr och dom måste ringa på eller knacka kanske inte är så mycket värd att ha kvar i sitt liv iallafall.

Och det är faktiskt galet obehagligt för många att folk bara kliver på oinbjudna, det finns massor av anledningar till att det är jobbigt även om det är en snäll granne eller vänner.

Ingen ska behöva ha sin dörr öppen för att få vara med i gemenskapen, och det är inte heller min erfarenhet av landet att det är så. Min är att dom flesta faktiskt knackar på som vettigt folk och öppnar ingen så går dom igen efter att ha tagit en titt i trädgården runt huset.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 802
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp