Att få egentid när man är sambo och mamma

Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Egentid hos svärmor? *ryser lite*

(Min svärmor är snäll men det är inte samma sak som att vara hemma själv).

Men det är ju om inget annat en bra start.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Han ville då ställa in eftersom den är 70 mil dit, han tycker det blir tungt att köra själv hela vägen och det förstår jag. Men ni kan ta flyg tyckte jag men då sa han att han ville ha bilen så han inte blir "fast" hemma hos sin mamma.
Är det bara ett par dagar är det inte speciellt dyrt att hyra en hyrbil heller. Det finns på alla flygplatser i hela Sverige så han behöver bara landa, och sen installera sig själv och barnet i hyrbilen. Det är bara att säga till hur gammalt barnet är och vilken typ av bilbarnstol man vill ha så fixar de en barnstol också. Ifall man inte vill ta med sin egen.

Då slipper han vara låst hos sina föräldrar och han slipper köra alla mil själv.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Visst är det inte som egentid hemma, men jag tänker att det borde vara bättre än inget iaf.

Samtidigt som sambon inte blir övergiven heller.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Visst är det inte som egentid hemma, men jag tänker att det borde vara bättre än inget iaf.

Samtidigt som sambon inte blir övergiven heller.

Övergiven?!

En vuxen annars normalfungerande person borde rimligtvis kunna klara av att roa sig och sitt barn ett par timmar på egen hand utan att behöva curlas?!

Hur fucking svårt kan det vara?
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Övergiven?!

En vuxen annars normalfungerande person borde rimligtvis kunna klara av att roa sig och sitt barn ett par timmar på egen hand utan att behöva curlas?!

Hur fucking svårt kan det vara?

Enligt TS så tycker han ju att det är jobbigt att vara ensam och han känner sig övergiven.
Så för honom är det ju uppenbarligen ett jobbigt problem.

Å då kan det ju vara schysst för alla parter att försöka hitta någon medelväg tills dess att han känner sig trygg att vara ensam ett tag.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Men man behöver vara ensam hemma ibland, slippa att gå eller åka iväg.

Det fattar jag också. Men om man inte kan vara hemma så är skogen ett bra alternativ till att gå på stan eller fika hos en kompis. Tyst och gratis.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Men alltså enkla saker som man gör med sitt barn mest för barnets skull?
Simhallen, biblioteket, lekplatsen osv. Vill han inte göra sånt?

Jag hade blivit skitsur om min sambo försökte tvinga mig att åka iväg på någon resa jag inte vill på. Och det har inget med egentid att göra utan att sånt måste man ju få bestämma själv.

Nu är bebisen så liten att han ännu inte har några krav på yttre stimulans, i framtiden lär ju sambon vilja åka iväg med honom till lekparker osv.
Det är lite det, jag vill inte tvinga honom till något utan bara få uttrycka vad jag behöver och se vad vi kan göra åt det utan att någon känner sig dålig.

Lösningen idag var att jag tog men lilleman i bilen och åkte in till stan. Han somnade i bilstolen och jag satt på en parkering och surfade på telefonen. Sen tog vi en promenad och sedan köpte jag lite fika och lyssnade på radio på vägen hem. 3 timmar utan att behöva ge så mycket och det var jätteskönt!

lil-sis: Fnissar lite... Svärmor är jättegullig men såå intensiv! Hon är igång från morgon till kväll och babblar som en galning så det brukar inte direkt vara avkopplande. Jag låg helt utslagen efter julafton då hon hade sovit över här.


escodobe: Det handlar inte om att curla honom, det handlar om respekt. Han har sitt bagage och sina "egenheter" precis som jag har. Han får tolerera mina bättre OCH sämre sidor och självklart vill jag acceptera hela honom som han är. Han jobbar med sig själv men just när jag säger orden att jag vill vara själv händer det något i honom som jag inte vill skratta åt eller håna honom för.
Därför ber jag er att hjälpa mig formulera mig och komma med förslag på hur jag vänligt kräver min egna tid utan att det blir fel.
Det är en stor omställning att få barn och jag tycker själv det kan vara lite övermäktigt att vara ensam med bebisen om jag har sovit dåligt och om lillen har en dålig dag. Jag förstår helt klart att det blir bökigt för honom att åka iväg med bebis eller att han känner sig övergiven om jag först råkar dra igång hans gamla hjärnspöken och sen lämnar honom med en gnällig bebis och drar iväg och slappar.
 
Senast ändrad:
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag vet inte om det finns något bättre sätt att uttrycka sig än vad du gör i ditt första inlägg, tycker du beskriver rätt bra där hur du känner utan att på något vis skuldbelägga din sambo eller få det till att bli hans fel.

Jag vet inte hur gammalt barnet är men i mitt fall har behovet av någon timme för mig själv då och då absolut inte ökat i takt med att barnet blivit äldre utan tvärtom. Med åldern sover de mindre på dagarna och blir mer aktiva och i behov av stimulans dvs man är på helspänn hela tiden. Just saying.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 507
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 440
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp