Att få egentid när man är sambo och mamma

Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Måste tillägga, att åka till stallet eller vara på stan med vänner är inte alls samma sak som att ha sitt egna helt tysta hem för sig själv, och en bok.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag var hemma på heltid i 10 år medan mina barn var små och dessutom jobbade maken periodvis mycket "borta" så att jag var helt själv hemma. Hur mycket jag än älskar mina barn så är det krävande att ha dem tätt inpå sig hela tiden.
Det jag gjorde under dessa år för att få vara egentid - och samtidigt ge barnen den viktiga pappatiden! - var:
- till vardags, gå ut och mocka i lugn och ro. Har hästarna hemma så det var bara jag i stallet.
- jobbade med hemförsäljning, så 1-2 tillfällen/vecka (kvällar eller helger) var jag iväg på visning och var "Anna" istället för "mamma".
- ungefär en gång/månad åkte jag iväg på något arrangemang, t.ex utställning med ponnyerna, ASVHs bruksprov, förhandsvisning av nästa säsongs kläder (de jag sålde, enligt ovan) etc.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Ja, själva ordet verkar väldigt laddat för honom. Speciellt eftersom han själv inte har behov av egentid hemma, han nöjer sig med att gå ut och skotta någon timme och sen vill han inte vara själv mer.

Jag har ibland åkt bort med lillen för att ge honom en helg hemma själv men han saknar oss mest hela tiden och vill att vi ska komma hem :p
Därför kanske det är svårt för honom att förstå.

Vi har tyvärr inga släktingar i närheten, annars skulle jag gärna lämna lillen där!
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Och ja, att åka iväg för egentid är inte alls samma sak som att få vara hemma ensam!
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Ja, själva ordet verkar väldigt laddat för honom. Speciellt eftersom han själv inte har behov av egentid hemma, han nöjer sig med att gå ut och skotta någon timme och sen vill han inte vara själv mer.
Fast han fick ju just sin egentid där. Han skottar, hinner tänka på saker och ting utan att bli avbruten etc. Var och en skapar sin egentid vart de kan få den. Han gör det uppenbarligen när han är ute och skottar eller någon annan liknande aktivitet (klippa gräs, måla, etc).

Sen spelar det ingen roll hur känslig han är eller hur mycket han saknar er när vi är borta. Poängen är att du måste se till så att du mår bra. Om inte du mår bra speglas ju det i både ert förhållande och i ditt förhållande till barnet. Säg som det är: "Nu tänker jag lägga mig i badet och läsa en bok och jag vill inte bli störd förrän jag kommer ut". Eller liknande kommentar.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jo jag menar bara att jag inte skulle räkna det som egentid hemma utan mer som egentid ute på gården medan man gör något speciellt. Det är toppen att han kan koppla av där ute med spaden men jag kan inte det!

Jag känner precis så att jag måste få mina timmar, hur mycket han än inte vill det så måste jag få det här behovet tillfredsställt för annars går jag under. Att dessutom behöva diskutera med honom varför varje gång gör att det blir något fult och dåligt och jag mår ju inte bättre av det precis.

Drömmen vore att min sambo skulle vilja hälsa på en kompis eller sin mamma och sova borta en natt så jag får sova i lugn och ro, äta frukost i sängen och bara slappa hemma!
Men eftersom han inte är så sugen skulle det räcka med att dom åker iväg en förmiddag så jag iaf skulle få tre timmar här hemma i min borg :)
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Drömmen vore att min sambo skulle vilja hälsa på en kompis eller sin mamma och sova borta en natt så jag får sova i lugn och ro, äta frukost i sängen och bara slappa hemma!
Men eftersom han inte är så sugen skulle det räcka med att dom åker iväg en förmiddag så jag iaf skulle få tre timmar här hemma i min borg :)
Men vad säger han när du säger detta till honom? Börjar han tjafsa emot och inte vilja åka?

Kan han liksom inte bara åka iväg för din skull utan att må dåligt över det själv? Ifall inte kan du ju lura iväg honom på någonting. Köp biljetter till någon mässa han vill gå på eller kanske någon konsert utanför staden där ni bor så det blir praktiskt bäst att sova borta. Och så frågar du vänner och bekanta som är kompetenta ifall de kan passa ditt barn samma natt så att du får sova.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag har ibland åkt bort med lillen för att ge honom en helg hemma själv men han saknar oss mest hela tiden och vill att vi ska komma hem
Därför kanske det är svårt för honom att förstå.

Vad synd, jag tror kanske att han är den som sticker ut lite inte du. Min man blir jätteglad om jag o A försvinner några timmar. Men han har ju hobbies, killen kanske behöver skaffa en hobby (spela dataspel, läsa eller snickra eller ngt).
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Drömmen vore att min sambo skulle vilja hälsa på en kompis eller sin mamma och sova borta en natt så jag får sova i lugn och ro, äta frukost i sängen och bara slappa hemma!
Men eftersom han inte är så sugen skulle det räcka med att dom åker iväg en förmiddag så jag iaf skulle få tre timmar här hemma i min borg

Hmm faktum är att din sambo nog behöver komma iväg lite själv med barnet oavsett. Han kanske tycker det är jobbigt och ansträngande att ha eget ansvar och det behöver man nog öva på. Barnet tyr ju sig lite olika också om båda är hemma eller inte, tex en person kanske har lite övertag eller är backup och det känns av. Och så kan det vara bra att i bagaget inför hans föräldraledighet (eller ni är kanske båda hemma?)

Är inte hans mamma jättepigg på att de kommer? Han kanske kan åka dit, umgås lite med mamma, lämna barnet några timmar och gå ut med några barndomskamrater och sedan sova över. (Den varianten har min man gjort, verkade väldigt trevligt för båda, speciellt när barnet är litet och man kanske vill ha en förälder med när det sover borta.) Dessutom så verkar små barn ha så osannolikt roligt och trevligt med äldre generationen som har lite mer fokus eftersom det är mer sällan de har ansvar.

Jag tycker inte att "låsa in sig i badkaret" duger, man är alltid på helspänn för folk som ropar och rycker i dörren och när som helst tar det slut, istället för att man har en utmätt tid. Dessutom gillar inte alla att bada. (Själv tycker jag inte sovmorgon heller är egentid, då sover man ju så då märker man inte så mycket av det. Jag rider min sovmorgon)

Om han inte ens kan tänka sig promenera till affären med barnet, handla och komma tillbaka själv (brukar ta en timma i alla fall), medan du låtsas diska, är det ju lite konstigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

kl

har en släkting som köpt en liten bostadsrätt. Där har hen egentid. för mig är det... stort att ta in.

Men jag är också en sådan person som behöver vara ifred och göra vadhelst som faller mig in. läsa, spela jättehög musik och skråla för allt jag är värd, slösurfa eller bara ligga i en skön säng och ta det LUGNT. Verkar jättejobbigt om det inte går att förklara. peka på att du inte på något sätt tröttnat på honom, men att du är en sådan person som behöver vara ensam en timme här och där för att ladda batterierna. Att du tycker jättemycket om att umgås med honom och barn, men att du gärna är hemma medan de... åker och handlar, åker till bibliotekets sagostund, åker till simhallen, lekland...
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Du skriver att han inte är sugen på att åka på aktiviteter ensam med barnet. Vet du varför?
Är det aktiviteterna i sig han inte är sugen på eller är det att vara ensam med barnet? Känner han sig kanske inte bekväm utan ditt stöd?

I så fall kanske ni kan lägga lite tid på att "träna". Tex att ni åker till badhuset tillsammans men att du håller dig i bakgrunden och finns som ett stöd vid behov. Uppmuntra honom att ta mer och mer eget ansvar för barnet.

Jag är också sån som har stort behov av egentid. Men det är egentligen inte ett behov av att få ha huset för mig själv (det är skönt ibland också såklart!) utan snarare ett behov av att få vara ifred och få göra precis vad jag vill.
För mig funkar det utmärkt att ligga i sovrummet och glo på serier även om min sambo är hemma. Det finns inget liknande som kan funka för dig?
Även om du hör de andra så kanske det inte besvärar om du vet att din sambo har koll på läget och inte kommer störa dig?

Jag tror inte min sambo hade blivit jätteglad om jag hade bett honom åka hemifrån bara för att jag vill vara själv. Men vi gör mycket aktiviteter var för sig iallafall så det löser sig alltid. Men mer som en kommentar om att det nog är bättre att skapa rutiner som möjliggör din egentid än att liksom beordra honom att åka hemifrån bara för att du vill det.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Har egentligen inget råd men ville bara säga att man behöver egentid! Både du och din sambo behöver det för att vara bra sambos och föräldrar :)

Jag är gift och vi har en dotter på drygt 1,5 år. Min egentid är stallet, hästarna och ridningen. Min mans egentid är att grejja med lite allt möjligt på gården, träna och köra/fixa med sin traktor. Det behövs!
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Svarar dig plus lite till alla andra.
Hans mamma ville jättegärna att han och lillen kom upp i slutet av månaden och stannade över helgen. Jag funderade först på att följa med men sen sa jag att han kanske kunde åka själv så fick jag vara hemma.

Han ville då ställa in eftersom den är 70 mil dit, han tycker det blir tungt att köra själv hela vägen och det förstår jag. Men ni kan ta flyg tyckte jag men då sa han att han ville ha bilen så han inte blir "fast" hemma hos sin mamma.
Han får komma iväg och dessutom ha sin mamma som hjälper till med bebisen så jag tyckte det lät bra men nu blev det ingen resa alls.


Vi har tyvärr väldigt lite folk runt oss som kan vara barnvakt här, det är i princip bara två stycken och den ena har fullt upp själv för det mesta och den andra bor en bit bort. Men visst, vi skulle kunna planera in en helg då det passa barnvakten och då sambon kan få åka på något roligt.
Och vi är på väg att flytta, närmare släkt och vänner. Det kommer bli lättare då men det är ju några månader bort.

Han är inte så äventyrssugen av sig utan trivs bäst med att vara hemma och fixa med huset, skruva i bilen eller köra lite skoter.
Det är inte hans grej att gå på stan, äta ute eller dra på konsert.
Han vill helst ha lugnt och vara bland så lite folk som möjligt, där är vi lite lika :p

Så han tycker det är jobbigt att åka bort och med bebisen blir det ännu mer krångligt tycker han.
Vi delar lika på allt med lillen, han är en fin pappa och tar varannan natt osv men att åka bort med honom tycker han blir ett sånt projekt och det lockar honom inte.

Men jag tänker lägga fram ett förslag idag. Vi bestämmer en helg, då får han ringa hit någon som hjälper till hemma om han vill och så tar jag in på ett billigt hotell med bok, dator och en pizza :d Har hittat ett hotell i närheten som vi faktiskt har råd med och då slipper jag "köra ut" honom.

Sen tror jag också att vi är så himla vana att umgås hela tiden så vi kanske har växt ihop lite? Vi har en gemensam hobby, vi har gemensamma vänner och på automatik drar vi iväg båda två på saker, förutom när jag åker till stan och fikar eller simhallen.
Han är ju min bästa vän men både han och jag behöver kanske lite mer "eget" i förhållandet?
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Men alltså enkla saker som man gör med sitt barn mest för barnets skull?
Simhallen, biblioteket, lekplatsen osv. Vill han inte göra sånt?

Är det inte enklare för er båda om ni kan få in tid i vardagen när ni turas om att göra saker på egen hand med barnet istället för att du ska köra iväg honom på långa resor eller andra aktiviteter han inte är sugen på?
Någon timma här och var istället för att ha ensamtid hela helger eller nätter.

Jag hade blivit skitsur om min sambo försökte tvinga mig att åka iväg på någon resa jag inte vill på. Och det har inget med egentid att göra utan att sånt måste man ju få bestämma själv.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Nu har jag kanske mindre bebis men jag har precis samma behov som du och under småbarnsåren går jag på knäna och mår skit. Jag tar min bebis nästa vecka och åker till Stockholm och bor på hotell. Inte samma avslappning som att gå hemma HELT själv och bara få vara men jag behöver också miljöombyte. Så bebis och jag sticker.

Jag har en sambo som inte heller gör nåt, åker iväg, hittar på saker osv så då gör jag det åt honom. I hans fall för att han är lat och bekväm och "inte orkar". Så då brukar jag säga åt honom att åka nånstans. Får till svar "vill du bli av med oss" med lite allvar och lite på skoj i rösten och ja, jag VILL ju bli av med dem. Inte lätt att sitta med nyfödd bebis i en cirkus med tokig busig 3-åring, två katter som klättrar på väggarna och en sambo som mitt i allt det försöker laga mat osv. Då är det skönt om de kan åka iväg ett par timmar så jag kan få andas, eller blunda efter en sömnlös natt...
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Och det handlar ju inte om en tripp till Österrike mot hans vilja, utan kanske att ta med dottern och storhandla och fika samtidigt som besök i lekpark. Eller ett besök hos hans föräldrar som tjatar varje gång vi ses att de är välkomna dit så jag får lite lugn och ro...
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Men man behöver vara ensam hemma ibland, slippa att gå eller åka iväg.

Och ja, att åka iväg för egentid är inte alls samma sak som att få vara hemma ensam!

Nej det är ju två HELT olika saker. Åka iväg, även om man är solo, tar på krafterna (för oss knasiga introverta).

Att vara ensam HEMMA, det är guld värt :love:

Jag älskar det och har gjort sedan jag var gammal nog att bli lämnad själv hemma även när jag bodde hos mamma och pappa.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Svarar dig plus lite till alla andra.
Hans mamma ville jättegärna att han och lillen kom upp i slutet av månaden och stannade över helgen. Jag funderade först på att följa med men sen sa jag att han kanske kunde åka själv så fick jag vara hemma.

Han ville då ställa in eftersom den är 70 mil dit, han tycker det blir tungt att köra själv hela vägen och det förstår jag. Men ni kan ta flyg tyckte jag men då sa han att han ville ha bilen så han inte blir "fast" hemma hos sin mamma.
Han får komma iväg och dessutom ha sin mamma som hjälper till med bebisen så jag tyckte det lät bra men nu blev det ingen resa alls.

Men vore det inte en bra idé om hela familjen åker och hälsar på svärmor?
Jag tänker att borde du inte kunna få lite egentid där?
Lite miljöombyte, bra för lillen att få träffa farmor och även din sambo skulle väl kanske uppskatta att träffa mamma?
Då är dem ju två som borde kunna ta hand om lillparveln så du kan få vila lite?

Visserligen inte hemma, men kanske en kompromiss?
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Han är inte så äventyrssugen av sig utan trivs bäst med att vara hemma och fixa med huset, skruva i bilen eller köra lite skoter.

Gillar kanske barn att åka skoter, eller är det kanske för kallt? Garaget är säkert en mysig plats för barn i alla fall.

Joo, jag skulle också tyckt det var jobbigt att köra 70 mil med barn, ensam i bilen. Flyg är kanske lite meckigt. Men tåg är jättebra med barn! (mitt barn i alla fall) helt perfekt.

Ta bilen och handla mat?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 507
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 440
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp