Att få egentid när man är sambo och mamma

Passion

Trådstartare
Jag behöver få vara ensam då och då, ibland känns det som att jag är jagad hemma och inte har någonstans att fly!
Jag och sambon har båda varit hemma på heltid i snart ett år och vi har nu en liten bebis också. Jag älskar båda två men jag orkar inte vara närvarande dygnet runt.
Det vore så skönt att få ligga och läsa utan att höra skrik eller att sambon kommer in och frågar vart napparna tagit vägen, att få sitta vid datorn och släcka ner och bara andas i tystnaden med en kopp te.
När jag var singel brukade jag stänga in mig ett tag på söndagen och släcka ner, stänga av mobilen och bara vara för att orka med hela veckan.

Jag har ett stort behov av att få ladda, i tystnad och utan massa intryck, för att orka vara en bra partner och mamma. Vissa dagar är det så proppfullt i min hjärna av allt att jag inte har några ord, jag orkar inte prata. Orkar inte leka. Orkar inte ge feedback på det sambon är mitt uppe i.
Min energi börjar vara slutkörd och jag har ibland funderat på att separera bara för att ha mitt eget ställe varannan vecka... :(

Visst borde jag har tänkt på det innan jag skaffade sambo och barn men jag kan ju inte vara singel och barnlös hela livet bara för att jag vill ha huset för mig själv några timmar ibland...

När jag tar upp det med sambon blir han ofta ledsen, han känner det som att jag kör ut honom och inte vill vara med honom.
Det måste ju vara jobbigt för honom, jag försöker förklara men han blir lite sårad varje gång jag tar upp detta.

Jag skulle såklart kunna åka iväg men jag vet inte var. Jag kan gå på stan ett tag eller fika hos en kompis men då blir det ju prat och intryck och jag blir bara mer slut efteråt.
Hade vi haft bättre ekonomi hade jag tagit in på hotell någon gång ibland.

Är det någon som känner igen sig? Kan någon hjälpa mig med hur jag ska lägga upp det för sambon så att det inte blir jobbigt för honom?
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Din sambo behöver ta tag i sina egna issues om han känner så starkt över att du ska få ha egentid.
Jag skulle rekommendera att ni bestämmer en dag var per vecka där ni själv bestämmer över er tid. Om sambon din vill umgås med dig och ert barn så är det hans val. Om du vill vara helt ifred för att vila hjärnan är det ditt beslut.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag kan varmt rekommendera skogen. Gratis och tyst.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jo du har rätt att han har issues. Han har sina jobbiga saker i bagaget och att bli lämnad och övergiven är en stor rädsla för honom som säkert kickar igång när jag tar upp det här.
Han har sagt någon gång att "så säger flickvänner när dom vill göra slut, det börjar med egentid och sedan vill dom ha en paus". Som att jag skulle komma på att jag inte älskar honom om vi är ifrån varandra.
Han jobbar med sig själv mycket men just det här problemet är väl inget han jobbar aktivt med just nu.


Svea: Ja skogen är underbar! Jag ska köpa mig ett par längdskidor för att kunna dra ut själv ibland och bara glida fram i lugnet.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Småbarn kan man ju inte alltid komma undan från.

Men när det gäller din sambo, så undrar jag om du på något vis är mer "givande" i er relation än vad han är? Om du i någon mening av ordet tar hand om honom eller stöttar honom hela tiden, och gör det mycket mer än vad han gör med dig, så förvånar det inte mig att du vill vara ifred ibland.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Säg till honom för att du ska kunna orka med dig själv och orka älska honom och erat barn så måste du får tid för dig själv för att orka med livet som människa. Har inget med honom att göra utan har bara med dig själv att göra.
Och att du kommer kunna älska honom ännu mera sen när du fått din lilla egentid.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Vi hade schemalagd sovmorgon. Lördagar gick jag ut med barnet, han söndagar. Var ute typ till lunch.
Det gav de där välbehövliga timmarna hemma själv, som var svåra annars.
Utan egentid skulle jag krevera, jag måste ha tid bara för mig själv. Nu går barnet på dagis, och då passar jag på att jobba hemma då och då, hur skönt som helst.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Kan du inte ha egentid hemma?

Har ni ingen liten vrå (tex gästrum eller gillestuga) som du kan göra till din egen när du behöver få en paus?
Å när du är där får inte sambon och barnet störa?
Då är du ju hemma men ensam.

Tycker såklart att både du och din sambo behöver lite egentid, din sambo måste ju jobba med sig själv helt klart.
Kanske rent av ta hjälp av proffs?

Jag skulle dö utan min egentid, jag är helt klart också introvert och får energi av att vara ensam. Att umgås ens med dem jag älskar och tycker om tar energi från mig.
Jag har tur att sambon min är likadan.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Kan han inte ta med sig bebbe till badhuset eller någon annan aktivitet då och då? Då får de lite egentid och du också. Samma gör du, tar med dig bebbe på aktivitet så sambo får egentid hemma.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Tack för alla svar!

Jo jag tror han skulle behöva komma ut lite på egna ben så det vore ju bra om dom får ha roligt tillsammans medan mamma vilar upp sig. Badhuset är bra, vet att vissa bibliotek har bokstunder, öppna förskolan finns ju. Jag försöker ge honom en liten knuff ibland men han är inte så jättepeppad på att åka iväg själv.

Petruska: Jag tycker nog inte att jag är mer givande men det ska jag tänka på. Det kanske ligger något i det.

Sweep: Precis, jag måste nog vara väldigt tydlig med att det inte handlar om honom utan mig.

Hyacinth: Åh jag längtar faktiskt till det blir dags för dagis! Ingen dum ide alls att ha en avtalad dag för båda.

pulkaskurk: Tyvärr har vi ingen sån möjlighet men i framtida hus vore det otroligt skönt med en liten friggebod eller något!
Vi har ett ganska litet hus nu och bara dörr in till sovrummet men man hör ändå allt genom väggen. Hade vi haft badkar hade jag gärna stängt in mig där!
Det är inte helt lätt att bli en familj, ibland har jag frågat om vi skulle kunna ta hjälp utanför bara för att få bolla med någon annan men det brukar bli jobbiga känslor hos honom när jag tar upp det förslaget också.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Förstår precis det du beskriver men har inga andra råd att ge än att stå på dej och få din sambo att förstå att du blir en bättre sambo och mamma om man får sortera tankarna med endast sej själv som sällskap!;)

Jag har precis haft en riktig egohelg. :)

Barnen åkte iväg på övernattningar hos kompisar och maken blåste iväg på fest med en kompis, 30 mil bort. ;)

Så jag donade i stallet, badade och fixade naglarna.
Hade möjlighet till sen sovmorgon idag men klev upp vid åtta, gjorde stallet och red ut ett par timmar så när barnen hämtats och maken kommit hem så är allt som vanligt med den stora skillnaden att jag är en bättre mamma och fru!:)
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Kan varmt rekommendera biblioteket, simhallen (kolla upp om de har några vuxentimmar i veckan om du vill ha det lite lugnare ibland finns det) eller att gå på bio själv. När barnen var små hade vi varsin kväll i veckan när vi gjorde något var och en på sitt håll. Det var helt underbart, sen var det ju inte hugget i sten om nån blev sjuk eller om det var något som hände så var vi ju flexibla. Men var helt underbart att komma iväg och få en egen vuxenkväll emellanåt! Och ibland åkte den andra iväg med barnen några timmar så vi fick lite egentid hemma.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag tycker du låter helt normal, både jag och min sambo har samma behov som du av att vara hemma själv eller med sovande barn och vi är också noga med att ge varandra egentid även om det är lite svårare nu när vi har två barn och det är vinter.

Jag tycker det dock är något som kan fixas rätt enkelt. Gör ni aldrig saker på egen hand med barnet?hos oss brukar en av oss ta det stora barnet och t ex hälsa på någon kompis, gå ut med vagnen när det är sovdags, åka och bada, gå till biblioteket/lekplatsen/tvättstugan osv. Så kan den andra handla, städa, läsa, kolla på OS eller vad man nu känner för. Eller åka iväg och träffa någon kompis på stan.

Har aldrig förstått mig på dem som gör allting tillsammans, man delar väl på sig så det kan bli mer effektivt.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Kanske dags att du börjar jobba helt enkelt.

Jag kan på sätt och vis förstå din killes synvinkel, det blir rätt märkligt om han ska behöva lämna hemmet för att du ska få egentid, det är väl i så fall mer logiskt att du gör nåt annat. Kör en tur med bilen om du vill ha en stund för dig själv? Gå en promenad i skogen? Sätt dig på ett bibliotek och surfa? Och om du vill sitta hemma så skaffa öronproppar eller ha på hörlurar. Om han inte direkt är emot att du ska ha egentid och det är det ni ska diskutera så är det enklaste att du inte snackar så mycket om saken utan bara kör på och testar dig fram vad som passar dig.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag förstår hur du menar. Jag har själv njutit av en barnfri helg. Det ÄR skönt att ha det helt tyst i huset och bara ligga på soffan när jag känner för det. Jag älskar inte mina barn mindre för att jag vill vara barnledig ibland för att ladda batterierna.

Min egentid var även viktig i ett förhållande. Väldigt viktig. Jag kan umgås med någon ganska intensivt, men jag måste få vara ensam också in emellan för att orka med. Det är verkligen skönt att bara vara ibland!

Kan din sambo inte åka med barnet till någon släkting eller göra barnvänliga saker (öppen förskola, sagostund osv) medan du får ett par timmar för dig själv?
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag tycker inte att det är det minsta märkligt! Det är väl jätteskönt att ibland bara vara hemma i lugn och ro och kunna göra exakt vad man vill utan en tanke på någon annan. Att veta att ingen kommer och vill byta kanal på tv-n eller kommer och frågar var napparna är när man sitter och läser.

Egentid borta är väl också bra men det är något annat.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag tycker inte att det är det minsta märkligt! Det är väl jätteskönt att ibland bara vara hemma i lugn och ro och kunna göra exakt vad man vill utan en tanke på någon annan. Att veta att ingen kommer och vill byta kanal på tv-n eller kommer och frågar var napparna är när man sitter och läser.

Egentid borta är väl också bra men det är något annat.
Håller med!

Egentid borta blir inte alltid på samma vis, där träffar man ju ofta andra människor och måste prata och vara närvarande i alla fall. Så jag röstar på att den som vill ha egentid är den som får vara hemma några timmar och så skiftar man ju :)
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag förstår dig verkligen. Även fast man skaffat barn behöver man en stund egentid lite då och då. Dock har jag inte ditt problem med en sambo som känner sig övergiven när jag ber om lite egentid.

För att få vara lite själv har jag gjort så att jag kört ut dom från sovrummet när bebisen vaknat tidigt och jag känt att jag behöver lite mer sömn. Ibland har jag föreslagit att sambon ska ta med sig vårat barn och hälsa på hans pappa och själv stannat hemma. Men oftast blir min egentid ute i stallet för dit vill han ändå inte följa med.

Jag har hela tiden försökt vara tydlig med att jag behöver lite tid för mig själv men ibland lagt över det på honom och sagt att jag tycker att han och vårat barn behöver lite tid utan mig. Sen blir det lite skillnad för oss eftersom min sambo reser mycket i jobbet och är borta på jobb längre perioder. Men jag tror det är viktigt att man förklarar att det inte handlar om att man kommer lämna honom bara för att man vill vara lite för sig själv ibland för att ladda batterierna så att man kan vara en bättre mamma och sambo.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Jag har ganska mycket egentid och hade även när ungarna var små. Men jag har alltid brist på egentid hemma hos mig, i min egen borg. Det är inte alls samma sak att vara borta och ha egentid.
 
Sv: Att få egentid när man är sambo och mamma

Känner igen mig men vet inte vad du kan göra om du har en lättsårad sambo.

Jag är jättenöjd om barnet är hos farmor och mannen är ute med vänner någon kväll (händer lite för sällan :D). (Han är också lite lättsårad om man ser alltför nöjd ut, så om det redan är planerat behöver man ju inte hurra i alla fall.)

Att hitta på en aktivitet för dem båda och säga stick och försvinn (eller någonting lite mer passande) fungerar ju tydligen tyvärr inte. (Det gjorde jag faktiskt när barnet var bebis, eller snarare, det behövdes inte ens. Mannen insåg då att det var fantastiskt om de åkte och handlade och jag insåg att mannen blev jätteglad om jag o babyn hängde med min mamma en dag.)

Det enda jag kan rekommendera ÄR nog att låna ut barnet till en släkting och mannen till hans vänner. Men det rekommenderar jag starkt :D! (Antar att de flesta inte vill låna ut barnet över natten innan det är året, men en lördageftermiddag kanske? Det behöver säkert bonda med släkten inför framtiden. Det är underbart med släktkontakt och de har som roligast när de är små tror jag.)

Alternativet är ju att ta barnet hem till sin mamma och låta honom få en eftermiddag själv och inse hur fantastiskt det är och sedan puffa honom till att göra någonting liknande.

Det kan vara dålig pedagogik att kalla det för "egentid" (laddat uttryck) och avtala hur mycket du behöver (ger oro och panik), kan du inte kalla det för -kan ni sticka ut i skogen en eftermiddag, jag behöver vila! Så gör jag likadant i morgon, så får du vila. och så säga det då och då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 507
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 440
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp