Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet
när vi nu pratar om det där med utställningshästar och hållbarhet, så berättade en av lärarna på min hovslagarutbildning att amerikanarna bara skrattar åt europeer, som köper utställningsvinnande quarterhästar för att ha som ridhästar. De vet nämligen redan från början att de inte kommer hålla för ridning... Det är två skilda inriktningar på quarteravel - användbarhet eller skönhet.
Sen kan man ju fråga sig vari skönheten ligger i en sån här??:
(kolla storleken på hovarna i förhållande till kroppsvikten)
Ehum... nja....
För det första finns det väldigt FÅ rena halterhästar i Europa. Och nej, amerikanarna skrattar inte åt oss korkade europeer, särskilt inte som deras marknad fullständigt har brakat ihop och de väldigt gärna vill sälja sina hästar till Europa. De är minst sagt rädda om denna marknad. Möjligen såg det ut som du beskriver för 20 år sedan, men inte ens då kom det hit några halterhästar utan det var fula ranchhästar som såldes hit.
Vi är inte helt korkade här i Europa...
Det finns lika mycket kunskap här och många som tar hem riktigt bra hästar från USA. Utbytet med USA är stort, och många av de bästa hästarna och hingstarna säljs hitåt numera. Tränarna och uppfödarna har hittat en bra marknad som dom numera är mycket rädda om!
Dessa haltermonster kommer inte hit. I USA skiljer man på utställnings och ridhästar, men här i Europa är det vanligaste att man har en allroundhäst som visas i halter och sedan rids i flera olika klasser - det finns ingen marknad för hästar som ser ut som den på din bild.
Däremot, en del av halterblodslinjerna är mycket framgångsrika i ridaveln. En halterhäst av den där modellen är uppfödd, fodrad och tränad på ett mycket specifikt sätt.
Jag har ett USA-fött blodslinjemässigt rent haltersto i avel.
Mer halter blir det inte än så i blodslinjerna.
Hon är använd efter en framgångsrik tävlingskarriär (EM champion bland annat) enbart i ridhästavel och ALLA hennes avkommor är framgångsrika och meriterade, flera på EM nivå. I ridklasser. Hennes avkommor finns i Sverige, Tyskland, Österrike, Norge, alla är rena ridhästar.
Jag känner mig inte ett dugg lurad faktiskt.
Det blir inte mer utställning än såhär blodslinjemässigt. Däremot är detta sto fodrat, uppfött och tränat från början som en normal häst.
För övrigt undrar jag om din bild inte är photoshoppad. Visst finns det såna där hästar men den där hade ALDRIG vunnit en halterklass idag i USA.....