Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Är inte de hoppande bananerna under inlägget om att vissa travare och islänningar kan se för jävliga ut och ändå hålla enligt det inlägget. Det blev väldigt uppenbart att TS bara var ute efter någon form av bevis på att det inte alls var någon risk för sämre hållbarhet på hennes häst för att den fått en dålig benbedömning, på det inlägget behövdes det plötsligt ingen forskningskälla för att tro på........

Till TS det kommer alltid att finnas hästar att hitta med rent ut sagt förjävlig benställning som håller ändå, MEN det är inte pga sin benställning de håller utan TROTS sin benställning håller de. Men på varje häst som håller med sådan benställning så går det ett stort antal som inte gör det. På en korrekt benställning finns naturligtvis även där flera som inte håller MEN det finns inte alls lika många som inte håller pga benen.

Jag har ett exemplar i stallet som du hade gett många hoppande bananer till, är den mest parallellförskjutna häst jag sett finns inte ett rätt med den linjen. TROTS detta är han idag 21 år gammal pensionär som tävlat svår hoppning utan en enda sjukdag pga sina ben i sitt liv som aktiv hade han kompensationsöverben som hette duga nästan längst hela skenan och kunde pga det inte ens ha skydd på sig för de skavde, så han har stuckit ut ur mängden genom att tävla barbent hela sitt tävlingsliv. Genomböjd många gånger genom åren aldrig ens tillstymelse till markering ett enda steg utan fräsch som en 2 åring i sina framben. Idag som pensionär har vi iofs problem för utan belastning så har nu kompensatonsöverbenen helt försvunnit och han är sned något så in i helsike i benen eftersom han nu snedbelastar sig såpass att han inverterar hovväggarna på ena sidan av hovarna om han går barfota och fått återgå till skor trots superhovar.
Så vist finns det skräckexemplar som håller kroppen är finurlig med att kompensera om den bara är stark nog för det.

Intressant att du drar egna slutsatser av vad jag har för avsikter med min frågeställning. Frågan har ingenting med mina egna hästar att göra. Jag läste denna artikeln: http://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/exterioren-paverkar-bade-ridbarhet-och-hallbarhet.htm Där står det skrivet att det finns forskning som påvisar att exteriören påverkar hållbarheten. Jag blev nyfiken och kontaktade Hippson och frågade om de kunde hänvisa till forskningen. Det kunde de inte. Därför väcktes mitt intresse för frågan. Och nej, jag tror inte att exteriören har betydelse för hållbarheten, men däremot anatomin. Jag tror faktiskt inte att det var exteriörbedömningar som var avgörande om hurvida ett arabiskt fullblod skulle användas i avel för 3000 år sedan. Det var nog snarare uthållighet, styrka och hållbarhet som var några av de kriterierna som skulle uppfyllas för avelsduglighet.

Till TS det kommer alltid att finnas hästar att hitta med rent ut sagt förjävlig benställning som håller ändå, MEN det är inte pga sin benställning de håller utan TROTS sin benställning håller de. Men på varje häst som håller med sådan benställning så går det ett stort antal som inte gör det. På en korrekt benställning finns naturligtvis även där flera som inte håller MEN det finns inte alls lika många som inte håller pga benen.

Det är en egen dragen slutsats antar jag, eller har du belägg för det?

"Du tror alltså att en sabelbent häst får senskada pga att just den sabelbenta hästen har sämre kvalitet på senan, inte att senskadan kommer av att det blir större påfrestning på senan när de är sabelbenta?"

Svar: Jag tror att det är individuella anledningar till varför sabelbenta hästar får senskador. Det går inte att dra en generell slutsats.

Du vet alltså att de hästarna du refererar till har slagits ut pga benens exteriöra avvikelser?

Fast mycket handlar ju om trender och tillfälliga ideal. Det är ju bara att studera vad som har hänt med såväl islänningar som halvblod senaste 20 åren.

Sen nämndes travhästars benställning vilken många gånger inte är så vacker men att de håller ändå för hård träning. Islänningar är ju inte heller jättevackra i benstället många gånger men det är ju inte överrepresenterade för hälta enl försäkringsbolagens statistik.
den stora skillnaden mellan travhästar och ridhästar är att travarna inte har någon försäkring som bekostar behandling av dem och de kan inte heller dömas ut pga att de inte längre kan tävla.
Därför ser man till att hålla dem friska, med eller utan behandlingar. Och de som inte håller för träningen åker ofta direkt till slakt.
Att påstå att travhästar generellt håller för hård träning är nog att överdriva en smula.

Av en tillfällighet pratade jag med en kvinna idag som håller på att skriva en avhandling i ämnet. Analyserna är inte klara så det är för tidigt att dra några slutsatser men hon berättade att hon såg ett samband mellan exteriör, hållbarhet och hälsa. Ska bli intressant att läsa hennes arbete när det är klart :)

Jag tror faktiskt inte att det var exteriörbedömningar som var avgörande om hurvida ett arabiskt fullblod skulle användas i avel för 3000 år sedan. Det var nog snarare uthållighet, styrka och hållbarhet som var några av de kriterierna som skulle uppfyllas för avelsduglighet.
det är möjligt att du har rätt där
men det är väl också högst troligt att de hästarna som hade de egenskapoer du nämner också hade en viss exteriör, även om den kanske inte beaktades.

det är möjligt att du har rätt där
men det är väl också högst troligt att de hästarna som hade de egenskapoer du nämner också hade en viss exteriör, även om den kanske inte beaktades.

+ att det kan ju ha varit såhär att man för 3000 år sedan la ihop 1 och 1 när hästen höll, man kanske valde att kika på hur hästarna som höll såg ut och avlade vidare på de som var likvärdiga. Tror ju knappast att man valde att avla på de som var tvärtemot "de hållbara".

...och för 3000 år sedan känns det rätt troligt att man inte noterade/brydde sej om hästen var fräsch på samma sätt som man gör idag...

Du tror alltså på fullaste allvar inte att exteriöra avvikelser på benaxlarna påverkar hästen alls ? Har du någonsin sett en röntgenbild på en häst med en gravare avvikelse ? Vad tror du själv händer om inte belastningen tas upp korrekt rakt genom lederna där den skall tas upp, jo hästen snedbelastar sig och vad händer när en del av leden som inte är menat för det och därmed inte har något stöd genom ligament och senor för att ta emot denna belastning får göra det jo leden slits ut på mkt kort tid. Det är liksom inte så att senor och stödligament flyttar på sig för att benaxlen är sned så att belastningen hamnar på fel ställe utan istället blir det så att dessa också antingen övertänjs eller inte tänjs alls och då tappar även de i funktion. Så det blir en ond spiral av en felaktig benställning. Många av de felaktiga benställningarna förstärks dessutom med stigande ålder och anledningen till det är just att senor och ligament förstörs mer och mer av den felaktiga belastningen.
Om vi tex tar veka kotor som exempel så påverkar det hållbarheten väldigt mkt speciellt om det sitter bak där vi vill att hästen skall bära mest tyngd i arbetet, varför påverkar de hållbarheten så mkt jo för att varje steg hästen tar så blir det en övertänjning av senor och ligament eftersom inte kotan stoppar innan och för varje år som går så blir senan mer och mer uttöjd och hästen blir mer och mer vek i kotorna.

Du har nog missat något när du tror att man inte ser hästens anatomi från utsidan och att det vävs in i exteriören. Och en negativ exteriör tex vad gäller ben bedöms just utifrån hur detta belastar anatomin och hur hållbart det resultatet är. Allt i stort sett som bedöms i exteriörväg är pga hållbarheten och att hästen på ett enkelt sätt skall kunna utföra sitt arbete utan onödigt slitage på hästen. En korrekt ansatt hals tex gör att hästen är bättre i balans, en lågt ansatt gör att frambenen överbelastas i onödan, en välliggande bog skapar också balans och ger rörelsefrihet i frambenen, en stupande bog gör hästen kort i frambensrörelsen och den har frambenen mer under sig vilket då ökar belastningen på frambenen, rätt djup i bålen så att lungor och hjärta får plats men inte onödigt djup för då blir de framtunga och återigen överbelastas frambenen. Inte för kort rygg för då ökar risken för problem med att det inte finns plats mellan tornutskotten, inte för lång för då ökar risken att de istället blir veka i ryggen och inte orkar bära uppsig, korset skall ha rätt vinklar för att de skall ha lätt att få bakbenen under sig för att bära upp vikten ordentligt. Och sen då alla benställningar och avvikande rörelser i benen i allra högsta grad bedömda utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Så hur man överhuvudtaget ens skulle få för sig att inte exteriören hänger ihop med hållbarheten är för mig en fullkomlig gåta.

.

Så hur man överhuvudtaget ens skulle få för sig att inte exteriören hänger ihop med hållbarheten är för mig en fullkomlig gåta.

Ja. Jag är uppriktigt förvånad över att nån ens ifrågasätter detta.

Det finns ju massa exteriöra saker som gör att vissa hästar får problem. En del kan vara lite överkurs för "vanligt" folk.

Men att räkna ut att en rak benaxel är hållbarare än en som ser ut som ett z trodde jag det räckte med lite fysik i högstadiet för att förstå.

kl

Naffa håller just på att lära sig att fölkorrigering är helt onödigt...:grin:

AM

...och att det bara är en slump att gravt kobenta människor saknas i OS....

Men, är det inte anatomin det är fel på då?...Eller kanske de hade kunnat vara med i OS om de hade haft en bättre anatomi? :angel:

Senast ändrad:

kl

Naffa håller just på att lära sig att fölkorrigering är helt onödigt...:grin:

AM

Ja tänk så mkt tid och pengar ni slängt ut helt i onödan, ni har ju dessutom travare så helt onödigt det spelar ju ingen roll alls hur de ser ut i benen de håller ändå ser du ju några svar upp.

Fast mycket handlar ju om trender och tillfälliga ideal. Det är ju bara att studera vad som har hänt med såväl islänningar som halvblod senaste 20 åren.

Sen nämndes travhästars benställning vilken många gånger inte är så vacker men att de håller ändå för hård träning. Islänningar är ju inte heller jättevackra i benstället många gånger men det är ju inte överrepresenterade för hälta enl försäkringsbolagens statistik.

Fast baseras inte dessa trender väldigt mycket på att vårt användningssätt av hästen förändras?

Och tittar du på travhästen så har du ofta en kortare tävlingskarriär, skulle bara tro att det är en mindre det av hästarna som håller för tävling långt upp i åldern?

Islänningens krav på mindre korrekt benställning kan kanske ha med den mindre storleken att göra? Mindre vikt innebär ju mindre belastning, den effekten ser du ju även på ponny vs swb ponnyerna har inte samma krav på varken korrektheten i exteriör eller träningsbiten för att hålla långt upp i åldern.

/Camilla

Och nej, jag tror inte att exteriören har betydelse för hållbarheten, men däremot anatomin.

Men exteriören är ju de delar av anatomin som du kan se från utsidan?
Så är det då bara visa delar av anatomin som har betydelse för hållbarheten, dvs inte de delar som syns från utsidan?

Och vart har du forskningskällorna som styrker din tes?
Tänkte du borde ha gott om bra sådana då du utan tvekan förkastar det mesta som övriga skrivit i den här tråden?

/Camilla

"Du tror alltså att en sabelbent häst får senskada pga att just den sabelbenta hästen har sämre kvalitet på senan, inte att senskadan kommer av att det blir större påfrestning på senan när de är sabelbenta?"

Svar: Jag tror att det är individuella anledningar till varför sabelbenta hästar får senskador. Det går inte att dra en generell slutsats.

Men frågan är ju inte heller vad för skador du får på en sabelbent häst eller varför, utan att det utan tvekan finns fler sabelbenta hästar som inte kan klassas som hållbara då dom måste avsluta sin karriär pga att dom inte håller.
Helt enkelt att du har en klar och tydlig korrelation mellan sabelbenthet och bristande brukbarhet.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 729
Senast: tara
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka