Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet

Tror nog primärkällorna faktiskt är veterinärerna. Lars tex forskar ju på SLU du får nog vända dig dit.

Primärkällor är ju forskningsresultat som gjorts och den forskning som finns ska finnas att söka fram på de databaser som jag har sökt i. Jag ska ta kontakt med SLU och se vad de säger.

Primärkällor är ju forskningsresultat som gjorts och den forskning som finns ska finnas att söka fram på de databaser som jag har sökt i. Jag ska ta kontakt med SLU och se vad de säger.

Jag hittade inga publikationer på SLU heller.

Jag vill läsa forskning. :-)

Det slutar väl inte vara forskning bara för att det är sammanställt i bokform? Nu var det iofs. väldigt länge sen jag läste boken själv (det har väl tom. kommit en ny version sen dess) så jag minns inte hur det var med källförteckning, det enda jag minns tydligt var att den innehöll en massa statistik på hur travare med olika benställning tenderade att stryka/slå sig olika, men om du inte gjort det redan tycker jag det kan vara värt att kolla upp.

Här är en helt fantastisk film som ger svar på en del av dina frågor :)

Vad baserar du det påståendet på?

Ren fakta, få ryttare har den känslan att de kan rida hästar av alla olika typer och temperament och få dem o hålla på en hög nivå i många år. De flesta av oss hobbyryttare rider sönder våra hästar. Tråkigt men sant.

Det slutar väl inte vara forskning bara för att det är sammanställt i bokform? Nu var det iofs. väldigt länge sen jag läste boken själv (det har väl tom. kommit en ny version sen dess) så jag minns inte hur det var med källförteckning, det enda jag minns tydligt var att den innehöll en massa statistik på hur travare med olika benställning tenderade att stryka/slå sig olika, men om du inte gjort det redan tycker jag det kan vara värt att kolla upp.

Jag vill ha hänvisningar till forskningsrapporter - inte facklitteratur.

Ren fakta, få ryttare har den känslan att de kan rida hästar av alla olika typer och temperament och få dem o hålla på en hög nivå i många år. De flesta av oss hobbyryttare rider sönder våra hästar. Tråkigt men sant.

Fast jag eftersöker fakta i form av forskning - inte antaganden.

Här är en helt fantastisk film som ger svar på en del av dina frågor :)

Jag ska ta mig tid i em och kika igenom hela filmen, men min spontana reflektion är att när man avlar på hästar som bevisar prestation och/eller hållbarhet genom prövning så får man ett helt annat resultat än när man avlar på hästar som kan antas ha en hög hållbarhet och/eller prestationsförmåga, dvs studera utsidan via exteriören. Anatomi och exteriör är ju två olika begrepp.

Senast ändrad:

Håller med dig om det faktum, baserat på erfarenhet.

TS: Märkligt att det verkar så svårt att hitta vetenskapliga artiklar, hoppas du får tag i det snart!
Håller sj på en del med vetenskapliga artiklar i samband med min sjuksköterskeutbildn i Lund (vetenskap o forskning hög prio där), så förstår din vilja att få tag i korrekt utförd o dokumenterad forskning

Senast ändrad:

Håller med dig om det faktum, baserat på erfarenhet.

TS: Märkligt att det verkar så svårt att hitta vetenskapliga artiklar, hoppas du får tag i det snart!
Håller sj på en del med vetenskapliga artiklar i samband med min sjuksköterskeutbildn i Lund (vetenskap o forskning hög prio där), så förstår din vilja att få tag i korrekt utförd o dokumenterad forskning

Tack så mycket! :)

Fast det står i artikeln att Lars har forskat en del på exteriör och hållbarhet så någonstans måste ju den sammanställningen finnas.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/hallbarhet-och-prestation-del-1-hastens.htm

Lars Roepstorff forskar på SLU och är säkert känd för många hästmänniskor för sin forskning om hästryggar tillsammans med Chris Johnston. Han har även forskat mycket på hästens hållbarhet och prestation och menar alltså att det visst går att träna för båda delarna. Framför allt menar Lars Roepstorff att det handlar om att ha kunskaper om hästens biomekanik och vad träning gör med olika delar av hästen

Jag kommer att fortsätta leta efter forskning. Om någon annan hittar referenser så meddela mig gärna. Jag har läst på flertalet ställen att det finns forskning, men det finns inga källhänvisningar.

att hållbarhet, användbarhet och exteriör hänger ihop är nog något man "har vetat" sedan väldigt många årtionden. Jag vet inte vilken forskning som finns om detta, men skulle tro att det finns en hel del som är av äldre datum, som inte är publicerat på nätet.
Varför inte kontakta Roepstorff som nämndes ovan? Han är trevlig att prata med och har varit inblandad i många olika forskningsprojekt på hästsidan. (jag var själv ytligt involverad i ett av dem då jag gjorde min hovslagarpraktik på Ultuna, för ett femtontal år sedan)

Jag kommer att fortsätta leta efter forskning. Om någon annan hittar referenser så meddela mig gärna. Jag har läst på flertalet ställen att det finns forskning, men det finns inga källhänvisningar.

Min gissning är att anledningen att du inte hittar forskningen är att du letar på fel ställe. Nästan all forskning värd namnet idag publiceras i vetenskapliga tidskrifter, och man måste vara prenumerant för att komma åt dem på nätet. Testa att gå till ett universitetsbibliotek och kolla i deras artikeldatabaser, så hittar du säkert en hel del. Har du lånekort på ett universitetsbibliotek kan du förmodligen logga in via nätet.

Kan också vara så att hon använder fel sökord, jag provade att googla på equine research och fick väldigt många träffar som jag inte tittade igenom så noga. Men det mesta publiceras ju på engelska idag var min poäng.

att hållbarhet, användbarhet och exteriör hänger ihop är nog något man "har vetat" sedan väldigt många årtionden. Jag vet inte vilken forskning som finns om detta, men skulle tro att det finns en hel del som är av äldre datum, som inte är publicerat på nätet.
Varför inte kontakta Roepstorff som nämndes ovan? Han är trevlig att prata med och har varit inblandad i många olika forskningsprojekt på hästsidan. (jag var själv ytligt involverad i ett av dem då jag gjorde min hovslagarpraktik på Ultuna, för ett femtontal år sedan)

Tack för tipset.

Min gissning är att anledningen att du inte hittar forskningen är att du letar på fel ställe. Nästan all forskning värd namnet idag publiceras i vetenskapliga tidskrifter, och man måste vara prenumerant för att komma åt dem på nätet. Testa att gå till ett universitetsbibliotek och kolla i deras artikeldatabaser, så hittar du säkert en hel del. Har du lånekort på ett universitetsbibliotek kan du förmodligen logga in via nätet.

Jag har tillgång till ett universitetsbibliotek och det är bl.a. där jag har gjort sökningar. Jag tycker ofta att många skribenter/intervjuade personer använder uttrycket "forskning bevisar att" utan att de har någon forskning att hänvisa till och det tycker jag är minst sagt dåligt. Jag har kontaktat en person som har använt sig av det uttrycket men dessvärre inte fått något svar. För mig är det en liten indikation på att personen kanske inte har någonstans att göra hänvisningen till......?

Kan också vara så att hon använder fel sökord, jag provade att googla på equine research och fick väldigt många träffar som jag inte tittade igenom så noga. Men det mesta publiceras ju på engelska idag var min poäng.

Javisst är det väl så att man måste söka på engelska. Det är jag medveten om.

Du tror alltså inte på påståendet att exteriör har med hållbarhet att göra?

Jag tycker det är så självklart att jag inte ens behöver bevisas?
Det är ju därför olika raser ser olika ut, för att de ska hålla för olika saker.
En ardenner är ju byggd för att kunna dra stockar, och hålla för det.
Ett fullblod är byggt för att springa enormt fort korta sträckor, och har exteriör för att hålla för det.

Här http://pub.epsilon.slu.se/8111/ finns ett personnamn till att kanske kontakta. Just denna avhandling tar upp samband hållbarhet o tävling men såvitt jag vet fortsätter hon sin forskning (doktorand) med att studera samband mellan exteriör- och benbetyg i kvalitetsbedömning och hållbarhet/prestationer/tävling.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 733
Senast: tara
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka