Sv: Att dra paralleller mellan exteriör och hållbarhet
Är du inte lite långt ifrån den frågan du ställde från början?
Vi har ju tragglat sabelbenthet och själv fick jag nog allt för mig att du ansåg att exteriöra defekter inte alls påverkade hållbarhet för det som hästen är ämnad för.
Därav min egen kommentar om att föl i så fall aldrig i så fall behöver korrigeras. Även om dom har kraftiga avvikelser i vinklar på kota eller "framknä".
Dom skulle då teoretiskt kunna vara hur x-benta som helst fram, och hur krokhasiga som helst och ändå kunna gå 1.08 och vinna Hambletonian/Prix d ´Amerique och Elitloppet.
Därifrån, till rena utställningsdjur är det väl en ganska stor skillnad.
På arabsidan finns det ju dom som ställer ut sina hästar för diverse domare, och hela cirkusen går ut på att vara vacker. Om dom är trånga fram så att man knappt får in ett Aftonblad på höjden var skitsamma. Bara dom är vackra och showar fint i nån form av balanstrav så är det hejåhå.
En sådan kan väl inte kännas så välbalanserad då det måste vara som att försöka mota upp ett spelkort på högkant.
Knappast heller vidare bra tävlingsdjur inom tuffa grenar så som trav/galopp eller fälttävlan.
Och ingen människa som skaffar sig en häst ämnat för att användas köper väl ett djur med mycket brant bog, korta stumma upprätade kotleder.
Sånt ser man ju vid okulär besiktning om man bara har viss hum.
Övriga som köper djuret blir väl förvånade då hästen drabbas av strålbenshälta efter att försökt harva runt en hoppbana på 1.20
Vet ej hur det är på ridhästar men inom travet så vet man sedan ganska lång tid tillbaka att olika exteriöra defekter påverkar olika delar av kroppen.
Exteriör och hållbarhet går ju liksom hand i hand.. så länge vi inte pratar skogsmullar som skrittas ett par gånger i veckan i skogen då.
För att vara ärlig så fattar jag igentligen inte vad du är ute efter...eller vad du har råkat ut för..men du får gärna berätta
AM