Många av öarna har ju hästgårdar, hur gör man med veterinärvård mitt i natten? Ringer man ut stora vägfärjan om man ska åka till djursjukhuset? Eller får man vänta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många av öarna har ju hästgårdar, hur gör man med veterinärvård mitt i natten? Ringer man ut stora vägfärjan om man ska åka till djursjukhuset? Eller får man vänta?
Fast det där behöver man inte vara bosatt på en ö för att fundera på.Det jag ser som ett problem är om en häst skulle bli akut sjuk och behöver åka till klinik. Då är det kört. Tar oavsett 3 timmar från fastlandet till klinik och bara att komma sig till land blir svårt då man får beställa en särskild bilfärja. Räkna med minst 6 timmar vilket är alldeles för långt för en sjuk/skadad häst. Det kan även vara rejäla vågar och bilfärjan är liten.
Fast du kan ju köra, det kan man ju inte om man bor på en ö.
Vad gör båt? Taxibåt eller vägfärja? Har de som kör båtarna jour?De som bor på Fårö bokar båt bara, nemas problemas.
Hur ofta behöver man göra det.. undrar jag. Jag har haft häst i 30 år och snittar på ca 20 stycken i stallet året runt. Två gånger i hela mitt liv har jag varit tvungen att åka till klinik efter stängningsdags. En kolik och en fölsjuka.
Liksom @ameo har jag långt, 4 timmar med släp, och det gör man inte om man inte måste.
Jag brukar inte ens titta till min häst på nätterna, så om hon behöver vård då, så missar jag det.
Nej, men frågan var hur dom på öar gör.Fast det där behöver man inte vara bosatt på en ö för att fundera på.
Jag bor i Småland, mellan Kalmar och Nybro. Vi har en dagöppen Evidensiaklinik på travet här, men behöver man göra något akut, eller något som kräver stationärvård så har jag runt 4 timmar till alla de större klinikerna i söder, ingen på närmare håll. Så om någon av mina hästar skulle skada sig illa eller bli akut sjuk, så de skulle behöva avancerad akutsjukvård (det som inte kan göras hemma eller möjligen på lokala kliniken om den skulle råka vara öppen då), så skulle jag absolut överväga avlivning istället. Inte med nåt större nöje givetvis, utan för att det ska väldigt mycket till för att jag ska anse att det är värt att utsätta djuret för det extra lidande som 4h transport skulle innebära.
Det där undrar jag också ofta över. Jag brukar inte ens titta till min häst på nätterna, så om hon behöver vård då, så missar jag det. Hittills har det dock gått bra.
Jag har vad jag vet inte tillgång till nattöppna kliniker i närheten trots att jag bor i storstad. 13 mil bort finns en klinik som stänger kl 21. Helsingborg tar möjligen emot dygnet runt? Dit är det en bra bit.
Distriktsveterinär, någon? Det är vad jag har använt mig av vid storhelger på dagtid ett par gånger när det varit lite småakut.
Det vet jag inte. Det gällde skador vid de storhelger jag har behövt ringa distriktet, inte kolik.Då har dina distriktsveterinärer mer utrustning än våra. En kolikhäst vi hade i stallet slangades utan resultat. Den kördes in till Ultuna på veterinärens order några timmar senare.
Då har dina distriktsveterinärer mer utrustning än våra. En kolikhäst vi hade i stallet slangades utan resultat. Den kördes in till Ultuna på veterinärens order några timmar senare.
Japp har hänt mer än en gång.Då har dina distriktsveterinärer mer utrustning än våra. En kolikhäst vi hade i stallet slangades utan resultat. Den kördes in till Ultuna på veterinärens order några timmar senare.
Vad gör båt? Taxibåt eller vägfärja? Har de som kör båtarna jour?
Lär sig att hantera en hel del själva, med handledning av veterinär i telefonNej, men frågan var hur dom på öar gör.
Veterinärerna runt Ultuna är lite bortskämda, de behöver inte lära sig att ta hand om de svårare fallen eftersom de så lätt kan remittera in hästarna dit.Då har dina distriktsveterinärer mer utrustning än våra. En kolikhäst vi hade i stallet slangades utan resultat. Den kördes in till Ultuna på veterinärens order några timmar senare.
Veterinärerna runt Ultuna är lite bortskämda, de behöver inte lära sig att ta hand om de svårare fallen eftersom de så lätt kan remittera in hästarna dit.
Jag är övertygad om att veterinärer som verkar långt bort från de större klinikerna faktiskt måste lära sig att hantera skador och sjukdomar på egen hand, eftersom de inte har några alternativ. I många fall är det, som sagt, inte djurskyddsmässigt försvarbart att transportera ett djur i fyra timmar för att ge det vård. Oavsett om man bor på en ö eller bara i ett hörn av fastlandet som saknar (jouröppen) klinik med stationärvård.