Att bo på en liten ö?

Det gör inte jag men en sak jag alltid har undrat är om de som bor på typ ven, Fårö eller liknande alltid måste anpassa sig till de båttabeller som finns eller har de boende speciella sätt att ta sig bort eller hem? Inte alltid så kul att man måste passa sista båten kanske. Ingen bio, ingen teater och inga middagar hos vänner.... Hur gör de?
Egen båt eller traska/åka spark över isen. Vissa vintrar kunde vi köra bil över isen. Skärgårdsbåtarna gick inte vintertid. När det vare sig bar eller brast samordnade vi oss när det gick o gick i kortege med rep emellan o ispiggar.
Vi var fyra hushåll som bodde fast på ön o ca 50 sommarstugor. När närmaste grannen vunnit på hästar puttrade vi över till Vaxholm o åt brakmiddag på hotellet.

Det gör inte jag men en sak jag alltid har undrat är om de som bor på typ ven, Fårö eller liknande alltid måste anpassa sig till de båttabeller som finns eller har de boende speciella sätt att ta sig bort eller hem? Inte alltid så kul att man måste passa sista båten kanske. Ingen bio, ingen teater och inga middagar hos vänner.... Hur gör de?
Vägfärjor typ Fåröfärjan går ofta dygnet runt så det värsta som kan hända är att man får vänta en timme i färjeläget och se till att man inte somnar så man kan göra kallelse på den innan nästa avgång. Ven är ju lite annorlunda då det inte är en vägfärja och överfarten tar 30 minuter.
Mina kusiner har hus i Stockholms skärgård och de har stenkoll på när färjorna går till deras ö speciellt senare på kvällen för att slippa sitta och vänta en timme när man bara vill hem.

Varför blir det galet jobbigt? Bio är väl inte nåt som händer varje vecka?

Bio/teater/mm blir säkert mer sällan när man bor långt från stan - eftersom det är ett större projekt.
Så pass sen kväll att lantlig kollektivtrafik eller skärgårdsbåt inte riktigt funkar en gång i veckan skulle jag se som rätt normalt både pre och post småbarn. Men på landet är ju bil lösningen. En egen liten båt för ändamålet verkar inte alls lika vanligt som bil om man ser till öarna utanför Göteborg.

Öbor är ganska fast på sin ö, ofta. Man får ju anta att de har valt det frivilligt.

Jag har bott på Utö en längre och två kortare perioder samt lite då och då nån vecka i stöten och oftast har jag haft så mycket att göra så jag har aldrig hållit koll på när båtarna gått. Transporter av gods från företag och nu tänker jag på allt under 50 kilo fixar man med SL som slänger av det i Årsta på kajen eller på stadsgårdskajen i stan och sen tar båten över det, inga problem alls med lite transportplanering.

Jag har ju varit "strandsatt" många gånger när vädret taskat till sig, på en sån stor ö som Utö finns ju massor att göra men vaknar man på en ö som är max 100 x 250 meter och det är antingen halv storm eller tjocka, tja då tar man semester, tar fram en bra bok, kryper ner i lä , kokar lite kaffe och fördriver dagen med lite läsning. DET är semester på allvar eftersom man ändå inte kommer nånstans. :)

Men hallå! Jag bor inte på en ö men i en liten by i Skåne. Hit åker man inte kollektivt direkt efter en kväll ute på stan trots att vi pratar under halvtimmen från Malmö.. Ö eller på landet. Ungefär samma sak. Planering. Eller skit i bion och titta på Netflix :)

Det gör man inte hit heller men man kan ju ta bil eller taxi vilket man inte kan om det är en ö. Rätt stor skillnad.

PS..,jag är 35 år. :D

Jag antar att om man bosätter sig på en ö eller på annat sätt med lite kommunikationer så har man en livsstil som passar med det. Vill man gå på krogen varje kväll så bosätter man sig väl där det är möjligt.även angående försörjning har man säkert funderat kring vad som fungerar att kombinera med ens boende på ön.

Det gör man inte hit heller men man kan ju ta bil eller taxi vilket man inte kan om det är en ö. Rätt stor skillnad.

PS..,jag är 35 år. :D
Misstänkte åldern..;)jo visst kan man ta taxi men det är samma pengar som att ta in på hotell eller ännu bättre någon kompis x-säng! Dvs en ö eller landet bortanför pågatåget samesame..

Misstänkte åldern..;)jo visst kan man ta taxi men det är samma pengar som att ta in på hotell eller ännu bättre någon kompis x-säng! Dvs en ö eller landet bortanför pågatåget samesame..
Haha vi bor också typ 30 min från Malmö men jag dricker aldrig alkohol så har aldrig känt av att det inte finns några kommunala transportmedel.

Jag antar att om man bosätter sig på en ö eller på annat sätt med lite kommunikationer så har man en livsstil som passar med det. Vill man gå på krogen varje kväll så bosätter man sig väl där det är möjligt.även angående försörjning har man säkert funderat kring vad som fungerar att kombinera med ens boende på ön.
Bor man på en ö så är ju inte prio 1 nöjesliv precis, då har man en helt annan livsstil och helt andra intressen.

Nån som längtar till fastlandet och vill flytta? Jag kan ta över boendet på ön typ igår. :p

Vad skulle åldern säga i det här sammanhanget, menar du? Den person jag kan komma på som oftast gör saker ute på stan på kvällarna, är min 75-åriga mamma.
Ja min mamma är också på G. Jag orkar inte lika mycket som hon kvällstid men å andra sidan jobbar jag och hon är pensionär.
Haha vi bor också typ 30 min från Malmö men jag dricker aldrig alkohol så har aldrig känt av att det inte finns några kommunala transportmedel.
oj, tänk om vi kanske är grannar! Vi kan samköra

Vad händer om man blir sjuk? Eller om någon anhörig på fastlandet blir sjuk, då kan man inte åka dit?
I min närmaste skärgård finns ambulanshelikopter och ambulansbåt. En god vän blev akut sjuk för några veckor sedan och blev hämtad med helikopter, hans fru fick komma efter med ambulansbåt (trångt i helikoptern) och sedan väntande ambulans där båten kom in. (Dessvärre hann hon inte fram.)

Jag bor på fastlandet (långt ute i skogen) men vi har flera relativt små öar som det tar ca 1 timme med färjan att nå (till den yttersta). Det finns taxibåt som kan man beställa men det är rätt dyrt. Färjan går hela vintern och tar endast passagerare.

Om någon blir sjuk finns det en ambulans på de två största öarna som möter sjöräddningen och vid kajen väntar en ny ambulans för att ta personen vidare. Båten är snabb och kan inte tänka mig att den tar mer än 20 minuter. Det är en resa på minst en timme till närmaste sjukhus så snabbt går det inte, men det bero mer på att de lagt ner vårt sjukhus, tydligen är vi inte så viktiga här uppe.

Det jag ser som ett problem är om en häst skulle bli akut sjuk och behöver åka till klinik. Då är det kört. Tar oavsett 3 timmar från fastlandet till klinik och bara att komma sig till land blir svårt då man får beställa en särskild bilfärja. Räkna med minst 6 timmar vilket är alldeles för långt för en sjuk/skadad häst. Det kan även vara rejäla vågar och bilfärjan
är liten.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 141
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar