Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
X var på hela taget fin i munnen men lite vass på vänster sida, så det är åtgärdat. Tappat de flesta tänderna men har b la en framtand kvar, jättegullig :p

Russet galopperade tyvärr bort sig men fodervärden är lika glad för det :D

Träningen just nu består i att vara inne i stallet varje dag i ett par timmar och äta. Hela flocken.

I övrigt träffade vi inte hovslagaren igår och inte ringde han heller, så jag får väl ta att göra det i eftermiddag sen. X har varit skodd sedan början av september och det är ju inte så vackert nu.

@Vimsan Åh vad kul med träning! Jag längtar till jag kan träna men det får bli till våren. Den som väntar på nåt gott....

Kl
Igår kväll var jag alldeles själv på gården. Jag tog in alla hästarna och förberedde för att lina i ridhuset när jag blev så vansinnigt mörkrädd :crazy:. Fick ringa upp min man till stallet....
Nåväl pålle skötte sig finfint!

Jag tycker egentligen att det är lite tidigt att träna men samtidigt vill jag ha koll så jag inte hittar på något knasigt.
Jag rider för en CR instruktör så det blir mest fokus på vad jag pysslar med.

Idag har Calle fått både ris och ros! Ris för att han trilskas med lastningen... Men skam den som ger sig.. Till slut så gick han in som ett rinnande vatten...

Nu blir det tömkörningsfokus kommande vecka.
Vad ska ni andra göra? :)

Ååååå så fin han är! Å duktig!! Du med :D
Vad gör han när han trilskas med lastningen?

Ååååå så fin han är! Å duktig!! Du med :D
Vad gör han när han trilskas med lastningen?
Stannar och TOTALT ignorerar mig... Jag har ju kunnat lasta honom själv sedan i somras, men just nu är han inne i en trotsfas. (Kan hästar ha sådana öht? ) Hur som helst, han är inte stressad och han gör inte något annat dumt än att han slutar att svara på framåtdrivande. Står på rampen och viftar med öronen och ser allmänt uttråkad ut.

Tog 15 minuter att lasta på väg dit. Knappt 5 minuter hem. Väl hemma så lastade vi honom 10 gånger till, tills dess att han gick in för smackning och verkligen inte gick ut förrän vi gav kommando om det. (Det sista var det lättaste...)

Nu ska vi iväg i helgen igen. Hoppas att det går bättre då. Inget lockar fram irritationen i mig som lastproblem.. Får verkligen tänka på att andas, andas, andas för att behålla lugnet.

Stannar och TOTALT ignorerar mig... Jag har ju kunnat lasta honom själv sedan i somras, men just nu är han inne i en trotsfas. (Kan hästar ha sådana öht? ) Hur som helst, han är inte stressad och han gör inte något annat dumt än att han slutar att svara på framåtdrivande. Står på rampen och viftar med öronen och ser allmänt uttråkad ut.

Tog 15 minuter att lasta på väg dit. Knappt 5 minuter hem. Väl hemma så lastade vi honom 10 gånger till, tills dess att han gick in för smackning och verkligen inte gick ut förrän vi gav kommando om det. (Det sista var det lättaste...)

Nu ska vi iväg i helgen igen. Hoppas att det går bättre då. Inget lockar fram irritationen i mig som lastproblem.. Får verkligen tänka på att andas, andas, andas för att behålla lugnet.

Trots? JAAAAA, det kan dom! Det är jag helt övertygad om :devil:

Då gör han exakt som min :angel:
Två fötter på lämmen och sen tvärstopp.
Det hade säkert gått om jag leder in honom men jag lastar ju också själv och skickar in honom från lämmen.
Jag har alltid en körpisk i släpet att ta fram när han växer fast så.
Den tar jag fram och det räcker oftast med att visa den, annars får jag peta lite uppe på rumpan.

Sen är väl kanske inte 15 minuter för en treåring något problem men man blir ju lite bortskämd när de har gått in direkt så många gånger innan ;)

Nu var det ett långt tag sen jag skrev något här. Dino har haft sommarvila sen efter treårstet. I slutet av augusti var det dags att sätta igång honom igen men det hann inte gå mer än ett par dagar innan oturen var framme. Han blev halt, svullen och varm på ett framben. Blödning vid ytliga böjsenan hittades på ultraljud samt kotledsinflamation på samma ben. Blev sjukhage och dagliga promenader samt behandling med hyaluron. Svullnaden och värmen över senfästet kom och gick, men hältan kvarstod. Beslutade med veterinär att fortsätta promenera fram till den planerade kastrationen 22oktober.

En vecka innan det var dags att kastrera så var oturen framme igen. Vid intaget från sjukhagen var han super halt på ett bakben och ville inte stödja. Blev att åka in akut dagen efter till klinik. Där röntgades han och en hovbensfraktur misstänktes. Absolut boxvila ordinerades och återbesök två veckor senare.

Så var det dags för återbesök förra veckan. Av med sjukbeslagen på hoven och in på röntgen. Där konstaterades det att det inte var en fraktur. Hältan i bak var i stort sett helt borta också så troligen var han bara väldigt sulöm i bak efter att ha gått oskadd i bak sen i våras samt trolig vrickning. Hältan i fram var dock inte borta så in på ultraljud igen. En sorts inflammationsknuta hittades på en sena. Sprutades direkt in i senan med kortison.

Nu står han fortsatt på boxvila men nu med dagliga promenader en månad framöver. Sen ska vi kika om han är bättre och se hur vi ska gå vidare. Kastreringen är helt lagd på is med tanke på att vi inte vet utgången på det här.. Känns väldigt tungt just nu men det är tur att han är snäll att ha på Box och inte är direkt hingstig.

Mitt i allt ska även stallet säljas så blev att jaga ny stallplats, inte det enklaste med två hästar varav ena är hingst. Men nu har vi hittat plats och flyttar sista november. Blir inte lika fint som nu men det får duga, känner i alla fall ägaren. Bara hoppas Dino blivit bra tills dess så jag har två hästar att flytta...

Nu var det ett långt tag sen jag skrev något här. Dino har haft sommarvila sen efter treårstet. I slutet av augusti var det dags att sätta igång honom igen men det hann inte gå mer än ett par dagar innan oturen var framme. Han blev halt, svullen och varm på ett framben. Blödning vid ytliga böjsenan hittades på ultraljud samt kotledsinflamation på samma ben. Blev sjukhage och dagliga promenader samt behandling med hyaluron. Svullnaden och värmen över senfästet kom och gick, men hältan kvarstod. Beslutade med veterinär att fortsätta promenera fram till den planerade kastrationen 22oktober.

En vecka innan det var dags att kastrera så var oturen framme igen. Vid intaget från sjukhagen var han super halt på ett bakben och ville inte stödja. Blev att åka in akut dagen efter till klinik. Där röntgades han och en hovbensfraktur misstänktes. Absolut boxvila ordinerades och återbesök två veckor senare.

Så var det dags för återbesök förra veckan. Av med sjukbeslagen på hoven och in på röntgen. Där konstaterades det att det inte var en fraktur. Hältan i bak var i stort sett helt borta också så troligen var han bara väldigt sulöm i bak efter att ha gått oskadd i bak sen i våras samt trolig vrickning. Hältan i fram var dock inte borta så in på ultraljud igen. En sorts inflammationsknuta hittades på en sena. Sprutades direkt in i senan med kortison.

Nu står han fortsatt på boxvila men nu med dagliga promenader en månad framöver. Sen ska vi kika om han är bättre och se hur vi ska gå vidare. Kastreringen är helt lagd på is med tanke på att vi inte vet utgången på det här.. Känns väldigt tungt just nu men det är tur att han är snäll att ha på Box och inte är direkt hingstig.

Mitt i allt ska även stallet säljas så blev att jaga ny stallplats, inte det enklaste med två hästar varav ena är hingst. Men nu har vi hittat plats och flyttar sista november. Blir inte lika fint som nu men det får duga, känner i alla fall ägaren. Bara hoppas Dino blivit bra tills dess så jag har två hästar att flytta...
Usch det låter inte något vidare..
Känns som att du haft mer än nog med otur.
Skönt att han är snäll på box iaf.
Håller tummarna att allt går bra!

Det hade säkert gått om jag leder in honom men jag lastar ju också själv och skickar in honom från lämmen.
Den tar jag fram och det räcker oftast med att visa den, annars får jag peta lite uppe på rumpan.

Sen är väl kanske inte 15 minuter för en treåring något problem men man blir ju lite bortskämd när de har gått in direkt så många gånger innan ;)

Det låter som om våra utvecklat samma teknik... Calle går också gärna in om någon (Läs jag) går med in.. Men jag måste ju lasta ensam ibland.. Såååå.....

... Jag hade också en körpisk. Den brukar alltid fungera att vifta lite med i nödfall, så går Calle in. Men INTE i söndags.. Jag viftade, flaxade (En plastpåse fastknuten längst ut i änden på pisken) flaxade ÄNNU mer. Inte en reaktion. Petade på honom. Inget hände. Duttade lite på bakbenet. Inget hände. Ökade retningen stegvis. Inget hände. Fortsatte öka. Calle suckade och gick in.

Men skam den som ger sig. Efter några lastningar i och ur så gick han in på smackningen.

Säger som @happyrider, känns som om du fått mer än din beskärda del. Nu ska väl du få lite flyt och medvind också! Kram!

Det låter som om våra utvecklat samma teknik... Calle går också gärna in om någon (Läs jag) går med in.. Men jag måste ju lasta ensam ibland.. Såååå.....

... Jag hade också en körpisk. Den brukar alltid fungera att vifta lite med i nödfall, så går Calle in. Men INTE i söndags.. Jag viftade, flaxade (En plastpåse fastknuten längst ut i änden på pisken) flaxade ÄNNU mer. Inte en reaktion. Petade på honom. Inget hände. Duttade lite på bakbenet. Inget hände. Ökade retningen stegvis. Inget hände. Fortsatte öka. Calle suckade och gick in.

Men skam den som ger sig. Efter några lastningar i och ur så gick han in på smackningen.

¨Hum... de kanske mailar till varandra i smyg :crazy::D

Att det funkar på hemmaplan men blir struligt borta tror jag har att göra med att de blir lite trötta i huvudet.
Jag har provat att placera Walle precis nedanför lämmen och där får han stå still medans jag iordning honom.
Tar av sadel och borstar osv.. När han står där snällt och lydigt (får väl säga till honom ca 38 gånger) så är det enklare att sen bara be honom gå in istället för att jag kommer gående mot släpet.

Kanske typiskt en 3 åring. Har jag med hjälpare som leder går hon in på första försöket. Men jag är ju i stort sett alltid själv. Jag avsätter 10 min för lastning i
min planering men oftast går det på mindre än 5 min. Men hon stannar också på lämmen... Då får jag ta fram en longerlina och då går hon snabbt in.

Dom skickar nog spammail till Dunder då också :p

Han är snäll att lasta. Går alltid på förutom vissa gånger då han fått för sig att han inte ska in. Då är det lönlöst. Men brukar gå efter man sätter en hink med massa äpplen i framme vid bommen. Äpplen är hans svaghet.
Men som i lördags när vi var iväg. Tog max 5 min att få in honom när vi skulle åka, då stängde min man bakom oss.
Sen lastade jag honom själv två ggr när vi skulle hem. Tog typ 2 min första gången och 1 min andra gången. Fick ju lasta ur eftersom vi gick vidare på utställningen. Trodde inte han skulle gå på ännu en gång men han ville nog hem :p
Men jag har enhästars och det är kanske lite mer inbjudande då han får mer plats att stå på.
Men kanske ska byta släp. Min man tyckte inte det var någon bra idé att fylla hela bagaget med hö när vi åkte upp till sthlm på Welshriks :p
Så nu vill han ha tvåhästars så maten kan åka i släpet. Jag har dock inga problem med enhästars :D

Dom skickar nog spammail till Dunder då också :p

Det ante mig :p

Ikväll gjorde jag det!
Vi tog en tur i skogen, i mörkret, bara jag och Walle!

64391_520668624703028_4765258029184463700_n.jpg

Skritt och trav i pannlampans sken! Han var sååå trött i knoppen när vi kom hem och mina ben skakade. Vadå spänd!:cool::D

@Vimsan Modigt gjort att trotsa mörkret! En pannlampa ska jag också införskaffa :)

--

Halt häst som blivit sparkad på hasen bak.....
Markerar i traven lite och är öm/svullen i hasen men bara där. Ska ha ut vet nästa vecka om de inte blir bättre. Nu kyler jag mest
Men jag köpte en sadel igår ändå!

@tramp Nä fy vad tråkigt!

@Vimsan Härligt att det gick bra :D har inte hunnit göra det med Nangijala än, men var ute ensam med mammas ponny (första gången i år för henne) och det slutade med att jag sjöng julsånger i en halvtimme för att lugna henne haha.

Här har vädret varit ganska bedrövligt under veckan så jag passade på att låta Nangijala vila :) bakdelen gjorde ett växtryck förra veckan så kändes ganska passande! Har kikat runt och funderat på en sadel som en galning och insett att jag aldrig kommer våga köpa en begagnad på vinst och förlust. Risken är stor att den inte passar damen :( lånade en sadel av en bekant som verkade kunna passa men det gjorde den inte alls. Ska därför till en hästaffär som har en ganska billig syntet som ska vara anpassad för hästar med låg manke och rund rygg imorgon, tur de ha öppet köp om den inte skulle passa ;)

Fotade primadonnan i söndags, hade dåliga objektivet så de blev inte så bra + att hästen blir otroligt grinig när kameran plockas fram :p

ÄNTLIGEN lyckades jag få en bild där man ser de rosa pärlorna, de blir vita på alla bilder :banghead:
dsc05516_545cf5f2e087c317cc50b2eb.jpg

dsc05526_545cf6e62a6b223733428572.jpg

dsc05527_545cf6442a6b226aedeb5811.jpg

dsc05509_545cf7d82a6b2287f0e2e202.jpg

Och en mindre fin bild men jag tycker hennes solblekta lugg är så fin :love:
dsc05533_545cf664ddf2b350714504f1.jpg

@Exotizc Nu har luggen kommit ifatt manen :) jättesöt är hon!
Ja ÄNTLIGEN. Jag märkte ju inte att hon skavde av luggen i flughuvan förra sommaren och innan jag fattade det var 5-6cm borta:( först nu, ett helt år senare, har den blivit bra (fast nu har hon såklart skavt av en bit man vid manken så att jag fått klippa av den för att det ska se snyggt ut)

Ja, tidiga solnedgångar med vintertiden är ingen hit :p förra våren och hösten jobbade jag heltid och slutade tidigast 15.30 så jag vet hur det är. Nu jobbar jag bara 80% och eftersom jag har en etta kan jag gå hem vid 13.00 3dagar/vecka. Rena lyxen:(

Ja ÄNTLIGEN. Jag märkte ju inte att hon skavde av luggen i flughuvan förra sommaren och innan jag fattade det var 5-6cm borta:( först nu, ett helt år senare, har den blivit bra (fast nu har hon såklart skavt av en bit man vid manken så att jag fått klippa av den för att det ska se snyggt ut)

Ja, tidiga solnedgångar med vintertiden är ingen hit :p förra våren och hösten jobbade jag heltid och slutade tidigast 15.30 så jag vet hur det är. Nu jobbar jag bara 80% och eftersom jag har en etta kan jag gå hem vid 13.00 3dagar/vecka. Rena lyxen:(

Åh va härligt o kunna gå hem så tidigt 3 dagar i veckan!
Ger ju massor av tid för ridning :)
Min tanke har hela tiden varit att gå ner i tid när jag väl visat vad jag kan på jobbet men det blir bara mer och mer jobb... sena skift, jour och snart nattjobb. Men då kan jag rida på dagtid den veckan jag har nattjobb iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar