Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nepenthe Det gör inte ont när jag går, står, sätter mig ner, sitter. Jag kan styrketräna och powerwalka. Det gör ont när jag springer/hoppar under en längre tid samt när jag ska resa mig upp från en stol, allra värst är när man ska resa sig upp från ett mjukt säte...

@ekedal Hur gick träningen?

@fruxolisa Aj aj :( låter inte bra. Du måste ha väldigt ont? Kan du gå normalt o så eller är det "bara" sitta som blir problem?
Ja nu är första hoppträningen avklarad. Vi började med att skritta över olika bom kombinationer, sedan trava över dem, och slutligen hoppa 2 rättuppstående galopperade också tillsamms på 4-kanstsspåret riktigt sansat. Hästarna skötte sig på bästa sätt och vi var alla riktigt nöjda.

Wiho, nu har Nangijala en sadel! :D Sadelutprovare kom ut idag och gav sadeln godkänt. Optimal var den ju inte, men så som N ser ut kroppen kommer jag knappast hitta en perfekt heller. Denna hon får nu duger för ändamålet att minska magen och bygga muskler och kondition. Antagligen kommer denna behövas säljas inom ett år, men det var jag rätt förberedd på. Hon verkade trivas med den och sökte sig mycket i form (vilket hon inte direkt gjort innan,trots 2v vila) så det får tummen upp :up: Jättebra stöd för mig blir det inte, men godtagbart. Sadelprovaren kommenterade att hon nog skulle bli rätt snygg när hon väl vuxit i sin kropp, vilket dock nog skulle ta ett antal år :p

Ja, och så måste jag berätta hur Nangijala reagerade på sadelprovaren! :eek:I samma ögonblick Nangijala får se henne bestämde hon sig tydligen för att hon inte gillade henne... och satte i att sura som bara den. Bakåtstrukna öron, blängande blick, hugg i luften, allvarliga försök att bitas och faktiskt sparktendenser(!) :confused: Jag har aldrig sett ponnyskrället hålla på sådär, undrar vad sadelprovaren egentligen tänkte när jag berättade att hon aldrig hållit på såhär innan. I slutet var hon sur, men tolerant mot kvinnan men det tog 45min! Sist hovslagaren var här gjorde hon någon mildare variant, men det var ju många veckor sen, hoppas det är ett övergående beteende. Det vore ju inte bra om hon bestämmer sig för att hata alla nya personer som hon träffar O_o Nu är hon visserligen i någon slags trotsperiod för hon har slutat gnägga och komma när jag ropar, men det var hon inte i när hovis var här....

Igår hade X en tuff dag, både Hovis och Tömkörningslektion.

Uppförde sig godkänt hos Hovis med hjälp av en Horselyx.

På tömkörningen var hon still i munnen så länge vi skrittade fram och jobbade i vänster varv. Vid varvbyte så började hon knapra igen. Så det verkar mer bero på stress än krångel i munnen.

Hon är mycket känsligare än vad hon ger sken av vid första anblicken, så jag gissar att hennes stress kommer vara det största bekymret i framtiden.

Planen nu är att tömköra för AE så mycket vi kan och på så många olika ställen som möjligt, för att försöka skapa en trygghet i arbetet när miljön stressar.

Identifierade en tydlig oliksidighet igår och när AE krävde lite mer än vad jag gjorde så sparkade hon på ett ganska otrevligt sätt men fick ena tömmen mellan bakbenen och blev synnerligen upprörd. När vi trasslat loss henne så gav hon bara onda ögat och höll benen i styr, så det var nog väldigt bra att hon fastnade...

Det tar tid att få henne att slappna av och tänka lite mer framåt nedåt men det är okej. Det är så skönt att få lektioner av någon som inte bara försöker klämma ihop henne utan ger henne tid och testar vad som behövs för att hon ska ta ett lite jämnare stöd utan att bita sig fast eller släppa bettet och dra sig undan.

Hon blev svettig och alldeles trött, helt spak i släpet när vi åkte hem sen. Fick ett lite varmare täcke för musklernas skull som jag byter när jag kommer hem. Fleece i släpet förstås.

Imorse var det dags att efter lite mer än en månad med boxvila och promenader släppa ut Dino i sin pyttelilla grusade sjukhage. Så fort jag släppt lös ligisten insåg jag att det var ett enormt misstag.. I över 10min stod vi och bara pratade lugnande och försökte fånga in honom. Han var helt knäpp, for upp 3m fyrfota i luften, bockade, sparkade bakut, stegrade, rensade och tvärnitade.

Efter 10min fick jag tag i honom, man går ju inte gärna nära när han står på bakbenen och tvärvänder för att sparka rätt ut. Blev att plocka in honom igen och ge upp idén om att låta honom få börja gå ute.. Suck!

Vet inte vad jag ska göra snart, allt känns hopplöst just nu.. Tog ner odjuret för att promenera i ridhuset och självklart var han ju haltare än innan.. Suck!! Börjar verkligen ge upp nu!!

Imorse var det dags att efter lite mer än en månad med boxvila och promenader släppa ut Dino i sin pyttelilla grusade sjukhage. Så fort jag släppt lös ligisten insåg jag att det var ett enormt misstag.. I över 10min stod vi och bara pratade lugnande och försökte fånga in honom. Han var helt knäpp, for upp 3m fyrfota i luften, bockade, sparkade bakut, stegrade, rensade och tvärnitade.

Efter 10min fick jag tag i honom, man går ju inte gärna nära när han står på bakbenen och tvärvänder för att sparka rätt ut. Blev att plocka in honom igen och ge upp idén om att låta honom få börja gå ute.. Suck!

Vet inte vad jag ska göra snart, allt känns hopplöst just nu.. Tog ner odjuret för att promenera i ridhuset och självklart var han ju haltare än innan.. Suck!! Börjar verkligen ge upp nu!!
Usch, det låter jobbigt. Hur har det gått sen i lördags?

Svarta vildingen är fylld av energi just nu. Skulle ta in henne igårkväll med en annan och det slutade med att jag fick kasta grimskaftet över halsen och låta henne trava in själv. Hopplöst när hon står och stimmar genom att stegra och bocka :meh: åtminstone om man har en häst till som börjar varva upp sig... sen sprang hon såklart in i fel box med (inte hennes fel, hon har fått ta sin mors box sedan en vecka och shettisen fått tillbaka den N hade och slipper sova i stallgången mer) och såklart var det hästen jag höll som egentligen bodde där...
Idag stack vi ut i skogen och hon kändes... explosiv (inte förvånande). Gick att trava ganska lugnt men i galoppen for hon iväg som ett jehu och brallade några språng innan jag fick upp huvudet. Tur att hon inte kan ta i så mycket när hon galopperar fort :up::D dock har jag inte ridit henne tillräckligt mycket för att veta när hon passerar gränsen till attsluta lyssna på mattes förhållningar, eller vad som kan få henne att börja bocka. Men det kommer väl

Ja, han är fortfarande halt tyvärr.. Tänkte faktiskt ringa min veterinär imorgon och ta ett ordentligt snack om framtiden. Tror det är dags att inse att det inte finns mycket mer vi kan göra nu och att det schysstaste är att låta honom få vandra vidare... Usch vad jobbigt allt känns just nu. Mitt i allt är jag uppe i att sälja min ponny också så känns som de räcker nu..

Ja, han är fortfarande halt tyvärr.. Tänkte faktiskt ringa min veterinär imorgon och ta ett ordentligt snack om framtiden. Tror det är dags att inse att det inte finns mycket mer vi kan göra nu och att det schysstaste är att låta honom få vandra vidare... Usch vad jobbigt allt känns just nu. Mitt i allt är jag uppe i att sälja min ponny också så känns som de räcker nu..
Usch @tramp vad tråkigt för dig. Sådana beslut är aldrig roliga att ta, men ibland faktiskt nödvändiga...
Känns som att du har gjort allt du kan..

Igår efter att jag linat Walle och ridit honom själv några minuter satt min femtonåriga dotter upp. Det är bara jag som ridit honom sen han kom hem från inridaren....
Han skötte sig som en prins! Dottern tyckte han var "jättehärligt" och jag tycker det är bra om han vänjer sig vid olika ryttare.

Men usch va tråkigt :( beklagar. Vissa hästar klarar inte av boxvila och på ett sätt är det ju förståelig speciellt en ung häst..
Vilken otur tycker synd om dig..

Åh så tråkigt att höra. Det är så hemskt att behöva fundera på sådana beslut. Tänker på er, dig och din fina prins! Jag har ju själv funderat i de banorna kring min skrutt, hade tom fyllt i papper till försäkringsbolaget, men valde i sista stund att ge honom chansen över sommaren också.

Abbe har skött sig exemplariskt hela hösten och det är knappt jag vågar skriva att han känns "bra", musklar sig och växer i sin stora kropp. Är jättesnygg under ryttare (säger den helt objektiva ägaren... ;)). Han är pigg och framåt, vill alltid gå först när vi är ute i skogen, lyssnar så himla fint. :love: Jag är dock en fegis och har lite svårt att lita helt ut på honom, han är så mjuk, känslig och oförstörd att det ibland känns som om man inte skulle ha något att ta i om han sätter iväg. Fast hittills har han studsat iväg några få gånger och lyssnat snabbt på mig igen. Är dessutom helt fantastisk på att söka sig i form när man rider. Så, färdig-skrytet. :p Det stora krånglet är just nu att han blivit helt paniskt rädd för vattenslangen, skulle vara skönt att kunna spola av leriga ben ibland. Någon som har något bra tips?

Han går just nu 3 dagar i veckan ungefär och ska göra det november ut, sedan blir det låååång vila tillsammans med kompisen från sommarens bete. Tänker att han får sättas igång försiktigt en bit in i februari igen om allt går som jag hoppas.

När under inridning började ni hoppa era hästar uppsuttet?

Wiho, nu har Nangijala en sadel! :D Sadelutprovare kom ut idag och gav sadeln godkänt. Optimal var den ju inte, men så som N ser ut kroppen kommer jag knappast hitta en perfekt heller. Denna hon får nu duger för ändamålet att minska magen och bygga muskler och kondition. Antagligen kommer denna behövas säljas inom ett år, men det var jag rätt förberedd på. Hon verkade trivas med den och sökte sig mycket i form (vilket hon inte direkt gjort innan,trots 2v vila) så det får tummen upp :up: Jättebra stöd för mig blir det inte, men godtagbart. Sadelprovaren kommenterade att hon nog skulle bli rätt snygg när hon väl vuxit i sin kropp, vilket dock nog skulle ta ett antal år :p

Ja, och så måste jag berätta hur Nangijala reagerade på sadelprovaren! :eek:I samma ögonblick Nangijala får se henne bestämde hon sig tydligen för att hon inte gillade henne... och satte i att sura som bara den. Bakåtstrukna öron, blängande blick, hugg i luften, allvarliga försök att bitas och faktiskt sparktendenser(!) :confused: Jag har aldrig sett ponnyskrället hålla på sådär, undrar vad sadelprovaren egentligen tänkte när jag berättade att hon aldrig hållit på såhär innan. I slutet var hon sur, men tolerant mot kvinnan men det tog 45min! Sist hovslagaren var här gjorde hon någon mildare variant, men det var ju många veckor sen, hoppas det är ett övergående beteende. Det vore ju inte bra om hon bestämmer sig för att hata alla nya personer som hon träffar O_o Nu är hon visserligen i någon slags trotsperiod för hon har slutat gnägga och komma när jag ropar, men det var hon inte i när hovis var här....

Hon har verkligen attityd din lilla goding. :D

Det är inte alltid lätt att vara bebis! Just nu tappar hon tänder, brunstar och är allmänt trött. Hon har också gått ner en del i vikt det senaste, hon har äntligen börjat lägga på sig lite igen. Täcke har hon på sig dygnet runt nu för att spara på energin. Lite läskigt men ändå faschinerande, på bara ett par dagar har hon gått från att vara pigg, alert och vaken till att bli helt slut i huvudet bara när matte ber om att få låna tassarna. Så nu blev det en oplanerad vila för fröken, jag hade tänkt vänta några veckor innan det var dags för vila men hon får vila nu istället. :) Jag får till och med spruta pälsglans i manen utan protester! Hon HATAR att bli sprutad på. Det gäller att passa på ;) Hon har blivit bättre men spänner sig fortfarande lätt när man närmar sig manke och hals med den skräckinjagande pälsglansen! :O

Pälsglans är det ingen ide på min gris. Hon rullar sig VARJE dag... VARJE dag helt lerig i hela huvudet och benen
Sadeln va lite för vid såg jag när jag longerade med den på, den åkte fram. Så ska köpa en padd
Annars är jag bara så sugen på att komma igång och tömköra/rida. Hon ser ut som ett lerigt staket just nu...

Pälsglans är det ingen ide på min gris. Hon rullar sig VARJE dag... VARJE dag helt lerig i hela huvudet och benen
Sadeln va lite för vid såg jag när jag longerade med den på, den åkte fram. Så ska köpa en padd
Annars är jag bara så sugen på att komma igång och tömköra/rida. Hon ser ut som ett lerigt staket just nu...

Min är också duktig på att rulla sig. Hon kör tekniken: gnugga panna, ganascher och öron i marken. Den har hon lärt sig av sin 22-årige hagkompis som är skimmel och han vet verkligen hur man skitar ner sig på bästa sätt :-)

Min är också duktig på att rulla sig. Hon kör tekniken: gnugga panna, ganascher och öron i marken. Den har hon lärt sig av sin 22-årige hagkompis som är skimmel och han vet verkligen hur man skitar ner sig på bästa sätt :-)

Allis gör samma! Även om det regnar!? Provade utan täcke men hon rullade sig då med och då var det verkligen saneringsarbete 1 timma innan det var ok :D
skulle ju haft en mörk häst va tanken...

Jag har inte skrivit så mycket men det är kul att läsa om allas 11-or :)
Vi har blivit lite försenade i utbildningen eftersom jag ramlade av en av de andra hästarna i våras och gjorde illa ryggen. Sen passade mitt gamla halvblod på att trampa mig så jag bröt tån. Min 11-a Bob fick dessutom kolik ett par gånger vilket slutade med att vi fick fara till Strömsholm en natt. Inte så kul. Det visade sig vara bandmask antagligen så nu hoppas vi att det inte blir mer sånt!

Man känner sig lite efter när alla rider på sina 11-or men han verkar ha växt mycket i sommar också så jag tror det var lika bra att vänta lite. Både lusitano och kallblod växer ju länge har jag förstått. :)
Om någon har sadeltips tas det tacksamt emot. Har en Cliff Barnsby just nu men den är lite för svängd egentligen tror jag...Han är jätterak och bred och har ingen manke.

vlcsnap-2014-09-27-22h51m35s190_zps8cde7192.png
IMG_2098_zpsa65950cb.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka