Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina hästar har skött sig hur bra som helst under hösten! I veckan har Magnus och Roxi varit på hoppträning i ridhus med 7 andra hästar och det gick verkligen super! Roxi är extremt följsam och volter är inga problem, Magnus har lite svårare att svänga men med en häst ståendes i mitten av volten så gick det bra det också =)
Tummen är bara ute på mysturer i skogen, magen har börjat växa och nu ska hon få gå på uteritter så länge hon tycker det är kul =)

Roxi och Magnus får sin vintervila nu i ca 6 veckor =) Ev någon tur i skogen om vädret och underlaget är bra ;) Men just nu är det skit och man kan bara skritta :(

Nu har lilla fröken börjat jobba igen.

Hon är pigg och glad men vill helst springa ut från ridbanan så det blir ju lite stretigt och sådär. Men jag tar hellre de diskussionerna från marken än sen uppsuttet.

Tyvärr knaprar hon på bettet. Har testat anatomiskt tredelat, rakt och tredelat baucherbett med och utan bettlyftare.

Får ta med alla jag har till lektionen på fredag...

Dunder har fått vila hela denna veckan.
Dom i stallet hade visst undrat varför jag inte rider honom och jag sa att han har vila, men det fattade tjejen inte varför som frågade.

Vet inte hur länge han ska ha vila, kanske blir någon skrittur i skogen nästa vecka och släppa honom i ridhuset någon dag så han får springa av sig. Tyvärr är vinterhagarna små och leriga så det är inte så mycket att springa i. Men de visste jag när jag flyttade dit. Enda minuset med flytten. Men tusen mer fördelar så det är värt det ändå.

Men! Han har börjat med tonårstrotsen nu. Han har börjat skutta runt när dom leder honom in/ut till hagen. Jag tog in honom idag och satte kedja över nosen. Han försökte skutta till en gång med hovarna typ 30 cm över marken. Han blev lite paff när jag drog till lite och slutade direkt. så hoppas han lägger av med det.
Han fick väl mersmak efter förra lördagen.

Det blev en härlig uteritt i underbart höstväder.
Walle var så pigg och gick först nästan hela tiden.

1743472_521819814587909_4332501130771481326_n.jpg

Man får så härlig biffig hållning med säkerhetsväst under tröjan.
Ett tips för alla klena killar som inte orkar gå på gymmet ;)

10485013_521819881254569_6146467504729254750_n.jpg

Passar på att pussa lite på kompisen :love:

10404276_521819871254570_3000070490856445281_n.jpg

Vackra Blekinge :love:

1508128_521819884587902_1760992073130393896_n.jpg

Å så mååååste man bara klia sig på benen när man är klar!

1391892_521819967921227_6866640780454469170_n.jpg

Jag fegade bara ur en gång :crazy:
När vi skulle gå förbi ett av husen på vägen så tvättade gubben bilen med högtryck.
Dessutom måste vi passera hästätande soptunnor (de är alltid farliga på bortavägen, aldrig på hemvägen)
För säkerhets skull satt jag av och ledde förbi Walle, men då fick han istället gå först.
Så fort vi hade passerat satt jag upp igen och han höll sig lugn hela tiden.
Hade jag ridit förbi så hade jag säkert spänt mig, kortat tyglarna och klämt med benen = Walle hade reagerat.... :o

@Matmissbrukaren Ganska okunniga människor som inte förstår att unghästar måste få vila och tänka igenom det dom lärt sig. Hästar är inga maskiner.

Att dom är pigga och mer uppe i luften än på backen är ganska vanligt den här tiden nu när det börjar bli kallare :p
Om det är någon som blir orolig av att ta in och ut så visa hur dom hur du gör så att det blir lika =)
Då brukar dom ge sig väldigt snabbt :)

Nangijala skulle fått vila tills i lördags (en vecka) men det strulade ihop sig, blev ont om tid och... tja hon får vila till minst tisdag :p Igår provade jag sadel jag köpte! Än sålänge verkar det som om jag inte behöver lämna tillbaka den. Dock hade jag ju mätt totalgalet på vilket koppjärn jag skulle ha, så jag skruvade glatt i "normalt" och kunde sedan inte få på hästen det :rofl: det var likom bara en bit av bossorna som nuddade ryggen haha! Såfick hem och skruva tillbaka det extravida som medföljde... och det passade precis :o Men sadeln kändes bra i mina ögon så nu ska sadelprovare få komma och säga sitt :D håller alla tummar och tår, orkar inte leta mer

En tråkig grej här med förresten. Är så lycklig idag över att Nangijala inte ärvde sin mors dåliga rygg för stoet fick plockas bort idag, hon klarade att gå som sällskapshäst lite mer än ett år innan hon fick för ont för det :(

@oanki

Det är inte första gången han busar till det så :meh:
Han har gjort så sen jag köpte honom som 1,5 åring. Inte studsa, utan han drar ner huvudet mellan benen och drar. Precis som på utställningen. Men jag trodde han kommit över det där nu. Han drog iväg med mig ett ex antal ggr precis när jag köpt honom och jag vågar nog skylla det på dålig uppfostran. Uppfödaren hade ingen tid till honom och det gjordes nog inte så mycket med honom när han var liten.

Pratade med stallägaren, som är den som tar ut och in och hon har inga problem med att han håller på, men hon hade blivit lite förvånad då han gjorde det första gången. När hon tar ut honom tar hon en annan samtidigt. Den andras hage ligger innan Dunders och när dom kom dit så var han plötsligt inte i hennes hand längre. Det gick på en halv sekund sa hon så varken hon eller den andra hästen fattade vad som hände. Men han hade bara lite bråttom ut i hagen. Han sprang dit och började käka sin frukost.
Han är liksom aldrig dum eller så, men han gör verkligen skäl för sitt namn, han drar iväg med Dunder och brak, snabb som en blixt.
Men han har respekt för kedjan och jag hoppas det fortsätter så.

Annars har han spöken i huvudet ute i skogen nu. Alla löv som faller är monster :eek:

Jag är lite dålig på att uppdatera. Hursom vi fortsätter knata runt i skogen och tömköra.
Han är så cool! Går fram över allt på vägar vi aldrig varit på. Även cool när vi rider ut med sällskap!
På bilden nedan red vi till en äng och galopperade med hundarna! Sen tog vi en ny väg där vi var tvungen att gå över en träbro för att komma till vägen hem och han knatade över den utan problem!
Har börjat rida i ridhuset en gång varannan vecka ungefär och det går bra.
Sen har han blivit bortskämd med två nya träns <3 Min fina callebus!
Har aldrig nån med mig när jag rider typ så därför blir det inga ridbilder/filmer :)
10408914_10152547122723789_8379957968481027277_n_zps9f983dfd.jpg

10689563_10152520651993789_8043717157134272356_n_zps39b5a7c1.jpg

10801801_10152556752028789_7909796393318353370_n_zps3658dc92.jpg

@hjarterdam Vilka snygga träns! Vad är det understa för något?

--

Allis markerade inte alls igår när jag longerade :)
I helgen kom jag fram till att jag testar o ha henne oskodd i vinter och vi drog av skorna fram och det funkar väldigt bra det också! Hon kommer inte ridas massor i vinter ändå så vore skönt o slippa skor. Får dra på fram i vår sen antar jag
Känns jättekul att det börjar ordna sig med allt nu, hon trivs kanon i sin flock på 5 hästar inklusive henne också och det är viktigt för mig. De har så stort utbyte av varandra och en stor hage att gå i.
Led då hon fick gå ensam och även ihopsläppen har varit jobbiga...
Hon är så gullig och älskar att bli borstad, varje dag lär vi känna varandra mer och mer och hon är verkligen allt jag önskat mig :) Ska bli så spännande o rida henne för första gången!

Jag är lite dålig på att uppdatera. Hursom vi fortsätter knata runt i skogen och tömköra.
Han är så cool! Går fram över allt på vägar vi aldrig varit på. Även cool när vi rider ut med sällskap!
På bilden nedan red vi till en äng och galopperade med hundarna! Sen tog vi en ny väg där vi var tvungen att gå över en träbro för att komma till vägen hem och han knatade över den utan problem!
Har börjat rida i ridhuset en gång varannan vecka ungefär och det går bra.
Sen har han blivit bortskämd med två nya träns <3 Min fina callebus!
Har aldrig nån med mig när jag rider typ så därför blir det inga ridbilder/filmer :)

Åh va härligt att läsa att han är ok efter sommarens skada!!

Brorsan har varit på hoppträning igen.
Han var piggelin och skötte sig bra även om han tyckte hindret blev lite läskigt när det ändrades från kryss till räcke :D

Åh va härligt att läsa att han är ok efter sommarens skada!!

Brorsan har varit på hoppträning igen.
Han var piggelin och skötte sig bra även om han tyckte hindret blev lite läskigt när det ändrades från kryss till räcke :D

I kväll bär det iväg på vår alldelles första hoppträning! Jag är jätte nervös. Vi är en grupp på 4 st där alla har helt färska 3 åringar, ingen av oss har ens travat bommar. Jag har ju skuttat några träd i skogen och ett dike. Mest nervös är jag för om hon ska bralla av mig. Vi löshoppade i söndags och Imbra var helt rabbiat när hästen efter kom in i ridhuset och börjad leva om, det var en av dem som är med i kväll. Imbra är van att både vara själv och med andra i ridhuset, men när jag har ridit har det varit stabila ädre hästar där och inte vilda 3 åringar.

I kväll bär det iväg på vår alldelles första hoppträning! Jag är jätte nervös. Vi är en grupp på 4 st där alla har helt färska 3 åringar, ingen av oss har ens travat bommar. Jag har ju skuttat några träd i skogen och ett dike. Mest nervös är jag för om hon ska bralla av mig. Vi löshoppade i söndags och Imbra var helt rabbiat när hästen efter kom in i ridhuset och börjad leva om, det var en av dem som är med i kväll. Imbra är van att både vara själv och med andra i ridhuset, men när jag har ridit har det varit stabila ädre hästar där och inte vilda 3 åringar.
Det går säkert bra! Du får uppdatera när du kommer hem!

Kl
Här rider jag Walle ca tre gånger i veckan. Varvar ridhus och skog...
Har faktiskt inte höjt kraven än utan fokus ligger fortfarande på bjudning.
Rider honom såhär november ut och sen väntar lång vila...
Hmm, troligtvis blir jag tokig av ridsug. Finns inget annat alternativ än dotterns C-ponny, så får det bli!:up::D

Hmmm... Jag hade inte ridit henne på ett tag... i lördags blev jag så jäkla sugen på att rida! Jag la på sadeln och gick ut i skogen. Hon var cool när jag satt upp och red iväg. Efter 5 minuter lägger hon av en bockserie som är till duga och jag flyger av. Resultatet är nu en svanskota som "krasar..." Inte bra. Inga mjukdelsskador (som jag hade hoppats på) Kan tillägga att hon blivit stimulerad både mentalt och fysiskt, bara det att jag inte haft något ridsug. Men men... Så nu ska jag ta hjälp med ridningen ett tag fram över tills jag har läkt ihop. Befarar att det kan ta ett tag innan jag kan sitta på henne igen :(

Hmmm... Jag hade inte ridit henne på ett tag... i lördags blev jag så jäkla sugen på att rida! Jag la på sadeln och gick ut i skogen. Hon var cool när jag satt upp och red iväg. Efter 5 minuter lägger hon av en bockserie som är till duga och jag flyger av. Resultatet är nu en svanskota som "krasar..." Inte bra. Inga mjukdelsskador (som jag hade hoppats på) Kan tillägga att hon blivit stimulerad både mentalt och fysiskt, bara det att jag inte haft något ridsug. Men men... Så nu ska jag ta hjälp med ridningen ett tag fram över tills jag har läkt ihop. Befarar att det kan ta ett tag innan jag kan sitta på henne igen :(
Usch då, tur ändå att det inte blev värre skador på dig.
Hoppas det löser sig och att du kan få bra hjälp med din häst!

Ja, Jag hade tur. Säkerhetsvästen räddade mig nog en del tror jag :) Håller på att leta efter en ny ryttare till henne, vågar inte rida så länge svanskotan knakar. Läkaren sa att det kan ta upp till 3 månader innan den läker ihop helt... Suck! Vila ska hon få göra i viner, men inte i 3 månader! Men just nu har jag ingen sadel som passar henne, har fått låna en som är bra, men det håller ju inte i längden. Någon som kanske kan tipsa om märke och modell som kan tänkas passa? Söker en hopp/allround sadel med lite djupare säte samt bra stöd.

champ4_zps0b5c4db4.jpg

champ3_zps68fd250a.jpg
champ_zps43143f9b.jpg

Allis va som jag trodde inte vaccinerad som hon ska... hade bara stelkrampen och inte influensan så nu får vi köra en grundvaccinering på det
Skadan kunde han bara säga att det ser bra ut men finns inget som säger att det inte kommer bli problem i framtiden. Ett av de tråkigaste ställena att få en sparkskada på antagligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka