Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjohoo, jag fick visst shoppat idag, en helt ny sadel, äntligen :bump:

img_20140603_203347_538e1d5be087c30887ecf50c.jpg

Det är en Globus Clic hopp.

Sen köpte jag ett visningsträns, en lädergrimma och en rosa grimma med :love:
Ska gravera in hans namn på brickan som sitter på lädergrimman tänkte jag. Tyckte den hade så fina detaljer på nosremmen.
Han ser inte så glad ut på bilderna efter allt provande :p

img_20140603_203730_538e1dace087c313a31ca81c.jpg

img_20140603_203939_538e1e6ae087c36344535424.jpg

img_20140603_204620_538e21c4ddf2b34efc6f60ef.jpg

Fia gick testet nu ihelgen :) Inte riktigt så bra som jag hoppades men jag är väldigt nöjd med hur hon betedde sig.
Betygen blev 7, 7,5 7,5 6,5 8 7 43,5 som hopptalang och 6 6 på skritt och trav dvs 40,5 som dressyrtalang. ridningen klarade hon galant, och det var stor skillnad på gångarterna under ryttare.. Det som irriterade mig var att hon mättes till 158.. Det gjorde 3 åringen (som nu är 4) förra året också, och Fia är större än vad den är nu.. Samtidigt får jag skylla mig själv, jag såg att hen inte mätte på manken men ville inte lägga mig i och tyckte inte det skulle göra någon skillnad..
Roligast var att domaren sa att hästen antagligen visar mer gångarter hemma, medan vi tänkte "skit, så fint rör hon sig inte hemma i trav" Hoppningen var hon lite matt i, hoppade inte riktigt som hon brukar så blev lite förvånad över 8:an på tekniken :)

@Matmissbrukaren Kul med shopping! Har också en globus clic men dressyr :) vad har han i bommen? Gillar grimman

:banana:Min gris mankamm är mjuk igen!!:banana:
Daglig motion och dubbelt så många hästar i hagen gjorde susen.
Syns även på magen och inga veck vid svansen. Nu blir det fortsatt motion tills efter midsommar är planen sen vill jag lägga in vila (kommer hållas under uppsikt varje/varannan dag ändå så)

@Fragile

Han har 36 i bommen. Ca 115 grader.
Provade en Globus Clic dressyr 38 men den satt inte bra på honom. Mest för att se vad som passar. Någon dressyrsadel vill jag inte ha :p

Idag fick Balder gå på promenad! Glad pålle fick ha sadel och träns och gå med ponnyn som reds. Vi skrittade ut ca en halvtimme och jag sprang med honom kanske 200 meter så han fick trava på ordentligt. Duktig pålle var så glad och nöjd! :)

Bjuder på lite bilder, ignorera mig... :angel:

IMG_20140605_164514_zpsavtfx8gx.jpg

IMG_20140605_164453_zpsaa5i9c71.jpg

Hemma igen!
IMG_20140605_165648_zpsrals6dnv.jpg

IMG_20140605_170311_zpscz2tfvrh.jpg

Min fina fina pussglada kille! :love: Han är riktigt fin nu tycker jag! Fast tjock. :p

@Maja_Kandi Så söt Balder är :)

@sona Trist med mätningen men kul att du är nöjd med det andra :)

Själv var jag ytterst nära att flyga av Nangijala när jag red igår! Och hade jag gjort det hade det känt för löjligt för hon bockade ju inte ens :p Hann faktiskt inte ens ut från gården. Red längs med långsidan på ett hus och Nangijala var väl en huvudlängd förbi gaveln när hon hoppar 3m bakklänges och lämnade mig hängandes vid öronen. Kravlar mig tillbaka i sadeln och undrar vad tusan hon blev så rädd för (de tycker vedhögarna där är lite småäckliga, men inte såhär illa) men kan inte se nåt särskilt därifrån vi står. Smackar på och lyckas efter lite lirkande få henne att gå framåt igen - för att hoppa bakåt igen. Hann få en skymt av huset kortsida och såg inget konstigt alls. Får då hoppa av och gå före för hon fnyser bara upprört. Vet ni va vi stötte på ett par meter in på kortsidan? 3 STAPLADE, HÄSTÄTANDE VITA PLASTSTOLAR! :rofl:

Igår när jag o syrran bara skulle ut o se till min skrutt såg vi att han och en till låt och sov :love: sen stod 3 andra och sov bredvid och Prinsen åt.
Hade hälsat på Nasse o gett han morötter men så skulle jag hälsa på Obi och Bonsan med o ser då att Noan inte vill röra sig. Försöker flytta på henne men hon stapplar bara till.
Tar av täcket och hämtar grimma och ringer ägaren. Försöker leda och hon har jättesvårt att gå :( hovarna ser hemska ut men märker ju att det inte är det. Får ut henne ur hagen och de andra hästarna stressar upp sig. Då syns pulsen i frambenen :(
Vi fick ner henne till stallet och hade ringt ägaren så de kom precis när vi va nere vid stallet. Fång
Fyfan va hemskt, hon hade så fruktansvärt ont.. Lilla hästen

Och där blev fångesten värre och jag köper en munkorg idag (och ska ut o galoppera nu)

@Fragile
Åh fy tusan... :( Min ponny hade fång 2011 så jag vet vilket helvete det är. Därav att Balder fick en munkorg... Så förstår verkligen din fångest! Var lite orolig att Balder inte drack sen han fick sin present för han har sett lite uppdragen ut, men jag såg igår att han var till badkaret och han drack inte just nånting när jag erbjöd honom ur hink utan munkorg när vi varit ute. Idag tog jag upp honom till en liten hage med typ bara maskrosor så får han gå där ett par timmar utan munkorg bara för att slippa den. Mycket glad häst! Fick då se att han förstått tekniken för att få i sig mat, men inte är det mycket han får i sig inte... Så för att inte svälta honom får det bli några timmar utan varje dag. Det lär väl vara därför han sett uppdragen ut då gissar jag, för att han inte fått i sig just nånting i matväg.

@Fragile
Åh fy tusan... :( Min ponny hade fång 2011 så jag vet vilket helvete det är. Därav att Balder fick en munkorg... Så förstår verkligen din fångest! Var lite orolig att Balder inte drack sen han fick sin present för han har sett lite uppdragen ut, men jag såg igår att han var till badkaret och han drack inte just nånting när jag erbjöd honom ur hink utan munkorg när vi varit ute. Idag tog jag upp honom till en liten hage med typ bara maskrosor så får han gå där ett par timmar utan munkorg bara för att slippa den. Mycket glad häst! Fick då se att han förstått tekniken för att få i sig mat, men inte är det mycket han får i sig inte... Så för att inte svälta honom får det bli några timmar utan varje dag. Det lär väl vara därför han sett uppdragen ut då gissar jag, för att han inte fått i sig just nånting i matväg.

En varning bara, de kompensationsäter när de är utan munkorg. Det finns studier som visar att hästar som går på gräs del av dag kan smacka i sig lika mycket eller mer på den tiden jmf med hästar som går hela dygnet. Ju kortare tid dessto mer smackade de i sig. Så håll ett öga.

Jag skulle initialt hellre om det är möjligt ta in och ge grovfoder nu i början. Så han har kvar incitamentet att lära sig äta med korgen. När jag vande in min första tog jag lite av och på, tog lång tid innan han åt helt bra med korg. Nummer två var jag brutalare med, den fick lösa problemet, enda gräs man fick i sig var genom korg. Den tog mycket kortare tid innan bekväm.

Tyvärr har samtliga mina utvecklat en teknik som gör att korgen är ganska meningslös till sist, dvs de äter för mycket även med korg. Detta både de som i två veckor hävdat att de inte får i sig ett stråååå, och de som snabbt fattat. Så håll ett öga på det med, om han bättrar på tekniken och får i sig mer än han borde. Beror ju hemskt mycket på gräs och så med =)

Så hemskt det är med fångest och hästar som drabbas av det :(

Jag var väldigt orolig för Dunder i början på vårkanten när stallägaren bestämt sig för att han inte fick gå på magert bete trots att jag krävde det. Efter många om och men så fick han en mager hage till sist och han har inte lagt på sig något alls. Kanske ett gram eller två. Jätteskönt att inte behöva oroa mig. Förra året blev han så fet så jag visste inte vad jag skulle göra med honom.

Vill han inte hoppa i dagsläget eller du vet inte om han vill och hoppas på att han vill? :)

Jag vet inte om han vill. Han är ju bara löshoppad två - tre ggr, och han KAN hoppa, som han kan hoppa. Men åtminstone löshoppning så fanns det nada bjudning, och han verkade vara ganska nollställd till det här med hoppning. Han stannade inte, men han tog inte tag i hindren själv heller, utan "jaha, nu står det grejs i vägen de vill jag ska ta mig över, då gör jag det då".

Kanske hade gett sig med mer löshoppning, eller ej, det blev ju paus iom magproblemen och jag är lite tveksam ta upp det igen.
Sen vissa ser aldrig minsta poäng med löshoppning, men att hoppa uppsuttet däremot är en helt annan femma.

Så jag vet att han KAN hoppa (och fan vore det annars, halvbrorsan med samma mamma var länge - kanske än - högst bedömda ponnyn någonsin i hoppning på treårs), men jag vet inte om han kommer VILJA hoppa.

Men jag hoppas det =)

Jag vet inte om han vill. Han är ju bara löshoppad två - tre ggr, och han KAN hoppa, som han kan hoppa. Men åtminstone löshoppning så fanns det nada bjudning, och han verkade vara ganska nollställd till det här med hoppning. Han stannade inte, men han tog inte tag i hindren själv heller, utan "jaha, nu står det grejs i vägen de vill jag ska ta mig över, då gör jag det då".

Kanske hade gett sig med mer löshoppning, eller ej, det blev ju paus iom magproblemen och jag är lite tveksam ta upp det igen.
Sen vissa ser aldrig minsta poäng med löshoppning, men att hoppa uppsuttet däremot är en helt annan femma.

Så jag vet att han KAN hoppa (och fan vore det annars, halvbrorsan med samma mamma var länge - kanske än - högst bedömda ponnyn någonsin i hoppning på treårs), men jag vet inte om han kommer VILJA hoppa.

Men jag hoppas det =)

Okej, men då hoppas vi han tycker det är roligt att hoppa med ryttare :)
Han är ju inte så gammal heller så han kanske helt enkelt inte har fattat vad det går ut på än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 019
· Visningar
33 138
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II