Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W
Jo det har jag också hört. Jag har tyvärr (eller kanske som tur är) inte så värst bra eller mycket bete. Mest ogräs, maskrosor, daggkåpor och sånt som dom inte riktigt gillar. Så det finns inte direkt mycket bra bete, och den biten med mest mat har jag skurit av till 10an. Har delat upp hagen i tre så Balder och Dolly går på en bit, 10an på en annan och en liten bit går ponnyn i på dagtid. Om natten går hon i en nerbetad skogshage. Mycket pyssel blir det... :cautious:
När Balder fick äta utan korgen idag så gick han i en pyttehage på gården runt stallknuten och hjälpte matte att klippa maskrosor så jag slapp gå med grästrimmern. ;) Förena nytta med nöje! :up: :D När han ätit kanske två timmar där fick de gå in i stallet tre timmar och där fick han ingenting. Han tog en tupplur och sen var det munkorg på och ut i beteshagen igen. Som sagt, mycket flytta och dona blir det... :sneaky:

Efter midsommar om min 10a åker ska jag ha alla tre på hela biten, hoppas dock att ettåringen har åkt då också. Då borde det vara nerbetat så han kan gå utan. Tar mitt bete slut i sommar så har jag flera bitar jag får släppa dom på via jobbet, snacka om arbetsförmåner! :p

Jag har munkorg på min gamling och han får i sig så han inte ser insjunken ut, men visst har han gått ner i vikt och är jätte snygg nu jämnfört med hur ruskigt fet han var förut. Han kan äta och dricka med den jätte bra. Har en vän dock vars häst inte fick i sig tillräckligt, men ville ändå begränsa. Så hon klippte upp hålet med en tång av något slag och gjorde det större. Jätte bra funkade det för henne. Kanske värt att prova @Maja_Kandi så du slipper ta av på/flytta? ^^

Ett tag sedan man var här nu :p Nästa vecka ska vi och prova sadel... igen. inte lätt när pållan har lite speciell rygg :meh:

Ett klipp från sist vi red på banan. hon lär sig snabbt, gången innan flög alla de bommar när vi försökte vända i rutan :p

Kl.

WOHO, första turen helt ensam i skogen idag. Helt ensam utan mänskligt sällskap också! Helt underbar häst, ryggade för en ända sak idag och sedan var det bara framåt. Han tog även en tjuv trav eller två. Jäklar vad det är krut i gossen! Jag red även barbacka för skojs skull och det gick super bra. Tog alla galopper på galoppskänkel idag, så det börjar bli bättre :) Superkär i pussemulen :love:

Bara måste dela med mig av unge herrns senaste påhitt ;)

10355763_623681464394497_3049666318882260334_n.jpg

@urkella Gud vad duktig hon är!

@Alexandra_W Haha, så sött! Min förra ponny fick ha ett sånt flugpannband, men hon roade sig mest med att ha det som ett långt svart skägg :D

@MattiZ Modigt att du vågar rida barbacka första gången ensam ;)

Idag skulle jag rida Nangijala med två andra var planen. Med betoning på skulle. Hästskrället är ju så vansinnigt stoig vissa dagar och när jag borstar henne på rumpan kommer min syster med sin ponny. Hon binder upp honom flera meter bort så Nangijala når inte honom. Men hon når min syster när hon går till ryktlådan och sniffar på henne. Det var tydligen som att sniffa på Dante för, innan jag hinner blinka, tjuter hon högt och sparkar efter honom. Problemet var att jag stod i vägen och fick en mysig smäll mitt på låret. Inser ju snabbt att det är kört att gå omkrng i shorts de närmaste veckorna då jag lär få ett blåmärke stort som en hov och går för att spola i kallt vatten. Dock är jag ju fånigheten själv så för detta lilla blåmärke och börjar snabbt känna mig svimfärdig. Växlar därför de närmsta 10min med att ligga ner för att världen snurrar och jag knappt hör något och att sitta och spola benet. Så dåligt mådde jag inte ens när jag fick sparken i ansiktet i höstas och fick sy 15 stygn :o Borstade sedan klart och linkade hem. Förhoppningsvis kan jag rida imorgon.

@Exotizc
Men vilken liten...! :mad: :down: Hoppas det inte blir allt för ont imorgon! Kommer ihåg när Balder skulle verkas en av dom första gångerna, jag stod framför honom och höll i grimskaft, och hovis grejade. Så blev Balder otålig och langade en "spansk-skritt-spark" rätt upp i grenen på mig. :wtf: Då var jag glad att jag inte var av manligt kön... :angel:

KL
Idag har jag ridit min plutt! :D Han var jätteduktig! Gick samma väg som i förrgår, knallade längs bilvägen och sen in på en mindre skogsväg. Skillnaden idag var att kossorna hade fått gå ut och gick nere bredvid vägen, det var hur intressant som helst tyckte Balder och stirrade storögt på dem. Han var så inne i korna att han knappt märkte nånting annat. Ledde därför en bra bit in på den mindre vägen för att han skulle sluta vända sig om och stirra så fort man stannade.
Satt upp utan problem, sen var det en väldigt spänd och lite sådär halvt jätteexplosiv häst som gick med små korta trippiga steg och försökte titta bakåt uppåt mot mig så jag bara väntade på explosionen. Men den uteblev som tur var och istället slappnade han av och klev på bättre och bättre hela tiden. :) Duktig! På hemvägen tog vi vår allra första trav på samma ställe som jag sprang med honom sist. Då blev han himla konfunderad igen och sprang med korta korta steg och försökte titta upp på mig. Sista stegen gick ändå bättre och sen var han avslappnad igen i skritten. :)

Ute vid vägen hoppade jag av och pålle fick träffa korna! :D
10374905_10202484188408855_2944242296077481237_n_zps8ce6b24e.jpg

Sekunden efter det här kortet togs så blåste kossan så Balder skuttade bakåt och fnös, hahaha! :laugh:

Gick förbi kohagen och satt upp igen och red sedan hela vägen hem utan bekymmer! :) Jätteduktig!
10422490_10202484189928893_940140094824311517_n_zpsdcb224a2.jpg

Han har som alltid räsermotorn påkopplad och det är ingen avslappnad lullull-skritt utan det är full fart framåt som gäller! På sitt sätt är det himla bekvämt att han har inbyggd gas, men det vore fint att hitta ett mellanläge också. :p

Kommer nog behöva strypa maten i år vad det verkar. Den stora mörkt gulbruna har troligen vrickat sig så ingen handhästridning heller :(

I övrigt är det en vecka kvar till min semester och under den tänkte jag satsa på inkörning. Kommer naturligtvis inte hinna klart men tänka på det viset.

Funderar på att köpa en sele...

Hon som har russet har erbjudit sig att köra in connemaran så det kanske blir så.

På lördag ska russet ställas ut :D

Dunder var på utställning igår. En inoff. Tyvärr så var han supertrött och det syns tydligt på bilderna. Natten innan igår så hade det varit oväder här och när jag hämtade honom i hagen igår så låg han helt utmattad, så jag tror det var vädret som ställde till det lite. Hon som visade honom fick typ dra fram honom och han brukar ha en egen gaspedal. Nåja, det var en inoff och egentligen bara träning inför dom andra i sommar. Så det känns helt okej ändå. Han skötte sig exemplariskt på plats.
Han fick jättefin kritik. Domaren sa att han måste ha väldigt lätt för att samla sig och att det ser ut som att det är mycket häst framför sig när man rider honom. Han fick totalt 38 p. Missade 1 p vardera på både skritt och trav tyvärr eftersom han var så slö. Får hoppas han är piggare nästa gång :)

10369317_555100084599336_1044926930_n.jpg

10362169_510020712430702_259282513_n.jpg

10354533_904606762888052_723387981_n.jpg

926782_866058720089002_1927512802_n.jpg

10449056_478424535624951_884908543_n.jpg

Har ni sett så trött han var, stackarn! Det såg jag först när jag såg kortet.

Dunder fyllde förresten 3 år igår :bump:

@Exotizc ajaj lät inge vidare.

Vi har anmält oss till en tävling som är nästa helg :o Vi ska vara med i trail, ranch trail och eventuellt western horsemanship :)
Vi testade rida trail banan idag, gick sådär. var lite strul med att vända runt och backa rakt emellan 2 bommar. Men nästa gång sätter hon det nog ;) Hon är så oerhört lättlärd. på ont och gott. Förr kunde vi inte vända i rutan utan att bommarna flög. Nu vänder hon galant. Sist vi red va det första gången vi testade sidepass över en bom så det gick lite si sådär samt att hon vågade inte trava över bommar. Idag sidepassar hon på bara sätet och travar även över bommarna :love: Hon behöver mest bara lära sig att vänta i momenten och ta det lite lugnare då hon vill att det gå undan.

@Exotizc Haha ja jo modigt och modigt, jag kände på förra turen när han hade den äldre gamlingen med som sällskap och ändå gick först att det gick så pass bra att det inte skulle bli några problem ^^ Jag litar på den här hästen något enormt och han bevisar det gång på gång att det går :)

Saknar min rödhåriga lilla slyngel.
Nu har han varit borta i en och en halv vecka. Blev ingen påhälsning denna helgen utan blir på onsdag istället...

Saknar min rödhåriga lilla slyngel.
Nu har han varit borta i en och en halv vecka. Blev ingen påhälsning denna helgen utan blir på onsdag istället...

Förstår det!

Min har vilat i två veckor nu men jag får nog ta och hitta på något med honom.
De andra hästarna blir trakasserade HELA tiden :p
Flughuva eller liknande är ingen idé att ens tänka på. De åker av direkt... på alla tre :o

Dunder har också haft lite vila nu, i typ en vecka eller nåt. Tänkte ta en ridtur ikväll när det är lite svalare ute, så han inte fläskar på sig så mycket :p

@Matmissbrukaren: tråkigt att han var lite trött, du får kolla vädret till nästa kanske ;) men han ser fin ut på bilderna!

@urkella Tävling? Tävlar man western redan med treåringar? Kan inte vara så avancerat? :)

@Maja_Kandi Heja på med ridningen! :D

Här blev det ingen ridning i helgen efter sparken. Blåmärket blev större än hoven och så pass ömt och svullet att det varit skönast att gå i kjol och vandra sakta :p Är fortfarande stel och öm idag, men känns ändå bättre så tror jag kan kravla mig upp i sadeln ikväll.

@Matmissbrukaren: tråkigt att han var lite trött, du får kolla vädret till nästa kanske ;) men han ser fin ut på bilderna!

@urkella Tävling? Tävlar man western redan med treåringar? Kan inte vara så avancerat? :)

@Maja_Kandi Heja på med ridningen! :D

Här blev det ingen ridning i helgen efter sparken. Blåmärket blev större än hoven och så pass ömt och svullet att det varit skönast att gå i kjol och vandra sakta :p Är fortfarande stel och öm idag, men känns ändå bättre så tror jag kan kravla mig upp i sadeln ikväll.

Till nästa utställning ska han få stå inne på box två nätter innan och få vila upp sig tänkte jag :)

Hmmmmm... Här fick den flygande flodhästen plötsligt en helt ny innebörd... Var ute och pysslade, hästarna lekte. Kaptenen (alltså Balder kompis -10an i vanliga fall) går själv (eftersom att han är till salu har jag inte velat ha alla tillsammans och riskera nåt onödigt nu) och Dolly och Balder bredvid med bara en tråd mellan. Tittar upp och hästarna busar i sina hagar, tittar upp igen och Balder är inne hos Kaptenen! Huh!? O_o Går och tittar, tråden är hel. :confused: Jätteglada pojkar flyger runt och är mer i luften än på backen, men stackars Dolly är förtvivlad och är nästan påväg genom tråden. Tar in Balder i rätt hage igen för att se vad tusan som händer, han tar ett varv i räsergalopp, laddar snett mot mellantråden och flyger sen vackert över och busar iväg med Kaptenen igen. :cool: Det är som med humlor, min köttbulle kan hoppa! Har ju sett hans vackra rodeobockningar, men inte trodde jag han skulle hoppa över tråden! Han har alltid haft väldigt mycket respekt för tråden, men det har han visst glömt nu... :arghh: Detta ställer till det nåt alldeles kopiöst... Jag förstår att han vill vara med sin kompis, lilla Dolly är bara superbrunstig och skitsur hela tiden. Men om pojkarna får gå ilag blir ju hon själv, vilket inte är nåt alternativ eftersom hon precis lärt sig att akta tråden, tidigare har hon bara sprängt igenom och stuckit, så det känns som om hon behöver sällskap... Suck och pust... Hur fan gör jag nu då!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈