Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten bild från gårdagens ritt :)

10351610_10152294459594877_6248858196682351625_n.jpg

Duktig grå yngling som går först i skogen.

Jag fick byta allt stängsel till järntråd och höja till 135cm för att connemaran skulle sluta hoppa ut. Hon kan hoppa högre än så men järntråden är svår att taxera eftersom den inte är så lätt att se...

Var det inte Roundstone Chief som var fenomenal på att hoppa? Jag red två av hans avkommor på Sveden (Moby Dick och Mac Chief) och har för mig att jag såg en bild i Hästen på 80-talet där han hoppade över ett staket på ca 2m. Connemaror verkar vara svåra att stänga in! :p

@Matmissbrukaren: så trist med alla inställda utställningar!

Vet inte om mitt troll kanske växer för trots att hon bara gått i hagen i 3 dagar så var hon seg (!), och mig veterligen så var vädret bra inatt så jag har svårt att tro att det kan vara det... Jag som släppade ut bommar och hinderstöd för att löshoppa, men hon orakade knappt galoppera och tog sig precis över hindret så jag avslutade snabbt.

Vår första tävling avklarad. Ai skötte sig super för va första gången hon var runt så mycket hästar. Första gången inne på tävlingsbanan var väldigt otäckt sa hon, men vi tog oss runt den iaf. Vi har bara övat på repgrind hemma och här var det en stålgrind som var skit smal så det var väldigt otäck. Så vi lyckades öppna den men inte stänga. Där emot så klappade jag henne där efter = diskad, men man fick rida igenom banan iaf. Nästa bana var ranch trail, där man bland annat skulle stanna i en ruta, hoppa av och gå ett varv runt hästen och den ska stå kvar för att sedan hoppa upp igen. Ai-chan ville inte alls stå kvar där inne XD Sedan skulle man dra ett stort däck vilket hon skötte galant, :love: och där efter kasta ett lasso på en dummy kalv. Som hon inte tyckte o utan ville pyngla upp den istället :angel: Sedan var det den jäkla grinden igen, så där blev vi oxå utan placering. Tredje och planerat sista gren var western horsemanship där man skulle trava halva medellinjen sedan fatta galopp för att vid en kon stanna och vända 180 grader, trava till där domaren satt, stanna och rygga 8 steg. Här kom vi på en 5:te plats av 8 startande och fick rosett :)
Sedan hände en olycka med en häst som skadade ryggen när den lyckades backa under bakbommen och fastna :nailbiting: Som tur kom den loss och veterinären på tävlingen kollade igenom den. Men fick för det hoppa in i team trail då min tränare tyckte det. Vilket jag efteråt ångrar då man skulle rida 2 bredvid varandra och mitt i banan byta häst och rida klart på den andra hästen. Kände inte alls hon jag fick rida ihop med men hon var mycket hårdare i sin ridning så Ai fick panik då hon körde sporrarna i magen på henne. Så både jag och funktionären fick säga till henne :rage: Då hade jag ändå precis innan sagt till att hon lyssnar väldigt bra så räcker att man lägger emot vaden så flyttar hon sig. Så ja det var nog första och sista gången jag låter någon annan rida henne. Så det var en väldigt lång dag då det var lång tid emellan klasserna, men då fick hon stå i en liten boxhage de hade där så hon stod lugt och åt hö emellan klasserna och fick vila sig lite :) Fick förfrågan om vi ville börja träna roping med så får se om vi åker på en sådan träning och testar lite längre fram. Nu ska hon få vila ett par veckor och smälta det hela. Hade iaf snyggaste hästen på tävlingen :angel:

DSC_1227.jpg

DSC_1231.jpg

DSC_1236.jpg

DSC_1278.jpg

Vilken dag för lilla pållen! @urkella
Trist att det skulle sluta med såpass okänslig ryttare.
Kan tycka att man som ryttare måste vara ordentligt lyhörd då de bara är tre, men, men O_o.

Men tycker du ska vara stolt över att hon lyssnade så fint på dig!
Och helt klart är en klapp på halsen viktigare än fortsatt tävlan...:bow:

Vår första tävling avklarad. Ai skötte sig super för va första gången hon var runt så mycket hästar. Första gången inne på tävlingsbanan var väldigt otäckt sa hon, men vi tog oss runt den iaf. Vi har bara övat på repgrind hemma och här var det en stålgrind som var skit smal så det var väldigt otäck. Så vi lyckades öppna den men inte stänga. Där emot så klappade jag henne där efter = diskad, men man fick rida igenom banan iaf. Nästa bana var ranch trail, där man bland annat skulle stanna i en ruta, hoppa av och gå ett varv runt hästen och den ska stå kvar för att sedan hoppa upp igen. Ai-chan ville inte alls stå kvar där inne XD Sedan skulle man dra ett stort däck vilket hon skötte galant, :love: och där efter kasta ett lasso på en dummy kalv. Som hon inte tyckte o utan ville pyngla upp den istället :angel: Sedan var det den jäkla grinden igen, så där blev vi oxå utan placering. Tredje och planerat sista gren var western horsemanship där man skulle trava halva medellinjen sedan fatta galopp för att vid en kon stanna och vända 180 grader, trava till där domaren satt, stanna och rygga 8 steg. Här kom vi på en 5:te plats av 8 startande och fick rosett :)
Sedan hände en olycka med en häst som skadade ryggen när den lyckades backa under bakbommen och fastna :nailbiting: Som tur kom den loss och veterinären på tävlingen kollade igenom den. Men fick för det hoppa in i team trail då min tränare tyckte det. Vilket jag efteråt ångrar då man skulle rida 2 bredvid varandra och mitt i banan byta häst och rida klart på den andra hästen. Kände inte alls hon jag fick rida ihop med men hon var mycket hårdare i sin ridning så Ai fick panik då hon körde sporrarna i magen på henne. Så både jag och funktionären fick säga till henne :rage: Då hade jag ändå precis innan sagt till att hon lyssnar väldigt bra så räcker att man lägger emot vaden så flyttar hon sig. Så ja det var nog första och sista gången jag låter någon annan rida henne. Så det var en väldigt lång dag då det var lång tid emellan klasserna, men då fick hon stå i en liten boxhage de hade där så hon stod lugt och åt hö emellan klasserna och fick vila sig lite :) Fick förfrågan om vi ville börja träna roping med så får se om vi åker på en sådan träning och testar lite längre fram. Nu ska hon få vila ett par veckor och smälta det hela. Hade iaf snyggaste hästen på tävlingen :angel:

DSC_1227.jpg

DSC_1231.jpg

DSC_1236.jpg

DSC_1278.jpg

Fina Ai! Vad duktiga ni är. :) Tycker att det där ser jätteroligt ut, ngt som jag gärna skulle testa med Calle senare, fast kanske bara själva traildelen, eller kanske egentligen WE. Nåja. Tiden får utvisa. :)

KL: Calle och bästa kompisen Musse (Också en -11) släpptes ut i riktiga beteshagen igår. De fattade knappt att det var sant..

@urkella Så tråkigt med okänsliga ryttare!

Nangijala fick också testa en annan ryttare igår, första gången för henne :) Red en skogstur med min syster vilken gick super. Vi galopperade en bra bit och det var inga bocksprång alls utan hon bara hängde på. När vi var nästan hemma hoppade jag av och lät min syster sitta upp. Vi rider otroligt likt och Nangijala var nog lite trött dessutom, så hon kunde trava en bit och sedan skritta resten av vägen hem, Vore ju bra om de vänjer sig vid varandra redan nu litegrann, de ska ju antagligen bli blivande tävlingskompisar i hoppning om saker går som planerat :D

Vad roligt att se hur långt ni kommit med era 3 åringar och så fina alla är! :D Grattis alla till fina resultat på 3års :)

Har inte varit aktiv på Buke på superlänge så ska försöka läsa ikapp allt jag missat ;)

Lollipop, Frieser/SWB

Vi tar det lugnt lilla fröken Lollie och jag. Hon stressar upp sig relativt lätt så vi har inte kommit till traven än, vill ha henne lugn och avslappnad och att hon ska tycka det är roligt!
Har ridit ungefär 15 gånger och allt går som en dans :love: Mest har vi varit på banan och ridit ut en liten sväng 2 gånger med shettisen som sällskap och andra gången gick hon glatt först hela vägen hem utan krusiduller :)

Fröken ska bli en dressyrpålla i framtiden. Just nu är hon inne i en växtfas så ridningen ligger på is för tillfället.

Lite blandade bilder på oss :D Vi är ju ingen stilstudie direkt men strunt i det och titta på hästen ;)

1908323_10203527130834968_2140817036981409632_n.jpg

DSC_0293_zps9e5d720a.jpg

DSC_0304_zpsf12c68ea.jpg

DSC_0281_zps0365a261.jpg

DSC_0299_zpsced97ae4.jpg

1912126_10203253093264200_1248248036_n.jpg

10173690_10203297760180845_4300341350769097088_n.jpg

10246378_10203446240012748_2402778637843569088_n.jpg

10371589_10203588565770803_3666899808262879878_n.jpg

Idag har jag och spöket tränat för första gången tillsammans!!
Det var också första gången jag red honom från början.
Innan har ju S ridit innan mig så det var lite pirrigt.
Han stökade ganska mycket när vi kom fram till banan så jag linade honom innan jag satt upp.

10395836_468483419921549_6101741615016384149_n.jpg

10393761_468483413254883_5759514626113786725_n.jpg

10390960_468483429921548_4882256221481632858_n.jpg

10407508_468483399921551_1006278584298542467_n.jpg

Vi fick massor av beröm av tränaren och tips hur vi ska jobba vidare.
Investerade i en säkerhetsväst, det kändes välbehövligt nu när man sitter på en sprallig unghäst.

Såhär såg det ut när jag borstade Nangijala i stallgången inför tömkörning:
" Åh lilla stackare. Du är ju helt sönderbiten vid juvret och insidan av bakbenet. (Kliar med en magic brush). Vänta så ska matte hämta lite salva!"
Jag hämtar salva, tar en stor klick på handen och börjar smeta...
"Skriiiikvrååååål, PANG!!!"
Sen står vi där och stirrar på varandra. Vet inte vem som blev mest rädd. Nangijala som sparkade bakut och träffade väggen eller jag som överraskades av reaktionen. Min häst var otroligt förolämpad och skrek och sparkade så fort kag försökte kleta ut den salva hon hade fått och jag fick tillslut smälla till henne lite med spöet för att få henne att sluta så att jag kunde smeta färdigt, för det där beteendet är ju livsfarligt :nailbiting:

Såhär såg det ut när jag borstade Nangijala i stallgången inför tömkörning:
" Åh lilla stackare. Du är ju helt sönderbiten vid juvret och insidan av bakbenet. (Kliar med en magic brush). Vänta så ska matte hämta lite salva!"
Jag hämtar salva, tar en stor klick på handen och börjar smeta...
"Skriiiikvrååååål, PANG!!!"
Sen står vi där och stirrar på varandra. Vet inte vem som blev mest rädd. Nangijala som sparkade bakut och träffade väggen eller jag som överraskades av reaktionen. Min häst var otroligt förolämpad och skrek och sparkade så fort kag försökte kleta ut den salva hon hade fått och jag fick tillslut smälla till henne lite med spöet för att få henne att sluta så att jag kunde smeta färdigt, för det där beteendet är ju livsfarligt :nailbiting:

Ohoooe.. Vilken tur att du inte blev träffad.. Har även jag haft ston som man har fått skicka in en 5-6 A4-sidors ansökan till innan man fick peta på juvret.. Kanske tur att man har en valack nu. Bara te å klafsa på.. ;)

Kl.

Har inte skrivit något här, för jag har själv haft en sådan nojja över det att jag inte ville få höra ngt olycksbådande från någon annan, då hade jag nog blivit inlagd av nervositet och ångest..

MEN... I torsdags upptäckte medis att Calle var svullen i ett knä. Tänk er en ballong. Hon kontaktade mig och jag sa åt henne att låta honom vara kvar inne så att jag skulle hinna ut och kolla. (Tankarna börjar att gå.. Ormbett? Getingstick? Spark?) Och ja. Han var som en ballong. Dock inte det minsta halt. Hittade ett sår strax över knäet som var ca 1,5 cm långt. (På sin höjd..) Nåväl.. Jag bestämde mig för att försöka att linda om benet efter att ha rengjort såret lite lätt med mina medikamenter.. Dagen efter såg såret rent ut på morgonen. Fort´farande svullet men absolut inte värre än dagen före. Han låg ner i hagen, så han hade full rörlighet gällande att böja benet. Fortfarande ohalt.

På kvällen gjorde jag en grundligare rengöring. Lindade om benet igen. Och hittar honom på lördag morgon med ett ännu större knä. Och en stor kota. Dör lite.. Men han är pigg och glad och ohalt. Ingen feber.

Till saken hör att han ju blir så här vid vartenda litet sår på bakbenen. En blessyr, så är Calle som en elefant i benen.. Men mina nerver fixar ju inte riktigt detta. Nåja.. Åkte ut tidigt även söndag och finner då Calle med ett betydligt mindre svullet knä. Kotan är fullkomligt normal. Stenen i brösten blir flera kilo lättare i ett svep..

Idag var knäet i princip normalt igen. Ni ser det fasansfulla såret som jag har smetat på lite LHP-salva på för att skydda mot flugor på det vänstra benet.

.
10425880_10204282076318480_7669579316307656347_n.jpg

detta är även ett bevis på att Calle får frukost på sängen då och då.. Eller att jag belönar honom när jag har fått honom att ligga ner på kommando även ute i hagen för första gången. :D

@Exotizc men hjälp, låter som att du har ett sto med lite humör :o
Har turen att det bästa Ai vet är när man tvättar bort allt klet mellan juvrena :p Där får man snarare akta sig för man kan få hennes rumpa över sig för hon vill att man ska klia henne :laugh:

Jag vet alltså inte var den här stoiga sidan kommer ifrån. Visserligen har hon alltid haft lite temperament men att skrika och sparka så fort något inte passar är ju inte likt henne :confused: och hon flippade verkligen ut så jag trodde jag skulle få ännu ett gigantiskt blåmärke. Nangijala hatade när jag smörjde förra sommaren med eller när man rensat mellan juvret (klia med magic brush ÄLSKAR hon dock) men då har hon som mest pipit lite och viftat med en bakhov. Därför har jag hittills bara kliat henne... och vill hon inte ha hjälp mot betten får jag väl låta bli att göra det antar jag... fast undrar om jag inte lurade henne lite förra året genom att klia och smörja samtidigt, hm.

Hej allihop (har bytt nick, Fragile här)

Min kille var helt underbar att rida i söndags :love:
Har ridit bettlöst ganska länge och han är lite typen som faller frammåt i traven/galoppen. Värst i traven
Jag försöker plocka upp honom lite o få in baken men med de bettlösa har han mest hängt sig emot så då har vi mest skrittat eller galopperat ;)
Men nu hade jag bett och han är så mjuk o fin i munnen! kortade upp tyglarna lite mer och drev på lite och han lyssnar så himla bra!
Han gick faktiskt balanserat i traven (kanske ingen jätteprestation men för oss är det de) och lyssnar så bra :)
Vill jag stanna i galoppen ute på fältet kan jag släppa av i tyglarna o säga "sakt aaav" och han gör det. Kanon så jag aldrig behöver bli hård i handen
Ja jag är väldigt nöjd med min gris

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Autistisk bror