Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick byta allt stängsel till järntråd och höja till 135cm för att connemaran skulle sluta hoppa ut. Hon kan hoppa högre än så men järntråden är svår att taxera eftersom den inte är så lätt att se...
Hon går ju ingenstans men ändåVar det inte Roundstone Chief som var fenomenal på att hoppa? Jag red två av hans avkommor på Sveden (Moby Dick och Mac Chief) och har för mig att jag såg en bild i Hästen på 80-talet där han hoppade över ett staket på ca 2m. Connemaror verkar vara svåra att stänga in!
Vår första tävling avklarad. Ai skötte sig super för va första gången hon var runt så mycket hästar. Första gången inne på tävlingsbanan var väldigt otäckt sa hon, men vi tog oss runt den iaf. Vi har bara övat på repgrind hemma och här var det en stålgrind som var skit smal så det var väldigt otäck. Så vi lyckades öppna den men inte stänga. Där emot så klappade jag henne där efter = diskad, men man fick rida igenom banan iaf. Nästa bana var ranch trail, där man bland annat skulle stanna i en ruta, hoppa av och gå ett varv runt hästen och den ska stå kvar för att sedan hoppa upp igen. Ai-chan ville inte alls stå kvar där inne XD Sedan skulle man dra ett stort däck vilket hon skötte galant, och där efter kasta ett lasso på en dummy kalv. Som hon inte tyckte o utan ville pyngla upp den istället Sedan var det den jäkla grinden igen, så där blev vi oxå utan placering. Tredje och planerat sista gren var western horsemanship där man skulle trava halva medellinjen sedan fatta galopp för att vid en kon stanna och vända 180 grader, trava till där domaren satt, stanna och rygga 8 steg. Här kom vi på en 5:te plats av 8 startande och fick rosett
Sedan hände en olycka med en häst som skadade ryggen när den lyckades backa under bakbommen och fastna Som tur kom den loss och veterinären på tävlingen kollade igenom den. Men fick för det hoppa in i team trail då min tränare tyckte det. Vilket jag efteråt ångrar då man skulle rida 2 bredvid varandra och mitt i banan byta häst och rida klart på den andra hästen. Kände inte alls hon jag fick rida ihop med men hon var mycket hårdare i sin ridning så Ai fick panik då hon körde sporrarna i magen på henne. Så både jag och funktionären fick säga till henne Då hade jag ändå precis innan sagt till att hon lyssnar väldigt bra så räcker att man lägger emot vaden så flyttar hon sig. Så ja det var nog första och sista gången jag låter någon annan rida henne. Så det var en väldigt lång dag då det var lång tid emellan klasserna, men då fick hon stå i en liten boxhage de hade där så hon stod lugt och åt hö emellan klasserna och fick vila sig lite Fick förfrågan om vi ville börja träna roping med så får se om vi åker på en sådan träning och testar lite längre fram. Nu ska hon få vila ett par veckor och smälta det hela. Hade iaf snyggaste hästen på tävlingen
@Jazzen Fin hon är!! Tycker hon ser stor ut, hur hög är hon?
Såhär såg det ut när jag borstade Nangijala i stallgången inför tömkörning:
" Åh lilla stackare. Du är ju helt sönderbiten vid juvret och insidan av bakbenet. (Kliar med en magic brush). Vänta så ska matte hämta lite salva!"
Jag hämtar salva, tar en stor klick på handen och börjar smeta...
"Skriiiikvrååååål, PANG!!!"
Sen står vi där och stirrar på varandra. Vet inte vem som blev mest rädd. Nangijala som sparkade bakut och träffade väggen eller jag som överraskades av reaktionen. Min häst var otroligt förolämpad och skrek och sparkade så fort kag försökte kleta ut den salva hon hade fått och jag fick tillslut smälla till henne lite med spöet för att få henne att sluta så att jag kunde smeta färdigt, för det där beteendet är ju livsfarligt