Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
10414556_469612279808663_3272888770194565720_n.jpg

10151134_469612336475324_2667683687784107167_n.jpg

10487247_469612379808653_5704312918064277858_n.jpg

Wihoooo!!
Nu är det roligt att rida (även om jag är kräknervös innan jag sitter upp och typ halva rundan)
Galopperade säkert 5 gånger och fick även till den lite svårare vänstergaloppen :banana:

@Exotizc Vilken liten vilding du har! Ett sto med attityd liksom.

@Jazzen Å jag tycker att min är som ett höghus! å han är "bara" 166 cm :p

Här händer det ingenting just nu. Dunder har lite semester för tillfället.

Sista dagen för att anmäla till en utställning nu så ska väl skicka in anmälan. Lite nervöst bara för jag får åka själv med honom och visa honom. Såvida ingen har lust att hänga på :idea:

Men det ska väl lösa sig. Han är ju snäll på bortaplan. Gäller ju bara att kunna anmäla honom och visa vaccinationintyget innan jag lastar ur.

@Jazzen hon kommer bli en fin dressyrhäst :) gillar blandningen

@Exotizc Kärring hon e då ;)

Jag hoppas på det! :) Hon rör sig väldigt trevligt och är en riktig arbetsmyra så vi lär ha mycket roligt i framtiden :D

@Vimsan Haha ja det är lite långt ner till marken vissa gånger ;)

Som tur är så är hon otroligt snäll och har inte busat med matte en enda gång på ryggen, (förutom den gången hon blev stucken av en broms och for iväg som skjuten ur en kanon, men det var ju inte hennes fel ;) ) hon är nästan lite väl sävlig ibland men jag klagar inte så länge hon ändå är pigg och glad :)

Hur stor beräknas han bli din snygging?

Kl.
Jäkla skitväder.. (Ok, bra för växtligheten med regn, men min röde fryslort står nu och värmer sig under en filt i stallet..) Och just idag ska vi få in en ny kompis i hagen.. Så det är bara att gilla läget och hoppas att det åtminstone slutar att regna till eftermiddagen..

Tummen är dräktig 18 dagar med Fighting Alpha! :)
Wiho! :D

Idag skulle jag och trollet gå en promenad på typ 75min. Vi hann gå 45min innan vi började stöta på skyltar om vägarbete och lagom tills vi kommer till där vi ska svänga av står det en sån där blinkade varningsskylt och en stor traktor som grävde... okey, bara till att vända men jag tänkte inte gå samma asfaltväg tillbaka så svängde av och gick där vi brukade rida. Tänkte att den kan vi väl ta, korna var nog på bete någonannanstans. Efter ett tag började Nangijala stanna, titta lite, gå en bit, stanna... och jag trodde länge hon var misstänksam mot hösilagebalarna längre fram. Sen upptäckte jag att det låg en massa kor i hage som gick bredvid vägen O_o orkade inte vandra tillbaka en gång till så vi tog oss sakta framåt, hon har inte sett kor så många gånger. Men överraskade nog ville hon inte gå förbi en ko som stod 2m ifrån utan ville gå fram och hälsa. Tack och lov för det :bow:, syrrans ponny har värsta koskräcken

@Vimsan Haha ja det är lite långt ner till marken vissa gånger ;)

Som tur är så är hon otroligt snäll och har inte busat med matte en enda gång på ryggen, (förutom den gången hon blev stucken av en broms och for iväg som skjuten ur en kanon, men det var ju inte hennes fel ;) ) hon är nästan lite väl sävlig ibland men jag klagar inte så länge hon ändå är pigg och glad :)

Hur stor beräknas han bli din snygging?

Hans pappa är 170 och mamma bara 158 så mer än 170 borde han ju inte bli.

Vi varvar gräsätning med ridturer.

10390573_1445820019001307_1506276003617582657_n.jpg

10462510_1445820055667970_4096064017656134923_n.jpg

Hovis var här i onsdags och plockade av skorna.
Trodde han skulle vara lite försiktig/ömma idag när vi red ut, men icke då! Han tuffade på som vanligt.
Lyckades dessutom rida förbi två ufon (en fjording och en shettis i flugtäcken)

Nasse njuter av 5 dagars vila efter två jättebra ridpass förra veckan :)

Den luggen alltså... JAG VILL HA! :love: Nangijalas man växer som ogräs, luggen... inte lika snabbt. Börjar äntligen nå nedanför ögonen igen. Just nu har jag fått dela upp manen i bitar och fläta det för någon häst hade börjat gnaga ett hål vid manken :cry: sen verkar hon ha slitit av man uppe vid nacken för halva är jättetjock och sedan tunnas den ut plötsligt. Att ha en kort man vore så mycket enklare. Sliter de då av en tuss växer det ju ut snabbt jämfört med en man på 60-70cm....

@urkella Åh! Rebel! :love: Jag tycker du kan visa mer bilder på honom ;)

Nangijala har alltid haft svårt att stå still när man ska borsta och greja, vill gärna trampa fram och tillbaka. Myror i kroppen helt enkelt. Men nu är hon 3år och nu får hon börja lära sig att stå stilla. Så den senaste veckan har vi tränat på att hon ska kunna stå still lös i stallgången när jag grejar med henne. Första gången blev det mycket trampande, men efter det står hon faktiskt still nästan hela tiden :up: mycket mer än om hon står uppbunden konstigt nog. Skulle hon försöka gå sin väg säger jag bara "tjsch" och höjer handen och vickar lite på pekfingret och då backar hon raskt tillbaka det hon har gått :love: och då kanske jag gör så i jämnhöjd med hennes mage

@Exotizc Jag försöker hålla mig ifrån att borsta hans lugg så mycket som möjligt så den håller sig tjock o fin :) Nu hörde jag att nypon ger mer tagel men vet inte om de ligger någon sanning i det. Jag ger nypon av andra orsaker
Usch, mangnagare är inge kul :crazy: jo en kort man hade varit lättare
Nasse gillar inte heller o bli borstad, han trampar mest runt men nu när han går på bete brukar han somna när han står i gången ;)

Ja vad händer med här på Närsta Ranchen då ;) Tummen är ju som sagt dräktig om 2 veckor blir det återbesök för att kolla hjärtljud! :love:
Roxi har tagit sitt första "språng" med ryttare ( 20cm ) Gick hur bra som helst!
Dom är snälla att göra i ordning på betet och har inga problem att gå ifrån dom andra för en tur i skogen eller vägen =)
Magnus har jag till och med slagit på tappsko själv på när han stått lös i hagen. Jag har verkligen 3 väldigt snälla hästar!

Så här såg dom ut idag när jag kollade till dom på sommarbetet =)
10462453_10152255969113460_5600826773224094589_n.jpg

10474296_10152255968968460_2248596872801934777_n.jpg

Roxis första språng, snart är vi på GP nivå! ;)

@Exotizc Jag försöker hålla mig ifrån att borsta hans lugg så mycket som möjligt så den håller sig tjock o fin :) Nu hörde jag att nypon ger mer tagel men vet inte om de ligger någon sanning i det. Jag ger nypon av andra orsaker
Usch, mangnagare är inge kul :crazy: jo en kort man hade varit lättare
Nasse gillar inte heller o bli borstad, han trampar mest runt men nu när han går på bete brukar han somna när han står i gången ;)
Jag borstar knappt Nangijalas lugg heller, men hennes tagel är ju något tunt, krusaktigt fluff. Inte alls så tagelaktigt som Nasses :p Får väl kanske testa nypon :)

Xanadu gör fortsatt ingenting.
Jag funderar på om jag ska lämna henne till Limes fodervärd för inkörning i stället för inridning och sen inridning i vår och finputs nästa höst.

Det borde ju rent krasst vara mer värt pengarna att få henne inkörd nu eftersom jag kan köra men inte rida...

Och så har jag räknat på småttingarnas dieselkostnader resten av året. Hu!

Här händer det fortfarande ingenting.
Visningstränade idag. Nästa gång han ska visas så är det på gräs och det blir första gången. Så vi sprang i en hage idag. Gick mycket bättre än i paddocken. Han är ju inte så förtjust i den så förstår att gräset är roligare. Han fick ut steget riktigt ordentligt i traven!
Det är nästa helg han ska visas.

Sen har kanske semestern gjort sitt med. Han har ju bara gått i hagen dom sista två veckorna och skrotat. Fått lite müsli som godis och kommit in någon varm dag och tuggat hö i det svala stallet.
Nästa månad så ska vi flytta till ett nytt stall, där får vi tillgång till ridhus. Ser jag fram emot :)

Här händer heller inte mycket. Jag red ett pass förra veckan efter några veckors vila. Bara sitta upp och rida en trevlig uteritt i alla tre gångarterna. Däremot så växer han och kändes lite avig så han får vila någon vecka till så får vi se hur han känns då.

Idag var den elaka tanten med sprutorna här. Första sticket gick jättebra, men inför andra visste han vad som komma skulle... Han kan bråka när han inte vill den lilla skitungen..

Funderar lite på att skicka på inkörning, så slipper jag göra det. Men jag är lite för rädd att det ska bli nåt knas med ätandet/magen då. Han har ju mått finfint länge nu och äter som en ponny, är jättefin i hullet (börjar bli lite fööör fin i hullet tom ;)) osv. Superskönt. Men jag är hemskt nojig att t ex bo borta ska skapa en repris t ex.. Så jag velar...

Om allt går som det ska får han en ny kompis här snart. Han går nu ensam i hage intill kompisen, och har så gjort ett bra tag då kompisen inte är fräsch. Och endera kommer kompisen fara till Trapalanda, eller opereras och gå in på en låååång konvalescens. Dvs det är ingen (mer än i så fall högst tillfällig) reunion i sikte på länge. Tar det superfint att gå själv, men är ju lite överenergisk och jag tycker inte han ska behöva gå utan leksällskap månad ut och månad in. Men kan han bara sköta sig med flicksällskap ska han få ett fyraårigt ponnysto att leka med.

Är det någon här som ska till Vetlanda sista helgen i september och kolla på treårsfinalen?

Jag ska ju dit med min men hon som skulle med mig kan tydligen inte hjälpa mig så nu måste jag åka dit själv. Och även till utställningen i augusti uppe i sthlm men Cirkus här på buke har lovat boende för både mig och hästen och agera hästskötare så där löser det sig :love:
Men att köra hästen själv 60 mil enkel väg.. Känns inte roligt.

Bukemaffian finns väl längst vägen uppåt om det krisar med något :)

Å nu Vetlanda. Dit blir jag helt själv om ingen kan tänka sig att agera hästskötare och ge mig en örfil om jag börjar banga ur :p

Så jag raggar folk här, typ :p
Kan ju alltid checka läget iaf :)

Är det någon här som ska till Vetlanda sista helgen i september och kolla på treårsfinalen?

Jag ska ju dit med min men hon som skulle med mig kan tydligen inte hjälpa mig så nu måste jag åka dit själv. Och även till utställningen i augusti uppe i sthlm men Cirkus här på buke har lovat boende för både mig och hästen och agera hästskötare så där löser det sig :love:
Men att köra hästen själv 60 mil enkel väg.. Känns inte roligt.

Bukemaffian finns väl längst vägen uppåt om det krisar med något :)

Å nu Vetlanda. Dit blir jag helt själv om ingen kan tänka sig att agera hästskötare och ge mig en örfil om jag börjar banga ur :p

Så jag raggar folk här, typ :p
Kan ju alltid checka läget iaf :)

Vi orkar nog inte åka dit tror jag. Men om så säger jag till.

• Gilla
Reactions: MM
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd