Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Bayard e. Red Baron u. Elfrida är tävlad med placeringar i L:A hoppning och Msv Dressyr, han har även gått distans.
Shakespeare e. Bajano u. Shades Of Dawn har gått galopp och de flesta av hans avkommor har presterat bra.
Indian Shimad GB e. Imad GB u. Indian Shimmer GB har gått Distans CR 50 km.
Red Baron, Eldorado, Garizim, El Wodkine, El Waldo, El Weiron, El Dor Tanam, Ghazal, Rashid, Daffaq, Samsheik, Top Flyte, Bonjack, Majestic Prince och många fler hingstar har presterat.
Ingela

Jag håller inte med dig, Devere, vilket nog har framkommit. Jag håller inte med om att jag stirrar mig blind på prislappen, eftersom kampen för att få åtminstone lite ekonomi i aveln är en verklighet för många av oss. Det var ju verkligheten vi skulle titta på, eller ...?

Hade jag känslokallt stirrat mig blind på prislappen hade jag inte haft stallet fullt av pensionärer som inte har varit aktiva i aveln på många år och som ska få leva livet ut här på gården.

Jag drivs av lika mycket passion och kärlek till rasen som någon annan här inne, men den ekonomiska biten är en del av verkligheten.

Jag har debatterat hur många gånger som helst om att vi behöver ut och tävla med våra araber och visa vad de kan, och att det är den enda vägen att gå för att få upp intresset för rasen hos allmänheten, som ridhäst då alltså.

Dessutom tycker jag inte alls att debatten om hingstar är över. Det finns väl hur mycket som helst att prata om där. Många unga hingstar som är på gång till tävlingsbanorna, och redan är där. Många valacker som tävlar uppåt i klasserna, och dem ska vi inte heller glömma bort. De flesta tävlingsryttare vill inte ha en hingst som tävlingshäst, och en duktig valack också en fantastisk reklam för rasen.

Debatten är över för min del, som jag skrev :). Detta för att jag skall fokusera på att skapa en lista över tävlingsmeriterade hingstar.

Fortsätt Du debattera!

Den ekonomiska verklighet Du beskriver vad gäller avel är i princip lika för alla, dvs ALLA går med förlust. Sedan är situationen olika hur man finansierar denna förlust. Framför allt är detta inget nytt, det har i princip alltid varit så. Titta historiskt och se vilka som bedrivit avel så ser Du att man måste ha en rik källa att ösa ur.

Tittar Du på listan så ser Du att det faktiskt finns en mängd hingstar som tävlas, och då är alla inte ens med. Jag tror snarare att en del av problematiken är ett informationsproblem, hästarna finns, men ingen talar om dem på nätet!

Hur går det med Din distanslista?

Vi kan vända på steken när det gäller ekonomin. Vad behöver Du ha ut för att täcka Dina kostnader för en ett-åring, två-åring och tre-åring? Och vad får man för dessa pengar?

Men som sagt, jag har inte tiiiid att debattera.

---

Tack Gomir!

Lulski, förlåt, antagligen mitt fel, då jag kopierade listan och troligtvis kopierade en lista innan han var tillagd. Inte meningen. Noterar honom!

Senast ändrad:

Kan Ni också lägga till om de finns på fryst semin.

Det finns ju hingstar som inte längre är ibland oss som det faktiskt finns fryst på.

Tack på förhand!

Vad behöver Du ha ut för att täcka Dina kostnader för en ett-åring, två-åring och tre-åring? Och vad får man för dessa pengar?

Just detta är ju väldigt intressant för mig som köpare. Vad får jag för pengarna? För mig är ju vissa saker viktigare än andra, och det kan jag gärna betala extra för, och har också gjort :)

http://www.ystadsallehanda.se/tomel...bhastar-pa-en-kulle-forandrade-Eriks-liv.html
Kunde inte bara låta bli.
Svenskfödde Aladdinn.
Aladdinn finns på fryst semin.

"In total, *Aladdinn sired 1211 progeny including 391 champions, 24 National Champions in performance and halter, and 71 National winners. Through 2009, *Aladdinn had 136 offspring who produced National winners. *Aladdinn stems from the Koheilan Haifi sire line, known for their great dispositions and ability to perform in classic athletic competition."

Den fina titeln "Aladdinn memorial Trophy" erhöll mitt sto Toscas son MT Tiger!!! Lite skryt ;)

Senast ändrad:

Japp :), tycker också detta är en viktig aspekt.

Vad anser folk och stuterier vara en grundhanterad häst ex-vis.

Håller helt med Dig att vissa saker är man beredd att betala för, andra inte. Att någon "förvarat" en häst under x antal år har för mig inget stort ekonomiskt värde :) och det spelar faktiskt ingen roll vad förvaringen kostat :) och skall man sälja potential så vill man ju gärna se den också, inte bara att säljaren "tycker" att hästen har potential.

KL

Jag tror också att stuterierna har det tufft, inte minst för att de möter konkurrens från stoägare som tar föl då och då och inte har vare sig de kostnader ett stuteri med fler hästar har eller behovet av marknadsföring. Just detta med konkurrerande stoägare är väl det som man gärna kallar buskavel ;)

Sedan möter de också konkurrens av hingsthållare som bara har hingst och ingen egen uppfödning med avsikt att sälja avkomma.

Men, samtidigt är det val som varje människa gör, vill man driva stuteri eller vill man inte.

Stuterierna har alltid haft det tufft! Det är också en viktig sak tycker jag att komma ihåg. Att det var några sötebrödsår på 80-talet kan aldrig vara en norm!

Utan att mena något illa, även om det kanske låter illa så är det INTE menat så.

Jag skulle då vilja ställa frågan, i en positiv anda, vilken nytta gör stuterierna, alltså vilken funktion fyller de egentligen ?

Jag kan se flera saker, men låter i stället andra tala ;)

Senast ändrad:

Halvt knapplån

När jag var yngre, säg 14-18 år, så brukade jag dagdrömma om att det skulle införas krav på både ston och hingstar. I stil med exteriörbedömd med minst 40p och typ treårs-test och/eller bruksprov med höga poäng för att kunna godkännas för avel.

I min fantasi skulle då "alla" Araber bli supersnygga, trevliga, väldigt ridbara och dyrbara hästar :grin: :cool:

Idag orkar jag knappt fundera på saken :o Var och en avlar på det som den "gillar"/tror på och det finns så otroligt många olika tänk. Att det dessutom är ett hett och känsligt ämne där det allt som oftast hamnar i ett "vi och dom"-läge mellan bruks vs show gör ju frågan ännu svårare.

Heders till alla som bryr sig/kämpar/engagerar sig och tar strider för att saker och ting (inom exempelvis ARAB och SAHF) ska bli bättre :bow:

Dagsfärsk film på Erucj (som jag för övrigt betalde 50 kkr för, otävlad med potential ;)) och Fester:

http://youtu.be/FZQCVmQ6IRk

Verkar då inte vara brist på prestationshingstar. Finns ju ett enormt urval så varför klagas det på brist?

Alltid kul att se Dina filmer:) De är superfina Dina hästar, kul att se!

Apropå stuterierna, så hade jag uppskattat väldigt mycket om de profilerade sig med vilka blodslinjer var och avlade på. Eller kanske byts det hela tiden?

Typ stuteri mitt & mitt med inriktning på avel av xxx-blodslinjer. Dessa linjer går tillbaka på hästar som x, x och x - alla väl meriterade inom hoppning, dressyr, show,fälttävlan, distans, galopp, körning, western och hör och häpna trav ;).

Är man intresserad av att betäcka med en prestationshingst inom sporten så är det väl inte speciellt svårt att söka fram någon. Intresset är kanske inte så hett egentligen ????

Det är väl ett fåtal som driver tesen att arabhästen måste ut och prestera.

Som ras, absolut inte! Enskilda blodslinjer men framför allt vissa uppfödare, absolut! om man vill fortsätta hävda att oprövade hästar passar till allt!

En viktig del för rasen, kan jag tycka, är faktiskt att ta hänsyn till allas behov, även om det är/skulle vara en minoritets behov.

Som jag ser det är det viktigt att även denna information sammanställs och ställs till förfogande för den som kan vara intresserad.

Jag skulle också kunna tänka mig att dessa hingstar är hingstar som får ston år efter år, till skillnad från många showhingstar, där det går mode, används flitigt något år och sedan dags för nästa "hottie" :).

Vad menar Du med hett? och varför är det/skulle det vara viktigt att något är hett?

Senast ändrad:

Varför inte som ras??
Har araben ett så grundmurat rykte som prestationsutövare att det inte behöver bevisas mer? Tror jag inte ett ögonblick på!
För dem av oss som känner till arabens historia kanske, men inte för folk i allmänhet som skulle kunna vara intresserade av att äga och rida en arab.

Är man intresserad av att betäcka med en prestationshingst inom sporten så är det väl inte speciellt svårt att söka fram någon. Intresset är kanske inte så hett egentligen ????

Där tror jag att SAM hjälper till att främja de showvisade hästarna framför sporthästarna.
// Linda

Nej, det finns många. Och det finns faktiskt många "prestationshingstar" som har ett relativt stort antal avkommor också!

Jag tycker att vi hela tiden är tillbaka på det faktum att araben ses lite över axeln som tävlingshäst. Ofta är det ju det man vill som ung hästmänniska, ut och tävla och vässa förmågan mot andra ekipage. Trots att araben både storleks- och temperamentsmässigt ofta passar en ung ryttare väldigt bra väljer man ändå ett stort halvblod. Det är svårt att våga gå emot strömmen, välja en arab och då få kanske både spott och spe från tränare och folk med "riktiga" hästar.

Hur många fina ord som än öses ut här, och nu menar jag inte av dig Annika L, om både det ena och det andra angående hingstar och avel och ekonomi och rasens förträfflighet som inte behöver bevisas så tror jag ändå att den behöver bevisas.

Ett väldigt enkelt svar: titta på rasens egenskaper, de egenskaper den är känd för, så förstår Du säkert varför jag inte anser att rasen behöver bevisa någonting!

Avelsdjur - en helt annan sak, de skall bevisa rasegenskaperna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
923
· Visningar
22 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat