Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Det lär väl också handla ganska mycket om marknadsföring och ett smart lanserande av hingsten? Och "den ultimata definitionen av typ", samt färg?

Som sagt, skönhet är i betraktarens öga.

Det har visat sig att araber kan tävla framgångsrikt bland stora hästar, så den stora prisskillnaden mellan dem och halvbloden borde gå att jämna ut med tiden. Det är ju så att priset internationellt på en showstjärna skiljer sig något enormt från priset på en arab som är relativt högt meriterad inom någon ridgren, och det är väl ändå ganska dystert för dem som lägger tid, möda och pengar på att meritera sina uppfödningar ...

Man kan undra hur halvblodsuppfödarna resonerar kring prissättning? Tycker kanske de också att det kostar pengar att bedriva avel och att de vill ha igen lite av det de lägger ut? Är det bara vi arabhästägare som ska vara så innerligt tacksamma för att vi i vår ägo får hysa så fantastiska hästar att vi med ett glatt leende på läpparna offrar all vaken tid, alla våra pengar, all vår energi och allt vårt kunnande och sedan måste stå med mössan i handen och skrapa generat med foten om vi skulle begära 80 000 för en välmeriterad ridhäst?

Men vänta nu... Matadoren vi pratar om är ju kvintessensen av vad många drömmer om! Svart, arab och ultratypad. Inget av detta är falsk marknadsföring!
Show äe mer exklusivt än ridgrenar, räkna antalet shower i sverige mot antalet ridklasser. Man kan kajka runt friskt på klubbtävlingar månad ut och månad in utan att egentligen det betyder så mycket.
Jag personligen väljer att försöka tävla ett par av mina pållar för att det är så ROLIGT. Jag betvivlar starkt att det betyder pluring i plånkan!

Sluta missunna Svarte Matadoren hans framgångar! Han är en otroligt häftig häat, men med fel och brister som alla andra. Vad som gäller är att man ska känna sitt sto!
Jag är jätteglad att ägarna satsar så stort de gör, de är duktiga och ambitiösa människor. I Sverige behöver det inte alltid vara ett plus.

Jepp, jag vill ha ut "araber kan"!

Just för att jag har mött motsatsen till det du beskriver, och också tror att mycket av "fördomarna" hos "vanligt" hästfolk är parade med en oförståelse för hur araben fungerar som häst och individ och därför inte kan få ut det mesta av den.

Det här med att araben passar inom många olika discipliner och är verkligt allround är också något som behöver tryckas på. Men inte heller det kan man bevisa om man inte ser dem på tävlingsbanorna inom de olika disciplinerna!

"Araber kan - litegrann"???? ;)

Nej, inte litegrann!
Varför nedvärdera deras kapacitet? Varför inte i stället tänka idealisk och kapabel juniorhäst, t ex? Tror nog att de som lägger ner stor möda på att träna och tävla sina araber, och klättrar uppåt i klasserna, inte alls tänker att araber kan litegrann.

Förresten har jag inte alls påstått att det handlar om någon falsk marknadsföring när det gäller den ultratypade med rätt färg! Däremot skrev jag att det handlar om en smart lansering av honom. Samt att skönhet är i betraktarens öga. Eftersom jag inte är speciellt förtjust i fokus på extrem typ är det inte en hingst för mig, men uppenbarligen för många andra.

Och jag vet att ägarna är jätteduktiga och gör ett stort jobb. Trevliga är de också. Missunnar INTE!

Nej, inte litegrann!
Varför nedvärdera deras kapacitet? Varför inte i stället tänka idealisk och kapabel juniorhäst, t ex? Tror nog att de som lägger ner stor möda på att träna och tävla sina araber, och klättrar uppåt i klasserna, inte alls tänker att araber kan litegrann.

Förresten har jag inte alls påstått att det handlar om någon falsk marknadsföring när det gäller den ultratypade med rätt färg! Däremot skrev jag att det handlar om en smart lansering av honom. Samt att skönhet är i betraktarens öga. Eftersom jag inte är speciellt förtjust i fokus på extrem typ är det inte en hingst för mig, men uppenbarligen för många andra.

Och jag vet att ägarna är jätteduktiga och gör ett stort jobb. Trevliga är de också. Missunnar INTE!

Egentligen riktade jag mig inte mot DIG, utan snappade bara på ett inlägg om Svart. Ta det för vad det är! Lite allvar, lite haranger.

Jag tror inte man gör araben rättvisa om man försöker göra den till tävlingshäst. Det är "added bonus" om en arab kan hävda sig i medelsvår men inget man kan förvänta sig särskilt ofta.

Så himla tråkigt och inte minst trångsynt. Verkligen inte roligt att bli utsatt för, det säger dock ganska mycket om de som säger det, vilka fördomar de har.

Tyvärr är det väl så att det som får mest uppmärksamhet är också det som folk tar till sig, och förra sommaren uppmärksammande ju Djurens Rätt hur det går till i show-ringen och tolkade sedan detta. Det förstärker ju tyvärr bilden av arabhästen.

Jag tillhör ju den skara som inte håller med om att all reklam är bra reklam (efter att för måååånga år sedan varit verksam i reklambranschen i Stockholm ;) ). Jag har även insett att sociala medier fungerar på samma sätt. Man säger eller visar något och oooops så är det helt plötsligt en sanning, framför allt om den får stå oemotsagd. Otäckt!

För mig är det viktigt hur arabhästen presenteras, framför allt gentemot "allmänheten" och där finns väl en hel bit som saknas. Och i det sammanhanget har Cornelia helt rätt, det är ur marknadsföringssynpunkt superviktigt att arabhästen gör sig gällande i offentliga sammanhang.

Men, återigen tror jag att en del av problematiken är ett informationsproblem, både "internt" och externt. Vi har många duktiga arabekipage, tycker att det framkommer tydligt på en sida på FB, men de får inget eller väldigt litet utrymme "internt", vilket gör att vi alla kanske upplever att det finns för få ekipage.

Externt gäller det väl att lyfta fram de ekipage som tävlar, på hemsidor, i all marknadsföring etc etc och där förstår jag då Cornelias syn litet bättre nu ;). Men det handlar ju också om att den som har möjlighet att lyfta fram aktivt väljer att göra just detta, för det blir ju litet grand på bekostnad av "pås-araber" (kul uttryck :) ).

Då har jag haft tur, lucky me ;) och jag har ändå haft min och mina hästar inackorderade tillsammans med tävlingsryttare. Kom på en sak; kan min lycka tillsammans med halvblodsmänniskor bero på att jag aldrig försökt hävda att mina arabhästar är lika skickliga hopphästar som deras medelsvår- och svårklass hästar?
I de fall jag mött fördomar eller nedsättande kommentarer har jag helt enkelt inte brytt mig om att gå i svaromål och har då alltid fått höra att det gäller ju förstås inte mina hästar, men andra araber ;). Detta har jag då framför allt hört på kliniker, och såg faktiskt vid ett tillfälle en arab där som kanske var litet stökig, men hästen hade också ont och vem är jag att döma :)

Senast ändrad:

Ja, jag tar ju inte åt mig personligen av när människor uttalar sina fördomar om araber men det är ju lite tråkigt att det florerar såna. Det är av den anledningen jag tycker att fler araber borde komma ut och visas upp på andra sätt än show.

Absolut :) tråkigt med fördomar.

och har vi skapat dem själva? Ja, tycker ju jag.

kan vi ändra dem själva? Även där yes we can :)

Med vi menar jag då alla inom arabhästeriet, sedan starten fram till idag.

Samtidigt tänker jag som så att de flesta raser är behäftade med fördomar, utan att ge exempel.

Men som sagt, det är viktigt hur man marknadsför arabhästen så att det inte blir en "pås-häst" ;) allena.

Nej, jag tror att du har fel där. Jag tror att man visst skulle kunna förvänta sig det ganska ofta, men araberna har oftast inte ryttare som vill ta dem uppåt i klasserna. Många nöjer sig med att ha dem som skogsmulle, bästa kompis, tävla lite på skoj (som du själv säger att du låter din ena häst göra) osv. Inget fel i det!
MEN när riktigt duktiga och ambitiösa ryttare, med tillgång till bra tränare, tar sig an dem låter ofta inte resultaten vänta på sig.

Det kan röra sig om western, dressyr, hopp, fälttävlan eller vad det nu är man vill tävla i. Duktiga ryttare och bra tränare!

Ja, det finns nog fördomar om de flesta raser. Exempelvis halvblod, de bara kliver på och över folk utan att ens märka att man är där. Dessutom är de ungefär lika vändbara som ett slagskepp, det vet väl alla? :D:angel:

Senast ändrad:

Som du säger är det nog oftast kapaciteten, kunskapen och viljan hos ryttaren som begränsar hästen snarare än hästens eventuella bristande förutsättningar.

Edit: Sen är ju givetvis inte alla hästar tävlingsmaskiner eller kan nå framgång inom vilken disciplin som helst men så är det ju inom alla raser, det är ju knappast unikt för araben.

Senast ändrad:

Ha ha :D de var bra :)

förutom, att som vanligt, de stämmer inte in på de halvblod jag träffat ;) men alla andra är förståss så :)

---

Cornelia, jag tycker litet grand att Du försöker trumma in ett budskap, baserat på Din tro, som åtminstone jag inte håller med om. Även om jag tycker att det är rätt att visa rasens kapacitet, men allt finns redan och det är som jag ser det ett informationsproblem (nu trummar jag in det ;) ).

Det finns och har alltid funnits enastående tävlingshästar inom rasen, inte många i varje generation, men det är det inte inom någon annan ras heller, det är därför det kallas ELIT, för att det är svårt att ta sig dit. Man måste ha talang, kapacitet, en ryttare som är duktig (väldigt få ryttare kan hoppa svår klass av alla ryttare som finns) och så mycket annat.

Men återigen, lyft fram tävlingsekipage så att alla ser att de finns, för de gör de och de levererar!

Men rör inte mina "mullehästar" ;) det är ju det som är så fantastiskt med rasen, bland allt annat, att den har sådan bredd!

Senast ändrad:

KL

Går ogenerat in i tråden och ger stor plats åt min Lilla Plutt som redan i späd ålder agerade reklampelare åt det Arabiska fullblodet med sitt helt fantastiska temperament, på träningar, kurser, tävlingar, offentliga platser...

Just idag skulle han ha fyllt 19 år, han förolyckades för två år sedan och ärligt talat är det svårt att leva utan honom.

Helt ofattbart att åren går så fort.

Lutthopp2.jpg

Lutthopp3.jpg

Luttuppsta%CC%88lld.jpg

Världens vackraste lilla huvud.

Luttrosett.jpg

Lutthopp.jp

70620001copy2.jpg

http://youtu.be/rL00r7BqBN4

Japp, jag har visat den sista bilden och länkat till filmen förut men nu fick ni dem igen.

Det gör Du helt rätt i :)

Fantastiskt att se Er, både i film och på bilderna, tack för att Du delar med Dig.

Vad hästen kostat att förvara innan jag köper den är för mig ganska ointressant. Men jag förväntar mig av en uppfödare/stuteri att alla tester, som rekommenderas, på föräldradjuren är gjorda innan hästen sätts i avel. Och att både hingst och sto är friröntgade, men jag veta att inte alla tänker lika där... Detta är för mig basic för att jag ens ska vara intresserad av att åka och titta.

Men en annan tanke -

Vad är det som gör att efterfrågan är så låg som den ändå är? Går det verkligen att påstå att det handlar om storlek och att tävlingsekipage behövs för marknadsföring? Jag har även en welsh cob, vilket även den är relativt liten i storlek och inte direkt en tävlingshäst i större utsträckning än araber. Efterfrågan och prisbilden där ser dock helt annorlunda ut, även om priserna generellt sett har gått ner kraftigt inom alla raser just nu.

Jag vet inte om efterfrågan verkligen är så låg, eller om det bara är en myt som florerar.

Tittar man på antalet ägarbyten över de senaste åren så var det:

2012: 346 st
2011: 401 st
2010: 368 st

enligt ARABs egen statistik

Räknar man på att det finns ca 9.000 arabiska fullblod, vilket säkert kommer att gå ner på sikt då antalet föl minskar, så är det ca 4% som byter ägare varje år. Vet inte vad motsvarande är för andra raser. Skulle antalet hästar vara lägre så stiger ju procentsatsen. Någon som har statistik från andra raser?

Sedan är det väl så att det finns ett överflöd av hästar, inom alla raser samt att det kostar att ha häst? Kanske är det också så att köparna har blivit mer medvetna? Har mer specifika krav? Att "mullemarknaden" är mättad och då krävs det mer av uppfödaren/säljaren för att möta mer specifika krav?

Att det är trögare att sälja häst är ju som Du säger inget unikt för det arabiska fullblod.

Fortsätter aveln som den gör så kommer ju antalet hästar att vara kanske 3.000 om ca 20 år och då är det säkert en annan prisbild, dvs det blir en befolkningsminskning på ca 300 hästar netto varje år om aveln sker i den takt som den gör just nu. Rätt eller fel: inte en aning.

Senast ändrad:

Nej, jag tror att du har fel där. Jag tror att man visst skulle kunna förvänta sig det ganska ofta, men araberna har oftast inte ryttare som vill ta dem uppåt i klasserna. Många nöjer sig med att ha dem som skogsmulle, bästa kompis, tävla lite på skoj (som du själv säger att du låter din ena häst göra) osv. Inget fel i det!
MEN när riktigt duktiga och ambitiösa ryttare, med tillgång till bra tränare, tar sig an dem låter ofta inte resultaten vänta på sig.

Det kan röra sig om western, dressyr, hopp, fälttävlan eller vad det nu är man vill tävla i. Duktiga ryttare och bra tränare!

Men det tvivlar jag inte på, men vad menar du är "uppåt i klasserna"?

Jag har åsikten att väldigt måna halvblodsägare har en häst med mycket högre kapacitet än vad någonsin kommer utvecklas. De flesta behöver inte svårklassämnen. Men det ligger ju i människans natur att vilja ha den största knölpåken/snabbaste bilen osv.

Jag räknar med att Ekemir ska gå Prix St George, det är vårt mål. Men han har rasen emot sig, inte tu tal om saken. Som individ är han enastående men han är fortfarande lite för liten. Han är David som ska ta sig an Goliat! vi måste frisera och töja på gränserna lite på dressyrbanan.

KL
Varför inte uppmuntra showerna istället för att slå ner som jag uppfattar många gör. Utställningarna drar ju mer publik än en klubbtävling.
Går ju alldeles utmärkt att rida araberna där också. Publiken finns på plats.
Två-tre utställningar har ridklasser, riksen i Vetlanda och Turbo i Näsbyholm, Strängnäs sen har väl Arab i Väst också utställning med ridklasser på Grevagården, Skövde (hittar inte proppen nu).
Min upplevelse av ridklasser på utställning är att det är mkt, mkt få deltagare som visar sin häst under ryttare.

Så publiken finns men ryttarna håller sig undan.

Senast ändrad:

KL
Varför inte uppmuntra showerna istället för att slå ner som jag uppfattar många gör. Utställningarna drar ju mer publik än en klubbtävling.
Går ju alldeles utmärkt att rida araberna där också. Publiken finns på plats.
Två-tre utställningar har ridklasser, riksen i Vetlanda och Turbo i Näsbyholm, Strängnäs sen har väl Arab i Väst också utställning med ridklasser på Grevagården, Skövde (hittar inte proppen nu).
Min upplevelse av ridklasser på utställning är att det är mkt, mkt få deltagare som visar sin häst under ryttare.

Så publiken finns men ryttarna håller sig undan.

En bra ände att börja i! Jag skulle just skriva något om var forumet är för de små stora hästarna. Visst, Jappeloup hoppade bäst av alla trots sin storlek, men det var för 20 år sedan. Var finns småhäststjärnorna vi känner till i folkmun?
Vi har storleken att jobba med/mot i traditionell ridning.
Vi ska köra tentpeggingintroduktion i höst hos oss- det är något för araber!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 161
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar