Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

Jag vidhåller ju då att rasen som ras inte behöver bevisa någonting ;) men
när jag försöker fundera på vad Du menar och vill så får jag det till att Du vill att fler skall efterfråga arabhästen som tävlingshäst på hopp- och dressyrbanor.

Jag vet inte om det är rätt väg att gå att påstå att rasen behöver bevisa någonting i detta sammanhang.

Men är det ökad efterfrågan Du är ute efter så finns det ju andra sätt än att bara försöka öka antalet tävlingsekipage, ett är i vart fall att typ SAHF, som jag förstått att Du står nära, bara dunkar in budskapet i alla sammanhang, arabhästen som tävlingshäst. På hemsidan, i officiella sammanhang, i SAM. Lycka till med den kampanjen :)

Nu menar jag inte att det är dåligt på ett endast vis med fler tävlingsekipage, men det känns som ett oerhört långsamt sätt att öka folks medvetenhet om arabhästen som tävlingsindivid inom hopp och dressyr.

Det är ju så att folks uppfattning om arabhästen mycket speglas av vad som visas i media/ier och visar man då bara show, som exempel, då kommer rasen att förknippas med detta.

Det är ju svårt att få vanliga medier intresserade av att rapportera att en arabhäst deltagit i en hopptävling, det känns som litet fel budskap ;) för i hopp- och dressyr är det ju faktiskt bara resultaten och placeringarna som rapporteras, oavsett ras.

KL
Jag fattar inte ett dugg vad detta med listning av "prestationshingstar inom sporten" går ut på i alla fall.
Är man intresserad av att använda rasen så är det ju hur lätt som helst via internet att ta reda på fakta om hingstar.
Och nog får väl varje hingstägare klara sin marknadsföring själv tillika utbildning av hingstar.
I SAM kan man annonsera, på flertalet forum kan man annonsera.
ARAB kan tillverka hingstkatalog. Ett helt smörgåsbord ligger framdukat och bara att använda.
Här på bukefalos presenteras mängder av både ston och hingstar med bilder och med ord.
Men en sak är märkligt, attans om man försöker föra fram en showhingst!
Och ännu märkligare är att det är just de som används i aveln mest.
Däremot är det helt legalt att visa upp hästar som definitivt inte har i aveln att göra pga taskig exteriör men givetvis är goda djur ändå.
Kan jag få dessa märkligheter förklarade för mig.

Där tror jag att SAM hjälper till att främja de showvisade hästarna framför sporthästarna.
// Linda

Jo, så känner jag också. När jag som nybliven arabägare gick med i SAHF tänkte jag att det ska ju bli intressant att läsa om allt som händer i arabhästvärlden men när tidningen damp ner i brevlådan så fanns det inget av intresse för mig i den. Några få rader här och där om sportgrenar men inte så mycket mer. Nu när jag som student fått prioritera vart jag lägger mina pengar så har SAHF fått stryka på foten.

Jag vidhåller ju då att rasen som ras inte behöver bevisa någonting ;) men när jag försöker fundera på vad Du menar och vill så får jag det till att Du vill att fler skall efterfråga arabhästen som tävlingshäst på hopp- och dressyrbanor.

Jag vet inte om det är rätt väg att gå att påstå att rasen behöver bevisa någonting i detta sammanhang.

Men det är ju klart att det är rätt väg att gå.

Ju fler araber som syns - och gör bra ifrån sig - på träningar och tävlingar på en nivå som dom flesta vanliga dödliga sysslar med, desto bättre reklam för rasen.

Man behöver komma ifrån uppfattningen att "araber är tittiga och duger bara till att titta på, eller till distans" och att det är bara Stora Bruna som kan.

Senast ändrad:

KL
Jag förstår inte varför det blir så otrevlig stämning, det måste väl gå att diskutera och samtidigt respektera att vi har olika världsbild?
Det är väl roligt att se att det faktiskt finns många hingstar med prestationer?
Ingela

Ja, det är jätteroligt! För mig som inte varit med så fruktansvärt många år i arabvärlden kommer i alla fall en sammanställd lista vara ett bra hjälpmedel den dagen jag på allvar ska leta hingst till mitt sto. :) (Även om jag troligtvis redan vet vilken jag vill ha)

Bra med listor, visst, men jag tycker fortfarande att föreningen ska tillhandahålla sådant. Av intresse för en bred avel som främjar alla typer av inriktningar, både show och sport.

Ja, det borde göras av föreningen men om det inte görs av dem ser jag ingen anledning till att någon annan inte skulle kunna göra det. Eller rättare sagt, föreningen borde tillhandahålla en databas där det går att söka på olika resultat vad det än må vara. Utställning, hoppning, galopp, röntgen, osv. Fast nu är jag ju inte medlem så jag kan ju knappast kräva något alls av föreningen i fråga. :)

Det handlar väl inte om prestation första hand, listan består av alla de hingstar som startat i en officiell tävling.

Att det är många som gjort detta är ju toppenbra, vem vet kanske kommer vi dithän att alla hingstar en vacker dag faktiskt visar sin användbarhet (om de skall verka i aveln) genom att delta i en officiell tävling. Eller inte.

Listan är en början, som absolut borde gjorts av avelsföreningen, med betoning på borde, det är ju ingen nyhet att dessa hingstar finns. Men, trots att man haft ett antal år på sig så har faktiskt inget hänt! Och det handlar nog knappast om personella resurser för så enormt mycket jobb är det faktiskt inte.

Dessutom är det så att avelsföreningen de facto idag inte har med aveln att göra, utan det är ARAB som har ansvaret för aveln och de, liksom SAHF, hänvisar till sitt avtal med SH och Blå Basen, vad gäller uppföljning av aveln, prestationer etc etc. Men Annika, Du kanske kan påverka ARAB att ändra inställning?

Säger den som tror på devisen vill man så kan man :)

Senast ändrad:

I en vänskaplig ton till både Dig och Cornelia,

hur får Ni detta till att arabhästen behöver bevisa eller rättare sagt som det uttrycktes rasen måste bevisa?

Min utgångspunkt är att man gör ett avsättningsproblem (folk får inte sålt sina hästar i den takt och till det pris de vill) till ett rasproblem.

Vad jag vet har rasen som sådan inga generella problem att hoppa eller gå dressyr.

Vidare tycker jag att det då görs till en självuppfyllande profetia, att rasen måste bevisa. Exakt vad måste den bevisa på hopp- och dressyrbanor för att Ni skall känna att det är bevis nog?

Om det är efterfrågan man vill påverka, dvs fler tävlingsryttare skall välja arabhäst framför halvblod, eller arabhäst framför någon vanlig ponnyras, så undrar jag hur Ni tänker där.

Jag blir ledsen när jag läser påstående som att rasen måste bevisa, jag tycker att det är att säga att rasen inte duger som den är, men som sagts tidigare vi tycker och tänker olika :) och har man tur skapar det dynamik istället för pajkastning ;)

Däremot samlar avelsföreningen stuterier, andra som är intresserade av avel och en del andra ytterligare.

Men, det är svårt att få x antal personers viljor att jämkas och det kanske är därför som grundarna av föreningen var väldigt tydliga i stadgan vad föreningen skall ägna sig åt. Registerverksamheten som var det primära är sedan x antal år överlämnad till ARAB. Den andra primära uppgiften var/är att befrämja aveln.

Detta gjordes i alla fall tidigare genom att anordna Riksutställning (vilket jag hade för mig stod i stagdarna men hittar inte detta i de nya stadgarna, utge tidning, delta i Ecaho, utse årets arab.

Jag tror att det är en otroligt svår uppgift för en avelsförening när intresse ställs mot intresse hos medlemmarna och då blir det konflikter och framför allt blir det inte så mycket gjort, eller rättare sagt när det finns många olika inriktningar och där vissa hävdar att just deras inriktning är den enda rätta så har man ett problem om man inte vill se hela bilden.

En annan förening bildades ju just för att vissa delar inte kom fram tillräckligt.

När jag från första början var inne på att bilda och organisera stoägareföreningen, vilket var 2006 om jag kommer ihåg rätt, så ville avelsföreningen få in den i sin verksamhet. När Annika sedan lade upp allt på FB 2011 fick vi båda propåer om att den liksom hela utbildningssidan (vilken var en av de grundläggande bitarna i stoägareföreningen) borde ingå i avelsföreningen.

Idag tror jag det är bra att det finns flera föreningar, det skapar i bästa fall dynamik för rasen och att något de facto händer. Den andra föreningen har ju bland annat utvecklat SportCupen från en liten tynande tillställning (vad gäller deltagande) till att faktiskt ha ett väldigt högt deltagande.

Senast ändrad:

Ska inte kasta paj!;)

Vi som har araber vet att de duger och kan, och att rasen har en fantastisk historia av prestationer.

Det vet inte hästfolk i allmänhet. Hade det varit en allmän uppfattning hade tävlingsintresserade juniorer, som jag ofta tänker mig som målgrupp, valt en arab framför ett halvblod. Eller lika gärna som ett halvblod.

Om det då visar sig, som faktiskt sker allt mer och mer, att araberna uträttar saker av klass på tävlingsbanorna, kan det skapa ett nytt slags intresse för rasen.

Jag tror att det behövs. Annars fastnar vi i en klubb för inbördes beundran, där bara vi invigda vet vilken fantastisk ras vi sitter inne med.

Tack ;)

Då förstår jag (kanske). Du vill ha ut "araber kan".????

Det är så märkligt hur man ser på saker och ting. Jag känner ju ganska mycket halvblodsfolk, ingen av dem har något emot arabhästar, tvärtom, men......

arabhästen har inte vad dessa människor söker. Vilket jag till fullo kan acceptera, alla kan inte tycka samma sak och vilja samma sak.

Jag kan ju då tycka att det Du/Ni vill ha fram är en attitydsförändring hos halvblodsfolk i första hand. Och att denna skulle ske genom att fler ekipage kommer ut på tävlingsbanorna.

Jag tänker då att Mynta var ju fantastisk och mer därtill. Inte ens hon skapade efterfrågan av en liten stor häst.

Jag tror, med betoning på tror, att det är jättesvårt att skapa attitydförändringar, folk är väldigt säkra på vad de vill ha - och vad de inte vill ha. Sedan är det väl självklart att ett eller flera ekipage som skapar resultat på tävlingsbanorna förändrar attityden på sikt, kanske :).

Men, min utgångspunkt är ju att jag inte tycker att tävlingsmänniskor "tittar snett" på arabhästen, den har i många fall bara inte vad just dessa människor söker, liksom många av halvbloden inte heller har det utan ratas för att de inte uppfyller de kriterier som personerna söker. Tittar man på halvbloden så är det ju väldigt många som det faktiskt inte går speciellt lysande för på tävlingsbanorna, som alltid så är det ett litet fåtal individer inom varje ras, strunt samma vilken, som presterar och levererar det som människan önskar i tävlingssammanhang.

Det fina med "vår" ras är väl att den inom rasen har individer som passar till väldigt olika många discipliner, även om varje enskild häst inte rymmer alla.

Senast ändrad:

Jag måste säga att du har en himla tur i vilka människor du träffat! Jag har flera gånger råkat ut för fördomar gällande rasen. När jag sa till ridläraren på min lokala klubb att jag köpt en arab fick hon stora, förskräckta ögon och utbrast: Du har väl inte gått och köpt en sån där pås-arab?!? Jag har också hört stall"kamrater" ur samma stall prata med varandra, utan att de trodde att jag hörde, om de kunde inte förstå hur man kunde köpa en arab och vad ska man med den till. Det sista, och mest roande exemplet, var när jag kom till ett nytt stall och ägarna där frågade om det gick att bära en höpåse med sig ut till hagen samtidigt som de ledde hästen. De var lite oroliga för att hästen skulle bli rädd eftersom det var en arab... "Arab-kackel" brukar också vara ett stående uttryck när en häst trissar upp sig för något som är jääääääättefarligt. Visserligen sägs det med glimten i ögat men ändå.

Jepp, jag vill ha ut "araber kan"!

Just för att jag har mött motsatsen till det du beskriver, och också tror att mycket av "fördomarna" hos "vanligt" hästfolk är parade med en oförståelse för hur araben fungerar som häst och individ och därför inte kan få ut det mesta av den.

Det här med att araben passar inom många olika discipliner och är verkligt allround är också något som behöver tryckas på. Men inte heller det kan man bevisa om man inte ser dem på tävlingsbanorna inom de olika disciplinerna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
919
· Visningar
22 161
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar