Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
DET tycker jag var en intressant vändning Pernilla/Audi:
att hingstägarna/aveln missar ett antal ston, välmeriterade om jag förstod Dig rätt, med ägare som vet vad de söker men inte finner.
Superintressant vinkling och kanske svaret på det flera efterfrågat. Tummen upp
KL
Kan inte låta bli att kommentera priser på hästarna när jag såg detta från en vän:
Halvblod, startad Msv B med placering. 75.000:-. Valack.
Topphästar är dyra! Och detta gäller nog inom alla discipliner, show, distans, hoppning, har ju bland annat hört vad välmeriterade distanshästar säljs för över världen och det är ju mer än vad de flesta internationella showhästar säljs för, med några få extrema undantag som typ QR Marc.
Men, övriga hästar kostar inte extrema summor, och de är utbildade, tävlade!
Så om man får en startklar tävlingshäst på Msv-nivå för 75.000:- , vad skall då en outbildad, inte mycket hanterad tre-åring kosta?
Men vi kan vända på steken också.
Vi tar en hingst som är c:a 10 år. Då har han kunnat uträtta en hel del.
Fina resultat i dressyr hamnar på 1:a plats i show, 42 p på en avelsvärdering.
Scidtestad, CA-testad, röntgad. En toppenhingst mao och som går ut till allmän avel. Betäckningskostnaderna 5 000:-. Han får 16 ston och inkomsten blir således 80 000:-. Hälften av stona får stoföl och säljs för c:a 200 000:- styck pga denna värstinghingstvilket inte är orimligt. Ganska fina intäkter för stoägaren men för hingstägaren är det inte mkt med 80 000:- i betäckningsintäkt gentemot alla kostnader för att just meritera hingsten.
Skulle inte hingstägaren förtjäna mer på betäckning i detta fall?
Eller skall hingstägaren vara nöjd och glad för att ha bidragit till stoägarnas vinster.
Jag bara frågar...
Det har visat sig att araber kan tävla framgångsrikt bland stora hästar, så den stora prisskillnaden mellan dem och halvbloden borde gå att jämna ut med tiden.
Nu har vi i alla fall:
Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Chock
Diesel
Ekemir (lägger jag till själv, men Tempen får gärna skriva litet info)
Elcatero
Etat
Etman
FLM Verdi
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Neiron
Nipr
Parnassos
Sawoy (frusen semin, numera valack)
Sokrates (lägger jag till själv, men CK får gärna skriva litet info)
Nu har vi i alla fall:
Aladdon
Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Chock
Diesel
Ekemir (lägger jag till själv, men Tempen får gärna skriva litet info)
Elcatero
Etat
Etman
FLM Verdi
Girlan-Bey
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Neiron
Nipr
Parnassos
Sawoy (frusen semin, numera valack)
Sokrates (lägger jag till själv, men CK får gärna skriva litet info)
UA Axcel
Flera av dessa hingstar har också utställningsmeriter!
Så visst finns det hingstar som är allt det som rasen står för, skönhet, hållbarhet och mycket annat. Sedan hur varje hingst passar med olika ston är en annan sak.
Kanske är det helt enkelt så, som någon påpekade tidigare i tråden, att dessa hästar kommer inte ut på samma sätt som show-hingstar. De annonseras inte, det pratas inte om dem på nätet på samma sätt. Kanske är det också så att det inte är "lönt" att annonsera en hingst för att få en eller två betäckningar, om man inte har ett stuteri som man vill marknadsföra och där man vill sälja egna avkommor?
Har för avsikt att fortsätta med listan, komplettera den med en massa annan matnyttig information om varje hingst, då sett ur ett avelsperspektiv, dvs härstamning, hingstlinje, stofamilj, antal avkommor etc etc . men även deras egna prestationer i såväl utställningsringen (när sådana finnes) och i ridsammanhang.
Trevlig lördag alla!