Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

DET tycker jag var en intressant vändning Pernilla/Audi:

att hingstägarna/aveln missar ett antal ston, välmeriterade om jag förstod Dig rätt, med ägare som vet vad de söker men inte finner.

Superintressant vinkling och kanske svaret på det flera efterfrågat. Tummen upp :)

DET tycker jag var en intressant vändning Pernilla/Audi:

att hingstägarna/aveln missar ett antal ston, välmeriterade om jag förstod Dig rätt, med ägare som vet vad de söker men inte finner.

Superintressant vinkling och kanske svaret på det flera efterfrågat. Tummen upp :)

Jag vet att det är så eftersom jag träffat dom vid flertalet tillfällen ;)

Några av dessa ston har jag lyckats övertala att ställas ut o de har gått ut i utställningsringen o vunnit, det finns många, många fina ston i landet som väntar på rätt make... Alla är kanske inte välmeriterade men tränas som för tävling men matte eller husse vågar inte sig ut på tävlingsbanan, men "välstammade" är dom...

Och i och med detta jag skriver om här och i tidigare inlägg gör att jag tycker det är en jätte tråkig tanke att man ska ha sky höga betäckningsavgifter o licenser för hingstarna. Att man tror att man då sorterar bort "buskaveln". Jag är rädd för att man sorterar bort mååånga fantastiska ston som finns hos sina mer försiktiga ägare, som kanske tar endast något/några föl på sina ston. För om det ska vara bara de rika som ska ha råd att betäcka så kommer "vi" att förlora många fina hästar vars ägare helt enkelt inte har råd... För det är väl inte så att kunskap om avel kommer med pengar, jag menar då att inte är det väl så att ju mer pengar man har desto bättre är man på avel....? För är det så, så ska jag hålla helt tyst framöver :rofl:

MVH Pernilla

För mig finns det två fula och nedsättande ord; båda börjar på b och ett av dem är buskavel.

Tycker det är mycket tänkvärt med dessa ston som Du nämner.

Jag har tagit upp det förut men tar det igen: Arab borde fundera över att ha någon form av differentierad prissättning, ju mer meriterad en hingst är/alt ju mer meriterade avkommor han har, desto lägre betäckningslicenskostnad.

Då får hingstägarna ett ekonomiskt incitament, även om det är ringa i det stora hela, till att matcha fram hingstarna och ffa så markerar avelsansvarig, dvs Arab, att man tycker det är viktigt med meritering.

Idag blir det litet grand som bara Du betalar så avla på vad som helst. Money talks, nej jag tror inte det ;)

KL

Kan inte låta bli att kommentera priser på hästarna när jag såg detta från en vän:

Halvblod, startad Msv B med placering. 75.000:-. Valack.

Topphästar är dyra! Och detta gäller nog inom alla discipliner, show, distans, hoppning, har ju bland annat hört vad välmeriterade distanshästar säljs för över världen och det är ju mer än vad de flesta internationella showhästar säljs för, med några få extrema undantag som typ QR Marc.

Men, övriga hästar kostar inte extrema summor, och de är utbildade, tävlade!

Så om man får en startklar tävlingshäst på Msv-nivå för 75.000:- , vad skall då en outbildad, inte mycket hanterad tre-åring kosta?

På travsidan var det tidigare så att en betäckningslicens kostade lika mycket som hingsten kostade i totala avgifter.

Men det går ju inte med araber, eftersom hingstavgifterna är hemliga. :grin:

KL

Kan inte låta bli att kommentera priser på hästarna när jag såg detta från en vän:

Halvblod, startad Msv B med placering. 75.000:-. Valack.

Topphästar är dyra! Och detta gäller nog inom alla discipliner, show, distans, hoppning, har ju bland annat hört vad välmeriterade distanshästar säljs för över världen och det är ju mer än vad de flesta internationella showhästar säljs för, med några få extrema undantag som typ QR Marc.

Men, övriga hästar kostar inte extrema summor, och de är utbildade, tävlade!

Så om man får en startklar tävlingshäst på Msv-nivå för 75.000:- , vad skall då en outbildad, inte mycket hanterad tre-åring kosta?

Uj, är det bara jag som tycker att en sådan häst för 75000 är ett klipp? Jag hade tänkt att det är värt att kolla konkurrensen där hästen är placerad, det låter för lite?

Alltid roligt att diskutera med dig Pernilla :)
Det är möjligt att jag missar några men det finns och har funnits väldigt fina
hingstar med meriter och varför vänder man sig inte till dem?
Jag fattar faktiskt inte.
Vi har ju tex jättefina Bimaal som både showar och ger resultat på tävlingbanorna.
Diesel var ju också en hejare likaså Bajano, Chock men inte har de haft 47 ston på en säsong!
Så jag funderar fortfarande på varför inte dessa hingstar har använts mer.
(I min ägo har jag faktiskt haft flera Dieselavkommor (uppfödare till dem) samt en liten rackare efter Bajano)

Men vi kan vända på steken också.
Vi tar en hingst som är c:a 10 år. Då har han kunnat uträtta en hel del.
Fina resultat i dressyr hamnar på 1:a plats i show, 42 p på en avelsvärdering.
Scidtestad, CA-testad, röntgad. En toppenhingst mao och som går ut till allmän avel. Betäckningskostnaderna 5 000:-. Han får 16 ston och inkomsten blir således 80 000:-. Hälften av stona får stoföl och säljs för c:a 200 000:- styck pga denna värstinghingstvilket inte är orimligt. Ganska fina intäkter för stoägaren men för hingstägaren är det inte mkt med 80 000:- i betäckningsintäkt gentemot alla kostnader för att just meritera hingsten.
Skulle inte hingstägaren förtjäna mer på betäckning i detta fall?
Eller skall hingstägaren vara nöjd och glad för att ha bidragit till stoägarnas vinster.
Jag bara frågar...

Men hallå Annika :) hur många stoföl säljs för 200.000:-/styck?
Och 10 stoföl på 10 betäckningar? Och samtliga 200.000:-/styck?
Samma år också? Läste fel, såg att han fick 20 avkommor och hälften, hälften.

Olika världar kanske? Min erfarenhet är dock att en 200.000:- inte är en topphäst, tyvärr! Det är antagligen heller inte så många som är intresserade av dessa hästar, en liten värld där man har råd att betala bra mycket mer än 200.000:- för en riktigt bra häst! Med bra skall då förstås showstjärna.

Det finns väl däremot vissa som försöker få upp priserna på sina saluhästar, because I´m worth it eller ? Den diskussionen har ju också varit uppe tidigare och känns verkligen inte som att den kommer att tillföras något nytt om den upprepas.

Det som talar emot Din tes är att om det vore sant så hade någon faktiskt redan gjort detta, men så är det ju inte ;)

Nu pratade vi väl egentligen inte om priset på betäckningar, utan om ARABs avgifter.

Fördelningen hingst-/stoägare hade vi ju uppe för ett bra tag sedan.

Tempen: barndomsvän till mig som säljer, superseriös! Men säkert mer mån om att hästen kommer till ett bra hem än att bara titta på pengarna (säger inte att det är en motsats dock).

Jag kan räkna upp ett antal halvblod, bra sådana, som sålts eller är till salu för mindre än detta, men då heller inte lika meriterade som nämnda valack. Sedan finns det ju de som tar i så de kräks när det gäller prissättningen, går det så går det ;)

Annika, varför upprepar Du detta med 47 ston per säsong? Är det något att ha som norm eller varför tar Du upp det?

Jag tror att det är för mycket gammalt som lever kvar vad gäller bland annat priser och prissättning. Visst, för 50 år sedan!!!! var arabhästen en oerhört exklusiv hästras som kostade mycket pengar. Varför då? För att det fanns väldigt få, de var svåra att få tag i, det kom in väldigt mycket pengar inom arabhästeriet m m. Jag är litet nyfiken på vad arabhästen egentligen kostade före vissa personers entréer inom araberiet. Någon som vet?

Många av de som gjorde rasen exklusiv medverkade också till att den blev mindre exklusiv just genom att fullkomligt spruta ut avkommor (för att det gick att sälja dyrt!!!) och nu är rasen som helhet inte längre exklusiv i den meningen att det finns ett fåtal hästar.

Avslutningsvis: nu ser jag gärna framåt och fler hingstar med tävlingsmeriter till listan.
Tycker Pernillas inlägg om fler ston i aveln är superbra, är kär i idén helt enkelt :)

Senast ändrad:

Nu tog jag ett drastiskt exempel där jag skrev 16 ston varav 8 stoföl föddes och såldes för 200 000:- st. Jag vet att det inte är helt orimligt.
Att jag vid flera tillfällen tar upp hingsten som fick 47 ston är att hingstägaren har snappat vad kunder vill ha, så enkelt är det bara.
Förmodligen vill de ha vackra araber eller måhända att hingstens linjer
är oslagbara inom någon diciplin. Det har jag inte kollat upp.
Nu är det väl så att vi värderar skönhet på olika sätt så där lägger jag inte in egna värderingar.

Det lär väl också handla ganska mycket om marknadsföring och ett smart lanserande av hingsten? Och "den ultimata definitionen av typ", samt färg?

Som sagt, skönhet är i betraktarens öga.

Det har visat sig att araber kan tävla framgångsrikt bland stora hästar, så den stora prisskillnaden mellan dem och halvbloden borde gå att jämna ut med tiden. Det är ju så att priset internationellt på en showstjärna skiljer sig något enormt från priset på en arab som är relativt högt meriterad inom någon ridgren, och det är väl ändå ganska dystert för dem som lägger tid, möda och pengar på att meritera sina uppfödningar ...

Man kan undra hur halvblodsuppfödarna resonerar kring prissättning? Tycker kanske de också att det kostar pengar att bedriva avel och att de vill ha igen lite av det de lägger ut? Är det bara vi arabhästägare som ska vara så innerligt tacksamma för att vi i vår ägo får hysa så fantastiska hästar att vi med ett glatt leende på läpparna offrar all vaken tid, alla våra pengar, all vår energi och allt vårt kunnande och sedan måste stå med mössan i handen och skrapa generat med foten om vi skulle begära 80 000 för en välmeriterad ridhäst?

Men vi kan vända på steken också.
Vi tar en hingst som är c:a 10 år. Då har han kunnat uträtta en hel del.
Fina resultat i dressyr hamnar på 1:a plats i show, 42 p på en avelsvärdering.
Scidtestad, CA-testad, röntgad. En toppenhingst mao och som går ut till allmän avel. Betäckningskostnaderna 5 000:-. Han får 16 ston och inkomsten blir således 80 000:-. Hälften av stona får stoföl och säljs för c:a 200 000:- styck pga denna värstinghingstvilket inte är orimligt. Ganska fina intäkter för stoägaren men för hingstägaren är det inte mkt med 80 000:- i betäckningsintäkt gentemot alla kostnader för att just meritera hingsten.
Skulle inte hingstägaren förtjäna mer på betäckning i detta fall?
Eller skall hingstägaren vara nöjd och glad för att ha bidragit till stoägarnas vinster.
Jag bara frågar...

Alltså Annika, jag håller med om man ska betala för kvalitee.... Självklart ska en hingst som presterar högt få avkastning...

Det jag är inne på är att en välmeriterad hingst, som verkligen gör något för rasen inom fler områden än en gren, alltså både snygg o ridbar;), ska ha lägre hingst licens.... Och dom som inte har några/mindre med meriter ska ha högre licensavgifter... Det ska löna sig att använda sin hingst...

Ang hingstarna som du nämner, Bimaal o co som presterar både här och där, så tror jag tyvärr att dom "försvinner" i havet av alla utställningshingstar... Det ropas inte lika högt om deras framgångar och kanske är dom inte lika duktiga på att marknadsföra sig...??? Jag tänker samtidigt på Ege, när Madde köpte honom, tävlade och visade honom så fick han väl en hel hög med ston om jag inte minns helt fel...? Och Madde är ju jätte duktig på att marknadsföra sig o sina hästar. Jag har för mig att Cathleen och Armaani även fick en del ston efter sportcups deltagande...

MVH Pernilla

Senast ändrad:

Det har visat sig att araber kan tävla framgångsrikt bland stora hästar, så den stora prisskillnaden mellan dem och halvbloden borde gå att jämna ut med tiden.

Jag tror att det är en mycket, mycket lång väg dit.

Någonting som man hör ofta är att folk inte vill ha små hästar. Även små halvblod på typ 158-160 räknas dit.

Det ska vara stort o brunt idag :). Man kan drömma om en svängning i modet som säger att det ska vara 153 och skimmel, men vi håller inte andan va....

Jag kan tycka att Du eventuellt stirrar Dig blind på prislappen på hästar :)

de flesta som har häst har det inte för att tjäna pengar, det är en passion eller något annat som driver, men inte pengar. Kanske känslan av att utbilda en häst.....

Uppfödare har om inte aldrig, så mycket sällan tjänat pengar. Har en annan vän som sålde duktig ridhäst utomlands för x miljoner, men vad tror Du att det kostat att få fram den hästen till svår klass? Det är egentligen bara pengar ut och sedan i bästa fall pengar in, dvs återbetalning av pengarna. Det man möjligtvis kan tjäna pengar på är folks förväntningar på föl/unghästar och då ffa i showringen. Räknar Du på hela kostnaden för ett stuteri så är det ändå bara ett bidrag som minskar den totala förlusten!

Så kan vi inte lämna allt detta prat om pengar :) och i stället ägna krafter åt sådant vi kan påverka ex vis hingstar som tävlat/tävlar ;)

Det finns ju så mycket duktiga utbildare, ryttare och arabhästar i Sverige som faktiskt aldrig syns utåt, de får eller tar ingen plats, men de finns därute (och här inne :) ) låt oss i stället försöka få fram dem och ge dem plats i etern :)
de, om några, är goda ambassadörer för vår älskade ras.

Senast ändrad:

Nu har vi i alla fall:

Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Chock
Diesel
Ekemir (lägger jag till själv, men Tempen får gärna skriva litet info)
Elcatero
Etat
Etman
FLM Verdi
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Neiron
Nipr
Parnassos
Sawoy (frusen semin, numera valack)
Sokrates (lägger jag till själv, men CK får gärna skriva litet info)

Nu har vi i alla fall:

Aladdon
Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Chock
Diesel
Ekemir (lägger jag till själv, men Tempen får gärna skriva litet info)
Elcatero
Etat
Etman
FLM Verdi
Girlan-Bey
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Neiron
Nipr
Parnassos
Sawoy (frusen semin, numera valack)
Sokrates (lägger jag till själv, men CK får gärna skriva litet info)
UA Axcel

Flera av dessa hingstar har också utställningsmeriter!

Så visst finns det hingstar som är allt det som rasen står för, skönhet, hållbarhet och mycket annat. Sedan hur varje hingst passar med olika ston är en annan sak.

Kanske är det helt enkelt så, som någon påpekade tidigare i tråden, att dessa hästar kommer inte ut på samma sätt som show-hingstar. De annonseras inte, det pratas inte om dem på nätet på samma sätt. Kanske är det också så att det inte är "lönt" att annonsera en hingst för att få en eller två betäckningar, om man inte har ett stuteri som man vill marknadsföra och där man vill sälja egna avkommor?

Har för avsikt att fortsätta med listan, komplettera den med en massa annan matnyttig information om varje hingst, då sett ur ett avelsperspektiv, dvs härstamning, hingstlinje, stofamilj, antal avkommor etc etc . men även deras egna prestationer i såväl utställningsringen (när sådana finnes) och i ridsammanhang.

Trevlig lördag alla!

Senast ändrad:

KL

BILDBOMBA gärna :)

för min del är hingstarna och diskussionen passé, jag jobbar på i min kammare och återkommer med litet mer utförligt material vad det lider :)

Saknar Bomarc och TC Kashmir på listan som verkligen är allroundhingstar och vunnit fina titlar i performance samt Champions i show.

Kan Du och alla andra vara snälla och skriva i deras meriter, typ galopp och i så fall raden, i annat fall om de startat i officiell tävling, inom vilken disciplin och klass, så slipper jag leta :) samt källa.

Ambitionen är att det skall vara just officiella resultat så att allt går att härleda.

För att inte göra tråden jättelång så räcker det med att göra som Annika gör, skriva i hingstnamn samt meriter, resten kan jag kolla och skriva i själv ;)

det blir spännande att se hur mycket listan sväller, jag gissar på enormt mycket med tanke på att i princip alla polska hästar gått på galoppen innan de kom till Sverige, om de hade åldern inne.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
923
· Visningar
22 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat