Sv: Arabiska fullblod
Jag håller helt och hållet med att det är intressant att försöka se verkligheten
utan att bli allt för filosofisk över om det finns en objektiv verklighet
Jag tycker det känns litet svårt att diskutera 47-stons-hingsten publikt då det lätt blir insinuationer
, men jag skulle vilja veta en sak, 47 ston eller ej:
när man säljer sperma utomlands, registreras då språngsedel eller baserar sig statistiken på antal försålda doser? frågar en som inte vet
------
Jag tycker det är lättare att räkna bort de 47 betäckningarna då ett antal av dessa i alla fall inte är inom Sverige. Tittar man på svenska så är det ju då kvar 115 + (de som ovan nämnda hingst betäckt i Sverige, hur många det nu är).
Det är alltså mindre än två ston per hingst i genomsnitt, många har bara betäckt ett sto, så hur ser egentligen aveln ut och de som avlar, dvs stoägarna?
Är det en homogen grupp?
Jag tror inte det, i betäckningsstatistiken finns allt från de som betäcker sitt sto en gång, till det största stuteriet. Hur man väljer hingst ser säkert olika ut eller borde i alla fall göra det inte minst beroende på vad för sto-/ston man har.
Efterfrågan spänner väl antaligen över hela fältet från supergaloppörer till showmatadorer och allting däremellan
Sedan kanske de som har ridsportsmeriter inte är så många (ännu) så att det märks i statistiken.
Cornelia, jag ville avbryta diskussionen om prissättning för att det känns som vi hamnar i varsin ringhörna
Du vill ha mer betalt, jag vill inte betala sååå mycket
fortsätter vi så kommer vi antagligen bara in i ett moment 22 som inte leder någonstans, men jag tycker absolut frågeställningen är intressant, jag tycker alltid det är intressant när någon ser sig som "försvarare" av rasen, men jag håller mig gärna till hingstarna just nu, kanske finns det någon annan som är sugen på prissättningsdiskussion
Tack Elin Grand för informationen, toppen! Det finns väl fler hingstar
med tävlingar i kroppen ?
Nu har vi i alla fall:
Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Ekemir (lägger jag till själv, men Tempen får gärna skriva litet info)
Etat
Etman
FLM Verdi
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Neiron
Nipr
Sokrates (lägger jag till själv, men CK får gärna skriva litet info)
Fler? fyll gärna på!