Arabiska fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska fullblod

KL

Väldigt spännande diskussion detta med hingstar, även om jag tycker att meriterade ston, med bra temperament är minst lika viktigt ;).

Jag har egentligen ingenting att tillföra till denna diskussion, då jag i te är uppfödare och har alldeles för liten kunskap om avel. Jag tycker dock att det är ett otroligt intressant och viktigt ämne och jag skulle gärna vilja höra hur ni som är uppfödare själva tänkt när ni valt hingst till era ston, vad det var som gjorde att ni valde just den hingsten som ni gjorde?

Kl

Grand f. 1999 e: Nipr u: Gawatza ue: Preference tävlas lokal/regional hoppning. Han tränas egentligen inom westerns fart- och kogrenar men har vinst och plac upp t.o.m 1,10 hoppning bland stora hästar. Han har även 15 starter på banan (13 i Polen) med 10 plac bland de 4 bästa. Avelsvärderad med 37 poäng. Ca 154 cm, CA N/N, Scid fri och röntgad UA.

Hans pappa Nipr f. 1986 (still going strong) e: Probat u: Nidshem ue: Gwarny har tävlat på elitnivå inom distans, ställts ut, tävlat dressyr och hoppning. Ca 147 cm, CA N/N och Scid fri.

Gwarant f. 2001 e: Wadim u: Gawatza ue: Preference har 24 starter på galoppen (19 plac bland de 4 bästa), startat LB dressyr, vunnit 120 km och startat 160 km på distansbanan. Utställd med bl.a 39,67 poäng och avelsvärderad med 42 poäng. Ca 156 cm, CA N/N, Scid fri och röntgad UA.

Vet att det finns fler nu levande, Gimmick, Sokrates, Croix de Guerre, Etman, FLM Verdi, Mamba, Neiron, Wadim, Bimaal mfl. Men dem får någon annan med insyn lista..

Senast ändrad:

Kl*

Tittar in här igen, la upp bild på min dam för länge sen, tyvärr blev hon sjuk och har varit väldigt dålig så nu är hon pensionär och står o äter hela dagarna. Tyvärr tappade hon mycket muskler och vikt när hon blev sjuk så just nu är hon ganska ful men vi jobbar på de. Hon ska få börja luffsa lite lätt i skogen eftersom hon blir väldigt avundsjuk när den andra hästen rids och hon får stanna hemma.
Här kommer några bilder från när hon leker i hagen!
Ursäktar för min skitiga Ponny i förväg också ;)

24298_10151440041775929_924219337_n.jpg

538044_10151440041375929_55390840_n.jpg

549199_10151440041280929_1413761540_n.jpg

600441_10151439761385929_828385192_n.jpg

563055_10151440041570929_92291458_n.jpg

549255_10151440041850929_841353165_n.jpg

KL
Hur stort är egentligen intresset för stoägarna med en sportmeriterad hingst?
Finns det ngn sporthingst som fått 47 ston på en säsong?
Svaret är nej.

Jag tycker det är intressant att se verkligheten, vilka "meriter" som lockar stoägare.
En importerad hingst blir alltid intressant. Uttalanden som intressant stam och Sverige får nytt blod fastän det dryper av blodet alla redan.
(Vi har ett stuteri i Sverige som varje år har leasat utländsk hingst och alltid leder betäckningslistan. Meriterna är inte direkt distans, dressyr m.m. utan just showmeriter).
Ägare/hingsthållare till hingsten har också stor betydelse.
Hur pass intressant är det egentligen att veta avkommors meriter när det finns ett välkänt ägarnamn bakom uppfödningen?
Huvud?
Färg?
Och givetvis kostar dessa hingstar att betäcka med för ägare/hingsthållare vill gärna ha tillbaka för utläggen samt se en nättare vinst.
De vet vad stoägarna vill ha. Vackra araber måhända?
Så långt ner på listan kommer själva individbedömningen eller???

Tyvärr har ju verkligheten sett ut just så som du beskriver den hittills.
Därför tror jag att det är viktigt att vi efterfrågar ett trendbrott.

Det måste löna sig i längden att meritera sin hingst. Klart att bara ett fåtal bryr sig om att göra det annars.

Och så är vi tillbaka till frågan om att få upp ögonen för araben som allroundhäst och tävlingshäst hos allmänheten, och då måste vi ha både hingstar och ston som visar sig på tävlingsbanorna. Med bra resultat. Det är där jag tror att möjligheten till trendbrottet ligger.

Som ett sista inlägg i prisdebatten, som tydligen inte skulle fortsätta längre; på Hästnet ligger just nu annonser ute under "köpes" där man efterfrågar halvblod som får kosta max 100 000 och 130 000. Vore kul att veta hur meriterade de hästar är som eftersöks för det priset.
När det gäller araber begär man mycket om man vill ha 50 000.

Men om vi ser det så här. Den ridintresserade som köper en arab för att tävla lite lätt med köper gärna en "billig" arab. Inte något ont om det men det finns ett skäl till varför den just är billig och ett av skälen kan faktiskt vara att hästen helt enkelt inte duger i aveln, varken sportsmässigt eller show. En vallack kan ju hälsa hem och mer går det inte att få ut av den. Fina märrar säljs inte till underpris.
Så presumtiv köpare med inriktning på skogsmulle eller snäppet över lägger inte ner alltför mkt pengar på inköp av häst. Vill de tävla högt så köps givetvis en häst av annan ras.

Men halvblod som säljs för 100.000 köps just av folk som "bara" vill träna lite för tränare, och kanske starta nån klubbtävling.
Tävlingshästarna kostar det dubbla.

Jag håller helt och hållet med att det är intressant att försöka se verkligheten :) utan att bli allt för filosofisk över om det finns en objektiv verklighet :)

Jag tycker det känns litet svårt att diskutera 47-stons-hingsten publikt då det lätt blir insinuationer :( , men jag skulle vilja veta en sak, 47 ston eller ej:

när man säljer sperma utomlands, registreras då språngsedel eller baserar sig statistiken på antal försålda doser? frågar en som inte vet :)

------

Jag tycker det är lättare att räkna bort de 47 betäckningarna då ett antal av dessa i alla fall inte är inom Sverige. Tittar man på svenska så är det ju då kvar 115 + (de som ovan nämnda hingst betäckt i Sverige, hur många det nu är).

Det är alltså mindre än två ston per hingst i genomsnitt, många har bara betäckt ett sto, så hur ser egentligen aveln ut och de som avlar, dvs stoägarna?

Är det en homogen grupp?

Jag tror inte det, i betäckningsstatistiken finns allt från de som betäcker sitt sto en gång, till det största stuteriet. Hur man väljer hingst ser säkert olika ut eller borde i alla fall göra det inte minst beroende på vad för sto-/ston man har.

Efterfrågan spänner väl antaligen över hela fältet från supergaloppörer till showmatadorer och allting däremellan :) Sedan kanske de som har ridsportsmeriter inte är så många (ännu) så att det märks i statistiken.

Cornelia, jag ville avbryta diskussionen om prissättning för att det känns som vi hamnar i varsin ringhörna ;) Du vill ha mer betalt, jag vill inte betala sååå mycket :) fortsätter vi så kommer vi antagligen bara in i ett moment 22 som inte leder någonstans, men jag tycker absolut frågeställningen är intressant, jag tycker alltid det är intressant när någon ser sig som "försvarare" av rasen, men jag håller mig gärna till hingstarna just nu, kanske finns det någon annan som är sugen på prissättningsdiskussion :)

Tack Elin Grand för informationen, toppen! Det finns väl fler hingstar ;) med tävlingar i kroppen ?

Nu har vi i alla fall:

Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Ekemir (lägger jag till själv, men Tempen får gärna skriva litet info)
Etat
Etman
FLM Verdi
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Neiron
Nipr
Sokrates (lägger jag till själv, men CK får gärna skriva litet info)

Fler? fyll gärna på!

Senast ändrad:

Nu har vi i alla fall:

Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Chock
Diesel
Elcatero
Etat
Etman
FLM Verdi
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Neiron
Nipr
Parnassos

Fler? fyll gärna på![/QUOTE]

Senast ändrad:

Men halvblod som säljs för 100.000 köps just av folk som "bara" vill träna lite för tränare, och kanske starta nån klubbtävling.
Tävlingshästarna kostar det dubbla.

Precis så är det. Jag känner till flera sådana exempel.

Priserna på halvblod kontra priserna på araber tycker jag är ett lysande exempel på devisen "marknaden bestämmer". Söker man logik i det får man söka länge.

Nu har vi i alla fall:

Aydin
Bajano
Barett
Bimaal
Croix de Guerre
Chock
Diesel
Elcatero
Etat
Etman
FLM Verdi
Gimmick
Gomir
Grand
Gwarant
Lill Sham
Neiron
Nipr
Parnassos

Fler? fyll gärna på!
[/QUOTE]

Tio tecken

Behöver inte bli taskiga insunationer för att en hingstägare lyckats fånga in vad stoägare vill ha i arabvärlden.

Vad är syftet med listan förresten?

Se tidigare inlägg, startad tävling (officiell), senare komplettera med röntgen och vad det mer kan vara.

Varför frågar Du?

Självklart bara veta :)

att det skulle leda till flera betäckningar är väl ändå ganska osannolikt, Du skrev ju själv om det tidigare, man väljer inte hingst för att den är riden, det är ju liksom inte själva grundpremissen för avel, riden eller ej.

Samtidigt är det en viktig bit i avelsarbetet att visa just användbarheten.

Dessutom saknas det sammanställning över hingstar, hingstars meriter, m m m m.

Man måste helt enkelt börja någonstans!

Japp, i alla fall för att hjälpa till ;)

--

personligen tycker jag det skall bli spännande att se när man börjar addera till avkommor samt hästar som verkligen presterat, vad har de för anfäder osv osv.

Finns det någon sanning?

Jag tror i alla fall på idén att få ut så mycket information som möjligt, att om möjligt få ut någon form av kunskap av informationen och att framför allt dela denna eventuella kunskap med så många som möjligt.

Vad det blir av det återstår att se, möjligtvis skrivet i stjärnorna :)

Om det finns någon datorkunnig här inne så undrar jag om det är möjligt att länka eller som bilaga lägga till ett excel-ark?

Personligen tycker jag det är bra att det finns andra som fortsätta kämpa när de föregående inte orkar längre. Och det är ingen diss för de som "gett upp" utan jag har full förståelse för att man inte orkar hur länge som helst utan någon positiv respons. Är man tillräckligt enträgen så kan man förhoppningsvis få till stånd en förändring. Det är droppen som urholkar stenen :)

KL
Hur stort är egentligen intresset för stoägarna med en sportmeriterad hingst?
Finns det ngn sporthingst som fått 47 ston på en säsong?
Svaret är nej.

Jag tycker det är intressant att se verkligheten, vilka "meriter" som lockar stoägare.
En importerad hingst blir alltid intressant. Uttalanden som intressant stam och Sverige får nytt blod fastän det dryper av blodet alla redan.
(Vi har ett stuteri i Sverige som varje år har leasat utländsk hingst och alltid leder betäckningslistan. Meriterna är inte direkt distans, dressyr m.m. utan just showmeriter).
Ägare/hingsthållare till hingsten har också stor betydelse.
Hur pass intressant är det egentligen att veta avkommors meriter när det finns ett välkänt ägarnamn bakom uppfödningen?
Huvud?
Färg?
Och givetvis kostar dessa hingstar att betäcka med för ägare/hingsthållare vill gärna ha tillbaka för utläggen samt se en nättare vinst.
De vet vad stoägarna vill ha. Vackra araber måhända?
Så långt ner på listan kommer själva individbedömningen eller???

Jag tror du kanske missar ett helt gäng med ston o stoägare i detta land, Annika, som faktiskt inte betäcker sina ston pga att de just inte hittar en bra tävlingsmeriterad hingst.....

Jag har tillbringat många år på tävlingsbanorna o som ridinstruktör runt om i landet. Då träffar jag många fina ston som rids o tränas. Jag frågar ofta då om stoet fått något föl. Svaret har varit genomgående att de ej hittat en lämplig riden arabhingst...

Men som jag oxå tror, så vill de se o ha ett långvarigt harmoniskt ekipage att följa, som Louise Wale o Fynd, Christina Uhlén o Chock osv. I "min värld" kan jag ju säga att jag ofta träffar på mycket bra, ridna ston, med just Fynd, Chock, Garanti och Glaz i stammen. Intressant tycker jag!

Jag tror att vem som har hingsten spelar mycket stor roll....

Sen detta med att en utlänsk hingst drar mer, kan det inte vara så att folk är rädda att "missa chansen" med att betäcka med dessa hingstar eftersom de bara kommer att stå här en säsong.... Jag vet inte, men jag vet iallafall två mindre stuterier som resonerar lite så.... Några/många betäcker sina ston hos dem, som du indirekt nämner, för att de litar enormt mycket på de två personerna som tar in dessa utlänska hingstar...?!

Så min sammanfattning av de frågor i ditt inlägg är att jag tror "man" missar ett stort antal stoägare, som skulle betäcka sina ston om det fanns mer meriterade hingstar med samma flashiga marknadsföring som vissa av utställnings hingstar... Att det skulle betäckas fler ston om folket fick "lära känna" ridmeriterade hingstarna mer.

Jag har oxå en fundering på hur många av de större stuterierna som använder varandras hingstar inom Sverige nu för tiden? Förr var det ju mer av det men är det så fortfarande om inte, varför?

Jag skriver det igen, jag tycker det ska bli jätte spännande med att Bask Afire Bey kommer hit. Han kanske sitter lite på svaren av dina frågor, Annika;)

MVH Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
45 46 47
Svar
928
· Visningar
22 302
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar